Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

awt: Den underliggende finessen når det gjelder 1-serien vs. Golf er jo at BMW'en har bakhjulstrekk og den har dermed mye bedre og langt mer interessante kjøreegenskaper enn Golfen. 2AT har som kjent forhjulstrekk og stiller dermed med de samme svakhetene (får vi vel kalle det) som Golfen. I dette perspektivet er 2AT allikevel totalt sett en vensentlig bedre bil enn Golf Sportsvan... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd Sportsvan eller en nyere vanlig Golf for den saks skyld, så jeg har ingen mening om den er god eller dårlig, men jeg synes ikke BMW er unnskyldt for å velge billige løsninger, bare for konkurrentene gjør det. BMW er og blir et premium-merke, og da synes jeg filleting som setejusteringshåndtaket bør være av en kvalitet man forventer i en slik bil, og ikke fra en koreansk bil fra midten av 90-tallet. Selv om 2AT er en "billig" BMW, er den langt fra en billig bil, og spesielt ikke når den har fått nødvendig utstyr.

 

Jeg ser forøvrig Mercedes B-klasse som hovedkonkurrenten til 2AT (og tror det er nettopp derfor den heter 2-serie AT, og ikke 1-serie AT), og ikke Golf. Jeg aner ikke hvordan Mercedesen er innvendig, men de har jo kommet seg en god del de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har en F31 msport og jeg klarer ikke helt den greia med knappene til radio delen eller plassen foran gir spaken. Blir litt mye plast følelse over det. Håper og tror nye 7 ern blir mye mer elegant.

Dagens 5-6-7 serie er milevis bedre interiør messig en modellene under. Spesielt med skinntrukket dashbord.

Men på en annen side så er dette min subjektive mening om interiøret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

awt: Mercedes-benz B-klasse er også en direkte konkurrent til 2AT. Problemet i Norge er at norske bilavgifter "ødelegger" den prispolitikken BMW fører for 2AT. I Tyskland koster den billigste 2AT ca. 27000 euro, mens Golf Sportsvan Highline (altså som mest premium og dermed sammenlignbar med 2AT) begynner på 26300 euro. Selvfølgelig kunne BMW ha bygget 2AT til en høyere kvalitet, men da ville den priset seg ut av det markedet den sikter seg inn på. Dette handler uansett om ganske dyre biler i Tyskland i forhold til biltypen. En alminnelig Golf koster fra 17000 euro og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiøret i F20 og F30 syens jeg er både rotete og lite gjennomført designmessig, det er også skuffende mye hardplast rundt forbi (men fortsatt ikke like mye hardplast som hos Audi) Interiøret i F10, F01 og F06 er blandt BMW sitt aller beste igjennom tidene, ikke bare er det lekker utformet men det har en enormt høy kvalitetsfølelse. Jeg synes de viderefører dette inntrykket bra i nye X5, de kunne dog ha spart seg for den skjermen. Derfor håper jeg at BMW fortsetter denne trenden i neste 7-serie, de har ikke råd til å eksperimentere med designet slik de gjorde på E65. Mercedes har tatt en sjanse med siste S klasse, jeg tror at det ikke vil lønne seg når neste 7-serie kommer på markedet. S klassen er imponerende men langt i fra noen pen eller vakker bil, når man setter seg inn så sitter man forran et rart ut formet ratt og to svære skjermer...

Når det gjelder 2 AT så er dette ikke noen ekte BMW i mine øyne, fremhjulstrekk og motor på tvers er ikke BMW. Men designet er veldig bra til en slik type bil å være, ja den ser snål ut til å være en BMW men sammenliknet med hva den konkurrer mot så ser det riktig så bra ut. Interiøret er pent designet men som de andre her sier så mangler det på kvaliteten, det er noen billige løsninger her og der. Men når prisforskjellen i forhold til f eks Golf Sportvan (forøvrig ett latterlig navn, hva var galt med Golf+?) så er dette slettes ikke værst synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk se ut til at F30/F31 LCI vil få de nye L-ringene som tidligere er bekreftet skal komme på de nyere modellene. Mht. hvordan baklyktene hittil ser ut (tro kopi av 4-serie Concept), ser det ut til at dette kan stemme nokså bra med frontlyktene også. Får imidlertid håpe på at hekken til F30/F31 fremstår som litt mindre rosa enn hva dagens versjon gjør.

 

%D0%91%D0%B5%D0%B7-%D0%BD%D0%B0%D0%B7%D0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man diskuterer 1, 2 og 3/4 serien kontra F01,F06 og F15 er dette som å sammenlikne epler og pærer.

Eller hva med å sette S klasse ved siden av B klasse?

Isolert sett er F15 en premium SUV, men sett den ved siden av en RR sport og man ser at førstnevnte er billigere.

Og det ER den, man får det man betaler for!

Billigere modeller krever å kutte noen hjørner.

2AT kan man synes mye om, men den gir BMW store muligheter fremover.

Og gjennomføringen er totalt sett meget bra og bør annerkjennes, ikke trekkes ned.

2AT er ingen entusiastbil eller en bil man drar på banekjøring med, det betyr ikke at den er noe "mindre" BMW.

