Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, en E39 krever mer av eieren. Men er man entusiast synes jeg ikke man skal få dårlig samvittighet av å ha med barn og kone i en slik selv om alle naboene kjører nyere Passat.

Den Taunusen vi snakker om i europeisk kontekst gikk vel ut av produksjon høsten 1982, og selv om bilen er kul ville jeg ikke tatt med barn ut på lengre turer i den. Dog tenkte jeg å ta med niesene mine ut på tur i Capricen (en av de tryggeste bilene tilgjengelig i 1991) til sommeren, slik at de får litt motvekt til det politisk korrekte miljøsvadaet de blir tutet ørene fulle av i barnehage og skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Werther skrev:

Ja, en E39 krever mer av eieren. Men er man entusiast synes jeg ikke man skal få dårlig samvittighet av å ha med barn og kone i en slik selv om alle naboene kjører nyere Passat.

Den Taunusen vi snakker om i europeisk kontekst gikk vel ut av produksjon høsten 1982, og selv om bilen er kul ville jeg ikke tatt med barn ut på lengre turer i den. Dog tenkte jeg å ta med niesene mine ut på tur i Capricen (en av de tryggeste bilene tilgjengelig i 1991) til sommeren, slik at de får litt motvekt til det politisk korrekte miljøsvadaet de blir tutet ørene fulle av i barnehage og skole. 

DET har du rett i og jeg er enig der! :) Takk for info ang. den aktuelle Taunus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Evopower skrev:

Har en e39 nå....etter at jeg følte meg uvel i e60 fordi den ble for moderne. men kanskje jeg må bytte til en gammal taunus eller noe snart :D det gir meg så mye mer. Så får man heller kjøre fort på bane med e46'en!

Vi får ikke kjørt det vi vil lenger. Men det får vi ikke gjort noe med desverre!

Jeg kan anbefale E34 om du vil ha noe som er gammelt men som forsatt henger med i moderne trafikk. E34en er analog og enkel, noe som gjør den driftsikker og lite befengt med irriternde feil. Likevel er den superkomfortabel å kjøre så lenge den får lov å ha sitt originale understell og standard hjul. Jeg kjørte 17 mil på rappen i dag, ikke sliten i det hele tatt. Den er jo ikke sportslig sett med dagens øyne, men når man holder høyt tempo på svingte veier så må jeg si den er uhyre tigth og smidig. Den er så forutsigbar og du kjenner hele tiden hva som skjer, det savner jeg litt i F10en. Den er så mye mer maskert for å være komfortabel, den er mer sportslig men man merker det ikke. Man merker det kun på farta man kan ha igjennom svingene, en fart som er relativt høy i forhold til den gamle E34en. M50B20en på 150 hester som jeg har er ikke noen racer, men den henger faktisk veldig greit med trafikken. Forbikjøringer går mer enn fint, og pisker man den litt på turtall kan man faktisk ta ganske kjappe forbikjøringer. Jeg merket det i dag når jeg kjørte østover langs E18 hvor det enkelte steder er forbikjørings felter, jeg ligger jo ikke akkruat å sinker de andre som vi forbi når jeg selv kjører forbi. Det er vel i de fleste tilfeller omvendt... De fleste biler på norske veier er dieselbiler med ca 110-160 hk, opp mot dem så er faktisk ikke en E34 520i noen sinke i det hele tatt. Ligger man i 80 km/t, så kommer man seg greit og raskt opp i 120 km/t ved en forbikjøring...det er mer enn nok til å miste lappen i 80 sona. Med F10en så er det deilig å ha ubegrenset med krefter ved forbikjøring, problemet mitt er jo det at man bruker alle kreftene man har for å komme forbi flest mulig biler før forbifeltet tar slutt. Da er man på ett blunk oppe i 180-190 km/t, det er mye i en 80 eller 90 sone. Da vanker det fengsels straff om politiet står med laseren... Så det gjelder å begrense seg og holde seg på matta, og da kan man spørre seg hvorfor man skal ha så enormt mye hester :) Mitt svar er fordi jeg kjører en del på Autobahn, samt at jeg liker ett godt skyv i ryggen når jeg føler for det. Bortsett ifra det så holder 150 hester i massevis for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kan anbefale E34 om du vil ha noe som er gammelt men som forsatt henger med i moderne trafikk. E34en er analog og enkel, noe som gjør den driftsikker og lite befengt med irriternde feil. Likevel er den superkomfortabel å kjøre så lenge den får lov å ha sitt originale understell og standard hjul. Jeg kjørte 17 mil på rappen i dag, ikke sliten i det hele tatt. Den er jo ikke sportslig sett med dagens øyne, men når man holder høyt tempo på svingte veier så må jeg si den er uhyre tigth og smidig. Den er så forutsigbar og du kjenner hele tiden hva som skjer, det savner jeg litt i F10en. Den er så mye mer maskert for å være komfortabel, den er mer sportslig men man merker det ikke. 

