Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... og dette er også den samme Ferrarien som han for et år siden kjørte til Marokko, Sahara og Atlas fjellene bare for opplevelsens skyld. Den flate V12 motoren på 4943 cm3 er ikke billig å holde kjørende og en stor service (som er påkrevet minst hvert fjerde år avhengig av kjørelengden) koster 60-70000 kroner. Han har flere andre slike gamle biler og de blir også brukt på tilsvarende måte der han kjører frem/tilbake mellom England og den franske rivieraen. I min verden er dette den eneste riktige måten å oppleve disse bilene på... :)

Roadtrip med Lamborghini Espada

Roadtrip med Jaguar XJS V12

Roadtrip med Lamborghini Countach QV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant om alle de tyske merkene sa "Fuck it" og la ned produksjonen av alle bilene med motorer som ikke klarer kravet, med følgene det har for tysk økonomi. Stengte fabrikker, tusener uten jobb. Med slike bøter blir det jo et regnestykke hva som lønner seg. Hvilke utgifter har de ved å holde fabrikker gående? Hvordan ser det ut på bunnlinja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvfølgelig ikke til å skje, men jeg vil tro at det akkurat nå pågår en temmelig kraftig lobbyvirksomhet fra bilprodusentenes side mot div. myndigheter i EU og USA. Målet er naturligvis å få utsatt de nye grensekravene med minst et par-tre år slik at spesielt de tyske bilprodusentene kan nå å få opp produksjonen av elektriske biler før de nye grensekravene blir virkelighet.

Jeg tenker at scenariet i tiden fremover vedr. fossilbiler blir en kraftig redusert modelportefølje (noe bl.a Volkswagen allerede har varslet). Langt færre modeller, færre motorer og færre valgmuligheter når det gjelder ulike motorer, gearkasser, drivverk og utstyr. Alt sammen en slags omvendt econemy of scale for å spare penger og ressurser til satsingen på elektriske biler. Mange nisjemodeller vil helt sikkert bli nedlagt, men hvordan dette scenariet ellers helt konkret vil utarte seg er jeg usikker på. Man kan forestille seg at det er "brød & melk" modellene som f.eks Golf og Passat som vil lide mest, men på den annen side kan det f.eks også gå ut over Porsche ved at de får tilført mindre ressurser i form av utviklingsmuligheter når det gjelder deres modeller (f.eks færre modeller/varianter av modeller).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kloke tanker her angående fremtiden og hvilke drivstoffløsninger og modeller som blir gjeldende.

Jeg mener den motormessige sjela er den som lider her. Slike 0,5% av befolkningen, som meg selv, som finner den største glede i en gammel gassermotor med manuell choke og gir.

Har kjørt masse biler. Nytt er komfortabelt og bra det altså. Men den beste opplevelsen som sitter i meg er noe så enkelt som å kjøre en kadett c 1.2 rundt i hverdagen. 

Høres kanskje merkelig ut. Men det er noe med det enkle og litt rufsete jeg liker med det. Man kjører bilen 100%.

Slike bilers eksistens er jo nå glemt i norge. Man skal ikke bare kjøre miljøvennlig, man skal helst ikke gjøre noe selv lenger....autonome biler. Og folk applauderer dette?! Eller er det en moteting?

Har en e39 nå....etter at jeg følte meg uvel i e60 fordi den ble for moderne. men kanskje jeg må bytte til en gammal taunus eller noe snart :D det gir meg så mye mer. Så får man heller kjøre fort på bane med e46'en!

Vi får ikke kjørt det vi vil lenger. Men det får vi ikke gjort noe med desverre!

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower jeg skjønner og forstår hva du mener, men en gammel Taunus er nok utdatert i dagens trafikkbilde, uansett hvor givende den er å kjøre(de enkleste bilene er ofte de morsomste). Det har kommet en god del flere biler på veien siden f.eks. Taunus var ny og bl.a. bedre sikkerhetsutstyr har kommet med årene og utvikles til det bedre hele tiden. Med dette økes størrelsen og vekten på bilene og i et kollisjonsmøte mellom f.eks. en F10 og en Taunus vet jeg hvor jeg ville vært... Likevel er jeg glad jeg daglig møter på E34 og E30 fortsatt, jeg er glad det finnes veteranklubber og at gamle biler blir tatt vare på selv om de ikke er helt up to date. :) 

Av samme grunn er det derfor mange har en "ny" bil som familiebil/bil nr.1 og en eldre kosebil som nr. 2. Man vil jo frakte sine kjære trygt. Så her har faktisk Peugeot, Citroen, Mazda, Toyota og Hyundai (og flere) gjort det bra for å kapre nye kunder. Ny bil, masse utstyr og sikre biler til en ganske overkommelig pris. Mange familier velger helt ny bil enn en 7-9 år gammel BMW til samme pris, ingen tvil om at BMWen gir mest kjøreglede for slike som oss, men betyr det mye for de "andre"? Neppe... For alt jeg vet kan nybilfølelsen med panoramatak og skinnseter til en rimelig penge være kjøreglede nok for de. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helt med på din tankegang evopower, men samtidig må ikke utviklingen stoppe opp :) Jeg ser egentlig meg selv ha en gammel sliter som bil nr2 også i fremtiden. Liker mye av det du er inne på selv, men den daglige sliteren til familien skal være nyereog sikrere.

