Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Har selv også en C352 i boden. Kjøpte den som 12-13 åring. Den låter ganske bra, men egner seg best på stativ- og mindre gulvhøyttalere. Kobler man på noe med litt størrelse mister den kontrollen fort. Kjørte den i A-B testing med en gammal Tandberg TR2045(rett før konkursen) og den lå jevnt med NADen mtp. Ytelse, og låt nok hakket saftigere. Litt mer punch, tyder på litt mer kontroll.

Har brukt den mest som ren preamp siste årene ved noen anledninger, og er først når man tester den mot andre preamper fra bla. Electrocompaniet og Parasound at den har noen mangler lydmessig. Ikke så rart kanskje mtp. Prisen! Det er mye for penga når man snakker om en integrert forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Onkyo Integra pre og power på B&W M 802 for lenge siden. Spilte fantastisk på akustisk og litt laidback musikk men bass fantes det nesten ikke. Byttet ut Onkyoene med en tysker kaldt Vincent og da dukket det opp en ny verden, og jeg begynte å forstå hvor viktig match av komponenter faktisk er. Mistet ingenting men fikk loads of partyfaktor i tillegg.

Er det noe jeg virkelig liker med SF er det mellomtonen og det de formidler på "akustisk ekte musikk" Nyere SF har større diskant som tillater lavere delefrekvens og gir mellomtonen bedre vilkår, og som ikke det var nok har de også gått fra å bli ansett som litt vel sidrumpa og polerte til å bli mye mer rytmiske formidlere fom Venere og Olympica så dagens lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24 Nemlig. NAD'en er ikke high end, men spiller overraskende bra til prisen - og ikke minst hvor gammel den er samt hvis man ikke presser den. Jeg mener at den spiller såkalt klasse A opp tom. 30-40W (bruker man en slik betegnelse i dag?). Det jeg liker best med min NAD er som tidligere nevnt selve lydbildet som er veldig 70-80 talls likt og dette gjelder også i noen grad for FM2 høyttalerne selv om de er high end slik det var på 90-tallet.

Jeg har ikke puttet mye penger i stereo de siste mange årene, men litt morsomt er det at jeg kan spille på et 20-30 år gammelt anlegg og stadig få mye ut av det jmf. min smak. Jeg er litt som Neil Young der og har to sider av meg selv. Hører jeg på anlegget i stuen med NAD'en er musikken rolig og ofte klassisk. Hører jeg på musikk via PC'en og headset går det mye i Madrugada, Neil Young med elektrisk gitar (tungt), AC/DC og til og med Motörhead... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Tesla Model 3 og speiselt dashboardet er fantastisk minimalistisk og moderne. Jeg opplever dashboardet selv i de nyeste Mercedes-Benz modellene (altså de med det store infotainmentsystemet) som gammeldags i forhold til Model 3. Det er definitivt på tide at BMW nå moderniserer deres dashboard design. Instrumentpaneler er fra en tid da bilene hadde analoge klokker... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo selvfølgelig om smak og behag, men designet på dashboardet i Model 3 er beskrevet som "skandinavisk" i designet - altså enkelt og moderne, men samtidig sobert i måten materialer og farger blendes sammen. Jeg synes at dette synet har mye for seg og jeg liker designet, men det er naturligvis ikke alle som har sansen for moderne skandinavisk design. 

Jeg tenker at dette handler ganske mye om hva man er vant til og har vært eksponert for tidligere for dermed se finessene og relasjonene i designet. For andre handler designet på dashboardet i Model 3 mest om funksjonalitet eller fraværet av funksjonalitet. Noen liker at det f.eks er mindre knapper og "duppeditter", mens andre mener at dette gjør bilen mindre brukervennlig og kanskje også mindre spennende - altså i relasjon til at en mengde ulike brytere, instrumenter/visere er en viktig del av totalopplevelsen i en bil.

Jeg savner ikke dette i dag for både vår nåværende Citroën C4 Picasso og vår tidligere C4 Cactus har kun digitale instrumenter der man styrer det aller meste fra en skjerm. Jeg skal imidlertid innrømme at overgangen fra et tradisjonelt dashboard som f.eks vår tidligere BMW E46 hadde til spesielt C4 Cactus tok litt tid. Etter over 4 år med kun digitale instrumenter via en sentral skjerm tror jeg imidlertid at det vil føles veldig merkelig og gammeldags å gå tilbake til et tradisjonelt dashboard... :)   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Model 3 er forferdelig designmessig, og det sier jeg ikke bare for at jeg er forutinntatt negativ til elbil. Jeg synes for eksempel at Jaguar i-pace er mer korrekt i proposjoner og i interiøret. Det er rett å slett en flott bil som like gjerne kunne blitt solgt med forbrenningsmotor.