Kjøpte min første bmw da jeg var 17 år i 2005. En 84 modell 528i manuell executive. Med zender styling. Ga 13k for den og bytta bare et hjullager før eu. Relativt rustfri. Gammelmannseid. Denne hadde jeg fra 18-20 år. Siden ble det flere e28, 535ia, 525ia ombygget til manuell, osv. E34 på denne tiden kostet mer enn mine maks 20k som var budskjettet (og er nesten i dag også. E39 min kostet 29k) men e34 er like mekanisk og god som e28, bare mer av alt angående komfort. E28 kunne gi deg tresmak i ræva etter 8 timers kjøretur. Så støtter e34 valget :) men å finne en god utgave i dag (vil ikke skru og halvrestaurere/sveise rust osv. Det skal være en ryddig bruksbil) koster nok mer enn en e39. Så det er grunnen.

F10 er en drømmebil jeg skal ha. Problemet er at jeg ikke klarer å nruke så mye penger på bil. Det strider imot. At verditapey per år er mer enn hva jeg klarer å betale inn på et evt billån. Har hatt billån én gang, det var på e60. Aldri mer. Nå sparer jeg heller opp 10k i året og kjøper ny 30k kroners bil hvert 4 år. Så gleder meg til f10 kommer på det prisnivået! Mulig jeg kan strekke meg til 100k. Vi får se når prisene er det :) også en annen ting: hvor godt vil en f10 holde seg som 20 åring? En  e34 og e39 er nesten like plettfrie i dag som når de var nye. E28 mine var gått rundt 300k og e39 jeg har nå er på 290k. Like fin å kjøre :) blir spennende å se utviklingen på de nye bmwene.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror f10 kommer til å holde seg minst like godt som newtimerne. Det er stadige forbedringer i materialbruk og løsninger som skal forhindre feil. Klart det er mer som kan gå galt, men med godt diagnoseutstyr- så skal ikke det være umulig at f10 kan gå langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10/F11 530d er nok en modell som kan være med oss på veiene også de neste 30 årene og bli en populær youngtimer om en 20 års tid. F10/F11 520d derimot mistenker jeg vil forsvinne fort fra markedet da det er solgt uhorvelig mange av de og kvaliteten er diskutabel på motor/gir. Søkte på finn nå - det ligger 10 stk F10 520d på finn med km-stand over 200 000km, og 5 av dem har byttet motor. Ikke akkurat tillitsvekkende. Slik så man sjeldent på for eksempel E39 når det var en 5 år gammel modell, og i dag 10-15 år senere kryr det av E39 med km-stand på over 350 000km, ikke medregnet alle de hundrevis av E39 her til lands som har blitt skrudd tilbake enten her hjemme eller før bruktimport fra Tyskland.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

N47 motorene og registerhavariene står seg som en skamplett i BMW sin historie (min personlige mening). Så mange år med kanskje verdens fineste motorer, så mange priser ifra Car Engine of the Year og likevel fortsetter N47 register å ryke. Dessverre så står disse motorene i de mest solgte modellvariantene til BMW, derfor også den massive omtalen. Jeg gir lange oljeskift intervaller skylden for dette, de som bytter for hver 15 000 km klarer å kjøre N47 motorene langt over 300 000 km før noe register må byttes. Alt ble bedre etter 2009 sier mange, så etter 2011. Bedre ble det, mye bedre men de er fortsatt ikke særlig glade i lange kjørelengder. Som Werther er inne på så er det sjelden man ser en N47 motor som har gått lengere enn 250 000 km uten å ha blitt byttet. La oss håpe de nye B48 motorene er tilbake med en driftsikkerhet vi er vant til ifra BMW.

