Gå til innhold

Chippe bilen? Hva bør man velge?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Maxmek skrev:

PPC til BSR, Autopower er omprogrammering. da kan du legge inn original software om du vil og legge inn tuning på nytt hvis BMW oppdaterer software. TRF tilbyr også dette til Ex modeller.

Takk for svar :) Det fremstår som mer gjennomprøvd enn tuningbokser. Det endres ikke bare et par parameter der, men er gjennomgått og testet dyno osv så vidt jeg har skjønt? Hvis man kjører fornuftig bør det vel holde, så lenge bilen følges opp med servicer?

 

6 minutter siden, awt skrev:

@tobiasw, beklager, burde egentlig sett det. :)

@Maxmek, ok. Føler du det var verdt det med tanke på du hadde 258 fra før? Jeg har 211, så er litt annerledes der, men til min bil er også MPPK oppgitt til 277hk/585Nm.

 

Trenger ikke beklage til meg :)

Hvis du vurderer å kjøpe MPPK fra 211hk bør du lese denne tråden igjen - ser meget fristende ut. Du har sannsynligvis fått det med deg allerede da :) Problemet er vel hvis fristelsen blir for stor, da kan det bli dyrt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

@tobiasw, beklager, burde egentlig sett det. :)

@Maxmek, ok. Føler du det var verdt det med tanke på du hadde 258 fra før? Jeg har 211, så er litt annerledes der, men til min bil er også MPPK oppgitt til 277hk/585Nm.

Det er jo mye å betale for så lite ekstra egentlig, men man merker at det er bedre drei moment. i tillegg føler jeg den drar litt lengre på gira. Men det er jo ikke som natt og dag. 0-100 går vel ned 0,2sek. fra 6,1 til 5,9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tobiasw skrev:

Trenger ikke beklage til meg :)

Hvis du vurderer å kjøpe MPPK fra 211hk bør du lese denne tråden igjen - ser meget fristende ut. Du har sannsynligvis fått det med deg allerede da :) Problemet er vel hvis fristelsen blir for stor, da kan det bli dyrt. 

Har lest den både en og to og ti ganger. :) Timen er allerede bestilt, må bare komme meg hjem fra stålbaljen jeg snart har vært på i tre uker...

3 minutter siden, Maxmek skrev:

Det er jo mye å betale for så lite ekstra egentlig, men man merker at det er bedre drei moment. i tillegg føler jeg den drar litt lengre på gira. Men det er jo ikke som natt og dag. 0-100 går vel ned 0,2sek. fra 6,1 til 5,9.

Ok, takk for info. :) For min del blir den faktisk 1,4 sekund raskere til 100, satser på det er merkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, awt skrev:

Har lest den både en og to og ti ganger. :) Timen er allerede bestilt, må bare komme meg hjem fra stålbaljen jeg snart har vært på i tre uker...

Ok, takk for info. :) For min del blir den faktisk 1,4 sekund raskere til 100, satser på det er merkbart.

1,4 sek vil du garantert merke. :-) Min bil er tung ca 1800kg så det må nok mere til for å den til å bli veldig mye raskere fra 0-100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veier faktisk det samme, og har luftmotstand som en container, så merkelig at 0-100 er oppgitt til å være 0,4s raskere enn din.

Uansett, så satser jeg på det blir bra. Må bare komme meg hjem til timen neste tirsdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, tobiasw skrev:

Tøft! Etter hva jeg har lest i tråden hans, ser det ut til å virkelig være verdt pengene :) Får jo en meget sprek familiebil. 

Helt riktig. Og jeg blir bare mer og mer fornøyd. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, awt skrev:

Min veier faktisk det samme, og har luftmotstand som en container, så merkelig at 0-100 er oppgitt til å være 0,4s raskere enn din.

Uansett, så satser jeg på det blir bra. Må bare komme meg hjem til timen neste tirsdag. :)

BMW endret litt på programmeringen i 2014, tror jeg det var. Dette gjorde at dreiemomentkurven ble bredere uten at maks dreiemoment eller effekt økte. Dette gjorde igjen at 258-hesteren ble tre tideler raskere til hundre. Jeg har ikke funnet noe definitivt svar, men tallene som finnes på nettet tyder på at MPPK fikk tilsvarende endring, slik at MPPK fra før endringen er litt tregere enn dagens. Hvis dette er riktig skal det sannsynligvis være mulig å oppdatere koden i MPPK på verkstedet og knipe et par tideler for dem som har eldre MPPK.

