Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vedr. sommerhuset i Cotignac så valgte vi i år å utsette turen ditt til vinterferien eller senere våren 2019. Årsaken er at vi i årets sommerferie kun hadde knapt to ferieuker sammen der tre dager måtte brukes på å male den siste delen av huset (jeg hadde på dette tidspunktet allerede malt hus i en uke). Gode råd var dyre og vi valgte derfor å feriere som skissert i tidligere innlegg... :)

Tragedien med broen i Genova er forferdelig. Det finnes vel dessverre egentlig ingen annen god forklaring enn sjusk og fanteri. Uten sammenligning forøvrig satt vi faktisk litt med hjertet i halsen da vi i sommer kjørte over Grand Canal i Le Havre i Frankrike. Den broen er mildt sagt scary på godt norsk. Den er en del av motorveien A29 og går over Seinen samt har en høyde på 125 meter hvilket i seg selv ikke er et problem, men det er imidlertid måten og hvor kraftig stigningen er... 😥

6204987900_03252d642d_b.jpg

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen er fint sted å feriere det, infrastrukturen begynner å bli bra. Fine veier på kryss og tvers, 4 felts motorvei med 140 sone flere steder. Men er også en del steder de ikke er ferdig å bygge ut. Men fra nord til sør kan du fint kjøre på 4 felts vei. De driver å bygger ut en del på E77/S7 fra Krakow til Warsawa nå. 

E75/A1 fra Gdynia er helt super å kjøre sydover. Har klart å spare inn 1,5-2 timer nå da vi slipper å kjøre gjennom Lódz men rundt.

Kan jo nevnte at grensa er 140 men folk ligger jo i 160-180++ der så bruker å henge meg på noen lokale som har vhf antenna ute ;) sikkert tegn på at politi er langt unna Hehe.. 

Huset vårt ligger 2 mil fra Miechów som ligger langs E77/S7 ca 4 mil nord for Krakow. Her er veien helt grei men kunne fint oppgradert den til 4 felt. Mye trafikk på E77/S7..

Små veien rundt omkring er en annen liga 😂, her er det alt fra ny asfalt til grusveier. Og det går veier over alt, da mener jeg over alt.. sykt mye små veier hit og dit.

Som feriested er Polen helt suverent, hyggelige folk, mye å se av steder og kultur. Grei og billig mat stort sett over alt.

Ikke sett noe til kriminalitet eller bråk der vi har reist. Var innom Warsawa også en tur, men jeg liker nok Krakow bedre.

 

Som bilturist er det også fint at diesel koster ca 11.50 pr/L :)

I år tok vi bilen på lokalt verksted og fikk lagt på nye dekk etter en punktering( kjøpte dekk på nett), skiftet olje, oljefilter, luftfilter og bremsevæske til 2500 NOK, helt suverent det der. Neste år blir det skiver og klosser foran og bak til 8500 NOK, alt er originalt og olje er Castrol.

Norske priser er litt i en annen liga der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den broen som kollapset i Genova, «Viadotto Polcevera» så har vi kjørt over den ved ett par ganger. Senest i 2016 da vi kjørte fra Portofino til Monaco. Vi sto da i en voldsom rushtrafikk over broen og jeg husker at jeg beit meg merke i at den virket så forfallen. Når man står i kø så får man jo anledning til å studere omgivelsene, dette stusset jeg over. Dette kombinert med at den gikk så høyt over hustakene fikk meg til å grøsse litt. Derfor gikk det litt kaldt i meg når jeg hørte om tragedien i nyhetene for ett par dager siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KjennernTakk for god info vedr. polske veier samt litt om prisnivået i Polen når det gjelder elementær service på bilen. Umiddelbart tenker jeg at veistandarden i Polen minner litt om deler av veinettet i det tidligere Østtyskland. For 3-4 år siden rotet vi oss inn på tilsvarende landeveier da vi skulle til Bauhaus i Dessau (et historisk designikon og det er utrolig at det er bygget så tidlig som i 1925-26). 

Apropos Polen er et besøk der kombinert med en liten avstikker til Lviv (Lemberg) i Ukraina en gammel drøm. I det hele tatt er dette hjørnet av Europa (Krakow-Bratislava-Budapest-Lviv) temmelig interessant når man begynner å bli litt lei av bilturer i det vestlige Europa... :)

Over til noe helt annet. Jeg er bygutt fra Oslo og selv om jeg i dag delvis bor på landet (delvis fordi Århus vokser kraftig, brer seg utover og i løpet av få år omfatter vår landsby) vet jeg veldig lite om hvordan gårdsdrift er. Vi er nabo til et jorde der det dyrkes korn og raps, men utover at det kjøres store maskiner på jordet (som vi kan se og høre) har vi liten føling med jordbruk.

