Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 Jeg sier ikke at Tesla totalt sett selger flere biler enn de tyske premium bilmerkene i USA og jeg sier heller ikke at Tesla totalt sett selger flere biler enn f.eks BMW i USA. Det jeg sier er at Tesla selger flere Model S enn f.eks BMW selger 7-serier... i USA.

Hva slags preferanser folk i USA har for å kjøpe en Tesla Model S/X kontra f.eks 7-serie vet jeg ikke, men jeg vet at Model S for tiden selger bedre i USA enn 7-serien... og S-klassen osv.

Model S i USA ligger ikke nærmere 5-serien enn 7-serien. Model S i USA koster fra 55000 dollar til 121000 dollar (uten ekstrautstyr). 5-serien koster fra fra 50000 dollar til 72000 dollar (uten ekstrautstyr). 7-serien i USA koster fra 81000 dollar til 97000 dollar (uten ekstrautstyr).

Ergo beveger faktisk Model S seg opp og vesentlig ut av 7-seriens marked og det var dette jeg ville påvise med eksempelet med Mercedes-Maybach (Toppmodellen for Model X uten ekstrautstyr er faktisk hele 20000 dollar dyrere enn ditto den dyreste Model S). Tesla med stor batteripakke er en ekstremt dyr bil i USA... og det er faktisk ingen tvil om dette.

Vedr. innstegsmodellen for Model S i USA (60 kWh) til 55000 dollar er det litt viktig å poengtere at dette er en spesialmodell som Tesla markedsfører som en slags overgangsmodell for de som signerte en kontrakt for Model III, men som ikke har lyst til å vente. Tesla's egentlige innstegsmodell er 75 kWh varianten som koster 64000 dollar (uten ekstrautstyr). Hvis man ønsker 4x4 er prisen minimum 79000 dollar... altså mer enn den dyreste 5-serien (uten ekstrautstyr).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det spiller ingen rolle hva bilen koster, det gjør den ikke til noen naturlig konkurrent uansett. Videre så vil jeg tro at mesteparten av Model S som blir solgt befinner seg i ett pris segment som ligger nærmere 5-serien enn 7-serien. Jeg ser også du har utelatt M5 når du nevner priser, denne koster 94 000 dollar og det er jo her vi begynner å snakke riktig konkurranse på alle felt. Hvor mange Tesla til 120 000 dollar tror du de selger? 

Vi kan alle være enige i at P100D er en veldig spesiel modell, så si en nisjemodell når det kommer til salgstall og rene ytelser. Hvis vi ser på de ultimate toppmodellene i luksusklassen som du mener denne konkurrerer i, hva koster disse bilene. Vi kan starte med Alpina B7 som selges på lik linje med vanlige 7-serie hos BMW forhandlerene i USA. Denne koster 137 000 dollar. Så har vi den kommende M760I som kommer til å koste 154 000 dollar, enda lenger opp finner vi Mercedes S65 AMG som koster 225 000 dollar.... Og her mener du Tesla Model S konkurrer? En bil som er langt billigere, mindre i fysiske mål, som ikke kan måle seg på lukus og komfort men kun har den fordelen at den er "grønn" og raskere til 100. 

Model S har ingenting i dette segmentet å gjøre, den er ikke dyr nok, ikke luksuriøs nok og den mangler den kvaliteten og finessen disse bilene har. 

https://www.bmwusa.com/vehicles/7series/alpinab7.html

http://www.autoblog.com/2016/11/16/2017-bmw-m760i-xdrive-150000-price/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tesla definert sine egne konkurenter? Den har jo på en måte ikke noen direkte konkurranse pr nå. Jeg har aldri vurdert om 5 eller 7 serie er Tesla model S sin naturlige konkurrent - før denne debatten. Ut av det blå, vil jeg si kanskje en mellomting mellom 5 og 7 serien, hva med 6 serie Grand coupe? Uansett er den ikke i nærheten av finishen til en A8/7 serie/S klasse, den konkurrerer imidlertid på teknikk, effekt og det å være grønn, samt ha størst rekkevidde i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Det er riktig at jeg ikke tok med M5 i sammenligningen og det er fordi den modellen etter min mening ikke kan sammenlignes med Model S og knapt nok de andre 5-serie variantene. Den representerer et helt annet konsept og er derfor som regel ikke et alternativ for folk som ønsker en elektrisk bil (eller en alminnelig BMW)... i alle fall ikke i USA der de ikke har vesentlige avgiftsfritak på elektriske biler. Jeg tok heller ikke med Alpina's varianter av samme årsak iom. at disse modellene representerer en veldig liten og spesialisert del av markedet (les: de selger totalt kun 300-400 biler i året i USA).

