Gå til innhold

Eystein's bilpark. E30, E36, E91, F11 - Update av siste halvåret


Eystein Ose
 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Snagg30 skrev:

Hva er dette for noe "hard to get" greier, enklere å få napp på tinder en å få oppdatering på bilen. Peis på nå! Du sender så mye ræl på snapp så dette har du tid til :P

Må lære deg å spille spillet. Se hvor mye oppmersomhet jeg fikk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår!

Nå har jeg gått gjennom bilda fra siste halvåret, og har dessverre ikke dokumentert alt slik som jeg trodde. Men noen bilder blir det nok uansett :)

Vi starter der vi sluttet, E36 ferdig godkjent med spacere og coilovers. Justert ned til riktig høyde og på igjen med RC hjula. 

IMG_6090.thumb.JPG.11f5f43787896e47bb562729fbb6d5d0.JPG

IMG_6396.thumb.JPG.4469250201607379f54cfa434df41564.JPG

IMG_6688.thumb.JPG.8c4d261729c3a5c47e8ed15430a0c664.JPG

Nytt kjøretøy ble handlet inn

IMG_6369.thumb.JPG.cca68b3ce1bb27495fa3aecea0db3980.JPG

Så ble F11'en pakket full og det var tid for sommerferieIMG_6545.thumb.JPG.f366fa49725ba3a170e44b97dbe48c4d.JPG

IMG_6557.thumb.JPG.f8bc86cb2ec97bcada91cab42ed5ba9d.JPG

En nydelig bil å drage campingvogn med. Nå har vi en liten vogn, men merker knapt at den er der.

Sigøynercampen slått opp på Gustavsvik

IMG_6603.thumb.JPG.e4ecc5357b33d293f0c108b54964049c.JPG

Hjemme igjen fra ferie. Det ble 11 dager på tur og 232mil tilbakelagt. Når vi kom hjem lå det noe kjekt på postkontert, men først noen "Før" bilder.

IMG_6723.thumb.JPG.27e974554dbaca5a67a33ff049cb73c8.JPG

IMG_6721.thumb.JPG.2fbc24891d93dc512828318a886739e7.JPG

Pakken ble åpnet opp. ACS fjærer og nye bumpstops :D

IMG_6734.thumb.JPG.136044f46560ea1b87bcacd4f1b5c2b6.JPG

ACS vs Original

IMG_6748.thumb.JPG.a58d425356644eb559e9af3a5cdcd576.JPG

Ferdig montert fjærer foran og senkestag bak.

IMG_6751.thumb.JPG.30f6b8e0fd17bc6a7288df6c31030464.JPG

Perfekt!

IMG_6769.thumb.JPG.0aedc4419391e0723539a3e7f8f5d9ac.JPG

Et Før/Etter bilde fra siden

IMG_6720.thumb.JPG.f290978318b5fdab575cce881e20501f.JPG

IMG_6775.thumb.JPG.97b5a0a891094c83144939e154c4e04f.JPG

Så var det en tur på biltilsynet for å få det i vognkort

IMG_6973.thumb.JPG.4f67a80f0fef9329951fd2c10f874e8c.JPG

Men dette gikk dårlig. Fikk ikke godkjent siden jeg brukte stag bak.. Det var tydeligvis spesifisert i TUV papirene at F11 LCI xDrive skal senkes bak med programering. Så senkestag ble byttet til orginale, ny time på BT ble bestilt og time hos verksted for programering ble bestilt.

I mellomtiden var det tid for litt TLC. Først ut en vask for E91 som feiring av 7 år i mitt eie.

IMG_6920.thumb.JPG.5c88c689237f0d73fea7da51db53c32c.JPG

IMG_6927.thumb.JPG.7c597f6634272a29e0a0f00504eae21a.JPG

IMG_6959.thumb.JPG.16bd07d6ba659ed08529f815af316a73.JPG

Så ble det en ny runde for E36 inn på løftebukken. Har merka at ved oppstart på kald motor har det tatt 3-4 sek før oljetrykkslampen slokner. Etter å ha sett M539 ta en oppstrekk på "Project Valencia" fant jeg ut grunnen. Og denne saken ble handlet inn

IMG_7196.thumb.JPG.242bd9e66fb762c35f5d3add0dd602a1.JPG

Bare å komme i gang

IMG_7127.thumb.JPG.453e79c7bc19ae51ee1fb7977e94e3c8.JPG

Tapping av motorolje

IMG_7193.thumb.JPG.d82fcb3947c9cd7e3770ff60ec4e726c.JPG

Litt demontering for å komme til oljefilterhuset

IMG_7200.thumb.JPG.191a5c060da356c5d6d58eeac50613e3.JPG

Og ut på bordet kom det

IMG_7201.thumb.JPG.0fdc64052df5b805e7fad4cf2daa5f69.JPG

I oljefilterhuset sitter  det en ventil som skal hindre oljen i å renne tilbake i bunnpanna når bilen stopper. Denne var helt klart ikke tett hos meg.