Vår gamle kjenning Harry Metcalfe (som jeg med jevne mellomrom refererer til) er også bonde i området rundt Cotswolds i England og på oppfordring (kult) viser han oss litt av maskineriet - som er noe helt annet enn de fabelaktige bilene han har i garasjen... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over noen kule bilder knipset i New York tidlig på 70-tallet. Byen var generelt sliten og ganske farlig i forhold til dagens New York som gikk gjennom en skikkelig opprenskning på 90-tallet. En del innbyggere mener at dagens New York minner for mye om Disney World og mangler sjarm. En annen kjedelig ting er at bolig- og leieprisene har presset ut store deler av arbeiderklassen. Dog er dagens New York tryggere enn mange europeiske byer og har ikke lenger bydeler som ser ut krigsherjede områder i Midtøsten.

En annen ting er hvor tidlig biler ble vraket før i tiden. Som man ser av bildene er en del 10-12 år gamle biler allerede moden for høggern på dette tidspunktet. I Europa er de fleste 2006-2008 modeller fortsatt på veiene selv om EU jobber intenst for å få ned snittalderen på bilparken gjennom et heftig byråkrati i EU-kontrollen. Ikke mye miljøvennlig å forsøke og vrake flest mulig moderne og bra biler bare fordi man vil opprettholde arbeidsplassene hos europeiske bilprodusenter...

NewYorkBronx01.jpg

NewYorkBronx02.jpg

NewYorkBronx03.jpg

NewYorkBronx05.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått hvorfor amerikansk innvandrerhistorie og da spesielt bølgen fra Europa rundt århundreskiftet (altså 1880-1915) ikke har vært mer fremme når det gjelder dagens innvandrerhistorie i Europa. I denne perioden innvandret ca. 13 millioner mennesker til USA fra Europa inkl. rundt 4 millioner fra Italia og litt senere på 1950 og 60-tallet kom det nye ca. 600000 innvandrere fra Italia.

De som innvandret til USA fra det sydlige Europa på den tiden kom som regel fra svært fattige regioner og de bosatte seg stort sett i New England og spesielt New York og New Jersey når det gjaldt italienerne. Disse innvandrerne var jevnt over uten utdannelse og hadde en relativt gammeldags katolsk tro, som mellommenneskelig i praksis ikke var helt ulik det vi ser dagens muslimske innvandrere forholder seg til hos oss. Med andre ord mangelfull integrasjon, fokus på religionen og mer eller mindre full kontroll over kvinnene når det gjaldt ekteskaper utenfor den italienske kulturen.

Dette fenomenet kom i den grad til å prege New York og deler av New Jersey til langt inn på 90-tallet (altså i langt over 50 år) i form av fattigdom, mafia og kriminalitet. Etterhvert begynte imidlertid restrukturering av arbeidsmarkedet og dermed gentrifisering (utskifting av fattige beboere i bydeler med mer velstående beboere) å gjøre seg gjeldende. Kriminaliteten falt drastisk og tidligere svært belastede bydeler i New York som f.eks Bronx, Queens og Harlem fikk en kraftig revitialisering. Vi ser nå heldigvis den samme utviklingen utspille seg i Chicago, som var et annet område spesielt de sydeuropeiske innvandrerne bosatte seg i.

I moderne terminologi er det mest svarte mennesker som fremstilles og tildels nedgjøres i denne sammenhengen, men tradisjonelt handlet dette mest om folk fra det sydlige Europa og især italienere. I mange år (altså på 60, 70 og 80-tallet) ble det å være av italiensk avstamming i USA oppfattet som nærmest synonymt med å være en del av mafiaen og dermed en del av en totalt ødeleggende kriminalitet, men slik er det heldigvis ikke lenger (meget bra illustrert i TV-serien Sopranos). Den italienske mafiaen i USA finnes i dag også, men den er kraftig redusert i omfang - dog på bekostning av bl.a sydamerikansk mafia som er et stort og alvorlig problem i USA. 

Man kan mene mye om gentrifisering av bydeler (som f.eks Grünerløkka i Oslo), men overordnet er dette etter min mening en god ting. Fattige mennesker blir tvunget til å ta stilling til deres egen situasjon (på godt og vondt), men bydelene får en kraftig økonomisk oppgradering og forfallet stopper opp til fordel for modernisering og vitalitet. Innrømmet - det finnes eksempler der bydelene ender opp som livløse velhaverkvarterer og dette er trist.

