Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Alle biler har sine feil. Men til dine ønsker og om du vil ha bil med litt pondus, så er nettopp f10 525d30/530d30 absolutt en flott bil som jeg også ville anbefalt. Lite feil kontra bmw fra midten av 2000 tallet. 

Men ta også en titt på e9x fra 2009-2011 med 325d 3 literen. Fantastisk kvikk og god bil det og :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske stor forskjell på om du ønsker diesel eller bensinmotor. BMW har hatt noen problemer med begge motortypene, men generelt er BMW blandt de bedre motorprodusentene uansett kategori. Hvis du har lyst på en BMW med dieselmotor anbefaler jeg deg å følge denne tråden og evt. rette de samme spørsmålene til @TRF som kan mye mer om disse motorene enn jeg kan... :)

https://bimmers.no/forums/topic/683719-bmw-dieselmotorer/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pervik skrev:

Noen som har erfaring med 525d 3L eller 530d F10? Er vel single turboer på disse? Har veldig dårlig erfaring med nyere Bmw`er og twin turbo, så det blir det ikke igjen med det første!

Jeg hadde en F10 530d i 3,5 år, kjørte vel ca 70 000 km med den. Helt strålende bil, supergod å kjøre, veldig god kvalitet og absolutt en svært driftsikker bil med få feil. F10/11 har tålt alderen sin ganske bra,  modellen scorer stadig bedre enn sine konkurrenter på kvalitet og driftsikkerhet. Ingen bil er feilfri, men du går ikke på noen smell ved å velge en F10 med N57 dieselsekser. Finn en bil med fornuftig kilometerstand, som har fulgt service historikk og ryddige forhold rundt eier. 

Og det at lite feil og BMW ikke hører sammen er tull og tøys. Nå har jeg eid VW, Audi og Ford, samt kjørt firmabiler fra Ford og Opel i tillegg til fire BMWer jeg har eid de siste ti årene. Det bilmerket som desidert har gitt meg minst trøbbel og dyre utgifter er helt klart BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

..men du går ikke på noen smell ved å velge en F10 med N57 dieselsekser.

Helt til høytrykkspumpen eller registerkjedet havarerer.

Vurderer å bytte E90en ut med F10 i nærmeste framtid, men førstenevnte gjør meg skeptisk. Et havari som ikke gir noe forvarsel og i aller fleste tilfeller gir deg en verkstedsregning på 60-100 tusen kroner frister ikke spesielt mye for å si det slik.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 Det bilmerket som desidert har gitt meg minst trøbbel og dyre utgifter er helt klart BMW. 

Jeg er generelt enig, men jeg har faktisk en litt interessant erfaring i denne sammenhengen. Som de fleste vet hadde jeg en 2003 E46 318d Touring i ca. 10 år og kjørte totalt rundt 325000 Km med den (den hadde kjørt 16000 Km da vi kjøpte bilen i begynnelsen av 2004). Det som medførte at jeg solgte bilen var primært rust (spesielt på fordørene og forskjermene, men også under ved bremserørene bak). 

4 år før vi kjøpte vår E46 kjøpte min svoger en ny Peugeot 406 2,1 TD. Han hadde bilen frem til 2015 (altså totalt 16 år) og da hadde den kjørt over 550000 Km. Det som er interessant er at den hadde betydelig mindre rust tiltross for at bilen i likhet med min BMW sto utendørs 365 dager i året (begge i Danmark). Ellers var bilene i nogenlunde samme tilstand rent teknisk da de ble solgt (med original motor, turbo, gearkasse etc.).

406'en klarte med andre ord over 200000 Km mer enn vår E46 uten å ruste like mye (intet alvorlig, men veldig irriterende). Jeg har dessverre lest mange tilsvarende historier og det er ingen tvil om at franske biler på 90 og 2000 tallet generelt rustet mye mindre enn tyske biler.