IMG_7202.thumb.JPG.9970f59663057b0ea82b0a31841d6572.JPG

Ny vs gammel

IMG_7204.thumb.JPG.feb82583680b915c2c876a565f7d972d.JPG

Snappa opp et triks med å bruke tauekrok for å få ut den gamle

IMG_7205.thumb.JPG.581b3c190d77eae4d6623d64b5f90635.JPG

IMG_7206.thumb.JPG.c74d05d7553a549d602bbdb7fc36cd94.JPG

Suksess!

IMG_7207.thumb.JPG.c5bca1083ae3aa55463f3f1b4faaaa89.JPG

Alt ble montert sammen igjen, og nå slukker oljelampen etter 1 sek slik som den skal.

Så kom timen for f11 hos verkstedet. Justert ned bak med diagnose. Og ble godkjent med høyden 365mm foran og 370mm bak (senter hjul til hjulbue)

IMG_7468.thumb.JPG.5d117f416432c26855af7ab88678d319.JPG

11. September meldte arvingen sin ankomst

IMG_7311.thumb.JPG.ee4e155007fa4696465656fb8f698a02.JPG

Men fødsel betyr også fødselspermisjon. Og jeg hadde tatt på meg en siste bytte-jobb før e30en kunne komme på bukken igjen. 

IMG_7227.thumb.JPG.b02a24abec14a124f6294a47c7bee25b.JPG

Komplett bremseskift

IMG_7226.thumb.JPG.e095642de302205a8bf32a544c4b6b4c.JPG

IMG_7225.thumb.JPG.21cc4174fa9664c6735b94e87bfe97f4.JPG

Og endelig tid for E30 igjen

IMG_7586.thumb.JPG.123dda1d0e04bb02bfe1e3f8a025227a.JPG

Fruen ville frigjøre litt plass i kjelleren, så da ble det litt fokus på interiør. Startet enkelt med ratt og girkule. En artig funfact er at girkulen fikk jeg i julegave med fruen i 2015, første julen vi var i lag. Ble først montert 5 dager etter vi fikk vårt første barn.IMG_7592.thumb.JPG.0a96ea82ee0c0b5b41df822dece3a444.JPG

Handla inn litt skinnprodukter fra Fenice og satte i gang med resten.

Først ut var bakseteryggIMG_7686.thumb.JPG.1290ead8df7bedc69c22f54ab6c5dff2.JPG

Deretter sitteputen bakIMG_7689.thumb.JPG.419c0b9eed4813d7ad3866302102b0ab.JPG

Ferdig montert

IMG_7692.thumb.JPG.449361ab5b5c96de130d0a7f8ffda721.JPG

Så ble det passasjerstol

IMG_7805.thumb.JPG.f59662cbe0ee161fd43e8414a967458a.JPG

IMG_7808.thumb.JPG.099011920ec128d6efe46af3c765083e.JPG

Og ingen bilder av førerstol. Men her ferdig montert

IMG_8195.thumb.JPG.f56a370af59a3697d36e4cc73d6e74f0.JPG

IMG_8198.thumb.JPG.0ac47c56ac6ad7bb76365165b95755b9.JPG

Det nærmet seg vinterlagring for E36, så jeg og en kompis dro ut å knipset litt bilder

IMG_7825.thumb.JPG.3196fcb685965a7e176fb5726d3df8c3.JPG

IMG_7827.thumb.JPG.88ee5ec8b23f2cd35adbf037764bbdc6.JPG

IMG_7828.thumb.JPG.cb76019ad07f2c4ad09ffcc885e8333c.JPG

IMG_7829.thumb.JPG.82475927e5f757fbac5d5946e61cf55f.JPG

Så var det på med lagringshjul

IMG_7814.thumb.JPG.3744bb7cf86260cfdd9b40047e8bd8de.JPG

IMG_7816.thumb.JPG.00f4903f6a09ace7b7fb4771b87110d7.JPG

Så inn på vinterlagring

IMG_7848.thumb.JPG.b93265ac2af42b65b328b42fbb1a487a.JPG

IMG_7849.thumb.JPG.fb9d28cc8123c812704980471c37cc92.JPG

Som kanskje noen har sett på bildene har jeg bygd en carport, denne ble ferdigstiltIMG_7872.thumb.JPG.b0e779686a028d099fae2abf22f00880.JPG

Fikk i oppdrag med han jeg er onkel til å kjøre båten hans på vinterlagring

IMG_8052.thumb.JPG.b4cf7934f6a22838f433bcff85a3bf26.JPG

Så tilbake igjen til E30

Jeg manglet et par servoslanger, så laget nye 

IMG_8208.thumb.JPG.09b35b2787ec69b0d476681ed89a0dd1.JPG

IMG_8210.thumb.JPG.24f4143413b15c8d6863cabc658ab948.JPG

Men under stramming av siste banjoen reiv gjengene i tannstangen seg. Kjøpte inn en "brand new second hand" fra høggeriet. Endte på en Yellow Tag fra E46. 

