Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Fredrik skrev:

Danskene er imidlertid ikke de beste til å legge seg i høyrefilen når de kjører på motorveien, men de er etter min mening ikke mye værre enn nordmenn eller tyskere. Som regel vil de selv bare hurtigere frem og irriterer seg over at bilen/e foran ikke kjører fortere. Når mange nok tenker slik sier det seg selv at det fort blir kø i venstrefilen også. Hvorfor skal jeg slippe deg forbi når jeg bare vil det samme som deg tenker nok de aller fleste... :)   

Har det samme inntrykket som Fredrik 90 angående danske bilister. Umulig å kjøre i jevne hastigheter på motorveiene, går i jojo-hastigheter mellom 85 og 135 km/t hele tiden med enorme køer i venstrefeltet.

Hovedårsaken til dette er at mange dansker ikke akselerer under forbikjøringer, men blir liggende i 2-5 km/t over den de kjører forbi, og da baller dette på seg bakover. Har opplevd utallige ganger at man kommer i 130 km/, så smetter de ut rett foran deg uten å bruke speil i 100-105 km/t. Og der blir de gjerne liggende en kilometer eller to...

En annen grunn til opphopningen i venstrefeltene er at de i venstrefeltet i for stor grad viker/slipper inn tregere trafikk fra høyrefila. Den mest effektive trafikkavviklingen er når den raskeste trafikken passerer, så venter tregere trafikk i høyrefelt til flokken har passert før de kjører forbi den tregeste trafikken. Men ikke i Danmark, der fletter man inn treg trafikk i så stor grad at det ødelegger effektiviteten fullstendig. Dette er et særdansk fenomen, og jeg gruer meg hver gang jeg passerer grensa ved Flensburg da jeg vet at nå blir det 3 timer med ineffektiv jojokjøring frem til Øresund...Dette skjer ikke bare i fellesferien når det er mye trafikk, men også på vår og høst. Mulig du har blitt såpass dansk at du ikke lenger ser dette unormale kjøremønsteret, Fredrik  :-)

Nordmenn tar nok sølvmedaljen når det kommer til tvilsom kjøring - mye rart der og. Fletting er for eksempel et av verdens mysterier som mange sliter med å skjønne. En annen ting er hvordan nordmenn er kronisk livredde for å bruke høyrefeltet på motorveier med 3 felt i samme retning, som for eksempel E6 Alnabru-Olavsgård og E18 Skøyen-Sandvika. Ofte er det tett i tett i venstre og midtre felt mens høyrefelt ligger helt åpent og skriker etter å bli brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Spot on, kunne ikke sagt det bedre selv 👍 Jeg tror vi også har glemt elefanten i rommet, trailere fra øst Europa som hiver seg ut i venstrefeltet for å starte en kilometerlang forbikjøring i gangfart. Disse har fritt spillerom i Danmark ettersom øvrige bilister tar så lett på trafikkflyt og speilbruk.

@And-reas

Den siste der håper jeg og regner med var ment som kødd? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så merker ikke vi som bor i Danmark at danske sjåfører utmerker seg i forhold til mer egoistisk kjøring enn f.eks nordmenn og tyskere (relativt objektivt vurdert siden jeg er nordmann og ferdes ofte i alle de tre landene). Det som imidlertid er helt sikkert er at de danske motorveiene er overbelastet og det gjelder spesielt store deler av E45 på Jylland syd for Ålborg, E20 på Fyn/Sjælland og E47 på Sjælland. Det går nesten ikke en uke uten at et eller flere større uhell på E45 fører til total stenging av motorveien (et eller flere spor) i opp til flere timer. Det kan ofte ta resten av dagen før trafikken begynner å gå som normalt igjen og slikt koster næringslivet enorme summer samt at folks tålmodighet settes på en alvorlig prøve. E45 mellom Skanderborg Syd og Århus utbygges derfor til tre felter i hver retning (regn med kø frem til neste år).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg deler @Werther sitt syn på dansker i trafikken. Kjørte i fjor fra Hirtshals til Cottbus. Aldri opplevd maken til tragisk kjøring ut fra Hirtshals. Både norske og danske biler slåss om venstre fila. Og konkurransen gikk tydelig i hvem kun kjøre lengst i venstre fila 20-30 km/t under grensa gjerne med husvogna på slep.. Kjørte E45 og først ved Skanderborg området var trafikken ganske normal igjen. Var en befrielse å komme seg over til Tyskland der man kan få strekt litt på høyrefoten, selv om jeg traff på rushen før Berlin.

