Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Familiene Porsche og Piëch (arvingene etter Ferdinand Porsches den eldres datter) kontrollere igjennom familieselskapet Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG 50,73% av de stemmeberettige aksjene i Volkswagen AG og 50,1% av aksjene i Porsche Zwischenholding GmbH som igjen eier 100% av Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG.

Denne konstruksjonen er kraftig omdiskutert, men reelt har familiene Porsche og Piëch stadig full kontroll over arvesølvet. Makten utøves i praksis gjennom en rekke forskjellige styreverv... f.eks som formenn for de ulike representantskapene i kraft av å være majoritetsaksjonærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men design er de hysterisk dårlige på

Gi deg'a. 911 og boxster er nydelige. Spesielt nyeste modell boxster er en lekker sak.

2012-porsche-boxster-28_1600x0w.jpg

1M er forøvrig ikke noen sportsbil. Og sammenligningen med utvanning av M gir ingen mening. Porsche har bare begynt lage familiebiler i tillegg. BMW putter et merke som tidligere stod for Motorsport på alt mulig av landbruksmaskiner. Når Panamera / Cayenne GT3 RS dukker opp... da skal jeg være enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært endeløse "diskusjoner" vedrørende hvor agile og morsomme store effektsterke biler ala X5M er.

Deriblant har vel du antydet hvorfor man lagde slike biler Fredrik!?

Men nå snakker du nettopp om en stor tung effektsterk bil, og nevner agil i samme setning..

En tung stor bil, er en stor tung bil enten det står Porsche eller BMW på panseret...

Nemlig... og de forskjellige X-seriene samt deres like har jeg aldri hatt sansen for. De er store og tunge... og de skiller seg ikke vesentlig fra de alminnelige stasjonsvognene med xDrive når det gjelder fremkommelighet og plass.

Jeg har mange ganger argumentert for at jeg ikke ser poenget med at biler veier opp mot to tonn. Spesielt under diskusjonene vedr. Bugatti Veyron vs. McLaren F1 har dette kommet frem i mine innlegg. De fleste ble imidlertid tatt på sengen av Veyron som veier rundt 1900 Kg. Den opphever nesten tyngdekraften når det gjelder kjøreegenskaper. Like fremtredende er dette ikke når det gjelder Panamera, men som GTS gjør den en hederlig innsats. Det er med andre ord helt tydelig at moderne teknikk langt på vei kan redusere de negative sidene ved høy vekt.

Spørsmålet er bare om dette er den mest effektive og beste måten å gjøre tingene på. Jeg tror ikke det. Enda bedre må det være hvis man tok all denne moderne teknikken med over i en bil som maksimalt veier 12-1300 Kg. Ferrari blandt andre har erklært at dette er målet. Utfordringen er naturligvis at både chassis og karosseri må bygges av alt annet enn stål og dette er kostbart.

Man oppnår flere fordeler ved å redusere vekten på en bil. Mindre vekt krever færre hestekrefter for å få den samme ytelsen (jmf. vekt/hk forholdet) og dette igjen krever en mindre motor som bl.a bruker mindre drivstoff, utvikler mindre varme og tar mindre plass. Dette igjen påvirker oppbygningen av bilen som igjen påvirker balansen som ultimativt påvirker kjøreegenskapene... som tross alt er det viktigste.

Gordon Murray skjønte alt dette ned til den minste detalje. Hans visjoner skapte McLaren F1... som etter manges mening er blandt verdens mest innovative sportsbiler. BMW S70/2 V12 motoren på 627 HK behøver kun å trekke på 1140 Kg... og dette tiltross for at F1 har sitteplasser til 3 voksne personer og bagasjeplass nesten som en VW Polo. Konseptet er helt genialt, men så har da også Mr. Murray blitt geniforklart mange ganger... :)

d0p6txyqxuxfpw527olm.jpg

c1wjkderirdnja9bgcdz.jpg

4nl2u7lqlm3w7o287upx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det Top Gear innslaget der. Det viser at teknologi ikke er alt, den McLaren bilen er fortsatt så forbanna grom. Og jeg ville MYE heller eid en slik enn å hatt en ny teknologibombe.

