Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Hpi skrev:

Jeg hadde en Volvo 740 turbo før jeg begynte med Bmw, kjøpte den på slutten av 90-tallet. Denne hadde ikke noe form for klima/AC anlegg. Minnes en sommer min ex og jeg hadde en lengre tur gjennom Sverige. Haugesund-Strømstad-Gøteborg-Stockholm og og hjem igjen via Oslo. Midt i fellesferien og det var 25+ gjennom Sverige og på østlandet.  Kjenner enda følelsen av en klam rygg mot stikkende velourseter, ei stund med soltaket åpent men det ender egentlig bare med å få sola i hodet synes jeg så jeg har aldri likt soltak. Så var det først opp med 1 vindu, så 2 vinduer helt til vind og vindstøyen ble helt uutholdelig på Svenske motorveier, så var det til å stenge alt helt til temperaturen bikka 30° og påan igjen :) 

Men det var jo sånn det var så bilferie ble det okke som

Så takk og lov at klimaanlegg er blitt standard i dagens biler, jeg tror ikke jeg hadde begitt meg ut på en lengre sommertur i dag uten mulighet til å få kjølt ned kupeen :)  Men man skulle jo tro det var 50 år siden

Jeg lurer ofte på hvordan folk overlevde før i tiden uten klima, særlig i sorte biler med skinnseter. Det er ikke lenge siden onkelen min fortalte da de kjørte til Spania på slutten av 80 tallet i Ford Scorpio med diger campingvogn, tre unger og uten klima.. Det var over 40 grader og steikende sol på hele turen, gikk fint det. De visste jo ikke hva de gikk glipp av, svært få nordmenn hadde vært borti klima i biler på den tiden. En og annen hadde kanskje en onkel med en Chevrolet som hadde klima, alle amerikanere har jo klima. Men det var sånn det var så lett å bli syk av. Jeg husker faktisk selv første bilen mine foreldre kjøpte med klima på slutten av 90 tallet. Husker vi snakke om det å bli forkjølet om man var for aggresiv med «fyringen».

Når det gjaldt bilferien til min onkel i Scorpio så kunne han fortelle at da de kjørte over fjellpassene i Alpene så slukte 2,9 litern i seg over 4 liter på mila med vogn bak. Jeg spurte hvorfor han ikke kjøpte mindre og mer økonomisk motor eller mindre campingvogn? Fikk ett greit svar «Nei detta var midt i jappetiden vet du» 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Hpi said:

Jeg hadde en Volvo 740 turbo før jeg begynte med Bmw, kjøpte den på slutten av 90-tallet. Denne hadde ikke noe form for klima/AC anlegg. Minnes en sommer min ex og jeg hadde en lengre tur gjennom Sverige. Haugesund-Strømstad-Gøteborg-Stockholm og og hjem igjen via Oslo. Midt i fellesferien og det var 25+ gjennom Sverige og på østlandet.  Kjenner enda følelsen av en klam rygg mot stikkende velourseter, ei stund med soltaket åpent men det ender egentlig bare med å få sola i hodet synes jeg så jeg har aldri likt soltak. Så var det først opp med 1 vindu, så 2 vinduer helt til vind og vindstøyen ble helt uutholdelig på Svenske motorveier, så var det til å stenge alt helt til temperaturen bikka 30° og påan igjen :) 

Men det var jo sånn det var så bilferie ble det okke som

Så takk og lov at klimaanlegg er blitt standard i dagens biler, jeg tror ikke jeg hadde begitt meg ut på en lengre sommertur i dag uten mulighet til å få kjølt ned kupeen :)  Men man skulle jo tro det var 50 år siden

Ah, jeg er i bunn og grunn oppvokst i gamle varianter av Volvo. 145, 245, 240, 740, 940, 850 og V40 har vel fattern hvert innom gjennom årene. Kjenner til "problemstillingen".

Den desidert værste var en svart 740 med røde velourseter, det bokstavelig kokte inni den bilen. På den tiden tok det jo også noen timer i bil for å komme seg til Danmark - det rakk å bli grusomt varmt i den bilen. 850n med svart delskinn var heller ikke rent kald når sola steka.

