Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Kan se ut som det blir test av nye X1 allerede til uken.

Myste litt på nye 7'er og nye X1 idag.

Et par nyheter i den forbindelse.

X1 hybrid kommer, dette blir tilsvarende løsning som i 2AT, mao B38 + elektromotor, totalt 224 hk og 385 Nm.

Forvent ingen snarlig release av denne dog (Jeg tipper om ca et år) fikk ikke noe tidsaspekt, men selger var klar på at det var konvensjonelle drivlinjer som skulle pushes først.

Ellers vil det også komme en versjon over 750.

Personlig håpet jeg dette ville bli en V12, men angivelig vil kommende 760 bli utstyrt med en V8'er med hele 4 turboer(?).

Ellers er førsteinntrykkene av begge bilene svært positivt.

F25 var på en måte en erstatter for E53, mtp størrelse.

Litt det samme kan sies om nye X1 ifht F25 - bakseteplass og bagasjerom er svært likt nåværende X3.

Interiør er også betydelig oppgradert ifht kvalitetsfølelse.

Det føles ikke ut som en innstegsmodel lenger, utstilt bil hadde en flott blå farge (dyphavsblå?) med X line, lekkert!

I mine øyne er girspaken og rattet billige og skiller seg negativt ut, M ratt kan trygt anbefales!

Eller er 7'ern et fantastisk skue, den utstilte modellen var en sort 730Xd, fantastisk design som må oppleves, dette er en ny E38, endelig!

Gjør seg klart bedre live enn på bilder.

Litt pussig ang hybrid da kursleder for X1 introduksjon i Tyskland hevdet hardnakket at X1 ikke kommer i hybrid på denne generasjonen.

Ser at det er spion foto av hybrid X1, men denne ser etter mine øyne ut til å være lang utgave, som angivelig kun skal komme i Kina.

Forøvrig har jeg lite tro på at det ikke kommer, men han var rimelig bastant. Og dette var da en som står bak utviklingen av bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Ellers vil det også komme en versjon over 750.

Personlig håpet jeg dette ville bli en V12, men angivelig vil kommende 760 bli utstyrt med en V8'er med hele 4 turboer(?).

[...]

 

I følge interne kilder vil toppmodellen fortsatt bestå av en V12 i 760i, og denne motoren vil også finne plass i den kommende X7. Ting kan naturligvis endres i siste liten, men dette er nok høyst uusannsynlig for dette markedet. Modellserier over 7 vil dessuten også få V12´ere på plass. Sitat fra nevne insider:

 

"There will be a V12 option in the X7 because it is being positioned as the 7er of the X models. It will be exclusively luxurious and modern with the option to configure the rear passenger section. X7 is based upon the new Carbon Core concept cluster architecture therefore it will be able to equip itself with a V12 and also Power eDrive as an alternative model."

 

"We cannot deny the customer of course the prerequisite V12 which would still be an alternative choice."

 

"The engine lineup will encompass six- and eight-cylinder units as well as a plug-in hybrid derivative with six cylinders earmarked for future BMW luxury models and a version of the next RR models. The top end X7 will feature a revamped V12 motor which its high power is a variation from the Rolls-Royce Wraith."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW ville tatt en kjemperisiko med å putte V8er i 760I, så det vil jeg tro er svært lite sansynlig. I dette markeds segmentet forventes det at en bil av denne kaliber har en V12er, det er en del av bilens image og statement. Med dagens teknologi så er det slettes ikke umulig å lage en V12er som slipper ut ned i mot 200 g CO2, iallfall ikke i G11 som veier det samme som en F10 :)

Nye 740I med 3,0 liters bensinsekser slipper ut 169 g CO2, til sammenlikning så slapp 328I som kom i 2012 med sin nye downsizede firer ut 159 g CO2. Så fort forandres altså teknologien og downsizing føles så utrolig bortkastet når man ser litt nøyere på tallene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW ville tatt en kjemperisiko med å putte V8er i 760I, så det vil jeg tro er svært lite sansynlig. I dette markeds segmentet forventes det at en bil av denne kaliber har en V12er, det er en del av bilens image og statement. Med dagens teknologi så er det slettes ikke umulig å lage en V12er som slipper ut ned i mot 200 g CO2, iallfall ikke i G11 som veier det samme som en F10 :)

Nye 740I med 3,0 liters bensinsekser slipper ut 169 g CO2, til sammenlikning så slapp 328I som kom i 2012 med sin nye downsizede firer ut 159 g CO2. Så fort forandres altså teknologien og downsizing føles så utrolig bortkastet når man ser litt nøyere på tallene..