Moralen i denne historien er at man ikke alltid får hva man betaler for (E46'en kostet ca. dobbelt så mye som 406'en) og franske biler er nok heller ikke så dårlige som mange skal ha det til når alt kommer til alt. Av alle mine 26 biler har de franske bilene helt klart vært de som har gitt meg minst trøbbel og lavest utgifter. Totalt har jeg kjørt ca. 550000 Km med 9 forskjellige franske biler i perioden 1985-2019 (Peugeot og Citroën)... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Helt til høytrykkspumpen eller registerkjedet havarerer.

Vurderer å bytte E90en ut med F10 i nærmeste framtid, men førstenevnte gjør meg skeptisk. Et havari som ikke gir noe forvarsel og i aller fleste tilfeller gir deg en verkstedsregning på 60-100 tusen kroner frister ikke spesielt mye for å si det slik.

Det der er tullete skremsels propaganda. Finn gjerne noe dokumentasjon på at dette er så farlig at man bør holde seg langt vekk... og ikke kom trekkene med noen engelske forumtråder.. Skal man tenke sånn så kan man ikke kjøpe noen biler. Graver man dypt nok så finner man noe med hver eneste bilmodel på markedet. Som jeg sa, ingen bil er garantert feilfri...med det finnes biler hvor risikoen er mindre enn andre. 

Hvis dette er noe du går rundt og virkelig lar deg skremme av så anbefaler jeg at du kjøper deg en bil med nybilgaranti. Eventuelt kjøpe en utvidet garanti eller en god forsikring som dekker maskinskade. Eller bare ta til etterretning at F10/11 har en meget lav feilprosent (i følge tyske ADAC), stole på det og sove godt om natta. Selv E34en min med M50, kanskje noe av det mest driftsikre og solide BMW har laget kan jo havarere når som helst. Men jeg går da ikke rundt å bekymrer meg for det, på samme måte som man kan få taket i huet også..men mest sansynlig så slipper du det.

Edit: Jeg må bare presisere at jeg ikke mener F10 med N57 er feilfri, men at det er ingen grunn til å skygge unna bilen. Det ville være synd fordi det er en helt fantastisk bil på alle mulige måter. Jeg kan virkelig anbefale denne modellen, er man skeptisk så kjøper man en garanti eller god forsikring. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som ikke skrur selv. Og som ikke har hatt slike biler med høyere km.. forteller alle andre at de tar feil?

Er ikke så lenge siden sist jeg var borti n57 med pumpe havari gjennom en forhandler. Ikke så alt for lenge siden jeg så på en annen n57 med registerhavari heller...

 

Men for all del Fredrik. Det er ingen som sier man skal skygge unna. Men 2 kjente feil, som begge lett koster 100k å få fiksa, er det greit å gjøre folk obs på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilder av verkstedsregninger og resultatet av et slikt havari (spon overalt) skremselspropaganda altså? Er alle N47 som havarerer og skremselspropaganda?

Hva gjør akkurat engelske forum mindre korrekt enn andre? Dessuten er det et problem som virker å være mer normalt i Norge enn i andre land.

F10 begynner å bli for gammel for forsikring med maskinskade. I hvertfall 2010-11 modeller.

Jeg kjører jo med en bil som har M57N2 som visstnok ikke har helt 100% bra registerkjede kvalitet heller, men uansett så føler jeg at med registerkjede så kan man gjerne fange det opp FØR det skjer, og om man har en godt vedlikeholdt bil kanskje slippe å møte på før bilen er gått over 200-300 tusen.

Såvidt jeg vet så har HT pumpe havari ingen forvarsel, og kan skje uansett hvilken km.stand.

Har hørt om biler med under 100k som havarerte, mens andre har kjørt  200k uten havari.

Her er en X5 som har hatt det havariet. Riktig nok var den gått 222k, men likvel så er det et dyrt problem som skjer.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138596758

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, TRF skrev:

Han som ikke skrur selv. Og som ikke har hatt slike biler med høyere km.. forteller alle andre at de tar feil?