Aircondition var faktisk en av grunnene til at jeg endte på E36 M3 når jeg skulle kjøpe eldre BMW som sommerbil - rett og slett fordi den da blir behagelig å bruke på sommerhalvåret. Og det er jo tross alt bare på sommeren den er i bruk ;)

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint ute i Audi-diskusjonen ser jeg, men må bare henge meg på. Jeg hadde en '92 Audi 80 2.3E en gang på siste halvdel av nittitallet, senket med koni dempere og selvfølgelig TSW Venom felger 😛  Veldig morsom bil den gangen hvertfall, og ikke så vanlig motor her hjemme på berget. K&N filter og sportseksos ga ekstra snerr i femmeren. :D Kjørte den litt på Rudskogen og Våler også og hadde greie kjøreegenskaper..men den ploget jo greit gjennom svingene da. Takke meg til BMW. :) 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg lurer ofte på hvordan folk overlevde før i tiden uten klima, særlig i sorte biler med skinnseter. Det er ikke lenge siden onkelen min fortalte da de kjørte til Spania på slutten av 80 tallet i Ford Scorpio med diger campingvogn, tre unger og uten klima.. Det var over 40 grader og steikende sol på hele turen, gikk fint det. De visste jo ikke hva de gikk glipp av, svært få nordmenn hadde vært borti klima i biler på den tiden. En og annen hadde kanskje en onkel med en Chevrolet som hadde klima, alle amerikanere har jo klima. Men det var sånn det var så lett å bli syk av. Jeg husker faktisk selv første bilen mine foreldre kjøpte med klima på slutten av 90 tallet. Husker vi snakke om det å bli forkjølet om man var for aggresiv med «fyringen».

Når det gjaldt bilferien til min onkel i Scorpio så kunne han fortelle at da de kjørte over fjellpassene i Alpene så slukte 2,9 litern i seg over 4 liter på mila med vogn bak. Jeg spurte hvorfor han ikke kjøpte mindre og mer økonomisk motor eller mindre campingvogn? Fikk ett greit svar «Nei detta var midt i jappetiden vet du» 👍

Ja det var nok så enkelt at man ikke visste hva man gikk glipp av og bilkjøring om sommeren betydde at man måtte tåle å svette litt. Husker godt da de Scorpionene kom, syntes de var råtøffe men 4 liter på mila var jo helt hinsides selv med svær vogn på slep :)  Husker det var en her i Haugesund som eide en Rema butikk som kjøpte en helt ny lyseblå Scorpio og vi kikka mye på den.   

Vi var 3 kamerater som kjørte til Trondheim i November 1993,  studentsamfunnet der oppe har noe de kaller for "uka" med en del happenings og konserter etc. Vi kjørte da en Chevrolet Blazer ca 1985 modell og dette er jo en pickup med glassfibertak og varmeapparat som sikkert var beregnet for California og det kan være rimelig kaldt fra Hardangervidda og nord til Trondheim i November så det ble til at vi bytta på å sitte i baksetet og fryse og endte vel opp forkjøla hele gjengen før vi var hjemme i Haugesund, en tur på 80 mil fra Trondheim :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil som hadde AC (altså ikke et ordentlig klimaanlegg som justerer temperatur og luftmengde automatisk) var en Chrysler Voyager som jeg kjøpte ny i 1993/94 (tror jeg det var). Jeg har kjørt bil siden 1985 så alle mine tidligere biler (inkl. flere Porscher og et par nye MB'er) før Voyageren var uten AC/klimanlegg. AC ble generelt ikke vanlig i biler før på slutten av 90-tallet og det var først etter rundt 2010 at klimaanlegg ble mer eller mindre standard i alminnelige biler bortsett fra de aller billigste. På 80-tallet var AC uvanlig selv på de aller dyreste bilene.

Det er klart at dette ikke alltid var like kult og spesielt ikke hvis man kjørte sydover på kontinentet. På den annen side var dette ikke like vanlig som i dag og jeg har også en mistanke om at folk flest kanskje også var mindre følsomme når det gjaldt temperaturen i bilen enn i dag (vi hadde heller ikke noe valg).