Stor motor, lite vekt, lite hjelpemidler - sorry kompis, du må nesten kunne kjøre bil her altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht definisjoner, M5 er familiebil, panamera er mer en grand tourer, mer up market og grand coupe er dens konkurrent, ikke M5, eller RS6 eller dens like!

Jeg er enig i denne kommentaren og således er det neste års M6 Gran Coupe med en nyoppgradert S63TÜ på 580hk som vil være Panameras konkurrent. Iht. interne kilder vil M6 Gran Coupe være BMW M's nye flaggskip og gjøre 0-100 km/t på under fire sekunder. Porschen blir plutselig ikke så unik når den får riktige konkurrenter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at Panamera ikke er en coupé når den er en hatchback. Kanskje er Mercedes-Benz CLS Shooting Brake det nærmeste man kommer en nogenlunde karosserimessig lik konkurrent. Det er imidlertid ingen tvil om at BMW og Porsche konkurrerer om de samme kundene med 5/7-seriene og Panamera. Porsche har derfor også en krympet Panamera (prosjekt "Pajun") på beddingen nettopp for å få en fot innenfor 3/5-serienes marked. Dette vil bli en seriøs utfordring for BMW iom. at Porsche kan få deler fra hele VW og Audis sortiment. Først ute er imidlertid Porsche Macan som vil gå rett i strupen på X3.

Forøvrig... er det én ting Panamera Turbo S ikke er så er det en Grand Tourer. Panamera er stor, men den er ekstremt hissig... minst like hissig som F10 M5. Sjekk dette innslaget med Fredrik Huldt én gang til... :)

http://www.automotorsport.se/filmer/200 ... era-turbo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går Macan i strupen på X3 prismessig også da eller? Skulle like å se Porsche slå den salgs sukseesen X3 er i Norge i dag. Sist jeg sjekka så var den Norges 6. mest solgte bil og hadde kun XC60 forran seg på SUV salgs statestikken.

Cayenne Diesel er jo heller ikke i nærheten av slaget til X5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broom omtalte Macan som den nye Norges-Porschen og prisen vil nok speile X3 og Q5 ganske så direkte. Macan bygges på den samme platformen som Q5 og dette åpner for at den også vil få noen av de samme motorene (bl.a R4 diesel/bensin motorer). AMS omtalte Macan på følgende måte: "Porsche Macan mit stärkeren Audi-Motoren". Konseptet blir nok temmelig likt Cayenne bare i et litt mindre format... :)

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 7871787001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Porsche 904 eller mer korrekt Carrera GTS (pga. av den samme navnekonflikten med Peugeot som gjaldt 911... originalt 901). 904 ble designet av Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche (som også er kredidert 901/911). Butzi Porsche var Ferdinand Porsche den eldres barnebarn gjennom sønnen Ferry Porsche. En avtale mellom Porsches eiere, familiene Porsche og Pïech (arvingene etter Ferry Porsches søster - Louise Piëch, født Porsche) medførte at ingen i eierfamiliene skulle være leder av familiekonsernet. Butzi Porsche etablerte derfor Porsche Design i 1972 etter suksessen med 911 og viet sitt liv til dette firmaet. Han gikk bort 5 april i år.

Porsche 904 var utviklet for racing, men for å tilfredsstille reglene om homologering ble det også bygget et antall biler for gatebruk i årene 1964-65. Motoren var opprinnelig en 180 HK variant av Porsches 1,5 liter B4 "Fuhrmann" motor (kjent fra Porsche Spyder 550 og Porsche 356), men både B6 og B8 motorer ble brukt i racing. Med den opprinnelige "Fuhrmann" motoren klarer 904 0-100 Km/t på under 6 sekunder og en topphastighet på rundt 260 Km/t.

Porsche 904 var en stor suksess. Den vant og/eller gjennomførte med gode plasseringer løp som Targa Florio, Nürburgring, Le Mans, Alpine Rally, Monte Carlo Rally etc. 904 inspirerte og ledet til den enda mer kjente Porsche 917.

