Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Over til noe helt annet... TV serien "Westworld" på HBO. Jeg har et litt ambivalent forhold til denne ganske påkostede serien, men perspektivene den bringer opp er virkelig fascinerende. Tenk å kunne tre inn, som såkalt menneskelig, i en fantasiverden der "menneskelige" robotter er "verter" og du som "gjest" kan gjøre hva du vil uten konsekvenser fra vertene (ikke dermed sagt at det du gjør ikke har konsekvenser). Jeg har litt problemer med å leve meg ordentlig inn i konseptet, men omgivelsene, skuespillet og tematikken fremstår som fantastisk gjennomført.

Norske Ingrid Bolsø Berdal spiller Armistice... en "vert" som er en brutal og hensynsløs banditt og danske Sidse Babett Knudsen (kjent fra TV serien "Borgen") spiller Theresa Cullen... den ganske avvisende ansvarlige for at fantasiparken ikke sklir ut i for mye uorden. 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madammen hadde funnet frem denne serien, så lørdagskvelden gikk med på å se noen episoder. :) Serien virker lovende, men må se litt til før jeg bestemmer meg. Jeg er ikke et serie-menneske og sliter med å orke å sette meg ned å se, men kan fort bli hektet der og da, men går over. Breaking Bad og Big Bang Theory er vel to av få serier jeg "måtte" se. Har prøvd på mye oppover, men falt av. Walking Dead, Suits, Game of Thrones, Vikings, SOA, osv osv. prøvd å sett alt, men detter av straks noen blir for dramatisk og teit. Apropos teit, jeg følger med på South Park, men det henger igjen fra oldtiden så jeg er unnskyldt, simpel moro... :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også litt med å la meg fenge av store/lange TV serier, men "Breaking Bad" var fantastisk (jeg har sett hele serien 3 ganger) og oppfølgeren "Better Call Saul" var nesten like bra (jeg har sett hele serien 2 ganger). Nå ser jeg "Sopranos" for første gang i sin helhet og den er bra, men ikke på nivå med "Breaking Bad". Jeg så sporadisk enkelte episoder av "Sopranos" da den gikk første gangen på TV på begynnelsen av 2000 tallet, men jeg falt av og mistet interessen. Etter å ha fått en innføring i hvordan man skal se slike TV serier via "Breaking Bad" (som virkelig anbefales for de som ikke har sett serien) er "Sopranos" idag fascinerende i all sin grusomhet og genialt skuespill. Neste TV serie ut for min del er "The Wire" eller "Walking Dead".

"Westworld" vil jeg følge sporadisk, men trolig må jeg se hele serien i sin helhet på nytt senere når konseptet har blitt mer klart for meg. Kompleksiteten i flere av disse seriene gjør at man bør se enkelte episoder flere ganger før man får fullt utbytte av dem og seriene som helhet. De første par episodene av "Breaking Bad" så jeg f.eks tre-fire ganger før jeg var fortrolig med selve konseptet for historien og hvordan serien er bygget opp. Det er mye informasjon som skal på plass før man får fullt utbytte av slike serier... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en perfekt verden kunne dette også ha vært meg. Tenk om jeg hadde vært smart nok og tatt vare på min 911 Carrera 3.2 som jeg kjøpte for 31 år siden. Porsche 356, som er forgjengeren til 911, er mindre kjent for de fleste i Norge, men det er en veldig sjarmerende og fin sportsbil... :)

Apropos moderne amerikanske biler/sportsbiler... noen er faktisk veldig gjennomførte konstruksjoner. Dette er en av de beste... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere snakket om Freevalve-systemet som Koenigsegg er involvert i. Jeg har alltid tenkt at dette har potensiale, men det har lenge virket som det bare har vært på eksperimentstadiet. Nå har /DRIVE lagt ut en ny video med en oppdatert statusrapport for Freevalve, og nå ser det plutselig ut som det begynner å nærme seg noe som kan serieproduseres. Spennende!