Det var imidlertid stor forskjell på hvor varme bilene føltes. Noen biler hadde skikkelige coupévifter/blåsere, mens med andre biler kunne man knapt merke at det kom luft ut av dysene. Porschene (spesielt 924 og 944) hadde elendige coupévifter og pga. bilenes konstruksjon med motoren trukket langt ned og tilbake i motorrommet ble det om sommeren veldig varmt i disse bilene. Vi holdt imidlertid ut med nok å drikke samt god musikk og godt humør. Man kom i "sommermodus" og bilene var ellers kule nok til at det hele var en ganske artig opplevelse. 

Apropos biler med store motorer og dertil høyt drivstofforbruk på 80-tallet så hadde jeg som kjent en Porsche 928 S i perioden 1985-1986. Den bilen hadde en V8 motor på 4664 cm3 og drivstofforbruket var jmf. Porsche gjennomsnitlig ved blandet kjøring 1,37 liter/mil. I virkeligheten var nok forbruket gjennomsnitlig i området rundt 1,5-1,6 liter/mil og opp mot 2 liter/mil med litt entusiastisk kjøring. På den annen side kostet en liter bensin på denne tiden i Tyskland rundt 1 DM noe som tilsvarte ca. 4 kroner. Det var naturligvis tut og kjør for alle pengene iom. at drivstofforbruket ikke var et tema... :) 

Porsche 928 S kostet forøvrig i dagens pengeverdi som ny på begynnelsen av 80-tallet ca. 2,1 millioner kroner i Norge og selv et enkelt AC system var ikke standard.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 919 EVO veier forøvrig 849 Kg og har en systemeffekt på 900 HK. Bensinmotoren er en toliter V4 som yter 730 HK og de elektriske motorene yter tilsammen 446 HK. 0-100 Km/t går løs på 1,9 sekunder, 0-200 Km/t tar 4,5 sekunder, 0-300 Km/t tar 8,4 sekunder og topphastigheten er begrenset til ca. 365 Km/t. Gjennomsnittshastigheten ved rekordforsøket på Nürburgring Nordschleife var 245, 61 Km/t... :)

m18_0673_fine.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ikke så var for temperatur inne i bil. Capricen er ikke så godt utstyrt som noen andre amerikanere fra samme tid - den har kun AC og ikke automatisk klima. Dog har jeg aldri fått ACen til å blåse kaldt (i tillegg suger kupeviften hardt og kjøler/varmer generelt dårlig), men på tross av dette valgte jeg å bruke den til Italia fremfor E39 med fungerende klima.

Har vokst opp med bilferie i biler uten AC, og er også miljøskadet av mange kilometer bak rattet i cabriolet - derfor har jeg ingenting i mot litt svetting og vindstøy. Så veldig mange av de 5300km nylig ble kjørt med vinduet nede. Faktisk bruker jeg ikke klima i E39 nå på sommeren - foretrekker å kjøre med soltaket oppe og førervindu nede/på gløtt. Deilig å føle at man faktisk kjører bil synes jeg da med mer lys, vind, sol og lukt som spriter opp kjøreturen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre biler der jeg alltid hadde venstre siderute foran litt/helt åpent sommer som vinter. Den ene var den nevnte Porsche 924'en fordi coupëviften var såpass dårlig at dette var den eneste måten å få litt frisk luft inn i coupén. Coupéviften virket fint, men hadde utrolig dårlig blåseevne rett inn i coupén. Varm luft til frontvinduet og bena var imidlertid intet problem og dermed kan man jo tenke seg hvordan den bilen var om sommeren.

Min mors gamle Boble (som jeg etterhvert tok over) hadde hull i varmeveksleren i eksosanlegget. Dermed kom det eksos inn i coupén og det falt helt naturlig å kjøre med sidevinduet nesten helt åpent... 😀

Land Roverne hadde om mulig en enda dårligere coupévifte enn 924'en. Der var imidlertid ikke nok frisk luft problemet (den kom rett inn med fartsvinden ved hjelp av lufteåpningene foran under frontvinduet og i taket. Utfordringen i den bilen var å få plass til venstre armen/albuen og dermed falt det helt naturlig å åpne sidevinduet (type: skyve fremover) og legge armen der.

