Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det svenske næringslivet går så det suser... nå er ting snudd på hodet i relasjon til bare for et par år siden. Om ikke annet så er dette en kul måte å komme inn i bilindustrien på... :)

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/betaler-for-a-omskolere-norske-oljeingeniorer-1.12997376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14. juni 2016 at 15.46, Fredrik skrev:

Det er åpenbart den store BMW dagen idag når det gjelder de kanalene jeg abonnerer på (Youtube). E30 318is var en liten godbit når det gjaldt E30 programmet... :)

 

 

Eldre BMW er fantastisk! :D 
Jeg synes stadig at E36 cab er fantastisk og jeg snur meg når jeg møter en velholdt E36(uansett chassis).
Jeg var på GS-treffet 4. juni, jeg kom og dro nesten like fort. Det var mye pene biler, men jeg følte ikke jeg hadde behov for å se på E46, E39, E9x, F3x, E6x, F1x osv., det var de gamle jeg var der for... E24, E30, E36, E21, E31, E34, E32, E10, E28 og Isettaen.. tja, sikkert noen til jeg har glemt... Men ja, det er sjel over de. Det ga meg mer å se en E36 ikke-M3 enn en E92 M3 for å si det sånn. Så jeg gikk bare kjapt gjennom de som var interessante for meg, siden jeg bor like ved var det ikke mer for meg å hente der.
Kanskje bare jeg som er kjip?

Jeg kjører fortsatt 2011 E91 320xd til daglig, selv om jeg tidligere har sagt at Audi A4 fra samme årstall er mer forseggjort innvendig og ligger litt "foran" i design. Det kan jeg stå for enda, men BMWen er lettere vektmessig med de fordelene det medfører, det var med på å avgjøre at valget falt på denne, selv etter alle de andre merkene jeg hadde prøvekjørt. Kravet var 4x4, og jeg synes ikke xDriven ødelegger kjøreegenskapene, den fungerer såpass bra at det føles ut som slik BMW skal føles. E91 er en fin bil synes jeg selv om F30 gjor at den kan se litt utdatert ut, det er mange av den i bybildet så den er nå bare "en i mengden" og ikke noe som gjør at den skiller seg mer ut enn en Passat. ALTSÅ siden jeg kjører en "nyere" BMW til vanlig er det ikke noe jeg trenger å gå på treff for å se, med unntak selvfølgelig... Siste året har jeg blitt litt mer opptatt av kjøringen og selve bilens oppførsel enn alt fancy utstyr(som selvsagt også er kjekt å ha), så da innser jeg nå at det kanskje ikke gjør noe at E9x er litt gammeldags innvendig?

Well, back to E36.. Etter å ha eid både MB W202 og BMW E36 kan jeg jo sammenligne disse. Jeg sa da og fortsatt mener at W202 er mer bil for pengene, utrolig god bil, men jeg sa også at jeg savnet aggresjonen og det morsomme ved E36. Så skulle jeg ha valgt på nytt hadde det uten tvil blitt E36. Jeg har også alltid vært svak for Z3, jepp, foran Z4. Z4 er uten tvil en penere bil og sikkert mer sporty, men Z3 er så retro at jeg klarer ikke å la være å foretrekke den. :oops:

Så benytter jeg anledningen til en "big up" til @bimmerR som har så mye bra informasjon og innlegg om E36!

Puh, det ble mye, hadde mye på hjertet. Beklager om det ble rotete skrevet...:beer:

BMWZ3-1414_3.jpg

tumblr_lmucmmJoeM1qanlclo1_1280.jpg

2012-08-25%2013.50.47.jpg

autowp.ru_mercedes-benz_c250_turbodiesel

 

Endret av Marius2002
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker generelt E36 og i et historisk perspektiv har modellen klart seg veldig bra både teknisk og designmessig (spesielt M3 3.2). Jeg er helt enig med deg i at E36 Cab er spesielt elegant og den er kanskje enda finere med hardtoppen på i og med at den i motsetning til E36 Coupé ikke har den karakteristiske overbygningen over knekken på karosseriet som går ut fra bakvinduet bakover langs bagasjerommet. Denne linjen er helt rett på E36 Cab og med hardtoppen på blir cabrioletten dermed som en ekstra elegant coupé... :)

De litt eldre BMW'ene er... veldig BMW i min verden. Ikke bare fordi jeg har hatt et par stykker da de var på markedet, men også fordi jeg synes at designet er mer karakteristisk og identifiserbart. De runde enkeltstående forlyktene er selvfølgelig veldig markante, men selv E36 (som den første modellen ved siden av Z1 som fikk forlyktene bygget inn bak et glassvisir) bevarte allikevel mye av det tradisjonelle BMW designet (lett firkantet, aggressivt, markante linjer, en lav front og med kort avstand fra fra toppen av hjulbuene til panseret). Spesielt det siste samt utbyggede hjulbuer (flared wheel arches) savner jeg på de moderne BMW'ene.