På samme måte mente jeg Tesla S var en råtøff bil da den kom. Endelig en elbil som ser ut som en bil tenkte jeg. Den kunne også like godt hatt en v6 under panseret. Interiøret i Tesla S var derimot en stor skuffelse da jeg prøvde den. Den føles billig. Etter at hypen med skjermen, som den gang var noe nytt, hadde lagt seg så var det så der...

Så model 3 er kanskje bedre enn S i opplevd kvalitet, men skjermen inni er grusom. Utvendig ser den ut som en frosk. Så en i dag. Prøver å legge godviljen til men det går ikke. Den er og blir feil i mine øyne. Interiøret taler nok til andre personer enn meg, men det er også ufattelig plaint og kjønnsløst.

Mercedes sitt nye heldekkende skjermsystem mener jeg er en perfekt måte å kombinere analoge målere og digital info i en blanding av futuristisk og retro. I tillegg kan det designes INN i dashen. Ikke kleises utenpå, slik som mercedes gjorde bare for noen få år siden med A og C klasse. Så det har de nok tatt selvkritikk på da skjermløsningen i E klasse ble introdusert.

Audi har klart å evolusjonere det interiørdesignet de har vært kjent for. Det følger tiden meget godt, og nye A6 er virkelig gjennomført. Liker at dem har laget en ny versjon av den klassiske personbilen, og ikke faller for fristelsen å lage den for futuristisk. Samme som BMW har gjort med G30, bare at BMW holdt altfor mye igjen her, og den ble et antiklimaks da den kom, kontra F10 som var en sexy bombe da den erstattet noe merkelige E60. F10/11 overgår E60 og G30 any day er min mening 

BMW som kanskje har det kjedeligste interiøret om dagen. Bra isolert sett, men både Audi og MB er bedre på dette nå. At MB skulle gå forbi BMW i interiørdesign hadde jeg aldri trodd for 6 år siden. BMW tar det selvsagt igjen på de indre kvalitetene :)

Dette er bare noen få av mange tanker jeg har om bildesign. Jeg har selvfølgelig feil 😂 mange mener det. Men det er jo det som er så fint med å ytre meninger. Jeg mener for eksempel at den peneste 3 serien noengang pridusert er av de siste årgangene e36 med original mtech. Er ikke det unormalt så vet ikke jeg 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Det er definitivt på tide at BMW nå moderniserer deres dashboard design. Instrumentpaneler er fra en tid da bilene hadde analoge klokker... :)

 

BMW har modernisert sitt dashbord, G05 X5 er ett bra eksempel på dette. De har rydda vekk de unødvenige knappene og samlet mye i IDrive systemet som til dags dato står seg som industriens beste system. Man kan da ikke mene at BMW skal lage så kliniske og kjipe interiører som Tesla? Instrumentpanelet er ikke for analoge klokker, det er ett sted for informasjon som er nødvendig for føreren. Spør du meg så skal dette ligger så nært opp til synsfeltet som mulig. Dette løser BMW med å ha det på tradisjonell plass, samt via sitt førsteklasses head up system. Med Model 3 så føler jeg at Tesla prøver for hardt, det blir litt for futuristisk. 

FB0C29AC-1DD3-4165-8C23-031A3E840745.jpeg.633d07b3d74ec41aa8cbbc48f83ac2be.jpeg

3 timer siden, Geir Anders skrev:

En større skjerm ala det Tesla har er nok slik det blir fremover, og mindre "duppeditter" og knapper. Men interiøret i den Tesla bilen der, og andre forsovit, er for meg helt kjønnsløst og nitrist!