Butzi Porsche med en modell av 904

qfx6ia11wapwgwbt6wr1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumbloggen er pr. 24. juli 2012 lagt om og vil i all hovedsak handle vesentlig mindre om min 2003 E46 318d Touring, men mye mer generelt om biler, teknikk, design og historisk/filosofiske fenomener med forankring i BMW og/eller diskusjonene vi har her inne. Bloggen er stadig å betrakte som personlig, men innholdet i bloggen vil etterhvert bli mindre personlig... dog uten å gå på kompromiss med mine meninger og holdninger... :)

-------------------

Apropos Porsches nye baby... Macan... og SUV´er generelt. Mercedes-Benz produserer stadig den opprinnelige Geländewagen også kalt G-Klasse. Den har blitt produsert kontinuerlig siden 1979 og er i historisk forstand nesten mer interessant enn selv Land Rover. Den ble hurtig populær og under den økonomiske oppgangen på 80-tallet fikk den tilnavnet "børstraktor" i Norge. Finanseliten i Oslo hadde en forkjærlighet for Geländewagen og det var ikke uten grunn. Den har alltid kombinert det ypperste av teknisk kvalitet med de kvaliteter en Mercedes-Benz alltid har. Jeg kjørte Geländewagen for første gang i 1983.

Dagens Geländewagen er mest kjent for å være... la oss kalle det litt masete i fremtoningen. Den er ikke for folk som vil være sofistikerte og diskrete i offentligheten. Mercedes-Benz tilbyr imidlertid, i motsetning til Porsche, BMW, Audi og de fleste andre SUV produsentene, en mer seriøs variant av Geländewagen... kalt G-Klasse Professional. Den leveres i Europa kun som G 300 CDI og minner temmelig mye om den originale Geländewagen.

V6 motoren på 2987 cm3 yter 180 HK ved 3800 rpm og 400 Nm mellom 1600 og 2600 rpm. Både chassis (ramme) og karosseriet er ekstremt kraftig bygget (rammen er inntil 4 mm tykk). Motorlokket tåler f.eks 120 Kg last, mens taket uten et forsterket takstativ tåler 200 Kg last. Bakbremsene er trommelbremser for maksimal holdbarhet under skikkelig off-road kjøring og bilen kan trekke hele 3560 Kg. G 300 CDI Professional leveres kun med 5-trinns automatgear, 3 diffbremser (100%), permanent 4x4 samt en elektrisk styrt lavgearserie (kan aktiveres under kjøring). Den klarer helninger på inntil 80 grader og kan vade tørt/sikkert i opptil 60 cm vann. Bilen er imidlertid konstruert for mye større dybder og i gulvet finnes det derfor spesielle avløp for å få vannet hurtig ut av bilen. Dette er en bil jeg faktisk kunne tenke meg... 8)

http://www.mercedes-benzsa.co.za/merced ... e_2011.pdf

Mercedes-Benz G 300 CDI Professional

cq57r7py46xi2xsberu5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broom omtalte Macan som den nye Norges-Porschen og prisen vil nok speile X3 og Q5 ganske så direkte. Macan bygges på den samme platformen som Q5 og dette åpner for at den også vil få noen av de samme motorene (bl.a R4 diesel/bensin motorer). AMS omtalte Macan på følgende måte: "Porsche Macan mit stärkeren Audi-Motoren". Konseptet blir nok temmelig likt Cayenne bare i et litt mindre format... :)

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 7871787001

Jeg er for konkurranse.

Og i Porsche har BMW sin ultimate konkurrent i visse henseende.

Imidlertid bør vel Porsche sitt folkelige inntog gjøre endel ifht posisjoneringen til auda?

Og kanabelisere salget av dette merket noe.

Og det er her jeg begynner å få litt problemer, Porsche med VAG motorerer, diesel og andre deler som ligger og støver på lageret til VAG.