Som jeg fortalte i et tidligere innlegg fra vår tur til Sydfrankrike ifjor sommer i en helt nye F31 320d xDrive (med 6-trinns manuell gearkasse) var jeg ikke spesielt begeistret for kjøreegenskapene. Den virket tung og satt i forhold til vår tidligere E46 318d Touring (også selv om den nyere BMW'en hadde 75 HK og 135 Nm ekstra), men leiebilen var helt ny (den hadde kun kjørt rundt 1200 Km da vi fikk den) og min erfaring er at BMW'er med dieselmotor trenger 40-50000 Km før de "løsner" og yter sitt beste.

Mercedes-Benz W202 tilbyr tradisjonelt mer for pengene enn E36, men dette betyr ikke at det er en bedre bil. Bilene tilbyr forskjellige kjøreopplevelser og henvender seg derfor til forskjellige kjøpergrupper. Flere vil åpenbart betale litt ekstra for en BMW og det gjør at MB'en fremstår som relativt billig i forhold til E36. Smak og behag... som alltid... :)

Jepp... bimmerR fortjener virkelig ros for både hans egen tråd om E36, men også mange andre fornuftige og informative innlegg i forumet. Keep up the good work!... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 og e46 cabriolet er fine biler. Det er bare så synd at taket ser så "slarkete" ut. Der er Audi A4 mye penere! Taket sitter skikkelig "tight" på A4.

Min drømmecabriolet fra BMW er en Z4 med dashbordet til en Z3! Dessverre synes jeg at dashbordet i Z4 er direkte stygt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske interessant forelesing av den tyske diplom-journalisten Thomas Majchrzak i regi av universitetet i Bonn. Han er mest kjent for Youtube kanalen Autogefühl, men han har også i mange år vært biljournalist (med over 1000 artikler i tyske aviser og magasiner), pressemedarbeider for ulike større firmaer (bl.a Jaguar Land Rover Deutschland) samt div. TV produksjoner i Tyskland og Danmark. Thomas Majchrzak kommer fra og bor i byen Herne omtrent midt mellom Dortmund og Essen i Nordrhein-Westfalen.  

Forelsingen fokuserer på tysk bilindustri i relasjon til hvor den befinner seg idag, hva som er utfordringene på kort og lang sikt samt bl.a drøfter hvordan det var mulig for de tyske bilprodusentene å overse/ignorere Tesla's gjennombrudd med elektriske biler. Her retter han blikket mot den fastlåste maktkampen i Tyskland mellom de politiske myndighetene på den ene siden og bilprodusentene med lobbyvirksomheter på den andre siden samt sterke fagforeningene som en ramme rundt det hele. Thomas Majchrzak kommer også inn på hvordan bilindustrien forholder seg til bl.a etiske spørsmål, hensynet til miljøet, deleøkonomien, connectivity, selvkjørende biler, påbud fra myndighetene etc. Selvkjørende kolonner med vogntog testes forøvrig allerede her i Danmark.

Forelsingen tar ca. 1,5 timer, men er vel verdt å bruke tid på for alle som har fulgt tråden det siste året der jeg har satt fokus på mange av de samme tingene. Det jeg liker best ved forelesingen er at Thomas Majchrzak har en helhetlig/holistisk tilgang til bilindustrien. Han viser oss at tingene henger sammen og at det sjelden er tilfeldigheter som rår når enorme økonomiske verdier står på spill. Anbefales!... :)

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8771521/skandaleramt-bilkoncern-satser-paa-elbiler/?ctxref=ext