For ordens skyld bør det nevnes at i underkanten av 900000 nordmenn immigrerte til USA og i mindre grad Canada i perioden mellom 1825 og 1925. Dette tilsvarte ca, 1/3 av befolkningen i Norge på den tiden. Selv om de aller fleste av nordmennene også var fattige og uten utdannelse var situasjonen allikevel annerledes enn for de fleste italienerne iom. at mange reiste videre fra New York til stater i midtvesten der de relativt hurtig ble assimilert i det amerikanske samfunnet. 

Vedrørend europeisk bilproduksjon er det liten tvil om at EU ønsker en "best før" dato for biler. I Frankrike har de allerede i praksis en slik foreldelsesdato i form av kraftige avgifter (årsavgift) og det er ingen tvil om at dette er et resultat av bilprodusentenes ønsker. På den annen side sysselsetter bilindustrien direkte og indirekte opp mot en million arbeidsplasser i Frankrike. I tillegg kommer miljøperspektivet og umiddelbart tenker jeg at dette ikke er helt uforståelig selv om det er trist at mange fine eldre biler ender opp som spiker.

Over til noe helt annet. Jeg liker folk som tenker ukonvensjonelt når det gjelder hvordan de ønsker å leve livet. Hvorfor ikke tilbringe tiden med å klatre, leve livet med venner og tjene penger på f.eks Youtube. Britiske Nate Murphy er en slik person og han har en ganske interessant kanal på bl.a Youtube der han ganske ærlig forteller hva han gjør og hvordan han finansierer tilværelsen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene i New York har de siste 20 årene gjort en fantastisk jobb med å transformere nedslitte slumstrøk tilbake til «heder ære». Mange strøk som før var skikkelig nedslitte og hadde mye kriminalitet er i dag hippe områder med teknologibedrifter, fancy gate restauranter og dyre leiligheter. Dette synes jeg er en veldig bra ting, ja en del folk blir skviset ut men som nevent over så blir de tvunget til handling. Slumstrøk og kriminalitet gangner ingen. Det er synd at Manhattan ikke lenger er for arbeiderklassen, men man slipper slumstrøkene og turismen bare stiger for hvert år. 

Nå det gjelder biler i USA så mener jeg at de har en snitt alder på rundt 8 år, før så var nok denne alderen enda lavere. Når økonomien boomet på 50 og 60 tallet så gikk samtidig utviklingen på bilene enormt fort. En bil fra 1958 var håpløst utdatert både teknisk og designmessig i 1968. Vi kan ikke si det samme om en 2008 modell i dag. Den gang så var det jo vanlig at en modell ble oppdatert for hvert modellår, sjelden en modell generasjon ble noe eldre enn 4 år. I dag er dette både syv og åtte år før en ny modell kommer. Men jeg vet også at mange store bilforhandler i USA har egen «knuser» for biler i bakgården. Dette for innbyttebiler som ikke det er verd å selge videre enten via egen bruktbil avdeling eller oppkjøper. I Norge så er det jo alltid en eller annen oppkjøper som kjøper en bil til 5000 kr, i Satene blir disse spiker uten noe mer styr. Samme med disse pante aksjonene som myndighetene kjører i gang av og til, da forsvinner det enormt mye gode biler fra veiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk bilproduksjon på spesielt 60-tallet er veldig interessant. Ikke så mye fordi bilene var sofistikerte (hvilket de ofte var), men fordi årsproduksjonen av enkelte modeller var enorm og faceliftene kom tettere enn mange skifter undertøy. Det var ikke uvanlig at årsproduksjonen kom opp i 2-3 millioner eksemplarer av en bilmodell og det var heller ikke uvanlig at en bilmodell hadde 2-3 års salgstid (sogar ned mot 1 år) før den ble totalt redesignet og fremsto mer eller mindre som en ny bilmodell.

2-3 millioner produserte eksemplarer av en bilmodell pr. år er et enormt antall som det faktisk er vanskelig å forstå omfanget av. BMW produserer i dag som best det samme antallet i løpet av 6-7 år for populære modeller som f.eks 3-serien.