Vi snakker til stadighet om M og SUV, men at det i Porsche sine flaggskip er en VAG diesel, er jaggu verre!

Jeg kan bare se en mulighet for at Porsche skal kunne få sin nisje, og det er på pris og ekslusivitet, mao, må den prises høyere enn sin tvilling Q5, og sannsynligvis over GLK og X3 også.

Samtidig er BMW bland de absolutte mest innovative merker idag og med ekspansjoner i øst og vest.

Og MB har kommet sterkt i det siste, så jeg tror ikke Porsche vil få det lett.

Ifht Porsche og vag og hvem som eier hvem, jeg trodde gjeldsbyrden ifht Porsche sine interesser hadde blitt for meget og at de hadde blitt spist opp?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche har én stor fordel i forhold til BMW når det gjelder nisjemodeller som f.eks Macan og det er muligheten til å produsere til mye lavere produksjonskostnader enn BMW. Cayenne har siden 2002 bevist at dette konseptet holder 100% vanntett. Porsche har tjent enorme summer på Cayenne.

Porsche kjøper billige Touareg/Q7 råkarosserier (PL71 plattform) av VAG (les: economy of scale) og bygger en Cayenne med en blanding av egne deler og motorer samt ditto fra VAG´s dele/motorbank. Cayenne er derfor teknisk sett grunnleggende en Touareg, men fordi det bl.a står et Porschemerke på panseret er salgsprisen premium og Porsches avanse pr. solgte Cayenne er dermed formidabel. Tidligere toppsjef i Porsche, Wendelin Wiedeking, ble nærmest geniforklart for denne produktmodellen.

Det store med denne produktmodellen er ikke at folk evt. lar seg lure (et tendensiøst uttrykk i mangel av noe bedre), men at Porsche klarte å etablere markedsnisjen vis a vis Porsches tradisjonelle profil som en ren sportsbilprodusent. Å strekke brandet "Porsche" på denne måten og stadig bli oppfattet som seriøs er ganske så imponerende.

BMW har et lignende prosjekt på gang når det gjelder motorer. F20 116i og 118i har idag varianter av den såkalte "Prince" motoren som er resultatet av et samarbeide med PSA (Peugeot/Citroën), men "Prince" motoren er reelt en PSA motor. Denne løsningen er billig for BMW og åpner opp for lignende muligheter med de andre R4 motorene. Gamle BMW entusiaster gremmes med tanke på at en BMW har en PSA motor, men BMW tjener mer penger og så lenge nye kunder er fornøyd er alt bare fryd og gammen.

Porsche er nå klar for å gjenta Cayenne suksessen med Macan. Senere vil de gå et skritt videre med "Pajun". Det blir en mindre variant av Panamera, men med div. motorer fra VAG. Som vanlig vil de respektive motorene få 30-40 ekstra hestekrefter i forhold til tilsvarende konfigurasjoner i VAG modellene. Alle får litt ekstra, men Porsche ler hele veien til banken.

Det er litt viktig i denne sammenhengen å presisere at både Cayenne og "Prince" motoren er tildels temmelig fine konstruksjoner. Poenget i denne sammenhengen er ikke å så tvil om Porsches og BMW´s tekniske integritet, men å påpeke et fenomen innenfor produksjonsøkonomi (economy of scale).

Vedr. en evt. kanibalisering mellom de ulike bilmodellene fra VW, Audi og Porsche tror jeg ikke at dette er et reelt problem. VAG har vist at de kan differensiere de ulike markedene i relasjon til de ulike bilmodellene på en fornuftig måte. Det handler mer om å tiltrekke nye kunder enn å rote rundt med gamle kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ffffuuuuck meee" :lol:

Vet ikke om dette er repost, eller blir regnet som "offtopic", men fyttikatta for et monster. Seks sylindre, 830hk på hjula. Good bye mr Veyron.

Jeg har virkelig sansen for denne bilen, original eller modifisert samme søren. Dette er en skikkelig kul bil, og det viser vel at Nissan fortsatt er greit oppe og går når det gjelder ytelse - hvis de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...