Apropos Byton M-Byte som er nevnt i Off Topic-tråden med BMW's tidligere sjef for i8 programmet Carsten Breitfeld. Navnet "Byton" er forøvrig et ordspill på "Bytes-on-Wheels". 8 bit er 1 byte som binærsifre for en mengde informasjon i f.eks en datamaskin. Poenget er naturligvis at avanserte elektriske biler på mange måter er datamaskiner på fire hjul... :)

Bjørn Nyland har forøvrig en profil her inne @bb79

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG... Jay Leno viser oss hvordan han tar en stor service på BMW's kanskje aller største tekniske triumf... V12 motoren i McLaren F1. Denne gangen er det bensintanken eller mer korrekt fuelcellen som skal skiftes (den skal skiftes hvert 5-7 år) og hele motoren må naturligvis ut av det som etter min mening er blandt de mest genialt konstruerte bilene når det kommer til "packaging" eller god utnyttelse av den innvendige/tilgjengelige plassen som en bil kan tilby i relasjon til hva den er og hvordan den er konstruert.

McLaren F1 var fantastisk på dette området til å være en supersportsbil. Den har plass til tre personer og har plass til bagasje som en VW Polo. Allikevel har den en 6064 cm3 stor selvpustende V12 motor på 627 HK som uten videre klarer å presse bilen opp til hele 386,5 Km/t. 0-100 Km/t går løs på 3,4 sekunder (husk at bilen kom på markedet i 1993 - altså for 25 år siden). 0-200 Km/t tar 9,4 sekunder og 0-300 Km/t tar 23 sekunder. 

Her er det verdt å stoppe litt opp samt reflektere over hvor hurtig Porsche 919 EVO er i forhold. 0-100 på 1,9 sekunder, 0-200 Km/t tar 4,5 sekunder, 0-300 Km/t tar 8,4 sekunder - altså hele 14,6 sekunder hurtigere enn McLaren F1. Dette er 25 års teknisk utvikling, men på den annen side kan ikke 919 EVO ta 3 personer og bagasje som en VW Polo og den kan heller ikke lovlig kjøres på alminnelige veier som McLaren F1 kan... :)

Avsnittet med Jay Leno's McLaren F1 begynner ved 15:10, men resten  av videoen er også verdt å se. Han har noen fantastiske - og svært kostbare - prosjekter på gang.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den rette innstillingen til å ha en eldre sportsbil. 1958 Porsche 356A 1600 S er kul, men jeg hadde heller gått for en 911 S fra 1967-68 (altså med kort akselavstand og relativt potente 160 HK - og ja, de er kostbare i dag) som er mye kulere (dog egentlig en helt annen bil selv om de er beslektet). Der kurz "Neunelfer" er trolig den kuleste 911'en som er bygget... :)

Her er en kort 1969 911 T som har den samme motoren som 911 S, men med 110 HK (originalt). 911 T fra 1968-69 har imidlertid den korte akselavstanden på 2211 cm i motsetning til 2268 cm og 2271 cm på de senere Ur-911'ene (altså frem til G-modellen tok over i 1973-74).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎02‎.‎07‎.‎2018 at 20.48, Fredrik skrev:

McLaren F1 var fantastisk på dette området til å være en supersportsbil. Den har plass til tre personer og har plass til bagasje som en VW Polo. Allikevel har den en 6064 cm3 stor selvpustende V12 motor på 627 HK som uten videre klarer å presse bilen opp til hele 386,5 Km/t. 0-100 Km/t går løs på 3,4 sekunder (husk at bilen kom på markedet i 1993 - altså for 25 år siden). 0-200 Km/t tar 9,4 sekunder og 0-300 Km/t tar 23 sekunder. 

