Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, TRF skrev:

Du skal flytte deg (ut av venstre fil) for hurtigere trafikk på a-bahn. Så hva "flere og flere" svarer er vel ikke så interessant.

Ja, men ikke hvis du også skal forbi andre biler og tyngre kjøretøyer. Som regel har ikke BMW sjåfører som kommer hurtig bakfra tålmodighet til dette og setter på venstre blinklys samt blinker med fjernlysene for å mase seg forbi. Enkelte BMW sjåfører kjører også alt for tett bak andre biler når de vil forbi. Bøllekjøring som man sier på dansk.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes folk som kjører forbi i venstrefilen i 2-3 km/t fortere enn høyrefilen. Idioter som man sier på norsk.

Moralen er; kommer det en bil som inntar en hurtig bakfra, legg deg inn i høyre for deretter å fortsette forbikjøringen i sneglefart når vedkommende er forbi. Problem solved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det finnes folk som kjører forbi i venstrefilen i 2-3 km/t fortere enn høyrefilen. Idioter som man sier på norsk.

Moralen er; kommer det en bil som inntar en hurtig bakfra, legg deg inn i høyre for deretter å fortsette forbikjøringen i sneglefart når vedkommende er forbi. Problem solved!

Jeg er ikke enig i denne moralen (jmf. mitt eksempel over) og det er politiet i Tyskland heller ikke. La meg illustrere dette som en BMW sjåfør (noe jeg har vært i nesten 14 år). Innhenter man andre biler i høy hastighet på Autobahn senker man hastigheten, legger seg evt. ut i venstre felt (hvis man vil forbi) og holder en forsvarlig avstand til bilen foran (uansett om man evt. mener at den kjører for langsomt). Man bruker ikke blinklysene, fjernlysene og/eller hornet - uansett hvor utålmodig man er. 

Man venter på tur til alle bilene foran har lagt seg inn i høyre felt og når man har kjørt forbi den siste bilen venter man med å legge seg inn i høyre felt til avstanden svarer til 3 sekunders reaksjonstid (altså minst ca. 200 meter i 200 Km/t).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Vulgært... og jeg tror heller ikke at veldig mange har suksess med denne teknikken i dag. Hvorfor skal man flytte seg bare fordi det kommer en stor BMW hurtig bakfra. Hold plassen din i køen svarer flere og flere... :)

Se det nå med litt glimt i øyet da, ikke vær så alvorlig 😀

Men på Autobahn så skal man vike for raskere trafikk i venstre kjørefelt. Samme om det er en 7-serie eller Fiesta. Det at enkelte føler litt på mindreverdighetskomplekset når en 7er ligger bak og blinker med laser lysa, det er en annen sak. Særlig dere dansker er helt umulige på dette feltet, ikke faen om dere slipper forbi folk eller sjekker speilene før dere legger dere ut til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Se det nå med litt glimt i øyet da, ikke vær så alvorlig 😀

Men på Autobahn så skal man vike for raskere trafikk i venstre kjørefelt. Samme om det er en 7-serie eller Fiesta. Det at enkelte føler litt på mindreverdighetskomplekset når en 7er ligger bak og blinker med laser lysa, det er en annen sak. Særlig dere dansker er helt umulige på dette feltet, ikke faen om dere slipper forbi folk eller sjekker speilene før dere legger dere ut til venstre.

OK, men dette er faktisk en alvorlig sak og et stort sikkerhetsproblem på Autobahn (og på motorveier generelt). Nei, man skal ikke automatisk vike for trafikk bakfra. Som mitt eksempel viser har man plikt (selv i en stor 7-serie) å respektere de grunnleggende trafikkreglene (tilpasse hastigheten til andre trafikkanter, holde avstand og ikke kjøre provoserende for andre trafikkanter). Man skal også respektere at andre trafikkanter ønsker å holde en lavere hastighet selv om de holder på å kjøre forbi andre kjøretøyer. Anbefalt hastighet på Autobahn er 130 Km/t og dette er det etterhvert svært mange som holder.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg snakker om folk som ligger i venstrefilen. Det kan være mange årsaker til at noen kjører fortere i venstrefilen, og da er det særs uheldig om enkelte mennesker ikke evner å legge seg i høyrefilen om man ser man er langsom. 