Fredrik 90... nå synes jeg at du begynner å kverulere litt vel mye. Det er helt greit at du elsker ditt kjære bilmerke og etter eget utsagn er Arendals største BMW entusiast, men det er på tide å fjerne skylappene. Når du påstår at pris ikke har betydning for hvilket bilmerke folk velger snakker du åpenbart mest om deg selv. Du vil ganske sikkert alltid velge BMW, men det finnes faktisk ganske mange andre premium alternativer og tro det eller ei Tesla er en av dem.

Hvorfor er det så viktig for deg at Model S konkurrerer mot 5-serien og ikke 7-serien? Du henviser til en litt obskur artikkel der det er én person som har hengt seg opp i en filleting, mens alle andre inkl. de store nyhetsbyråene og bilmagasinene mener at Model S og spesielt den dyrere Model X er en direkte konkurrent til 7-serien og S-klassen. Jeg tror at dette for noen få mest handler om at Tesla ikke må bli for eksklusivt og fint, men husk at bilmarkedet i USA ikke kan sammenlignes med det norske og at det er Norge som skiller seg kraftig ut fra resten av verden med høye avgifter på alminnelige biler og avgiftsfritak på elektriske biler. Som jeg har nevnt tidligere... de norske avgiftene og avgiftsfriheten på elektriske biler i Norge ødelegger perspektivet for mange så snart vi diskuterer hvordan bilmarkedet er i andre land.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, da kom vi til dette punktet i denne diskusjonen også. Venta bare på det, det går til ett punkt hvor du sliter med å finne gode argumenter og da går man etter person. "Fan boy", "ung og uerfaren" og "skylapper" er ting jeg har blitt vant med ifra deg. Jeg i motsetning til de andre nikkedukkene her er ikke redd for å argumentere i mot deg, da blir man upopulær og har store skylapper...

Det er ikke viktig for meg om BMW selger flere biler en Tesla, men det var nå enn du som tok dette opp med å henvise til feilaktig informasjon. Selvsagt unlot du å ta med M5 i ditt pris eksempel, det passer jo argumentasjonen din best. Men du går ikke av veien for å sammenlikne M5 med de kraftigste Model S utgavene ellers. Du vet også at flere at forumets brukere har gått over ifra M5 til disse kraftige Model S utgavene. Du har faktisk også påpekt det for meg ved andre anledninger... 

Men som vanlig så blir vi ikke enige i en elbil diskusjon og sånn er det bare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke etter deg som person og du har faktisk selv kommet med karakteristikkene vedr. din BMW interesse andre steder i forumet. Jeg er uenig med deg, men verdsetter en god diskusjon. Det du ikke forstår er at jeg i diskusjonene ofte skiller mellom hva som er alminnelig generell oppfattelse av f.eks en bilmodell og hva som er min personlige oppfattelse. Jeg kan f.eks fint skrive om hva som er imponerende med Tesla og hvor Model S hører hjemme i markedet uten å selv ha lyst på bilen eller være enig med markedet for min egen del. Ron Jeremy påpeker dette på en fin måte når han skriver at Model S/X ikke er i nærheten av å gi den samme opplevde kvaliteten som f.eks A8/7-serien/S-klassen og jeg er helt enig. Poenget i denne diskusjonen er at dette åpenbart betyr mindre for andre bilkjøpere (spesielt i USA) og derfor kan Tesla begjære de prisene de gjør for Model S/X som er direkte sammenlignbare med f.eks 7-serien i USA (som tiltross populariteten i Norge stadig er Teslas viktigste marked). 

Amerikanerne ser åpenbart helt annerledes på Model S/X enn vi gjør i Norge og årsaken er avgiftsfritaket på elektriske biler i Norge. Hadde Model S blitt solgt med avgifter i Norge ville bilen i folks oppfatning ha vært minst like eksklusiv som 7-serien. Det er faktisk dette som er situasjonen i USA.