Personlig syns jeg F30 er langt bedre enn kjedelige E9*, kvaliteten er også flere hakk opp.

BMW er absolutt på rett spor mtp kvalitet og interiør, så flaggskipet 7 serien forventer jeg er i samme bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har alltid vært flinke til å la det gå en rød tråd igjennom alle innteriørene sine designmessig, se bare på E30, E34 og E32. Se på E46, E39, E53 og E38. På disse modellene kan man fint se at hører sammen i samme familie, design trekkene er veldig like. Dette har de brutt helt på F30 kontra F10, F30 skal helt klart være sporty utformet mens F10 skal på lik linje med F01 være elegant. Jeg hadde håpt på ett mer elegant interiør i F30, iallfall med tanke på at C klasse kjører for fullt på eleganse i denne klassen. Jeg vet at BMW kan kombinere eleganse og sportslighet bedre enn noen annen, se nå bare på E46 f eks.

Når jeg kjørte F30 første gangen forøvrig så ble jeg litt skuffet over den opplevde kvaliteten i forhold til min E90, mulig jeg bare var forutinntatt med hensyn til designet på interiøret med det var nå mitt inntrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skape en diskusjon fredrik90. Men du kan da ikke mene at e46 har eleganse i seg :P ? Har selv hatt e46 og den minte meg på ingenmåte om eleganse interiørmessig. Men synes det er en grei bil innvendig og interiøret er førerorientert og bra :) Men eleganse.. Nei

Synes f01 og forsåvidt f10 er helt perfekte innvendig!

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skape en diskusjon fredrik90. Men du kan da ikke mene at e46 har eleganse i seg :P ? Har selv hatt e46 og den minte meg på ingenmåte om eleganse interiørmessig. Men synes det er en grei bil innvendig og interiøret er førerorientert og bra :) Men eleganse.. Nei

Synes f01 og forsåvidt f10 er helt perfekte innvendig!

Hvis du tenker tilbake til 1998 når E46 kom på markedet så er det lett på se at denne både var elegant og sporty, konkurrentene den gang var trauste i forholdt :) Interiøret i F10 (og F01) er noe av de mest elegante BMW har laget synes jeg også, beste interiøret siden E39 synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer rykter ang. motoriseringen av G11/G12.

 

Jeg gadd ikke å oversette/sitere. :)

 

Motor.es is citing an unknown German source who apparently shed some light about the motorization options in Bavaria's flagship model set to be offered with a standard wheelbase (G11) and long wheelbase (G12). The range will allegedly kick off with a 730i model packing a four-cylinder 2.0-liter (codenamed B48B20O0) only for the G11 in which it will develop 260 HP (191 kW).

The 740i & 740Li will get a six-cylinder turbo motor (B58B30M0) rated at 330 HP (243 kW) while the 750i & 750Li will offer an eight-cylinder (N63B44O2) with 460 HP (338 kW). The range-topping 760i & 760 Li duo will make use of a V12 6.6-liter (N74B66U1) from the Rolls-Royce Ghost and Wraith with an estimated 570 - 600 HP (419 - 441 kW) and updated for more efficiency.

On the diesel side, the report only mentions a 730d with about 272 HP (200 kW) but 740d and 750d will be offered as well. There should also be plug-in hybrid versions in the form of a 730e with approximately 275 HP (202 kW) and 740e & 740 Le rated at an estimated 400 HP (294 kW). These hybrids are expected to use a nine-speed automatic gearbox, an xDrive all-wheel drive system and offer a 37 miles (60 km) electric range in the 730e and up to 100 km (62 miles) in the 740e & 740 Le. The conventional-powered models are getting an eight-speed auto and xDrive on select versions.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig trygg på at G11 og X7 blir motorisert likt.

Dette betyr F15 motorisering + statusmotor nr 1, V12.

En gang i livet skal jeg ha en V12, har opplevd et par sjelsettende "moments" med denne.

En av de var en 8 serie med effektanlegg som dro litt på, opplevelsen er av type: håret reiser seg på armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skape en diskusjon fredrik90. Men du kan da ikke mene at e46 har eleganse i seg :P ? Har selv hatt e46 og den minte meg på ingenmåte om eleganse interiørmessig. Men synes det er en grei bil innvendig og interiøret er førerorientert og bra :) Men eleganse.. Nei

 

Det blir som Fredrik 90 påpeker helt feil å vurdere noe som er designet på midten av 90-tallet med 2014 briller. Selvfølgelig har mye endret seg på 20 år, men da E46 kom på markedet var designet på spesielt interiøret inkl. dashboardet helt ledende og state of the art. Varianter av det samme designtemaet finnes også i E38 og E39. På mange måter var det også disse modellene som virkelig førte BMW opp i toppen av premium bilmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er pent, og sportslig. Men elegant er det i mine øyne langt ifra.

Selv har jeg eid alle 3 series siden E30, med unntak av nåværende F30.

Jeg er ikke i tvil når det kommer til interiøret i hhv E38,39 og E46.

Dette er de mest elegante interiør BMW har laget hittil.

F06 og F10, samt F15 er også glimrende bidrag i nyere tid.

Men smaken og alderen er toneangivende selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...