IMG_8292.thumb.JPG.744b90136c8b35e42e0891ad4ef668b8.JPG

Bestilte nye mansjetter og indre+ytre styrestag. Så desse ble montert senere.

IMG_8293.thumb.JPG.59825ac15cdca1bc9838f549816db826.JPG

På tanken var det ca 40 liter 95 blyfri fra 2015. Hadde nok gått fint å starte opp med siden dette var før de rotet inn etanol. Men tok ikke sjangsen.

Lasket meg inn på bensinpumpenIMG_8234.thumb.JPG.1ab8a2612d3e43849b5fa0d4635cf90a.JPG

Pumpet ut all 95bf og fylte på 30 liter med fersk 98bf. Flushet gjennom litt 98 bf før jeg byttet bensinfilter og slanger

IMG_8242.thumb.JPG.74c9880d79be501f872629aa085902c7.JPG

Ble også nye slanger fra rør til fulerail og btr i motorrom.

Rydda litt opp i ledningsnettet, og lodda meg på styrestrøm til Airlift og kjøleviften.

IMG_8306.thumb.JPG.3245f1792c67d07a152927630215b375.JPG

"M3" deksel på plass

IMG_8310.thumb.JPG.686669fb726adc576d1a1b14b923f6f4.JPG

Fylte på og lufta bremsesystemet

IMG_8354.thumb.JPG.ab7c85711211cfae9211f2e7ee824ea1.JPG

Så monterte jeg oljekjøler. Den orginale var rimelig sliten, så gikk for en uorginal en med AN slanger.

IMG_8362.thumb.JPG.6d3b9e8f273f1ba79081f3870c706463.JPG

IMG_8360.thumb.JPG.1976deb62eab61f0e6d831a44b2d428c.JPG

Fylte på motorolje

IMG_8364.thumb.JPG.d7ed592913926515db2190658a07f414.JPG

Og første oppstart nærmet seg! 

Leita fram luftmengdemåleren

IMG_8428.thumb.JPG.85ef31f3fcc798ffee9e3a6c7396ff37.JPG

Såg litt sliten ut. Så laga meg noen plater for å tette igjen og sendte den til vannpolering

IMG_8522.thumb.JPG.c73da9615d2a747673cac035546e761a.JPG

Tok et oljeskift på girkassen

IMG_8624.thumb.JPG.5af7a8b5ff2bd0bf00c106bd16f32f05.JPG

På med fersk ATF

IMG_8627.thumb.JPG.aff4c08516e4e7c7d37e7310d39a4e0c.JPG

Og så var det klart for oppstart. Jeg kobla fra coil og bensinpumpe og kjinna en stund først, for å bygge opp oljetrykk. Koblet til igjen dette å da ble det fyring tvert.

Uten eksos og kjølesystem lot jeg den ikke gå noe lenge. Men de få sekundene fylte opp motivasjonsbanken til topps.

Godkjennings-eksosen fikk seg litt varmelakk før monteringIMG_8646.thumb.JPG.77c6c3e80e126a25286a4a0b337055a4.JPG

Og endelig dukka styrestaga opp.

IMG_8664.thumb.JPG.0a6a1d16334281c2c5054316cb55c6ef.JPG

Så dukket det opp en pakke med litt tjafs innvendig.

IMG_8866.thumb.JPG.cce4c8c9b6a96217dfceb6db10ca3c00.JPG

Siden jeg har fjernet sigarettenderen til fordel for Airlift kontrollen, passet det perfekt med en dobbel USB-C her.

IMG_8863.thumb.JPG.9c8a596839f2b7d5d5a3c2beac58ec20.JPG

Monterte og koppholder som erstattet lufteventilen

IMG_8865.thumb.JPG.7ff3b2465483d9c38fc2bb4f3012b66e.JPG

IMG_8864.thumb.JPG.2456f86af9b263b2aa407ca7ffd8192e.JPG

Så var det kjølesystem next. Ville ha radiator med integrert ekspansjonstank. Men denne hadde et par uttak til overs.