Opplever også at mange dansker har en forkjærlighet for venstre fila i Norge også på vei til fjellet, men skal sies dem er flinkere til å legge seg inn en det nordmenn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har i disse dager bygget bil nummer 300000. Dette er ikke mye hvis man sammenligner med produksjonsvolumene VAG, Mercedes-Benz og BMW opererer med, men hvis man sammenligner med f.eks Porsche og enkelte andre spesialiserte sportsbilprodusenter og spesielle bilmodeller gir det straks mer mening i relasjon til en relativt begrenset produksjon fra en spesialisert bilprodusent som Tesla tross alt er.

De luftkjølte 911'ene ble produsert i perioden 1963-1989 som hhv. den såkalte "Urmodellen" (1973-1973) og "G-modellen" (1973-1989). I 1987 feiret Porsche at de hadde produsert 250000 stk. 911'er. Det skulle dermed ta Porsche hele 24 år å bygge en kvart million 911'er. Totalt ble det i løpet av 26 år med andre ord bygget rundt 310000 stk. klassiske "luftgekühlte" 911'er.

Etterfølgeren Porsche 911 av 964 generasjonen (1989-1994) ble det kun bygget litt over 62000 stk. av. Porsche 911 av 993 generasjonen (1994-1998) ble det bygget marginalt flere av - rundt 68000 stk. Modellen 996 (den første moderne 911'en) som var 911 i årene 1997-2005 ble det produsert ganske mange flere av, men allikevel endte den totale produksjonen på ca. 175000 biler. Etterfølgeren 997 som var 911 i perioden 2004-2012 er foreløpig den mest populære enkeltstående 911 modellen med hele 213000 stk. totalt produsert. Dagens 911 som er en 991 modell har så langt trolig kommet opp i en produksjon på ca. 200000 stk. siden 2012.

Eldre Porsche modeller som f.eks 914 (1969-1976) nådde en total produksjon på rundt 118000 stk. Porsche 924 (1976-1988) nådde rundt 150000 stk. Porsche 944 (1982-1991) nådde ca. 172500 stk. Porsche 928 (1977-1995) nådde 61056 stk. og Porsche 968 knapt 13000 stk.

Ferrari produserte i 2016 totalt knapt 8000 biler. Lamborghini produserte i 2015 3245 stk. biler. McLaren bygget i 2016 knapt 3300 biler. BMW bygget knapt 30600 stk. E31 og BMW E30 M3 ble det bygget ca. 18300 stk. av inkl. cabrioletter, Alpina modeller og andre spesialmodeller som f.eks Cecotto... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en økning av Model X her i den lille byen bare siste to månedene. Model S er det ikke mange nye tilskudd av, men det finnes fortsatt mange. Jeg leste nettopp i lokalavisa at flere og flere velger og lease og ikke uventet bare fortsetter interessen for hybrid og elbil. Noen velger også tradisjonell dieselbil fortsatt, på grunn av slik fylket vårt er formet, men prosentandelen er synkende.

Uansett, nevnte jeg i tulletråden tidligere idag om troll i kommentarfelter. Da om en reklame om BMW i3s og nå kom jeg over en ny reklame for bladet Motor som hadde testet Tesla Model 3.

https://www.motor.no/artikler/motor-har-provekjort-tesla-model-3/

Ikke uventet fant jeg troll der óg, men en var samme som kommenterte på i3s. Og hvis vedkommende mener det han sier så sier jo det sitt...

IMG_20180215_232140.thumb.png.95a925679318a0c90a392de5a42127df.png

Vel, jeg er verken krenket, forferdet, rystet eller hva som blir skrevet i krenkelsesårene 2017-2018, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan la vær å si noe eller isåfall si noe konstruktivt når det kommer til innlegg fra diverse firma. Men men, sett bort fra å ødelegge annonser er enkelte kommentarfelt ganske så gøy å være tilskuer av :beer:

Når det er sagt synes jeg også ordet "hylle", som i "å hylle noen" er utvannet. Meeeen nok avsporing. Skulle på avdukning av X2 idag, fikk invitasjon, men rakk det aldri, dessverre. Jeg liker den. :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo alle at nye F90 M5 er rask, 0-100 på 3,4 sek er respektabelt. Men vi vet jo også alle at BMW er svært så pessimistiske med tallene de oppgir. Så Car and Driver tenkte å finne ut hvor rask den egentelig er. Det endte med at F90 M5 er den raskeste sedanen magasinet noen gang har testet, faktisk raskere enn mange superbiler. 0-96 km/t på 2,8 sek gjør den raskere enn Tesla Model S P90D, E63 AMG og RS6 Plus.

