Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

🙄🙄🙄

Vet ikke om du prøver å misforstå meg nå eller hva du gjør..

Vil da si at en verkstedsregning på 70k+ etter et høytrykkspumpe havari er "dokumentasjon" på at det ikke bare er skremselspropaganda. Og igjen, dette havariet har og skjedd på biler med langt MINDRE enn 200 000km.

Vel ja, det er ofte stille fra de som ikke opplever problemene, men når det stadig dukker opp tilfeller så sier det seg selv at det faktisk må være et problem.

Var i grunn ikke noe spesifikt snakk om biler med høye kilometerstander nei.

Er langt flere tilfeller med N47 ja, men så kryr det jo av N47 biler her i Norge. Alt fra E6x/E8x/E9x generasjonen til F1x/F2x/F3x generasjonen. Så naturligvis vil du finne flere tilfeller av de. Men N47, N57, B47, B57 bruker jo alle samme type høytrykkspumpe. Og som TRF skrev i dieseltråden så er register på N57 i hovedsak likt som på N47.

Men som sagt, registerkjedet er ikke det verste i og med at det kan man oppdage på forhånd, enten via ulyd eller kontroll på verksted.

Såvidt jeg vet er det ingen måte å forutse NÅR høytrykkspumpen havarerer.

Ja, 8 år og gjerne 200.000km maks. Vet godt at de ble produsert til 2017, hvorfor tror du jeg skrev at "de begynner å bli" for gammel? Fordi de første årsmodellene begynner å bli for gammel til å kunne ha motorskadeforsikring.

I og med at jeg spesifikt er ute etter rekkesekser så må jeg se på 2010-11 modeller. Skal jeg ha noe nyere i samme prisklasse, så blir jo det en 520d med N47T, med mindre det plutselig hadde dukket opp en veldig tidlig B47 bil.

Men de har jo fortsatt den samme høytrykkspumpen. 🤔

200 000km var vel ikke akkurat det viktigste å henge seg opp i. X5en var bare et eksempel på en bil som hadde hatt det havariet. Har vært andre biler med mye lavere kilometerstand med samme havariet.

For all del, jeg er ikke den som har de største økningene av kilometerstand i løpet av tiden jeg eier en bil, og tenker å finne en bil med under 120 000km så kan godt være jeg ikke opplever noe av de tingene. Jeg er heller ikke den som behandler bilene mine dårlig.

#myetekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg er generelt enig, men jeg har faktisk en litt interessant erfaring i denne sammenhengen. Som de fleste vet hadde jeg en 2003 E46 318d Touring i ca. 10 år og kjørte totalt rundt 325000 Km med den (den hadde kjørt 16000 Km da vi kjøpte bilen i begynnelsen av 2004). Det som medførte at jeg solgte bilen var primært rust (spesielt på fordørene og forskjermene, men også under ved bremserørene bak). 

4 år før vi kjøpte vår E46 kjøpte min svoger en ny Peugeot 406 2,1 TD. Han hadde bilen frem til 2015 (altså totalt 16 år) og da hadde den kjørt over 550000 Km. Det som er interessant er at den hadde betydelig mindre rust tiltross for at bilen i likhet med min BMW sto utendørs 365 dager i året (begge i Danmark). Ellers var bilene i nogenlunde samme tilstand rent teknisk da de ble solgt (med original motor, turbo, gearkasse etc.).

406'en klarte med andre ord over 200000 Km mer enn vår E46 uten å ruste like mye (intet alvorlig, men veldig irriterende). Jeg har dessverre lest mange tilsvarende historier og det er ingen tvil om at franske biler på 90 og 2000 tallet generelt rustet mye mindre enn tyske biler.

Moralen i denne historien er at man ikke alltid får hva man betaler for (E46'en kostet ca. dobbelt så mye som 406'en) og franske biler er nok heller ikke så dårlige som mange skal ha det til når alt kommer til alt. Av alle mine 26 biler har de franske bilene helt klart vært de som har gitt meg minst trøbbel og lavest utgifter. Totalt har jeg kjørt ca. 550000 Km med 9 forskjellige franske biler i perioden 1985-2019 (Peugeot og Citroën)... :) 

406 var en god sliter. Ofte brukt som taxi. Kvaliteten var mye bra på peugeot i denne perioden. Så forstår ikke ryktene alle skal ha det til at fransk er dårlig. Spesielt dette med rust var og er franske biler knallgode på. Da 407 kom, kom også problemene. Samme med 307 sw, problembil det også. Som top gear sa: det var da peugeot bestemte seg for å bli best på å lage kjedelige og elendige biler.