Det er mange detaljer i videoen. Jeg har ikke tenkt å gjenta dem her, de som er interesserte bør ta seg tid til å se gjennom hele. De viktigste tingene bør imidlertid nevnes; det er et system med uavhengige ventilaktuatorer drevet at luft og strøm. Ingen kamaksel eller registerreim. Dette er en 16-ventilert 1.6 liters rekkefirer med turbo. Siden ventilene kan styres uavhengig er det laget separate kanaler til hver ventil både i innsug og i eksosmanifold. Annenhver kanal i eksosen går gjennom turboen, mens de andre fire går rett i eksosen. Dette gjør at man ikke trenger wastegate. Motoren er mindre og lettere enn den var med vanlig topplokk. Den har 50% høyere effekt og dreiemoment samtidig som den har 15% lavere forbruk. For å nevne noe.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel bedre ting å gjøre på enn å følge med på all slags serier, men får sett noen.

Synes det er synd at ingen nevner gode norske serier, slik som Dag og Lillyhammer. Spesielt førstnevnte er en av mine absolutte favoritter. Likte og godt Nobel, og synes Aber Bergen er ganske grei underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hansh skrev:

Jeg har som regel bedre ting å gjøre på enn å følge med på all slags serier, men får sett noen.

Synes det er synd at ingen nevner gode norske serier, slik som Dag og Lillyhammer. Spesielt førstnevnte er en av mine absolutte favoritter. Likte og godt Nobel, og synes Aber Bergen er ganske grei underholdning.

Det er akkurat det med tid, det er så mye som går foran enn akkurat det med å se serier :) Men av og til synes jeg det er greit, og da det jeg nevnte i forrige innlegg. Nobel og Aber Bergen har jeg fått med meg går, men reklamen fanget ikke meg og da orker jeg heller ikke se på. Da tar jeg heller med skateboardet i hallen å ruller en times tid, eller husarbeid eller noe annet fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste månedene har jeg stort sett jobbet hele tiden og ikke vært innom denne tråden. Har fått lest meg opp her til morgen – veldig mange gode innlegg! Keep up the good work.

Omtrent det eneste jeg har gjort uten om jobbing var at jeg fikk med meg Jean-Michel Jarre i Oslo Spektrum. Husker ikke om han har vært nevnt før i tråden, men absolutt en av mine favoritter!

IMG_4332.MOV-1.mov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig å høre fra deg igjen RNJ og selvfølgelig har Jean-Michel Jarre vært nevnt i tråden tidligere (bl.a i dette innlegget). Artig klipp fra konserten... :)

Det er ikke så mye nytt fra min side om dagen, men i relasjon til at noen gode venner av meg igår var på konsert med The Human League i Oslo så jeg denne ganske interessante BBC dokumentaren på nytt. Den nevner dog ikke Jean-Michel Jarre fordi utgangspunktet for dokumentaren er britisk synthmusikk, men tyske Kraftwerk nevnes flere ganger (briter og franskmenn har virkelig et anstrengt forhold). Dokumentaren er vel verdt å bruke litt tid på... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten Cayman-rapport igjen.

Som nevnt tidligere kjøpte jeg Cayman som bruksbil. Den vil altså bli brukt stort sett hver dag året gjennom. Da måtte det selvsagt vinterhjul på da snøen meldte sin ankomst. 225/40-18 med pigg ble montert. 20mm spacer bak for å få en fornuftig innpress på bakhjulene.

Jeg hadde regnet med at dette ville bråke noe voldsomt, men det er faktisk ikke så ille. Bilen ligger veldig godt på veien også. Jeg har noen ganger opplevd at piggdekk føles glatte på bar asfalt, men det er det ingen antydning til her. Ser ut som vintermånedene kan bli koselige bak rattet, faktisk.

PS. Vingen må selvsagt opp for å få maks feste på snø. :-D

IMG_1289.JPG

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser meget, meget bra ut og jeg er faktisk litt misunnelig her jeg sitter. Porscher (de lave) er glimrende vinterbiler bare man har litt trening og viser nødvendig forsiktighet. Både min tidligere 928S og 924 ble brukt hele tiden om vinteren. Spesielt 924'en var morsom på vinterføre iom. at den var i en prisklasse der jeg ikke satt med hjertet i halsen selv om jeg noen ganger tok litt for store sjanser. Turen over Hemsedalsfjellet på vinterføre i en lav Porsche er i alle fall alltid en fin tur. Anbefales... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎11‎.‎11‎.‎2016 at 10.00, Marius2002 skrev:

Det er akkurat det med tid, det er så mye som går foran enn akkurat det med å se serier. Da tar jeg heller med skateboardet i hallen å ruller en times tid, eller husarbeid eller noe annet fornuftig...