Jeg tror absolutt F10 har en fremtid som youngtimer. Den vi gå inn i historien som en av de mest gjennomførte og suksessfulle 5-seriene, jeg tror utgavene men sugebensin vil bli ettertraktet i fremtiden (siste av de gamle femmerne). Samtidig så synes jeg M550d var en høydare, virkelig en kraftig og imponerende dieselbil. Jeg tror nok også at F10 med N57 dieselsekseren (525d, 530d og 535d) vil være en sliter i mange år fremover. Dette er virkelig en god motor som er slitesterk, du skal lete lenge og grave veldig dypt for å finne noen vanlige feil eller mangler på disse. Jeg tror min motor komme til å holde lenge, jeg har hatt bilen siden den var gått 46 000 km og har byttet olje for hver 15 000 km. Min bil har heller ikke start stopp system, det tror jeg også forlenger levetiden. Jeg er glad jeg fikk mine foreldre til å kjøpe F10 med N57 (525d) istede for en litt nyere 520d med N47, da har jeg en litt bedre samvittighet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vant jo også S85 motoren mange priser, men den er jo helt håpløs på å spise rådelager så ville ikke tatt det for god fisk når en motor etter 1-4år vinner mange priser. De fleste motorer er jo bra innenfor det tidsrommet. Det som skiller klinten fra hveten er jo om den er like bra etter 200k+ og 10år+. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, minim skrev:

Nå vant jo også S85 motoren mange priser, men den er jo helt håpløs på å spise rådelager så ville ikke tatt det for god fisk når en motor etter 1-4år vinner mange priser. De fleste motorer er jo bra innenfor det tidsrommet. Det som skiller klinten fra hveten er jo om den er like bra etter 200k+ og 10år+. 

Nå blir det vel litt feil å sammenlikne en S85 med en N47 da. S85 er jo en Preformance motor med teknologi ifra F1 motorer, N47 er.....bare en dieselmotor som står i familiebiler. Litt forskjellige bruksmønster kan man si :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Fredrik 90 said:

Nå blir det vel litt feil å sammenlikne en S85 med en N47 da. S85 er jo en Preformance motor med teknologi ifra F1 motorer, N47 er.....bare en dieselmotor som står i familiebiler. Litt forskjellige bruksmønster kan man si :) 

Den teknologien fant de opp på PR-avdelingen til BMW :D Eneste teknologien som var hentet derfra var sylinder antallet (i en periode) :D 

Poenget mitt er fortsatt det samme da S85 også vant mange priser, men i ettertid så har det vist seg å være en del problemer med den og mange havari. Omtrent akkurat samme som for N47. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, minim skrev:

Den teknologien fant de opp på PR-avdelingen til BMW :D Eneste teknologien som var hentet derfra var sylinder antallet (i en periode) :D 

Poenget mitt er fortsatt det samme da S85 også vant mange priser, men i ettertid så har det vist seg å være en del problemer med den og mange havari. Omtrent akkurat samme som for N47. 

Sier du det ja, det var ikke jeg klar over. Flinke til å markedsføre var dem ;) 

Disse prisene deles vel i første rekke ut på grunnlag av konstruksjon, ytelser, egenskaper og effektivitet. Er vel ingen faktorer som tar for seg driftsikkerhet da det er litt vanskelig å si noe om så tidlig, så jeg skjønner poenget ditt. Men jeg vil nå si at det er svært få om ingen av BMW sine motorer igjennom tidene som er kjent for på å være "drittmotorer". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg gir lange oljeskift intervaller skylden for dette, de som bytter for hver 15 000 km klarer å kjøre N47 motorene langt over 300 000 km før noe register må byttes. Alt ble bedre etter 2009 sier mange, så etter 2011. Bedre ble det, mye bedre men de er fortsatt ikke særlig glade i lange kjørelengder. Som Werther er inne på så er det sjelden man ser en N47 motor som har gått lengere enn 250 000 km uten å ha blitt byttet. La oss håpe de nye B48 motorene er tilbake med en driftsikkerhet vi er vant til ifra BMW.

Dessverre blir ikke dette sant selv om man ønsker det aldri så mye. For øvrig regner jeg med du snakker om B47

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er virkelig en god motor som er slitesterk, du skal lete lenge og grave veldig dypt for å finne noen vanlige feil eller mangler på disse.

Virkelig? Betydelige EGR problemer. en del eksempler på registerhavari, noe som ikke er så rart da den tross alt deler komponenter med n47.

Jeg liker trolig BMW dieselmotorer "over snittet". Men å oppkonstruere egne forklaringer (som ikke holder mål) hjelper ikke.

Av commonrail motorene til BMW fremstår m57 (306d1) trolig som den mest ryddige. Alle tre generasjoner av m57 er svært bra, men kun små detaljer som skiller den på eventuelle feil.