Dette er jeg helt enig i. Er det ingen grunn til at bilen foran ligger i venstrefilen kan man signalisere med fjernlysene (lyshornet) at man vil forbi, men det er ulovlig å f.eks legge seg rett bak bilen for liksom å presse sjåføren til å legge seg over i høyre felt. Det er også helt ulovlig å kjøre forbi i høyre felt.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Dette er jeg helt enig i. Er det ingen grunn til at bilen foran ligger i venstrefilen kan man signalisere med fjernlysene (lyshornet) at man vil forbi, men det er ulovlig å f.eks legge seg rett bak bilen for liksom å presse sjåføren til å legge seg over i høyre felt. Det er også helt ulovlig å kjøre forbi i høyre felt.

Har kjørt forbi i høyre feltet i Danmark, der små fjollebiler blir presset til det ytterste i venstre feltet uten å kjøre forbi på en trygg og fornuftig måte - les, raskt og sikker forbikjøring. Dansker er beryktet til å tviholde på venstrefeltet, komplekser?

Slik dilldall orker jeg ikke, da blir det høyre feltet.

Man skal ikke legge seg inn i høyrefløyen pga type bil, men fordi den som kommer bakfra har høyere fart, kalles common sense og er et universielt språk/kutyme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Har kjørt forbi i høyre feltet i Danmark, der små fjollebiler blir presset til det ytterste i venstre feltet uten å kjøre forbi på en trygg og fornuftig måte - les, raskt og sikker forbikjøring. Dansker er beryktet til å tviholde på venstrefeltet, komplekser?

Slik dilldall orker jeg ikke, da blir det høyre feltet.

Man skal ikke legge seg inn i høyrefløyen pga type bil, men fordi den som kommer bakfra har høyere fart, kalles common sense og er et universielt språk/kutyme

Ja, men med et stort forbehold og det er at i Danmark har vi ikke fri fart på motorveiene. Ergo... så hvis den lille bilen foran deg holder 110 Km/t på en motorvei der maksimal hastighet er 110 Km/t kan du ikke med rimelig rett forvente at sjåføren skal være oppmerksom på at det kommer biler bakfra i mye høyere hastigheter (uten blålys på taket). Akkurat dette er det ganske mange som ikke er bevisste om og dét er et stort sikkerhetsproblem - spesielt hvis man kjører forbi i høyre felt. Hva gjør du hvis sjåføren i den lille bilen plutselig legger seg over i høyre felt rett foran deg eller akkurat når du kjører forbi? Det kan være at sjåføren plutselig gjør dette fordi han/hun er forskrekket og ikke forstår situasjonen.

Jeg forstår argumentet om at den lille bilen kan være irriterende hvis den uten grunn ligger i den venstre filen, men dette unnskylder ikke andre for å ulovlig kjøre i alt for høye hastigheter samt kjøre forbi i høyre felt. Denne problemstillingen ser jeg nesten hver dag her i Danmark, men politiet er heldigvis oppmerksomme på dette og holder nå langt flere kontroller på motorveiene enn tidligere.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også innrømme at jeg noen ganger tyr til høyre felt når bilen foran ikke tenker å legge seg inn. Når det er 500 meter frem til neste vogntog i høyrefila så kan de legge seg inn for å slippe forbi ett par biler. Her er spesielt Dansker helt håpløse... Noen bare blir liggende til venstre selv selv om det er kjempelangt frem til neste trafikk, da smetter jeg forbi til Høyre. Jeg tror dette er svært lite populært hos politiet, men man tar liksom den sjansen i kampens hete og frustrasjon.

Hvis dette får meg til å fremstå som en norsk BMW bølle ovenfor dansker i strikkmotoriserte biler, så får det bare være. Pussignok så synes jeg ikke det er så gale når jeg kjører Mondeoen, da flytter de seg i det minste hvis jeg blinker med lysene. Men i BMW, da flytter de seg ikke...noen hiver seg til og med på bremsene. Så noen komplekser er det nok, for jeg har ennå tilgode at dette har skjedd ovenfor en danske i BMW, Audi eller Mercedes. Dansker er ett fantastisk hyggelig og fint folkeslag, jeg liker dansker mye bedre enn Svensker. Men i trafikken? nei takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg må også innrømme at jeg noen ganger tyr til høyre felt når bilen foran ikke tenker å legge seg inn. Når det er 500 meter frem til neste vogntog i høyrefila så kan de legge seg inn for å slippe forbi ett par biler. Her er spesielt Dansker helt håpløse... Noen bare blir liggende til venstre selv selv om det er kjempelangt frem til neste trafikk, da smetter jeg forbi til Høyre. Jeg tror dette er svært lite populært hos politiet, men man tar liksom den sjansen i kampens hete og frustrasjon.