Jeg har av og til noen sære interesser som fører meg inn på spesielle videoer på YouTube. Litt som denne jeg linker til under laget av Oscar Boyson i fra New York. Han laget en video om urbanisering som angriper forskjellige vinkler om temaet. Synst denne passer godt til temaet som har vært diskutert her på de siste sidene. For dem som vil se delen om biler så er den ca 6min 15sec ut i den, men jeg anbefaler hele for å få kontekst. Her snakkes det faktisk ikke om renere biler, men heller om å prøve å unngå dem i byene i første omgang. Kanskje ikke en dum tanke, spessielt om byene bygges for dette. Urealistisk i Norge kanskje, men kanskje man burde tenkt over hvorfor motorveier skal gå midt igjennom byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

@Evopower jeg skjønner og forstår hva du mener, men en gammel Taunus er nok utdatert i dagens trafikkbilde, uansett hvor givende den er å kjøre(de enkleste bilene er ofte de morsomste). Det har kommet en god del flere biler på veien siden f.eks. Taunus var ny og bl.a. bedre sikkerhetsutstyr har kommet med årene og utvikles til det bedre hele tiden. Med dette økes størrelsen og vekten på bilene og i et kollisjonsmøte mellom f.eks. en F10 og en Taunus vet jeg hvor jeg ville vært... 

Av samme grunn er det derfor mange har en "ny" bil som familiebil/bil nr.1 og en eldre kosebil som nr. 2. Man vil jo frakte sine kjære trygt.

Man skal jo ikke kollidere tenker jo jeg. Krasjer jeg så hardt i en gammel bil at man mister livet så er det kun min egen feil for å ha kjørt for fort. Eller at andre kolliderer i meg i høy fart. Men det er vanskelig å forestille seg da vi lunker i 50-60 her hvor jeg bor. I tillegg tror jeg sikkerhet er relativt. Man kan fint overleve en kollisjon i norske hastigheter i en v70 fra 2001. Man trenger ikke den siste v90 for å skille mellom liv og død i en front mot front i 60 kmt.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger jo ikke belte heller da, siden du ikke skal kræsje :) det smeller bra i 80 + moms også, som di fleste færdes i daglig. Skal ikke mere til en at en eldre herremann som skulle mistet lappen for 10 år siden bryter vikeplikta.

Jeg synest det kommer litt ann på hvor mye man kjører, selv kjører eg relativt lite ( rundt 10k km ) hvert år stort sett i e36. Jeg hadde vert tryggere i en f11, men jeg hadde ikke vert trygg.

Dersom man går langs en standard, litt småsmal bygdevei, og blir passert av en bil i 80-100 synest jo folk flest det er ubehagelig. Kjører man derimot langs veien i 90 selv, og passerer motgående biler som også kommer i 90 med 30-40cm mellom speila så er det helt normalt.  100 år frem i tid,  kommer dem til å se tilbake på oss som særdeles primitive, det er jeg sikker på. :) 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower man skal helt klart ikke kollidere! Men man vet ikke aldri hva bilene imot gjør, plutselig mister de telefonen i dørken og skal plukke den opp, vips har man en idiot over i ditt kjørefelt... Man trenger ikke det aller nyeste, man får fine bruktbiler som er en 2-3 år gammel, 2012-2014 modeller, og dette betyr mye for mange. :)

Så da er spørsmålet, skal "jeg" kjøpe en 2007 E61 530d eller 2012 VW Passat? Det er selvsagt ikke meg det er snakk om, men f.eks. nybakte barnefamilier. E61 er overlegen på det vi definerer som kjøreglede og størst motor, men 12' Passat byr på greit ny og sikker bil med motor nok til Norgesbruk, ingen racerbil. Samt et helt sikkert mer bekymringsfritt bilhold. Jeg har ikke helt oversikt over priser, men tenker de ligger på ca. samme. 

Jeg valgte 11' E91 320xd, men kunne klart meg med 2016 Peugeot 308SW eller 2014 Passat, så jeg går litt imot det jeg vil fram til er lurest, men litt ufornuftig må man være når man kan og har interesse for det :) 

Som jeg sa i forrige innlegg så er jeg glad for at gamle biler (1980-tallet og eldre) ferdes på veiene, jeg vet at de fleste bare er bil. nr 2. Det var faktisk en eldre herremann i Molde som hadde en E28 518i som dagligbil helt til et par år siden jeg ikke så den mer...