Vet du forresten hvorfor X4 er et tidel kjappere enn X3? De veier vel omtrent det samme?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ogee1 skrev:

BMW endret litt på programmeringen i 2014, tror jeg det var. Dette gjorde at dreiemomentkurven ble bredere uten at maks dreiemoment eller effekt økte. Dette gjorde igjen at 258-hesteren ble tre tideler raskere til hundre. Jeg har ikke funnet noe definitivt svar, men tallene som finnes på nettet tyder på at MPPK fikk tilsvarende endring, slik at MPPK fra før endringen er litt tregere enn dagens. Hvis dette er riktig skal det sannsynligvis være mulig å oppdatere koden i MPPK på verkstedet og knipe et par tideler for dem som har eldre MPPK.

Vet du forresten hvorfor X4 er et tidel kjappere enn X3? De veier vel omtrent det samme?

Antar dette har med aerodynamikken eller drag coefficient (Cd) å gjøre (uten jeg har sjekket tallene for modellen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en god pris på å chippe E91'en (320dAT xDrive 163hk N47D20C) da vi er 3 stk på jobb som gjør det. Effekt og moment går opp til 211hk og 400Nm. Hjernen må åpnes på disse bilene ifølge tuner. Bilen er gått 170000km, alle servicer fulgt og kjører på original turbo og registerkjede etter hva jeg vet. Alle jeg har snakket med sier at dette ikke er noe problem ifm. chipping, og at motor bare kommer til å gå roligere, bedre og lettere. Kjøremønsteret kommer ikke til å endre seg etter chipping. Tuningselskapet (Sedox Performance) er godt kjent fra kollegaer på jobb som har fått chippet bilene sin gjennom flere år (både BMWer og andre biler) uten feiltrinn, så har ingen betenkeligheter med seriøsiteten til firmaet. Det er eieren av firmaet som kommer til å utføre jobben, i hovedkvarteret her i Stavanger (de har avdelinger og forhandlere rundt i hele verden).

Er det spesielt noe jeg burde tenke på, ta hensyn til eller revurdere før jeg går for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

 

Er det spesielt noe jeg burde tenke på, ta hensyn til eller revurdere før jeg går for dette?

I utgangspunktet er vel sikkert svaret nei, men har du kjørt 170,000km på original turbo, så er det vel ikke mindre sannsynlig at den ryker etter at du trimmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

Har fått en god pris på å chippe E91'en (320dAT xDrive 163hk N47D20C) da vi er 3 stk på jobb som gjør det. Effekt og moment går opp til 211hk og 400Nm. Hjernen må åpnes på disse bilene ifølge tuner. Bilen er gått 170000km, alle servicer fulgt og kjører på original turbo og registerkjede etter hva jeg vet. Alle jeg har snakket med sier at dette ikke er noe problem ifm. chipping, og at motor bare kommer til å gå roligere, bedre og lettere. Kjøremønsteret kommer ikke til å endre seg etter chipping. Tuningselskapet (Sedox Performance) er godt kjent fra kollegaer på jobb som har fått chippet bilene sin gjennom flere år (både BMWer og andre biler) uten feiltrinn, så har ingen betenkeligheter med seriøsiteten til firmaet. Det er eieren av firmaet som kommer til å utføre jobben, i hovedkvarteret her i Stavanger (de har avdelinger og forhandlere rundt i hele verden).

Er det spesielt noe jeg burde tenke på, ta hensyn til eller revurdere før jeg går for dette?

Har selv hatt min tidligere E87 inne til ECU tuning med N47 motoren. Bilen gikk roligere og fikk brukt turtallet og motoren slik den var lagd for. En helt annen bil etter tuning og mindre tungpustet. 

Antar det er Frank Ivar som dermed tar seg av tuningen? De har vel nylig flyttet inn i nyere lokaler den siste tiden og fått seg verksted igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...