Dette er selvsagt ikke mine ord, men fra en av teamet rundt utviklerne av G11.

Det kan bero på en misforståelse, jeg tror alle her inne er enige om at V12 er en mye mer sofistikert motor enn en V8.

Tiden vil vise, G11 har hvertfall en veldig "presence", langt mer enn bildet kan vise. Nå har jeg riktignok kun sett den i sort, men for en skute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G11 er ett stykke skikkelig godt arbeid ifra BMW. Jeg leser fler og flere tester hvor det konluderes med at hovedkonkurrenten S-klasse er slått :)

 

Hvordan kan S-klasse eller G11 (avhengig av hvordan man ser det) være slått? Er ikke dette mest av alt en subjektiv vurdering?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G11 er ett stykke skikkelig godt arbeid ifra BMW. Jeg leser fler og flere tester hvor det konluderes med at hovedkonkurrenten S-klasse er slått :)

Ifht min kontaktperson prøvde de 4 biler under test av G11 for 2 uker siden.

De testet 730d, 750ix og hhv MB S klasse med to tilsvarende motoriseringer.

Han anså ikke at S klassen var "slått", men at begge bilene ivaretar sine merke identiteter ifht kjørestil og design.

Han var imponert over S klassen, som resten av verden var det når den ble presentert og senere testet.

Men likte bedre kjørestilen og var mer kjent med BMW'n.

S klasse står seg godt også etter lanseringen av G11. Men sistnevnte er den mest signifikante 7 serien ifra BMW siden E38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G11 7-serie er en bedre en enn S-klasse på alle punkter bortsett ifra luksus, der vi har S600 Mayback hvor BMW ikke har noen konkurrent. På dette punktet stiller ellers vanlig S-klasse og vanlig 7-serie (samt langversjon) ganske likt, men på teknologi, innovasjon, sikkerhet, effektivitet, kjøredynamikk og "wow" effekt så stiller 7-serien ett hakk sterke. Design nytter det ikke at vi diskuterer da det er høyst inviduelt, ingen av de vinner noen skjønnhetskonkurranse men jeg vil mene BMW kunne klemt til litt mer med designet. Samtidig så kunne MB ha moderert seg litt med designet på S-klassen, uansett så synes jeg dette er en av de bedre 7-seriene som har kommet på markedet siden modellen kom i 1977 :) Veldig mye av det vi ser i vanlig i biler og luksusbiler i dag så du først i en 7-serie, kan nevne Xenon, navigasjon, integrert mobiltelefon, antispinn, V12 motor, infotainment system, Nigth Vision, keyless nøkkel med startknapp og sikkert mye mer jeg ikke kommer på. Om en 10 års tid er jeg sikker på at laserlys, smart nøkkel, karbonfiber konstruksjon og selvparkering er ganske vanlig i de fleste biler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt gleden av å bli bedre kjent med G11, og jeg må si at modellen har mange fine elementer og teknologi som ligger langt foran av hva vi er vandt til fra BMW. Det er så langt tre punkter jeg synes var et stort tilbakesteg fra blant annet F01, men det må jo kunne sies å være bagateller i den store sammenhengen.

 

  • Verktøykassen på innsiden av koffertlokket er borte, og er erstattet av en rød, sammenpakket varseltrekant som dette.
  • De hakkfrie dørstopperne fra F01 er erstattet av tradisjonelle dørstoppere. Dette medfører at den lange bakdøren på G12 må åpnes mye for at den skal stå av seg selv. 
  • Lukkebøylen til bagasjeluken sitter nå i luken, og ikke i gulvet. Praktisk sett har det ingen betydning, men visuelt sett ser det billig ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg en G11 stå utenfor Bavaria sitt nye salgsbygg på Forus, Stavanger her om dagen. Rett og slett rålekker! Tipper den blir å se på åpninga neste tirsdag når jeg skal der! :D

Trodde de flyttet inn forrige mandag jeg, men det er kanskje offisiell åpning de skal ha neste tirsdag. Hm, har fri den dagen så kanskje jeg skal ta en Stavangertur.  :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...