Ikke bare var årsproduksjonen av enkelte bilmodeller på 60-tallet i USA enorm, men antall spin-off modeller var også enormt. Gjenbruk av rammer (i dag stort sett plattformer), motorer og drivverk (altså economy of scale) til nye bilmodeller var enormt og det er interessant at vi skulle langt inn på 2000 tallet før dette fenomenet tok av i Europa. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎19‎.‎08‎.‎2018 at 19.37, Fredrik skrev:

Jeg har aldri forstått hvorfor amerikansk innvandrerhistorie og da spesielt bølgen fra Europa rundt århundreskiftet (altså 1880-1915) ikke har vært mer fremme når det gjelder dagens innvandrerhistorie i Europa. I denne perioden innvandret ca. 13 millioner mennesker til USA fra Europa inkl. rundt 4 millioner fra Italia og litt senere på 1950 og 60-tallet kom det nye ca. 600000 innvandrere fra Italia.

 

Jeg har også lurt på hvorfor det aldri dras paralleller mellom dagens innvandring til Europa og den europeiske utvandringen til USA for en drøye 3 generasjoner siden.  New York hadde vel spesielt stor innvandring fra Italia, Irland, Puerto Rico og Polen - der italienerne utmerket seg negativt når det kom til organisert kriminalitet og dominerte det kriminelle landskapet til langt opp på 80-tallet før de sakte, men sikkert ble tatt igjen av rettsvesenet.  Irene hadde også sin egen kriminelle virksomhet, og utover 70-tallet begynte de å samarbeide med mafiaen istedenfor å konkurrere i like stor grad som de hadde gjort tidligere.   

Har lest en god del bøker om organisert kriminalitet og mafia i spesielt New York, og som du sier var integreringen relativt dårlig frem til etter andre verdenskrig.  Dog var italienere og polakker bedre til å tilpasse seg kulturelt når det kom til språk, tradisjoner, navn på barn og deltakelse i arbeidsliv enn man ser blant størsteparten av innvandrerne som ankommer Europa i dag.

Jeg har forresten en fjern slektning i New York selv - niesen til min farmor flyttet til New York tidlig på 60-tallet og bosatte seg i Brooklyn. Så vidt jeg vet lever hun enda, men har ikke hatt noe kontakt med henne i voksen alder.

En av mine favorittserier er "Kojak" 1973-1978. Dette var en meget bra serie med den utrolig karismatiske Telly Savalas i hovedrollen som Løytnant i Manhattan South. Serien var i sin tid veldig populær blant politifolk pga sin realisme - den viste hvor skitten og lumsk New York var, og tok blant annet for seg innvandringsproblemer, pedofili, narkotikatrafikk og misbruk, den italienske mafiaen, politivold/politidrap på uskyldige og ikke minst korrupsjon i politiavdelinger og rettsvesenet. På ingen måte like glamorøs som tilsvarende serier fra Los Angeles på vestkysten.   Telly Savalas selv ble født i New York av greske foreldre, og hadde ofte med greske elementer i serien og snakket også gresk i noen scener.

Som du er inne på hadde også Chicago sin andel med italienere og mafiaen sto sterkt. Dog ble italienerne sakte, men sikkert presset ut av bykjernen og ut til forstedene av svarte og søramerikanere utover 60- og 70-tallet. Derfor fikk aldri mafiaen den samme stålkontrollen i Chicago som de hadde i New York.

Apropos gjenoppbygging av byer, så har jeg registrert at Detroit ser lys i enden av tunnelen. Det kan virke som forfallet har stagnert, folk flytter tilbake og at det investeres penger i byen nå som vil skape arbeidsplasser. De vil neppe bli det de engang var, men det er lov å håpe at det blir et samfunn der igjen.

Du nevnte i starten dette med å trekke paralleller fra historien til dagens innvandring, og jeg synes det er pussig at man ikke lærer av historien, men må erfare det selv. Eksemplet jeg tenker på er på den ukontrollerte innvandringen Miami og Florida opplevde på tidlig 80-tallet da Castro "tømte toalettene sine" over USA (mener det var noe slikt han skrøt av) når han tømte fengsler, sykehus og sinnssykehus og sendte alle til Miami. 20 år før hadde det jo også vært mange flyktninger som kom fra Cuba, men dette var jo forholdsvis ressurssterke mennesker som integrerte seg fort.        De som kom over på 80-tallet ødela byen totalt (ikke ulikt Sverige sin tilstand i dag) med en helt vanvittig bølge av drap, ran og voldtekter. Byen som hadde vært dominert av hvite og jøder ble plutselig lammet av vold, og den årlige drapsstatistikken økte vel fra 30 til 700 drap på 5-6 år hvis jeg husker korrekt. Politiet måtte leie inn lastebiler med fryseskap fra McDonalds for å lagre likene da de gikk tom for lagringsplass.  Byen ble nødt til å ansette store mengder politimenn, og i denne forbindelse ble det også ansatt mange småkriminelle cubanere. Konsekvensen var at mange politifolk ble dømt for korrupsjon, og i flere klasser var 75% av de tidligere politistudentene enten døde eller i fengsel etter 5-6 år. 