Minim: Så vidt jeg vet har vel aldri BMW hevdet at det er hentet noe direkte fra P84/5 over til S85, eller de gjør i alle fall ikke det i den tekniske presentasjonen (for teknikere). Derimot refereres det til "High RPM Power Concept" som handler mer om premissene man legger til grunn fra bunn av når motoren designes. Og at de i dette har hentet mye fra erfaringen med P84/5 er det ikke tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel bil som eneste familiebil kan være noe herk. Jeg har flere venner som måtte igjennom en slik periode de første årene da det meste av penger gikk til hus og familie. Det gikk i Volvo, VW og Peugeot. Dette var grunnleggende fornuftige biler, men det var alltid problemer av et eller annet slag med dem og det er ikke morsomt hvis bilen er full av unger og bagasje eller målet er å få en stressende hverdag til å henge sammen.

Jeg tenker at en ny bil som f.eks Peugeot 308 gir trygghet i form av moderne sikkerhetsteknologi og ikke minst nybilgaranti (5 år eller 100K kilometer). Leases bilen er man på enda mer sikker grunn fordi bilen bare kan leveres tilbake hvis den ikke svarer til forventningene mhp. driftssikkerhet.

Når dette er nevnt ser jeg ingen problemer med å ha en gammel entusiastbil i tillegg til en moderne familiebil. Er man alene eller det kun er deg og kjæresten er en eldre bil som den eneste bilen heller ikke et problem. Jeg hadde i flere år litt eldre biler (Porsche og Land Rover) før vi fikk barn, men jeg hadde også en nyere mindre bil ved siden av eller den motsatte konfigurasjonen (eldre mindre bil i tillegg til en nyere bil). Vår tidligere E46 318d Touring (som var vår eneste bil) ble av samme årsak solgt relativt hurtig til fordel for en helt ny bil da den etter 10 år og 340000 Km begynte å svikte oss. Det ble for tungvint å ha bilen som familiebil når den ofte sto på verksted eller på gårdsplassen i påvente av nye deler.

Jeg savner ofte E46'en, men ikke fordi jeg ikke er tilfreds med vår nåværende Citroën C4 Cactus (den er faktisk forbausende driftssikker og hendig). Det jeg savner er linken/koblingen til gammelbilfølelsen som Evopower er inne på. Bilmodellene som ble konstruert på midten/slutten av 90-tallet (bl.a E46 og E39) tilbyr mye av den genuine kjøreopplevelsen som biler fra 80-tallet hadde bare på en mer raffinert måte. Bilene var stadig relativt lette, "analoge" og hadde hydraulisk styring. For å virkelig få den rette kjøreopplevelsen uten at E46'en virket for tung og satt på veien kjørte jeg derfor konsekvent på 195/65-15 dekk/felger. På denne måten ble E46'en nesten like følsom, agil og levende som de beste bilene på 80-tallet også var og da snakker vi om E30, W201, 924, 944, 205 etc. :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Dessverre blir ikke dette sant selv om man ønsker det aldri så mye. For øvrig regner jeg med du snakker om B47

Virkelig? Betydelige EGR problemer. en del eksempler på registerhavari, noe som ikke er så rart da den tross alt deler komponenter med n47.

Jeg liker trolig BMW dieselmotorer "over snittet". Men å oppkonstruere egne forklaringer (som ikke holder mål) hjelper ikke.

Av commonrail motorene til BMW fremstår m57 (306d1) trolig som den mest ryddige. Alle tre generasjoner av m57 er svært bra, men kun små detaljer som skiller den på eventuelle feil.

Hvorfor så offensiv? 

Jeg har hørt snakk om noe trøbbel med EGR ja, men hva går disse problemene egentelig ut på? Er vel heller ikke riktig å påstå at det har vært en "del" registerhavari? Altså, ingen motor er feilfri og det er heller ingen som har hevdet at N57 er det. Jeg sa egentelig at man skal lete lenge for å finne alvorlige feil, og da finner man feil som problemer med EGR og noen registerhavari. Man finner feil og problemer med alt bare man leter grundig nok :) 

Jeg forhørte meg jo en hel del rundt før jeg kjøpte min F10 530d, inntrykket jeg fikk var at dette er solide og fine motorer uten noen alvorlige feil og mangler. Jeg forhørte meg med diverse BMW mekanikere, brukte mye tid på å søke meg frem på nett samt at jeg flere ganger var i kontakt med tekniske konsulenter hos BMW Norge. Ingen motor er feilfri (kanskje M50 :P ), men det blir vel ikke feil å påstå at N57 er en bra motor? Hvis ikke så burde du kanskje oppdatere N57 avsnittet på førstesiden i tråden din:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...