Bmw har også hatt opp og nedturer som alle biler, kvalitet og rustmessig. Men tror nok at e46, e38, e39 æraen var den beste totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N57 har vel cp HT pumpa den også. Og ja... den er dårlig. Og den ryker gjerne rundt 150.000km. Så om man selger bilen før denne km.stand så er det ikke sikkert man opplever hverken pumpehavari eller registerkjedetull. Reg.kjede er dog mer utbredt på n47.

Hadde akkurat HP pumpe havari selv på en annen bil enn bmw (men samme type pumpe) og det skjer uten forvarsel. Rep på 80k. Nå vil jeg ikke si at det skremmer meg fra å kjøpe bil med denne pumpa igjen. Da pumpa er 6000kr og man bytter den selv. Billig forsikring.

Reg.kjede er mer omfattende. Men her får man i det minste forvarsel i form av raslelyd. Men igjen....kan man skru så er det faktisk 20k spart på å løfte ut motoren og bare ta tida til hjelp. Igjen ikke verdens undergang for noen, mens for andre er det helt vesentlig. Og da mener jeg det er flott å sette fokus på n47/57 sine 2 problemer at større kostnadsgrad: reg.kjede og HT pumpe. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Akkurat det siste er trolig ganske korrekt i 2019. Få kjøper i dag biler som har gått veldig langt iom at de aller fleste har råd til nyere biler. Når dette er nevnt er det noe helt annet om man selv har kjørt langt med en bil siden den var ny eller relativt ny og dette er det ganske mange som gjør selv i dag. Jeg ville ikke selv ha kjøpt en bil med flere hundre tusen kilometer på telleren, men jeg har ingen problemer med å kjøre mine egne biler langt iom at jeg da vet nøyaktig hvilken teknisk tilstand bilen har.

Et helt annet aspekt er at hvis man ikke kan eller vil skru selv er man helt avhengig av en fast bilmekaniker (eller god venn/bekjent som kan skru på biler) hvis man ønsker å ha bilen lenge. Alternativet er at kostnadene løper løpsk når bilen har kjørt langt og større kostnadskrevende vedlikehold kommer (hjullagere, foringer etc.). Det hjelper også å ha en god leverandør av originale deler til en nogenlunde rimelig pris (som f.eks Koed i min tid eller en leverandør av OEM deler). Jeg er i denne sammenhengen ingen tilhenger av uoriginale deler uansett hvor de kommer fra.

Biler som har kjørt langt krever også en kjærlig hånd. Man bør f.eks være litt forsiktig, men bestemt når man gearer. Unngå rivstarter og generelt høyt turtall på motoren. Det skader heller ikke å åpne panseret et gang i uken istedenfor hvert halvår for å kontrollere at alt ser ut som det skal samt sjekke olje og kjølevann. Helt generelt bør man bruke øynene, hørselen og sansene litt mer - før, under og etter en kjøretur. Se etter lekkasjer før turen, lytt om alt er som det skal under kjøreturen og se etter lekkasjer etter kjøreturen (altså et kort blikk under bilen et par minutter etter at motoren er stoppet)... :) 

@Evopower Jeg er helt enig i det med at 406 var den siste modellen fra Peugeot som holdt ordentlig kvalitet. Den modellen er generelt bygget til en ganske høy standard, men pre-facelift modellen var/er bedre enn facelift modellen. Jeg har ikke kjøpt en Peugeot etter 406 på slutten av 90-tallet, men jeg har senere hatt tre ulike modeller fra Citroën (C5 Mrk.I, C4 Cactus og C4 Picasso - som forøvrig kun har modellbetegnelsen "C4" til felles) og med temmelig god erfaring så langt.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil jeg kunne tenkt meg å eie er en C5 ca 2014 2.0hdi med hydractive 3 fjæringen. Har vel til gode å møte på noen som støtter meg i det synet. Men det var den siste citroen med skikkelig fjæring, og den ser bra ut i cross utgave som stasjonsvogn. 2.0hdi 163 eller 180hk motoren er skuddsikker. Så får det heller komme noen eleķtriske bugs avogtil.. siste generasjon hydractive er heller ikke håpløs kvalitetsmessig.