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig det du sier ang E91 vs A4 Marius2002. Jeg gikk selv ifra A6 (C6 generasjonen) til E90 og sitter litt med samme innrykket. Det første jeg la merke til når jeg prøvekjørte E90en var nettopp at interiøret var mer spartansk. Nå er det nok ikke rettferdig å sammenlikne A6 mot 3-serie, men jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg gjør det. Interiøret i A6en var helt herlig, veldig pent og forseggjort designmessig. Jeg digga den midtkonsollen med all betjeningen til MMI systemet for eksempel. Selv i dag synes jeg dette interiøret er råflott, for ikke å snakke om tidløst. Interiøret i E90en var mer spartansk og "kommunalt", men på opplevd kvalitet så lå denne mange hakk over A6en. Jeg tenker da på følelsen man får når man har sett ferdig på interiøret og begynner å ta det i bruk i det daglige. Feelinga i små ting som blinklyshendler, betjeningsknappene til klima og justeringhåntakene til sete. Alt dette var så utrolig mye smoothere og bedre på E90en. Og det er litt der BMW og Audi skiller sine veier, Audi har best design og BMW har best opplevd kvalitet. 

Ellers så synes jeg E90/91 er litt undervurderte biler som har fått ufortjent mye kritikk kun for sitt design. Under dette designet så synes jeg det skjuler seg en uhyre potent bil med kjøreegenskaper mange av dagens biler sliter med å matche. E90 var stor i forhold til E46, men likevel så synes jeg den skjuler sin størrelse helt fabelaktig. Jeg hadde 3,5 gode år i min E90 325d, litt døll og traust i designet men alt i alt en utrolig artig og god bil. Den nærmet seg 150 000 km da jeg solgte den og den kjørte fortsatt som en drøm, tight og helt uten ulyder. Selv om jeg nå kjører F10 som jeg på mange måter føler er verdens beste bil (jeg føler F10 er ett multitalent, du må eie en for å forstå det) så kan jeg ikke hjelpe for at jeg savner min E90 325d....var noe spesielt med den ingen annen nyere bil har gitt meg. Kanskje den nyeste bilen jeg har opplevd med litt sjel i seg, iallfall for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fra det ene til det andre.

Har hjulpet opphavet med å grave fram musikkanlegget dems fra 80-tallet, gammelt Technics.. Platespilleren hadde knekt stift, dessverre, men denne er nå bestilt! Kassettspilleren funket fjell fortsatt, så når stiften er i hus blir det old-schoolaften..! Har et par pappesker fulle av vinylplater og ei full ei med kassetter. Tipper et par hundre kassetter og nesten like mye vinyl. :D I verste fall må platespilleren byttes ut, men venter til stiften kommer å ser om det funker :) 

image.jpegimage.jpegimage.jpegimage.jpegimage.jpegimage.jpegimage.jpegimage.jpeg

 

Og en liten film av kassettspilleren i action, albumet er Blodige Strenger med punk. Kult..!

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult anlegg å spille på det der, spilleren som ser ut som en Technics SL-Q30. En ganske god direktedrevet spiller. Husk å løsne på transportskruene om de er skrudd til før man fyrer løs :)

Equalizer er jo typisk 80-tallet, og var vel vanlig i et typisk japansk stereorack, men litt unødvendig spør du meg :-k

Selv har jeg vært ute etter Technics SL1210 spiller i noen år nå, men de er faktisk veldig dyre.

Selv har jeg en Dual 1228, gammel sak med direktedrift av god kvalitet. Satt inn et Shure M95 element og eliptisk stift så ble det saker. Etter 30 år, så måtte en ny "steuerpimpel" på plass, men det er også det eneste som slites på disse, en bitteliten gummi-ring.

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som liker analog stereo i den ikke alt for dyre enden bør sjekke ut denne kanalen på Youtube. Anbefales... :)

Apropos analogt snadder. Italiensk er helt genialt å høre på, men heldigvis er det også engelske undertekster. Det er forøvrig også mye annet fint på Cironi's kanal... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ofte inne på leasing og andre løsninger.

Vi hadde i helgen besøk av et vennepar som bor i Oslo sentrum, i nærheten av Tøyenparken. De benytter seg av bilkollektivet (http://bilkollektivet.no), og er kjempefornøyde.

De har en slik bil stående 250 meter hjemmefra, og den er stort sett alltid ledig når de trenger bil, så det betyr at de i utgangspunktet kjører samme bil hver gang. Dette er en ny Peugot 308 SW. Finfin bil til en familie på 3.