Jeg vurderte å vaske, rydde og tørke støv i dag, men tok heldigvis til fornuften - åpnet en god flaske italiensk rødvin og så de siste episodene av sesong 6 av "The Walking Dead". Har verken TV-abonnement eller Netflix, så ser kun på film eller noen få TV-serier jeg har liggende på DVD. Derfor kommer jeg også ofte sent i gang med TV-serier av interesse - "The Walking Dead" begynte jeg først å se på i fjor, og har nå pløyet gjennom de 6 sesongene et par ganger. Jeg er Zombiefilm-entusiast, men TWD har mer fokus på mellommenneskelige relasjoner/drama og er mer kvinnevennlig. Helt ok serie, men det kan bli i overkant mye prat og lite action.

Sopranos så jeg også for første gang i sin helhet for et par år siden, og det er stort sett en veldig trivelig serie som sprites opp betraktelig av veldig mange dyktige gjesteskuespillere gjennom alle sesongene (Mine favoritter er Robert Loggia, Steve Buscemi og John Heard) . Serien blir heller ikke dårligere med årene - siste sesong er like interessant som første sesong.  Det beste med serien er de første 2-3 sesongene som er litt preget av 90-talls amerikansk bilpark, så jeg koser meg når folk kjører gammel Suburban, S124, Caprice, Land Rover P38, div Cadillac sedaner og lignende.

"Breaking Bad" har jeg enda ikke sett, så jeg er med andre ord ikke helt på nett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopranos er også en av mine absolutte favoritt serier, har vel sett hele serien tre ganger siden siste sesongen i 2007. De har truffet perfekt med skuespillere som kler rollene sine bra, de har også truffet veldig bra med hverdags situasjoner som folk kjenner seg igjen i. Hverdags situasjoner som må kombineres med det å være en høytstående mafiaboss, det er jo ikke alltid like lett å kombinere som vi ser i serien. Det jeg liker er realistisk handling og det er derfor Sopranos treffer meg så bra. Jeg planlegger å se den igjen, men jeg blir nødt til å drøye den litt siden jeg så den sist i 2013. Men det er denne og noen få andre serier jeg aldri går lei av :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Sopranos er også en av mine absolutte favoritt serier, har vel sett hele serien tre ganger siden siste sesongen i 2007. De har truffet perfekt med skuespillere som kler rollene sine bra, de har også truffet veldig bra med hverdags situasjoner som folk kjenner seg igjen i. Hverdags situasjoner som må kombineres med det å være en høytstående mafiaboss, det er jo ikke alltid like lett å kombinere som vi ser i serien. Det jeg liker er realistisk handling og det er derfor Sopranos treffer meg så bra. Jeg planlegger å se den igjen, men jeg blir nødt til å drøye den litt siden jeg så den sist i 2013. Men det er denne og noen få andre serier jeg aldri går lei av :) 

Sopranos synes jeg er noe av det beste som er laget av serier, med The wire på en god andre plass, har kanskje sammenheng med at jeg liker mafiafilmer, Gudfaren filmene er magisk:Sopranos har jeg kun sett en gang, tenkte å se den på nytt til Jul, blir litt som med Morgan Kane serien som leses med 4-5 års mellomrom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Dette ser meget, meget bra ut og jeg er faktisk litt misunnelig her jeg sitter. Porscher (de lave) er glimrende vinterbiler bare man har litt trening og viser nødvendig forsiktighet. Både min tidligere 928S og 924 ble brukt hele tiden om vinteren. Spesielt 924'en var morsom på vinterføre iom. at den var i en prisklasse der jeg ikke satt med hjertet i halsen selv om jeg noen ganger tok litt for store sjanser. Turen over Hemsedalsfjellet på vinterføre i en lav Porsche er i alle fall alltid en fin tur. Anbefales... :)

Støtter den :) var å herja på isen med en 911 997 C4s hos Kall Auto Lodge i Sverige, nordøst for Åre. (Søk på youtube) besøket var over 2 dager, med glimrende instruktører, og et proft opphold med god mat og i et slags rallyhotell som i sin tid ble fundert av Colin McRae da dette var plassen wrc førerne tok sine vintertester.