"Er du gal?" Er den vanligste oppfatningen fra folk 😂 men her vil jeg påstå at jeg vet mer enn de fleste. Den er en glemt juvel.

Neste bil kunne godt blitt en slik. Eller en A7. Eller en X2.

Eller kanskje en Opel Insignia awd (siste ekte opel) som deler awd system med focus RS og er en skikkelig bra bil blitt! Opel kom seg ut av dvalen med denne. Eller en Astra? En av de bedre kompaktbilene jeg har kjørt, og kanskje 2018 største overraskelse for min del. Forventningene var lave kan man si.

Eller hva med Kia Optima Plugin. Det var også en positiv opplevelse i 2018!

Eller en Jeep Commander. Mye bil for pengene og en bil med bra nytteverdi.

Spekteret er stort, og biltypene varierer mye. Må ikke kun være bmw, og en billig bmw uten motor og utstyr er ofte kjipere enn en vanlig bil fra et annet merke. Bmw er best, men da som fullspekket modell...merkelig det der 😛

Drømmen er likevel en 6 serie GC med 640d eller 650i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Evopower skrev:

N57 har vel cp HT pumpa den også. Og ja... den er dårlig. Og den ryker gjerne rundt 150.000km. Så om man selger bilen før denne km.stand så er det ikke sikkert man opplever hverken pumpehavari eller registerkjedetull. Reg.kjede er dog mer utbredt på n47.

Hadde akkurat HP pumpe havari selv på en annen bil enn bmw (men samme type pumpe) og det skjer uten forvarsel. Rep på 80k. Nå vil jeg ikke si at det skremmer meg fra å kjøpe bil med denne pumpa igjen. Da pumpa er 6000kr og man bytter den selv. Billig forsikring.

Reg.kjede er mer omfattende. Men her får man i det minste forvarsel i form av raslelyd. Men igjen....kan man skru så er det faktisk 20k spart på å løfte ut motoren og bare ta tida til hjelp. Igjen ikke verdens undergang for noen, mens for andre er det helt vesentlig. Og da mener jeg det er flott å sette fokus på n47/57 sine 2 problemer at større kostnadsgrad: reg.kjede og HT pumpe. 

N47/57 og B47/57 har CP4 alle sammen. Tror 47 har en type og 57 en annen type. Men alle er visst plaget med det samme. 

Jeg har litt vanskelig for å tro at man kan "velge ut" en kilometerstand der de pleier å ryke når man ser havari etter 80k og havari etter 220k om du skjønner. Virker ganske "ustabilt". 

Hvilken bil hadde du havari på? 

Tror pumpen er rundt 10k for BMW? Men virker ikke som det er sånn super enkel jobb å bytte de. Kanskje litt trangt med N57. 

------

Har kjørt '08 C5 (Phase III?) med sånn hydraulisk understell. Er ganske komfortabelt, men i høyere hastighet så syns jeg det var litt snål følelse med så mykt understell.  Men mulig det er fordi jeg er vant til E90 med coilovers. 

Men støtter deg ang. 6GC! Kunne tenkt meg en slik selv, enten med N55 eller N57. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Vår C5 Mrk.I 2,0 HDi hadde Hydractive 3 fjæring (dog ikke Hydractive 3+). Jeg elsker Citroëns hydropneumatiske fjæringssystem og tenker at de var tiår foran alle andre med essensen av hva dette systemet kan. I dag er det jo helt vanlig med slik fjæring selv om det ofte handler om enklere systemer med luft og ikke hydraulikkolje.

PSA's HDi motorer mener jeg er blandt markedets beste og da spesielt 2,0 literen. For noen år siden leide vi en C5 Mrk.III 2,0 HDi stasjonsvogn med 163 HK og kjørte denne 5-6000 Km sydover i Europa. Den bilen hadde alminnelige stålfjærer, men selv de ga en helt super komfort. Motoren er fantastisk og etter min mening til og med bedre enn BMW's B47 dieselmotor på 190 HK. Selvfølgelig ikke like kraftig og turtallsvillig, men du verden så bløt og smidig. Personlig liker jeg også toneleiet bedre på PSA dieselen - BMW motoren kan til tider være litt røff og uraffinert.