Slik jeg forsto det hadde de betalt 5000,- i depositum for å bli med på ordningen. Når de låner bil betaler de ut fra timer og km kjørt. De har et kort som låser opp bilen med ved å holde det mot en kortleser i frontruta. Nøklene ligger da i bilen. Bilen har også Shellkort, og de får rabatt på leien om de fyller tanken, eller vasker bilen. Drivstoff er altså inkludert i leieprisen.

Ut fra deres bruk koster dette dem ca 1000,- i måneden. Til sammenligning kan de leie parkeringsplass utenfor blokka de bor for 1200,- i måneden.

Det er ingen tvil om at dette er billig og lettvint bilhold om en bor i byen!

Det eneste negative de hadde å si var at det fort blir dyrt om en skal på langtur. F.eks. blir en helg i Gøteborg uaktuelt med denne løsningen. Dette løser de da med "vanlig" leiebil de gangene det er behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en veldig grei og praktisk løsning for de som ikke eier bilinteresse over hodet. Dette er jo en ordning som utvikler seg rask, det har jo også sine fordeler. Det blir mer plass i byene til oss som bor utenfor byen og har bil. Noen ganger må man til byen med bil og jo flere biler som er borte ifra gatene er bare bra ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nød lærer uten tvil naken kvinne å spinne, men jeg tror også at det er et mer fundamentalt skifte på gang når det gjelder hva man legger i det å ha en bil. Mange flere enn tidligere oppfatter biler som rene nødvendighets/bruksgjenstander, som i enkelte tilfeller også innebærer en viss grad av status. Jeg tror imidlertid at det vil gå med biler som det har gjort med f.eks HiFi og elektronikk generelt. Det er først når det blir virkelig dyrt/eksklusivt at statusen for alvor følger med bilen. Inflasjonen når det gjelder 3/5-serier, A4/A6 og C/E-klassen er åpenbar og verditapet ditto like åpenbart.

Med mer omfattende leasing også for privatmarkedet samt delebiler og andre tilsvarende løsninger vil denne utviklingen bare akselerere. Ingen ønsker å sitte igjen med svarteper og leasingselskapene får bedre priser for de brukte bilene utenlands enn i Norge/Danmark. Det folk da gjør er å kjøpe en relativt billig privatbil (alternativt vurderer lånebil), mens familiebilen leases (forutsatt at familien trenger to biler). I Tyskland har denne utviklingen nå kommet så langt blandt de unge (20-30 år) at f.eks Volkswagen tilbyr leasing av Up! for under 25 Euro i måneden uten innbetaling. Dette betyr at man kan bli kjørende i en ny bil for 215 kroner i måneden. Dette er ekstremt billig og selvfølgelig tjener VW ikke penger på ordningen, men de får potensielle fremtidige kunder innenfor døren og det er det viktigste slik situasjonen har utviklet seg.  

Thomas Majchrzak (se tidligere innlegg) nevner at hverken BMW, Mercedes-Benz eller Audi selger nye 7-serier, S-klasser og A8'er til private i dagens Tyskland. Denne utviklingen vil mest trolig etterhvert også forplante seg til segmentet under (les: dyrere 5-serier etc.). Verditapet på disse modellene er enormt og leasing eller downsizing er eneste fornuftige mulighet. Som jeg har vært inne på tidligere er dette en ond sirkel og bilprodusentene må derfor være kreative når det gjelder nye måter å tjene penger på i fremtiden (her nevner Majchrzak bl.a ulike connectivity betaltjenester).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, nå synes jeg det tegnes et uvanlig sterkt bilde.

1) Verditapet er like alvorlig på en leasing bil. Den eneste forskjellen er at utover verditapet så skal du også betale et firma både for fortjeneste og risiko.

2) Jeg hører støtt og stadig (jeg referer ikke til deg Fredrik nå) om hvordan "delebiler" er blitt "mer og mer vanlig" i norge. Dette er jo tullball. Det at noen ytterst få i tykkeste oslo (og kanskje andre byer?) gjør dette klassifiserer jo på ingen måte til uttrykket "vanlig"?

 

Slik jeg ser på det dras alle fordelene ved sentrailisering og storbyer frem over ei jamn fjøl i enhver samfunnsdebatt. Men når problemene ved storbyer melder seg så skal helst hele distriktsnorge være med på å betale for galskapen. (ref forbud mot dieselbil, ekstra nox avgifter, sponsing av elbileiere og elbilprodusenter med våre skattepenger etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...