På toppen av dette var Miami hele USAs inngangsport for narkotikasmugling.  Poenget er dog at denne hasardiøse snillismen til amerikanske myndigheter forandret befolkningen i Florida over natta og kostet samfunnet milliarder av kroner. Det ville ta 10-15 år før området hentet seg nogen lunde inn igjen.  Derfor blir jeg ganske oppgitt når man ser hvordan EU overkjører sine borgere og medlemsland nå i dag, og at de velger å ikke lære fra andre land som har gått gjennom disse erfaringene for mange år siden.

Må bare avslutte med et bilde av helten min Kojak (bak spakene på en Buick Century 455 (7.5l). Denne sleden hadde bra med bånndrag da han regelmessig røykla godt ved igangsetting.  DVD-boksen anbefales sterkt hvis man er glad i eldre serier...

kojak.jpg

kojak__.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjempefint og relevant innlegg Werther. Historien om hvordan Castro bedrev en slags sosial krigføring mot USA er interessant og jeg tenker at det ikke er helt utenkelig at det er dette vi ser konturene av i Europa nå. Jeg har heller aldri forstått hvorfor ikke styrtrike muslimsle land som f.eks Saudi Arabia ikke hjelper flyktningene fra deres egen region. De har både store ubebodde landområder og penger nok til å bygge helt nye byer fra scratch mer eller mindre hvor det skal være i ørkenen. Dette er de ikke interessert i og det må være en grunn til dette når man ser hvor store utfordringer Europa har med disse menneskene. Tilsvarende også med Russland som helt klart kunne trenge mer ung arbeidskraft. Russland har demografisk den samme utfordringen som mange vestlige land når det gjelder eldrebølgen og folketallet går faktisk drastisk ned i Russland. Igjen må det være en konkret årsak som er mer avgjørende enn at flyktningene er muslimer og stort sett uten utdannelse.

La meg understreke i denne sammenhengen at jeg selvfølgelig mener at vi skal hjelpe mennesker i nød, men jeg lurer faktisk litt på hvorfor ikke dette gjelder for nettopp land som Russland og Saudi Arabia også. Man kan med rette innvende at disse landene ikke er kjent for demokrati og menneskerettigheter, men det er merkelig at de ikke selv ser mulighetene til økonomisk vekst og fordeler med en diversifisert befolkning (les: multietnisk). Dette er i alle fall hva vi i Europa hele tiden får høre.

Istedenfor snakker EU om å gi lutfattige afrikanske land penger hvis de vil motta noen av flyktningene. Jeg kan ikke forestille meg en mer desperat løsning på dette problemet, men hvis det endelig skal være hvorfor stiller ikke land som nettopp Saudi Arabia og tilsvarende styrtrike andre muslimske land som Kuwait, Dubai, Qatar, Emiratene samt sogar Malaysia og Brunei straks opp med finansieringen?

Kojak hadde jeg helt glemt, men jeg husker TV-serien og Telly Savalas hadde definitivt karisma. På et tidspunkt da jeg var barn kunne vi også kjøpe Kojak slikkepinner i butikken. En annen gammel TV-serie i den samme sjangeren er McCloud med Dennis Weaver i hovedrollen. Den portretterer New Yorks underverden på 70-tallet da byen kanskje var som værst i relasjon til mafia og sosiale problemer.

Min favoritt fra denne tiden er imidlertid Colombo. Ikke så mye pga. plottet og spenningen, men Peter Falk spilte stort som detektiv i LAPD. Serien er bygget opp slik at vi først får vite hvem morderen er og deretter følger vi Colombo der han mer eller mindre klossete finner frem til hvem morderen er. 70-tallet er undervurdert på så mange måter... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med en artikkel om Jaguar i-pace nå. En sterk model på rett tidspunkt, synd BMW sitt bidrag er et par år for sent ute! For ikke å snakke om det triste og tvers gjennom kjedelige konseptet BMW viste oss med sin iX3 konsept.