Jeg tror det går motsatt, at det er nå det er en liten hype med store skjermer. For hvis en ser på det praktiske og trafikksikkerhets messige sidene så er jo ikke akkurat dette en bra løsning. Når du til og med må inn i undermenyer for å skru på tåkelys, da har noe gått tapt på veien. Igjen så vil jeg mene at BMW sitt IDrive system er genialt, her kan du bruke touch, håndbevegelser, dreiehjul i midtkonsollen eller touchpad. Veldig brukervennlig når du er på farten, de større skjermene tar for mye fokus bort fra veien. Det er ikke lov å sitte med telefonen når man kjører, mens disse skjermene kan man fikle med. Hvor lang tid tror dere det kommer før det kommer noen reguleringer på dette fra myndighetene? Også er det jo hvordan disse systemene tåler tidens tann da, tenker da design messig. Model S interiøret begynner jo å se litt utdatert ut. Å være først ute med noe og ha mest mulig samlet i skjerm gjør ikke automatisk systemet noe mer brukervennlig. Enkelte funksjoner gjør seg best igjennom fysiske knapper, som f eks klima og lys regulering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At BMW har modernisert dashboardet i bl.a G20 er en sannhet med ganske stor modifikasjoner. De har videreutviklet et design som stammer fra E90. Den digitale teknikken er oppgradert ganske kraftig, men visuelt er designet bare en evolusjon på et kjent tema.

Dashboardet i Tesla Model 3 er noe helt nytt (vel modellen er ikke den første bilen uten et instrumentpanel) og måten bl.a luftdysen fungerer på er ganske revolusjonerende i biler. Når jeg ser disse bildene tenker jeg at BMW'en sannelig ser ganske gammeldags ut og Model 3 ser ut som et romskip i forhold. Jeg er ikke i tvil om hva jeg synes ser mest moderne og futuristisk ut... :)

Tesla-Model-3-Interior-Dash-Head-On-5306

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at Teslainteriøret ser moderne ut, @Fredrik, men ergonomien er i mine øyne helt håpløs. Én av grunnene til at bilinteriører har fulgt de samme hovedlinjene i flere titalls år er at det funksjonelt gir mening. Måten vi kjører bil på har endret seg lite, derfor har interiørene endret seg lite også. Eksempelvis er de fleste fagfolk innenfor design av brukergrensesnitt er enige i at touchskjermer ikke er optimale i et kjøretøy i bevegelse. Slik sett virker det som at Tesla velger å ha et moderne interiørdesign fremfor å ha et funksjonelt design. Å ha nøkkelinformasjon såpass langt til siden for føreren er heller ikke optimalt. Man kan si at Tesla har designet interiøret med tanke på selvkjørende biler, men vi er jo ikke helt der ennå, så jeg mener de bommer her. For meg er det helt klart viktigere med et funksjonelt interiør enn et stilig interiør.

Jeg synes BMW har løst denne utfordringen på en ganske god måte ved at de har beholdt iDriveknotten samtidig som de har innført "moderne" alternativer som touchskjerm, stemmestyring og vifting. Her kan man velge det som passer i den situasjonen man er i. Er man i fart på en humpete vei bruker man knotten, mens når man står stille bruker man touch.

Designmessig synes jeg hoveddisplayet til BMW er for glorete og rotete med blant annet turteller som går feil vei. Her synes jeg Porsche har gjort en veldig god jobb på den nyeste 911'en (992) der man "faker" fem runde klokker, men det er bare den i midten (turtelleren) som faktisk er et instrument med viser. Resten er grafiske display som kan vise alt mulig rart av informasjon (f.eks. kart) når man ønsker det. Det jeg synes er dårlig på nyere Porscher er at de bruker mye touchknapper i midtkonsollen. Her er foreløpig BMW bedre med ordentlige knapper.

Edit: Porsche har faktisk begynt å redusere antall touchknapper i midtkonsollen til fordel for vanlige knapper igjen.

porsche_911_992_205.thumb.jpg.772ecc85f47f5289c7e9a68020229475.jpg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... og jeg liker retroinspirasjonen med spesielt de runde stripene og klassisk font på tallene (hvite på sort bakgrunn inkl. viseren) i turtelleren. Forstå meg rett - mitt poeng er ikke at jeg ikke liker tradisjonelle instrumentpaneler og klokker. Det jeg poengterer er at når man først skal gjøre et dashboard/instrumentpanel 100% digitalt og moderne er Model 3 et fantastisk elegant eksempel på hvordan det kan gjøres.

Jeg er helt enig i at ergonomien ikke er den beste når det gjelder instrumentene i Model 3 (eller vår Citroën C4 Picasso for den saks skyld) og at nettopp dette er noe som må utvikles videre. Noen har foreslått at vitale data vises på en HUD (noe som Model 3 foreløpig ikke har) i kombinasjon med en sentral skjerm og dette tror jeg at vil være en bra løsning. På den annen side ser jeg ingen problemer med at f.eks Model 3 evt. får et par ekstra fysiske brytere for regulering av temperatur (dette klager mange over at enkelte biler ikke har, men jeg har ingen problemer med dette i vår C4 Picasso).