C5 Mrk.III er også en veldig fin bil i klassen. Det er en i nærheten her hvor vi bor som har en slik bil som stasjonsvogn og med V6 dieselmotoren på 3 liter og 243 HK. Denne modellen kom standard med Hydractive 3+. Dette er trolig en kommende klassiker iom at den også er den siste modellen fra Citroën med dette klassiske og historiske fjæringssystemet. Det hjelper selvfølgelig også at det er toppmodellen som til og med er kraftigere enn ekvivalenten med V6 3,0 liter bensinmotor (214 HK).... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Og det at lite feil og BMW ikke hører sammen er tull og tøys.

Vært litt heldigere du da ;) Har hatt en 40d 13 mod i ca 2 år nå, fra 67k km til 94k km pdd, og det har ikke vært annet enn masse feil. Har nok passert 150k kr i reprasjoner på denne tiden. Det er tydeligvis en del problem med bilene som har twin turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, pervik skrev:

Vært litt heldigere du da ;) Har hatt en 40d 13 mod i ca 2 år nå, fra 67k km til 94k km pdd, og det har ikke vært annet enn masse feil. Har nok passert 150k kr i reprasjoner på denne tiden. Det er tydeligvis en del problem med bilene som har twin turbo.

Høres ut som du har hatt ekstra mye uflaks. Vurdert forsikring med maskinskadedekning? Med så lav km som du har på bilen vil jo egenandel ved skade holdes seg lav noen år framover. Både Codan og IF (og kanskje flere) har dekning på biler over 7-8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, pervik skrev:

Vært litt heldigere du da ;) Har hatt en 40d 13 mod i ca 2 år nå, fra 67k km til 94k km pdd, og det har ikke vært annet enn masse feil. Har nok passert 150k kr i reprasjoner på denne tiden. Det er tydeligvis en del problem med bilene som har twin turbo.

 

Det høres mer ut som betydelige kompetanseproblemer enn  faktisk 150k i rep med mindre vi snakker om reg eller HT pumpe.

Dessverre ikke uvanlig at det byttes en hel masse som er helt i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laffe skrev:

Høres ut som du har hatt ekstra mye uflaks. Vurdert forsikring med maskinskadedekning? Med så lav km som du har på bilen vil jo egenandel ved skade holdes seg lav noen år framover. Både Codan og IF (og kanskje flere) har dekning på biler over 7-8 år.

Fikk mye på garantien og har forsikring som dekker det, men irriterende å kjøre ut og inn av verkstedet hele tiden. Mister alt av glede med bilen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TRF skrev:

Det høres mer ut som betydelige kompetanseproblemer enn  faktisk 150k i rep med mindre vi snakker om reg eller HT pumpe.

Dessverre ikke uvanlig at det byttes en hel masse som er helt i orden. 

Kompetanseproblem kan helt klart ta en god del av skylden, men pga garanti måtte jeg ha den på merkeverksted, og det merkeverkstedet har elendig rykte på seg, så ja, kompetanseproblem har vært ett stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TRF skrev:

Men å si at motor x er dårlig/ har problemer på grunnlag av tvilsomme reparasjoner blir å strekke det litt langt. Og dersom garantien tar det så er jo det eneste problemet tiden uten bilen. 

Ny turbo, bytting av vakuum slanger, lekkasje av kjølevæske, problem med elektriske vinduer(når jeg kjører de ned, så går de opp igjen). Det er ikke akkurat billige feil på to år. Nå sier jeg ikke at motoren er dårlig, men jeg har dårlig erfaring med den/bilen, så jeg hadde ikke anbefalt den.

Greit nok at garantien tar det, men det er fortsatt ikke optimalt å kjøre ut og inn av verkstedet. 

Derfor jeg lurer på om 525d (3l) og 530d har lite problemer. Mange 520`er havarerer pga kjedet, så den tørr ikke jeg ta sjansen på.

Endret av pervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...