A3553C1C-4EFF-43E6-A49B-D98E0EF5BF56.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2018 at 10:35 PM, Marius2002 said:

@[space] Hvor lenge har du hatt i3en nå? Jeg har siklet på i3 hver dag siden jeg prøvde den i fjor mai, men jeg bare kan ikke bytte og jeg har liksom alltid trodd den var for liten. Jeg ser nå den sikkert er stor nok om man ser litt enklere på ting. Finner ingen tester hvor den er testet med bakovervendt barnesete med isofiksbase som bygger litt ekstra (Recaro Zero.1). Og så er jeg svært bekymret for fremkommeligheten på vinteren. Bor på fjellet med bratt stigning med mange kryss som er i bakker. Og en bratt bakkestart på polert snø er ikke morsomt med en bakhjulstrekker(man kan si så mye man vil, men når enkelte 4x4 også sliter så er det ikke bare sjåføren). Derfor har liksom 4x4 vært et must. i3en har likevel mye smalere hjul og jeg tenker det kanskje hjelper på og er litt nysgjerrig på dens vinteregenskaper. Har du prøvd den på vinteren?

Det beste hadde vært å kjørt ned på BMW for å teste med barnesete, men jeg finner liksom aldri tid og jeg synes også det er litt kleint å prøve bare for å prøve når jeg egentlig ikke er interessert i å kjøpe, men heller interessert ved en annen anledning. :) 

Litt tregt svar her!

Jeg har bare hatt den fra før sommeren. Er litt spent på vinteregenskapene selv. 4x4 er jo fullstendig overlegent på snø og is. X1 er helt gull på vinteren, og en trenger aldri tenke på om en kommer seg fram, ut av kryss osv.

Jeg sto bak en elbil i fjor, hvor det var 2 stk ute og dyttet den i gang i et kryss. Lurer på om det var en sånn brødboks, Kia. (Typisk sted en må stå og vente litt, og må gi på bra for å rekke utpå før neste bil kommer).

Vi har 2 fremovervendte barneseter nå, og det er ikke noe problem. Har ikke testet bakovervendt. Framsetene er ikke veldig dype, så jeg kan faktisk sitte behagelig "bak meg selv". Har hørt rykter om at det er mulig å få inn barnevogn bak også, men det er ikke veldig god bagasjeplass i dybden.

Vi velger den bilen så mye som mulig, så det blir spennende å se nå på drivstoffutgifter opp mot samme tid i fjor.

En annen ting en plutselig legger merke til er hvor håpløst treg X1 er. 0 gassrespons, treg rattutveksling, tung på rattet. Føles rett og slett seig å kjøre. Overgangen er mye større fra i3 til X1 enn fra e46 m3 til X1 faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@[space] herlig :) i3 er tøff og jeg har prøvekjørt den kun på sommerstid i forbindelse med en "tour" de hadde med el og hybrid i fjor og ble helt frelst. Prøvde samtidig 225xe. Ja 4x4 er er helt suveren på vinteren og xDrive er et fantastisk system. Kjenner jeg savner xDrive-feelingen. Haldex-kobling er ikke det samme på vinteren altså... Jeg kan sikkert sitte i timesvis å skryte over xDrive :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Marius2002 skrev:

@[space] herlig :) i3 er tøff og jeg har prøvekjørt den kun på sommerstid i forbindelse med en "tour" de hadde med el og hybrid i fjor og ble helt frelst. Prøvde samtidig 225xe. Ja 4x4 er er helt suveren på vinteren og xDrive er et fantastisk system. Kjenner jeg savner xDrive-feelingen. Haldex-kobling er ikke det samme på vinteren altså... Jeg kan sikkert sitte i timesvis å skryte over xDrive :lol:

 

I3 er ikke så gæli på vinteren, smale dekk hjelper. 225xe er ikke noen X-drive Marius. El motor styrer et hjulsett, motor det andre, voila «4 hjuls trekk».

En liten morsom detalj. I-pace mistet 10% rekkevidde for hver størrelse opp man gikk opp i felgstørrelse. Originalt er det 20, bilen jeg testet hadde 255 dekk på 22» felger.

X-drive er bra og forutsigbart å kjøre med. Men enkelte modeller er følsomme mtp dekk og ulik størrelse, så noen spiser fordelingskasser, spesielt 3 serie og X3, X5 er mer robust ser det ut som og er ikke like følsom og sårbar. Og så er ikke X-drive lenger X-drive, men en billigere haldex løsning på bl.a F48. Audi har også vannet ut din Quttro.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...