Det er forøvrig ingen tvil om at designet på Model 3's dashboard (inkl. den sentrale skjermen) er motivert av at bilen en dag blir selvkjørende. Ergo betyr ergonomien mindre iom. at man da sikkert kan vende fokuset vekk fra selve kjøringen. Elon Musk mener at dette skjer i løpet av et par år, men der er jeg litt mer usikker når det gjelder her i Europa. Model 3 er forøvrig teknisk forberedt på å bli 100% selvkjørende såfremt man har den mest avanserte utstyrspakken innenfor dette i dag. Softwaren vil bli implementert automatisk når alt er ferdig utviklet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at Model 3 interiøret er både futuristisk og moderne. Men jeg tror ikke dette er løsningen for hverken BMW eller noen av de andre tradisjonelle bilprodusentene. Eneste som kunne vært gærene nok til å nærme seg ett slik futuristisk interiør er vel Citröen. Vi må tenke på at BMW har en kundegruppe å tenke på, en kunde gruppe som ikke tåler for store forandringer. Videre så er @ogee1 inne på noe veldig vesentlig. Det er nettopp det at dagens interiører er etter titals år blitt nå har blitt funksjonelt perfekte, slik de ergonomisk sett fungerer best for føreren. Og her har jo alltid BMW være veldig gode med sine typiske førerorienterte dashbord. Model 3 vinner kanskje noen priser for designet, men de kommer aldri til å vinne noen priser for ergonomi. Og til syvende og sist, når hverdagen kommer så synes jeg ergonomi trumfer design med god margin. 

Man kan forsvare Model 3 med at den er designet for å være selvkjørende. Men per dags dato så er dette langt fra realiteten, den er ikke noe mer selvkjørende enn en Golf med Driving assist. Og skal vi tro lyden i EU rundt dette, den tidvise negative omtalen rundt selvkjørende biler og det at mennesker er og blir mennesker så tror jeg selvkjørende biler er langt frem. Det funker sikkert i Sillicone Valley, men jeg tror ikke det funker på snødekte veier oppover i Østerdalen i 35 minus. Og inntil det så fremstår Tesla sin løsning som lite ergonomisk og tidvis trafikk farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autogefühl tester den nye G05 X5 xDrive 50i i området rundt Brentwood ikke så langt fra Santa Monica og Venice i Los Angeles og opp til Pismo Beach langs US 1 mot San Francisco. Jeg liker faktisk G05 selv om jeg generelt er litt kritisk til hele SUV konseptet. På den annen side er dagens X5 helt klart noe av det fineste man kan kjøpe ved siden av Porsche Cayenne når det gjelder SUV'er. Her kan man virkelig snakke om at mange år med finpussing har gjort underverker.

Det jeg imidlertid tenkte at jeg skulle anbefale i denne tråden når man først ser denne videoen er nettopp å kjøre US 1. Det er en fantastisk strekning som overgår det aller meste, men som imidlertid bør kjøres motsatt vei - altså fra San Francisco til Los Angeles slik at man hele tiden er på den siden som er nærmest Stillehavet. Jeg har kjørt hele strekningen én gang og deler av den flere ganger og jeg slutter aldri å la meg imponere over landskapet og omgivelsene... :)

@Fredrik 90 Tesla Model 3 er mye mer og bedre utviklet mhp. å være selvkjørende enn både Golf og alle andre biler i dag. Tesla's system for dette er uten tvil det mest avanserte man kan kjøpe i dag. Jeg er imidlertid ikke den rette til å forklare dette i detaljer (ihvertfall ikke før jeg har lest meg opp), men bl.a Bjørn Nyland har testet de aller fleste systemene og er ikke i tvil om at Tesla ligger tildels langt foran konkurrentene når det gjelder denne teknologien. Han tegner og forklarer hvordan/hvorfor i en rekke av sine videoer på Youtube... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå var det ikke meningen at sammenlikningen med Golf var noe å henge seg stort opp i. Men enn så lenge så er ikke fullstendig autonom kjøring lov, og da stiller den til samme krav som en Golf eller hvilken som helst annen bil hvor rattet kan slippes i korte perioder. Systemet i Tesla er helt sikkert best, det skal jeg ikke bestride.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...