Her er det verdt å stoppe litt opp samt reflektere over hvor hurtig Porsche 919 EVO er i forhold. 0-100 på 1,9 sekunder, 0-200 Km/t tar 4,5 sekunder, 0-300 Km/t tar 8,4 sekunder - altså hele 14,6 sekunder hurtigere enn McLaren F1. Dette er 25 års teknisk utvikling, men på den annen side kan ikke 919 EVO ta 3 personer og bagasje som en VW Polo og den kan heller ikke lovlig kjøres på alminnelige veier som McLaren F1 kan... :)

 

"Dette er 25 års teknisk utvikling"

Og en gatebil, som når konvertert til løpsbil var en GT1 bil, og ikke en LMP1 bil. Også fjerner du alle restriksjoner på en LMP1 bil, 25 år etter som du påpeker, ja da må det gå fort da :) Det er gode grunner til at noe av aeroen på 919 evo ikke er tillat i noen klasse i det hele tatt, og 919 evo kan altså ikke "lovlig" kjøres i noen løpsserie, og dermed kun som en demonstrator. Men du verden så kul!

Når det er sagt, for ytterligere å underbygge hvor bra McLaren F1 GTR var, så vant den sitt første løp i 1995 LeMans, hvor den gjorde hakkemat av LMP1 biler, og det er helt utrolig. I årene som kom vet vi at Porsche og Mercedes kom med sine egne "GT1" biler, som i realiteten var "GTP" biler. I dagens standard minner F1 GTR mer om en GT3 bil, mens konkurrentene fra Porsche og Mercedes i aller høyeste grad var prototype biler med tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å få tak en en slik V12er fra en F1 og sette inn i en E32 750i. Det er vel i bunn og grunn samma motor, selvsagt med mer «tilbehør» som sørger for effekten på 627 hk kontra 300 hk i 750i. Det hadde blitt en skikkelig sleeper 😎

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TRF skrev:

"Dette er 25 års teknisk utvikling"

Og en gatebil, som når konvertert til løpsbil var en GT1 bil, og ikke en LMP1 bil. Også fjerner du alle restriksjoner på en LMP1 bil, 25 år etter som du påpeker, ja da må det gå fort da :) Det er gode grunner til at noe av aeroen på 919 evo ikke er tillat i noen klasse i det hele tatt, og 919 evo kan altså ikke "lovlig" kjøres i noen løpsserie, og dermed kun som en demonstrator. Men du verden så kul!

Når det er sagt, for ytterligere å underbygge hvor bra McLaren F1 GTR var, så vant den sitt første løp i 1995 LeMans, hvor den gjorde hakkemat av LMP1 biler, og det er helt utrolig. I årene som kom vet vi at Porsche og Mercedes kom med sine egne "GT1" biler, som i realiteten var "GTP" biler. I dagens standard minner F1 GTR mer om en GT3 bil, mens konkurrentene fra Porsche og Mercedes i aller høyeste grad var prototype biler med tak.

Mine betraktninger var bare en umiddelbar løs refleksjon og jeg poengterte vel også ganske tydelig at bilene ikke kan sammenlignes (bl.a ved å nevne at 919 EVO ikke uten videre kan kjøres lovlig på alminnelige veier som McLaren F1 kan). Mitt poeng var uansett at F1 på alle måter er fantastisk selv i dag 25 år senere og at den som supersportsbil står som en påle i historien - veldig mye takket være BMW og ikke minst Poul Rosche.

Vi kan snu dette på hodet også ved å sammenligne Porsche 919 EVO anno 2018 med Porsche 917/30 Can-AM anno 1973. Den modellen hadde en turboladet flat V12 motor (ikke til å forveksle med en boxermotor) på 5,4 liter som ytet 1100 HK i racingmodus (opp til ca. 1600 HK under testing) og 1098 Nm. Vekten var 820 Kg. 0-100 Km/t gikk løs på 2,1 sekunder, 0-200 km/t tok 5,3 sekunder og 0-300 Km/t tok 11,3 sekunder. Topphastigheten var knapt 414 Km/t.

Altså ikke så veldig mye dårligere enn 919 EVO selv om 917/30 er 45 år eldre. Kanskje er årsaken at konstruksjonen ble designet av Hans Mezger som ved siden av Poul Rosche må være blandt historiens beste motorkonstruktører... :)

Helt ved siden av synes jeg at Porsche 917 sammen med McLaren F1 er blandt de aller tøffeste bilene uansett tidsalder når det gjelder selve designet...  :)

maxresdefault.jpg

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...