Hvis dette får meg til å fremstå som en norsk BMW bølle ovenfor dansker i strikkmotoriserte biler, så får det bare være. Pussignok så synes jeg ikke det er så gale når jeg kjører Mondeoen, da flytter de seg i det minste hvis jeg blinker med lysene. Men i BMW, da flytter de seg ikke...noen hiver seg til og med på bremsene. Så noen komplekser er det nok, for jeg har ennå tilgode at dette har skjedd ovenfor en danske i BMW, Audi eller Mercedes. Dansker er ett fantastisk hyggelig og fint folkeslag, jeg liker dansker mye bedre enn Svensker. Men i trafikken? nei takk!!

Man kurerer ikke dumt med å gjøre noe enda dummere (sagt på en litt flåsete måte), men jeg forstår absolutt frustrasjonen. Spørsmålet er imidlertid hvorfor mange ikke legger seg over i høyrefilen når det f.eks er en halv kilometer frem til vogntoget? Jeg tror at dette er en ond sirkel der mange i motorsvake biler og/eller fordi de er usikre opplever problemer med å komme inn i venstrefilen når de skal forbi andre kjøretøyer. De kan ikke akselerere på den samme nesten tyngdeløse måten som f.eks en BMW 530d kan og når alt for mange heller ikke oppviser hjelpsomhet ved å holde litt tilbake i venstrefilen er det lett å forstå hvorfor situasjonen har blitt som den er. Hemmeligheten er med andre ord å oppvise litt ekstra vennlighet i trafikken, slutte å kjøre et slags liksom race - stresse litt ned.

Jeg tror forøvrig ikke at danskene er så mye værre på dette området enn f.eks tyskerne. I Tyskland er det ikke uvanlig at folk som normalt "coaster" bak vogntog/busser har cruisekontrollen aktivert også når de skal kjøre forbi (Gud forby - bruke litt ekstra drivstoff på andre) og dette er virkelig skikkelig irriterende. Det går så laaaaangsomt at selv jeg blir sur... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Ja, men ikke hvis du også skal forbi andre biler og tyngre kjøretøyer.

Nei. Dette er din mening, regelrett feil, og ikke i samsvar med tysk lovgivning. Det er ikke noe "men ikke hvis". Du skal flytte deg ut av venstrefila for hurtigere trafikk. Enkelt og greit.

 

Dersom de som elsker å ligge å vase i venstre fila begynner å planlegge kjøringa noe mer, sjekke i speilet før de kjører forbi, så legge seg inn igjen, så er problemet løst (for deres egen del).

3 timer siden, Fredrik skrev:

 Man bruker ikke blinklysene, fjernlysene og/eller hornet - uansett hvor utålmodig man er.  

Det er lov å varsle med lyshorn at du kommer i høyere hastighet i Tyskland. Og det er helt normal adferd (i DE) som ikke gir noe grunnlag for å bli fornærma. Det gir bedre flyt i trafikken, som et botemiddel på at somlekoppen ikke følger med. Det kan med fordel gis i god tid dog, og ikke når du allerede har måttet bremse.

 

3 timer siden, Fredrik skrev:

Nei, man skal ikke automatisk vike for trafikk bakfra.

Du har vikeplikt når du bytter fil. Trafikken du har vikeplikt for kommer nødvendigvis bakfra. Og i Tyskland spesifikt, som nevnt over, plikter du å flytte deg ut av venstre fila for ikke å hindre hurtigere trafikk.

 

Jeg er også av en helt annen oppfatning enn at "svært mange tyskere" holder seg til 130km/t i frifart soner. Når du nærmer deg Danmark derimot så rakner jo alt. Det går sakte, folk ligger i venstrefila og somler, og gidder ikke å flytte seg selv om du signaliserer i god tid.

1 time siden, Fredrik skrev:

Hemmeligheten er med andre ord å oppvise litt ekstra vennlighet i trafikken, slutte å kjøre et slags liksom race - stresse litt ned.

Hemmeligheten er å forholde seg til loven for sin egen del og være på tilbydersiden i trafikkflyt. Hvor fort andre velger å kjøre på A-Bahn trenger altså ikke de som somler å bry seg noe med. Bruk den tiden til å tenke på noe annet, og å komme seg ut av venstrefila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...