Man sto opp og hadde frokost på hotellet, og utforbi kunne man høre den dype brummingen av boxer seksere som sto å varmet seg opp :) fikk spørsmålet om jeg ville kjøre rwd eller 4wd. De hadde nemlig C2s også. Svaret ble klart 4wd! Som referanse til porschen stilte dem også opp med en 2011 a4 2.0tdi 170 quattro s-line manuell.

Vi kjørte hele dagen, jeg og en kamerat. Kun avbrutt av lunsjpause. Instruktørene viste først. Han ene var en høyt profilert rallysjåfør. Vi skulle først gjennom elgtesten på is. Deretter brems og unnamanøver. Så var det å komme seg fortest mulig rundt et oppbrøyta 8 tall på isbanen, i stor skala. Man fikk god fart og måtte lære å bremse, gire ned og sette opp bilen med kontra inn i neste sving. Med sleggeeffekten en bakmotorisert bil gir, gikk dette lett, men likevel føltes det ikke så veldig voldsomt. Porsche har gjort en fantastisk jobb i 997 å kamuflere vekta bak! Vel inne i svingen, lærte vi å stole på 4wd systemet. Full gass, styr framhjulene rett frem eller en aning mot der du vil, og la systemet bite fra seg. Helt utrolig hvordan det beit fra seg! Å få følelsen av å bli kicka i ryggen på isbane kom som en overraskelse. Utrolig traction på disse bilene : D

Velbalansert, men på vakt måtte man likevel være. Audien på sin side var av den nye typen med framflytta framdiff og bedre vektbalanse, med 60/40 fordeling bak/fram. Denne bilen ga meg også en overaskelse! Her kunne man komme baklengs inn i svingene nermest. Holde fullt og dra seg inn igjen. Mer tilgivelig enn 997'en, men ikke like effektiv. Hvordan en S4 er med aktiv bakdiff som ekstrautstyr kan jeg tenke meg må være meget bra. 

Resten av dagen gikk med til frikjøring på en stor oppbrøyta isbane. Alt fra knot til raske partier. Her fikk man prøvd seg skikkelig! Også det å kjøre mest mulig korrekt og raskt var noe jeg fikk terpet på. Man forstår jo egentlig hvorfor VM sjåfører i bilsport klarer halsbrekkende manøvre. Bilene lystrer der man vil. Hvertfall når vi snakker om porsche av dette kaliberet. Frem til da var min erfaring å slædde på parkeringsplassen med en e28. Man kan jo si at det lærte man fint lite av i forhold til dette! For å kjøre fort, trenger man redskapen. Og bremser og dempere er det viktigste. Ikke effekten, selv om 385 sugehester var helt ok :)

Jeg hadde ikke noe forhold til porsche før denne dagen. For meg var de en oppjazza boble, og jeg er ingen stor fan av vw. Men du verden. Måten det leverer, måten man merker at balansen er finkjemmet over flere tiår, kvaliteten er på topp. Både opplevd og reell. At det er en sportsbil som til "bare" 1.3 mill kjører fra biler som koster det dobbelte. Samtidig lun og komfortabel da vi fikk låne bilen ned til sentrum på dårlig holkeføre for å dra på butikken. Man følte seg trygg og uovervinnelig. Litt sånn subaru følelse på glatta. Og lyden av sekseren er noe for seg selv! :D

Man kan trygt si jeg ble porschefan. Dette er også mer vinterbil enn noen annen sportsbil som jeg kommer på. De gjør alt riktig, og kan brukes til så å si alt uten om offroad og kjøre med barnesete og hund i bilen :P

Kurset, inkl mat og overnatting. Fly til og fra Vernes, leiebil til og fra, kom på rundt 11.000 kr. Og man ble en opplevelse rikere. Fikk seg et nytt bilmerke å bli glad i, og ble også en bedre sjåfør! :) anbefales på det sterkeste.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...