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 07 e61 er like sikker eller sikrere enn en 16 modell 308. Så man skal ikke se blindt på årstallene. Det høres ut som at alt som er eldre enn 5 år gammelt er livsfarlig å kjøre. Men man kjørte da disse bilene for 5 år siden da dem var nye, og da var det ingen problem? 

Jeg mener skillet på det som kan anses som sikker bil selv i dag, går rundt 2002. Bilene før dette er ikke like sikre...helt klart. 

Jeg kjøper nok en 2011 f10 om noen år, og hvis jeg krasjer og noen sier at jeg hadde gått fra det uten skade hvis jeg hadde hatt en g30, så skulle jeg likt å sett dokumentasjon på det (håper joo ikke det skjer) for sikkerhet i biler har gjennomgått revolusjon rent fysisk fra f.eks 1998-2010. Men etter 2010 til nå så har ikke bilene gjennomgått like store endringer på karosseriet i seg selv. Nå går det mer på systemer som skal hindre krasj. Line assist og autobrems er vel på nær sagt alt nytt som selges nå. Desverre har hydraulisk styring måtte lide og de fleste bilene har fått syntetisk el servo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower du har vel rett ang. sikkerhet med 07 E61 og 16 308. :) Likevel er da 308en en ganske mye nyere bil enn E61 og gir for de fleste et mye tryggere, bekymringsfritt og økonomisk bilhold. Nå har jeg begynt å like E61 godt, så det ingen angrep på modellen, det var bare for å ha en bil å sammenligne med. Jeg mener heller ikke at forskjellen mellom F10 og G30 er så stor med tanke på sikkerhet i et kræsj, men en F10 og E34/E28 eller F30 og E36/E30, ja da vil jeg si den er stor :) Jeg tror vi er enige!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å frakte familien rundt i for eksempel en E39. Det var en av verdens mest sikre biler i sin tid, så den er fortsatt relativt trygg selv i dag. Det er ikke en gammel boble vi snakker om her. Dette sikkerhets-argumentet synes jeg det går litt inflasjon i - det blir aldri bra nok for folk virker det som selv om de for eksempel bruker tlf/internett/multimedia under kjøring. Start med personen man ser i speilet istedenfor å peke på alle andre risikoer.

Angående elektronisk servo så synes jeg isolert sett styringen på Mondeo-firmabil er godkjent, og den er blant klassens beste. Men når man hopper direkte fra Mondeo til E46 er det stor forskjell - E46 føles tryggere å kjøre i grenseland spesielt på regn/snø/is fordi man hele tiden har stålkontroll på underlaget via tilbakemeldingene opp til rattet, selv på mitt eksemplar med klunkende forstilling og veldig slitte støtdempere.  På Mondeo må jeg ofte sitte og "lete etter" glatt veibane og testbremse, men dette slipper man med E46.

Det er forresten en i bygda her som de siste 10 årene har kjørt en Ford Granada 2.3 (helt original utenom ekstralys) som bruksbil hele året. Det er ganske imponerende at noen orker dette år etter år uansett vær, og jeg skal gi vedkommende et klapp på skulderen hvis jeg møter han utenfor butikken en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Evopower du har vel rett ang. sikkerhet med 07 E61 og 16 308. :) Likevel er da 308en en ganske mye nyere bil enn E61 og gir for de fleste et mye tryggere, bekymringsfritt og økonomisk bilhold. Nå har jeg begynt å like E61 godt, så det ingen angrep på modellen, det var bare for å ha en bil å sammenligne med. Jeg mener heller ikke at forskjellen mellom F10 og G30 er så stor med tanke på sikkerhet i et kræsj, men en F10 og E34/E28 eller F30 og E36/E30, ja da vil jeg si den er stor :) Jeg tror vi er enige!

Det er vi :) får se om det blir Taunus på meg da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther jeg skulle ikke blandet inn E61, så det tar jeg på min kappe. En E39 er trygg, men krever noe mer vedlikehold og større sjanse for noe som går galt, de som kjøper E39 vet hva de kjøper :) Dette har selvsagt ikke mye med sikkerhet i et kræsj å gjøre, my bad! Beveger vi oss på E34/E28 eller E36/E30 blir det noe annet. Det var snakk om Taunus, siste modell ble produsert i 94, det er 22 år siden, skjedd mye på den tid :) Folk som kjører gamle biler idag vet hva de tøffer rundt på, en familie uten peiling kjøper ikke E34 touring eller Granada idag(mulig det finnes unntak). Derfor er de fleste gamle biler en bil nr. 2 og man får mye bil nr. 1 for pengene ved å velge noen av de merkene jeg nevnte forrige side. Har man økonomi til en heftig bil som nr 1, så kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...