Hva du mener er feilaktig informasjon får stå for din egen regning, men som salgsstatisikken og prislistene viser befinner Model S seg (hvis vi ser bort fra M5 og den midlertidige spesialmodellen 60 kWh) mer i 7-seriens prisområde enn i 5-seriens prisområde (altså i USA). Dette ville ganske enkelt ikke ha vært mulig hvis bilkjøperne i USA hadde oppfattet Model S mer som en 5-serie enn en 7-serie. Om dette er fortjent eller korrekt slik vi vurderer bilen her i Norge er en helt annen sak. Jeg mener personlig at de amerikanske prisene på Model S er totalt utenfor proporsjoner i forhold til A8/7-serien/S-klassen, men på den annen side er disse ikke elektriske og det har nok en avgjørende betydning.        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron Jeremy, ja det har de. Og det er litt av problemet. Telsa ga ut statistikk som viste at de var den bestselegende bilen i sin klasse. I lista med slagstall hadde naturligvis telsa valgt ut et par modeller bare, som de kunne vise til at de solgte bedre enn, eksempelvis 7 serie. 5 serie var ikke tatt med i det hele tatt, naturligvis fordi tesla ikke selger bedre enn dem, og i tillegg prøver å karre seg til mer luksus og status enn det de egentlig har i produktet sitt. Det at ikke journalister og Tesla menigheten ser dette er noe urovekkende. Skylapper bør man om man argumenterer Teslas sak i denne saken være litt forsiktg med å påstå at andre har.

Og for de som fortsatt mener at Model S er en naturlig konkurrent til 7 serie så er jeg litt i tvil om disse mennesekene har sett en 7 serie? Garantert ikke vært inni en? Da hadde nemlig denne diskusjonen vært rimelig død.

Det er ikke det at Tesla S er en direkte og naturlig konkurrent til 7 serie (eller 5 serie for den saks skyld) som gjør at folk betaler i bøtter og spann for den. Det er det at det er en sykt kul gadget, som oser at man er miljøbebevisst og helt i froten av den teknologiske utviklingen (tror de selv iallefall) som gjør at folk kjøper denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i mye av det du påpeker TRF, men i USA er situasjonen altså annerledes uansett hva vi mener om saken. Dette med at Tesla forsøker å "karre" til seg mer luksus og status enn de egentlig har er en subjektiv vurdering og jeg tror heller ikke at Tesla forsøker å plassere Model S i markedet for 7-serien fordi salgsstatistikken der blir bedre for Tesla enn i markedet for 5-serien. Det handler om produktplassering, men hvis ikke markedet tror på plasseringen blir det hele lite troverdig og dette er bestemt ikke til Teslas fordel. Ergo må vi nok bare akseptere at markedet har rett selv om enkelte mener noe annet. Det er fint nok egentlig... så kjøper disse helt enkelt bare et annet bilmerke/bil... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har Lamborghinier og Ferrarier eller Porscher og BMW'er er det helt naturlig å ha en Land Rover også. Jeg hadde veldig mye morro med mine oldschool 88" og 109" varianter, men de var ikke like tøffe som denne "SVX Concept" Defenderen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig innsatt i dagens turboteknologi, men er det ikke slik at hvis man har en såkalt twin-scroll turbo så betyr dette at turbinhjulet har to forskjellige faste vinkler på bladene nettopp for å få hurtig respons vs. topp effekt. Ergo har man ikke samtidig behov for variable vanes (variable blader - variabel turbogeometri). Helt enkelt handler det om to forskjellige turboteknologier. Jeg tror Chris Harris evt. blander sammen disse begrepene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er artig, er at man selv kan leie modifiserte defendere og guide (som kjører egen bil) og kjøre litt offroad sammen med sightseeing på island.

Ganske gøy og konevennlig også, men det var ikke akkurat utfordrende terrengkjøring vi var med på.

Island anbefales hvertfall for de som ikke har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Harris blander nok litt ja. Grunnen til at jeg bet meg mer merke i det nå enn vanlig er at det såvidt jeg vet kun er Porsche som til dags dato har hatt VNT turbo på en bensinmotor (med hell). Og det er vel kun på den ene motoren de har det også (BW turbo).

Twin scroll er, forklart på enkleste måte, "to eksoshus i ett". Mao, ganske likt som et "split housing" bare at man i tillegg har forskjell på de to delene, en trangere enn den andre. Dette gir et bredere arbeidsområde, mao lavere boost threshold på et eksoshus som flower "like mye". 

 

24660_1245764034356.jpg

VNT på den andre siden er et begrep mange misforstår litt. Turbinhjulet er alltid "det samme". Det man gjør er primært å endre tversnittet eksosen må forbi før det treffer eksoshjulet, samt vinkelen på dette. Dette gjør at du trinnløst kan simulere alt ifra små til store eksoshus (med et ørlite tap i peak effektivitet).

GT35-VNT-DutyDrive-Video.jpg

 

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...