https://www.caranddriver.com/reviews/2018-bmw-m5-test-review?src=socialflowTW&mag=cdb&dom=tw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F90 M5 er definitivt et monster og med hele 600 HK og 750 Nm er den helt utrolig hurtig. Offisielt skal den klare 0-100 Km/t på 3,4 sekunder (som du påpeker Fredrik), men jeg tviler ikke på at rundt 3,0 sekunder (altså 0-100 Km/t) er mulig. Den er stor, tung og kraftig, men allikevel ekstremt hurtig. Spørsmålet er om den er morsom å kjøre i forhold til f.eks E46 M3 som har litt over halvparten av effekten (343 HK), men som også er nesten 400 Kg lettere? Jeg tviler egentlig på dette når alt kommer til alt, men modellene er også helt forskjellige og henvender seg til forskjellige markeder... :)

Motorsykler er ikke min greie selv om jeg alltid har hatt et ønske om å få mer erfaring med spesielt BMW's motorsykler. Det har av ulike årsaker dessverre blitt med ønsket (det har liksom aldri helt passet å kjøpe en motorsykkel i relasjon til familie, barn, jobb etc.). Uten å egentlig vite hva jeg snakker om tenker jeg at motorsykler bør være relativt enkle og lette (akkurat som med biler) for mest mulig kjøreglede. 

Jay Leno forbinder de aller fleste med biler, men faktum er at han langt på vei har en større interesse for motorsykler (og dampkjøretøyer) enn for alminnelige biler. I dagens utgave av Jay Leno's Garage tester han Husqvarna's nye lette motorsykler og det som er interessant for oss her inne er at BMW eide Husqvarna i perioden 2007-2013. BMW kjøpte Husqvarna av MV Agusta og konseptet var at Husqvarna motorsykler skulle bli motorsyklenes svar på Mini i relasjon til BMW (altså i forhold til BMW's egne motorsykler - lettere, enklere og billigere, men med mye kjøreglede). Slik skulle det imidlertid ikke gå og BMW solgte Husqvarna til østerriske KTM motorsykler i 2013.

Husqvarna motorsykler ble forøvrig etablert allerede i 1903 i nettopp den svenske byen Huskvarna, som idag er en del av byen Jönköping i Jönköpings Län (fylke). Der har det vært industriproduksjon (spesielt våpen) helt siden 1689 og det er tradisjonen innenfor metallindustrien som via våpen, kaminer/komfyrer og symaskiner førte til produksjon av sykler i 1896 og altså motorsykler i 1903.

BMW ble forøvrig etablert i 1917 som en produsent av flymotorer, men etter den første verdenskrigen (1914-1918) var det interessant nok produksjon av motorsykler som sikret firmaet økonomisk frem til produksjonen av biler begynte i 1928 med "Dixi" som var en lisensprodusert britisk Austin 7. BMW første helt egne bilmodell var 3/20 som kom i 1932, men motoren var stadig en variant av motoren i Austin 7.

Resten av BMW's historie kjenner vi (les gjerne mer her), men Husqvarna forble i alle fall svensk frem tom. 1986 da Husqvarna ble omdannet til Husaberg og kort tid etter solgt til italienske Cagiva motorsykler som på den tiden var eid av Ducati motorsykler. MV Agusta kjøpte Cagiva i 1991 og i 2007 kjøpte BMW som tidligere nevnt Husqvarna av MV Agusta. MV Agusta ble i sin tur kjøpt av Harley-Davidson i 2008 kun for allerede i 2010 bli solgt videre til den italienske rikmannen/sportsmannen (roer) Claudio Castiglioni som førte både navnet MV Agusta og produksjonen av motorsykler videre. Interessant nok kjøpte Mercedes-AMG 25% av MV Agusta i 2014... :)

http://www.husqvarna-motorcycles.com/nl/

   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.2.2018 at 13.10, Fredrik 90 skrev:

Vi vet jo alle at nye F90 M5 er rask, 0-100 på 3,4 sek er respektabelt. Men vi vet jo også alle at BMW er svært så pessimistiske med tallene de oppgir. Så Car and Driver tenkte å finne ut hvor rask den egentelig er. Det endte med at F90 M5 er den raskeste sedanen magasinet noen gang har testet, faktisk raskere enn mange superbiler. 0-96 km/t på 2,8 sek gjør den raskere enn Tesla Model S P90D, E63 AMG og RS6 Plus.

https://www.caranddriver.com/reviews/2018-bmw-m5-test-review?src=socialflowTW&mag=cdb&dom=tw

De glemte å ta med s p100d som er raskere fra 0 til 100, men ville nok ha m5 ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, flobben skrev:

De glemte å ta med s p100d som er raskere fra 0 til 100, men ville nok ha m5 ja.