Er ikke så lenge siden sist jeg var borti n57 med pumpe havari gjennom en forhandler. Ikke så alt for lenge siden jeg så på en annen n57 med registerhavari heller...

 

Men for all del Fredrik. Det er ingen som sier man skal skygge unna. Men 2 kjente feil, som begge lett koster 100k å få fiksa, er det greit å gjøre folk obs på.

Høy kilometerstand er noe annet, men på eldre biler med høy kilometerstand så blir jo det mer en del av risikoen. 

Det er klart at disse havariene skjer, som jeg sa så et det ingen biler som er feilfri. Og som du sier, så er problemet der men det er ingen grunn til å skygge unna heller. 

32 minutter siden, Daniel. skrev:

Er bilder av verkstedsregninger og resultatet av et slikt havari (spon overalt) skremselspropaganda altså? Er alle N47 som havarerer og skremselspropaganda?

Hva gjør akkurat engelske forum mindre korrekt enn andre? Dessuten er det et problem som virker å være mer normalt i Norge enn i andre land.

F10 begynner å bli for gammel for forsikring med maskinskade. I hvertfall 2010-11 modeller.

Jeg kjører jo med en bil som har M57N2 som visstnok ikke har helt 100% bra registerkjede kvalitet heller, men uansett så føler jeg at med registerkjede så kan man gjerne fange det opp FØR det skjer, og om man har en godt vedlikeholdt bil kanskje slippe å møte på før bilen er gått over 200-300 tusen.

Såvidt jeg vet så har HT pumpe havari ingen forvarsel, og kan skje uansett hvilken km.stand.

Har hørt om biler med under 100k som havarerte, mens andre har kjørt  200k uten havari.

Her er en X5 som har hatt det havariet. Riktig nok var den gått 222k, men likvel så er det et dyrt problem som skjer.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=138596758

Verksted ja, selvsagt ser verkstedet sånne problemer. Det er da ingen som går på verksted med en bil uten problemer. Det blir litt som en lege det, han møter kun sjuke folk. Man får litt feil inntrykk av hva som er realiteten. 

Forum er en lite egnet til å være kilde. Det er svært sjelden folk skriver tråder om hvor  feilfrie bilene deres er. Vi mennesker er satt sammen slik at vi kun klager, og da gjør vi det høyt og tydelig.

Men først nå ser jeg at det er snakk om biler med høy kilometerstand, da stiller saken seg ofte litt annerledes. Med høy kilometerstand kommer også høyre risiko for dyre feil, det er en selvfølge. Selv så solgte jeg F10en når den var godt 105 000 km, hvilket ikke er noe å snakke om for en slik bil. Men for meg er ikke høy kilometerstand noe tema, jeg kjøper ikke en bil som har gått mer enn 40 000 km. Jeg kjører mye på kontinentet og kilometerene løper fort på, videre er jeg avhengig av en driftsikker bil. Siste jeg vil er å stå på natta nedi Italia med motorhavari, derfor kjører jeg helst BMW med dieselsekser. Det har vist seg å være det som funker for meg 😀

N47 problematikken er langt mer omfattende enn det lille som er tilfellet på N57. Og når det attpåtil er ett særnorsk fenomen (føler det ofte er nedstrupa Norges versjoner) så sier vel det sitt at det er noe som gjøres feil her oppe. Det er derfor jeg sier det kan være lurt å sjekke service historikk, få sjekket kjedet ved neste service osv. Det går an å forebygge, selv gjorde jeg aldri noe av dette da jeg anså problemene som så lite sannsynlig. 

Grensen for maskinskade er vel 8 år hos de fleste selskaper. Men F10 530d ble produsert helt opp til 2017 så det er ingen unnskyldning, men da snakker vi selvsagt helt andre priser. Men å begynne å snakke om biler som har gått over 200 000 km er tullete, svært få vil ha nyere bruktbil som har gått så langt. Det er noe prisene gjenspeiler..

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...