De glemte det nok ikke, men det er nok bare det at de ikke har testa den. De uttalte at M5en er den raskeste sedanen Car and Driver har testet. Men tradisjon tro så kommer det en Competition Pakke av F90 M5 etterhvert. Mest sansynlig med 615-620 hk, da er det ikke usannsynlig at vi havner på enda raskere tall. Jeg synes forøvrig at det er litt artig at de beste fossilmotorene nå kan sammenliknes med de råeste elbilene. Iallfall når det kommer til ytelser, for det er veldig lite som skiller slik som ståa er nå. Det som regel ikke mer enn 0,5 sek på akselerasjons tidene. Verdens raskeste produksjonsbil, Dodge Demon gjør 0-100 på 2,3 sek. Tesla har vel en sportsbil, riktig nok kun ett konsept som gjør det på 1,9 sek. Vi begynner nå å nærme oss hva som er fysisk mulig, og fossil og elektrisk følger hverandre veldig tett. Når det er sagt så er det jo imponerende hvor langt teknologien har kommet de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er imidlertid at 0,5 sekunder er en evighet på dette nivået. Tiendedelene øker i praksis nærmest eksponensielt og det hele blir mer eller mindre ubrukelig til å måle noe som helst. Ferrari LaFerrari klarer f.eks 0-100 Km/t på små 0,6 sekunder hurtigere enn F90 M5, men Ferrarien er allikevel en langt hurtigere bil enn BMW'en. M5'en har faktisk ikke en sjanse til å holde følge med LaFerrari, men det skulle man ikke tro når man kun ser på tallene. 

Dette handler selvfølgelig ikke om BMW vs. Ferrari, men om hvor mye rundt 0,5 sekunder er når det representerer hele 25% ekstra tid 0-100 Km/t. Dette fenomenet illustreres bedre hvis man f.eks har en bil som klarer 0-100 Km/t på 8 sekunder og sammenligner med en bil som bruker 25% mer tid og dermed klarer den samme distansen på 10 sekunder. Forskjellen er den samme, men dette kan være vanskelig å forestille seg... :)   

Over til noe helt annet. Porsche er ganske aktive på Youtube for tiden med en rekke interessante reklamefilmer. Den siste er med briten Derek Bell (som burde være kjent for de aller fleste med interesse for motorsport) og han viser fem av Porsches mest ikoniske racing sportsbiler. Samtlige er naturligvis svært hurtige, men 550 Spyder er kanskje den mest interessante. 

Motoren er en såkalt "Fuhrmann" (Type 547) luftkjølt boxerfirer på 1498 cm3 som med fire kamaksler yter 110 HK ved 7800 rpm. Bilen veier kun 550 Kg så 0-100 Km/t går løs på kun 7,4 sekunder og det er ikke dårlig selv idag 64 år etter at den ble konstruert. Topphastigheten er 225 Km/t... :)

Porsche 917 (bil nummer 3 i rekken) har en flat luftkjølt 12 sylindret motor (ikke det samme som en boxermotor) på maksimalt 5374 cm3 som yter 1100 HK ved 7800 rpm og 1098 Nm ved 6400 rpm. Bilen veier kun 800 Kg så 0-100 Km/t går løs på 2,1 sekunder (altså allerede i 1972). 0-300 Km/t går løs på 11,3 sekunder og det er mer eller mindre det samme som F90 M5 bruker på 0-200 Km/t. Ferrari LaFerrari bruker 15 sekunder 0-300 Km/t, mens F90 M5 bruker 49,8 sekunder 0-300 Km/t... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt dette er imponerende tall...på papiret. Det er ingen mennesker som klarer å merke 0,5 sekunder når man snakker om akselerasjonstider i dette segmentet. Jeg tror ærlig talt ikke at en RS6 (0-100 på 3,8 sek) vil føles noe treigere enn en F90 M5. Jeg har kjørt M550i og Tesla S P90D, synes ikke at Teslaen føltes så mye raskere når man launchet fra stillestående. Man føler kanskje noe mer «sug» i Teslaen pga at kraften kommer umiddelbart, men det er for meg eneste forskjellen. På papiret skiller det vel over 0,5 sek på disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske interessant test der tyske Autogefühl (med engelsk tale) tester den nye Skoda Karoq og hvor bra BorgWarner Haldex 5 systemet er. Dette er som kjent ikke et ordentlig 4x4 system med bl.a en fordelingskasse (foran/bak) og lavgear, men som vi ser i filmen virker systemet allikevel ganske bra på vinterveier forutsatt at man vet hvordan det skal brukes. Jeg liker hvordan VAG nå differensierer mellom Audi, Volkswagen, Skoda og Seat. De ulike bilmodellene har fått mer individuell karakter og fremstår som mer forskjellige enn tidligere selv om de deler teknikk. Dette er hva PSA holder på med (DS, Peugeot, Citroën og Opel) og hva BMW burde gjøre med et tredje bilmerke utover Mini (f.eks Alfa Romeo)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...