IMG_8818.thumb.JPG.ff385a14d96321ef8a0c54d6ff9fcfc2.JPG

Har en kompis som er meget dyktig med tig apparatet, så han tok seg en tur

IMG_8965.thumb.JPG.64901a1f3d5c271d9fbee373d8a427ec.JPG

Og tett ble det

IMG_8966.thumb.JPG.4a2a9e92449c6bc56cca1cbcc15e5148.JPG

Monterte temp sensor til elviften

IMG_8967.thumb.JPG.c77a29f558d7a42a13aa9177fdf4eb83.JPG

Og 15" blåsende SPAL vifte ble montert

IMG_8969.thumb.JPG.d33d9e1fc304ba4c429660857bcb2803.JPG

En liten shinings av kjøleslanger og slangeklemmer

IMG_8841.thumb.JPG.16dc1df7c502836e716380c682f8c2ad.JPG

Før alt ble montert. Her ser dere og LMM etter vannpolering, sammen med dryflow filter fra hurricane med tilhørende sokk.

IMG_8987.thumb.JPG.b0b4643e764a55dbd1634a42090b9123.JPG

Oppstart og lufting av kjølesystem

IMG_8979.thumb.JPG.1c6d3885f001cb61e6d6fec516f362e8.JPG

Før det ble en tur ut av garasjen. For første gang for egen maskin. Svært!

 

Jeg har bestemt meg at sommeren i år skal gå til å få godkjent bilen med M20B25, sportseksos, 16" hjul og senkefjærer. Så blir den kjørt inn i garasjen igjen og plukket ned å klargjort for hellakkering. Litt fram og tilbake, men det er det som passer både min og lakkerer sin kalender best. Har derfor montert komplett dørene igjen med dørlåser, dørpakninger, dørhandtak, dørstoppere osv. Men tok ingen bilder av dette.

Så her er godkjenningstuket(utenom hjul) og looken for 2025 sesongen

IMG_8891.thumb.JPG.8947a0897fe61798e738ac8edb9a10b6.JPG

IMG_8892.thumb.JPG.20be7c95df61483da5d3f2ce7d28272f.JPG

 

Så dette er stortsett det som har skjedd siste halvåret her. Mye arbeid men ikke alt som vises, men kjekt er det uansett. Oppdateringen blir litt hulter til bulter, men enkleste for meg var å følge tidslinjen.

 

IMG_7230.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Eystein Ose changed the title to Eystein's bilpark. E30, E36, E91, F11 - Update av siste halvåret
1 time siden, Olaandref skrev:

Flott oppdatering her Eystein 🙂 

 

1 time siden, sveigis skrev:

Oppdatering det står respekt av Eystein og gratulerer med ny verdensborger 😊.

Du har en flott bilpark og ikke minst e30en blir ti av ti .

Gøy å se herifra igjen .😊

Tusen takk begge to! Jeg er meget fornøyd med både barn og bilpark :) Eneste jeg kunna tenkt meg å endre på er å bytte ut E91 med en elbil. Merker jeg savner I3'en nå når det blir så mye småkjøring på F11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, dette var en fin oppdatering! Gratulerer som foreldre, det setter virkelig ting litt i perspektiv. Samtidig ser det ut som du har fått gjort en hel del i bilparken din, likte å se motorrommet på de to gamle. E36 er en bil jeg har vokst opp med med kompiser som hadde flere varianter av coupé, så den Hellroten din er jeg meget svak for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Saltkjelen skrev:

Fantastisk arbeid på flotte biler, Eystein! Det er noe ekstremt tilfredsstillende med å se skikkelig TLC av gamle biler som her. :) 

Tusen takk Lasse! :) 

11 timer siden, papertiger skrev:

Ah, dette var en fin oppdatering! Gratulerer som foreldre, det setter virkelig ting litt i perspektiv. Samtidig ser det ut som du har fått gjort en hel del i bilparken din, likte å se motorrommet på de to gamle. E36 er en bil jeg har vokst opp med med kompiser som hadde flere varianter av coupé, så den Hellroten din er jeg meget svak for. 

Takker! Helt supert å bli pappa, trives godt i rollen å det blir kjekkere for hver dag som går :) 

E36en var egentlig kjøpt inn som en ventepølse mens jeg gjor ferdig E30, men ser nå at å selle den klarer jeg nok ikke. Er utrolig fornøyd med den og har mange planer. Fikk faktisk tilbud om å stille den ut på OMS i fjor, men måtte takke nei. Men får jeg samme tilbudet i år blir det nok å ta turen å stille den ut, selv om den ikke er "show finish"

 

 

I går mailet jeg litt med saksbehandleren min på Vegvesenet. Jeg tenkte det kunne være greit å gi et livstegn siden vi ikke har pratet i lag siden jeg fikk godkjent søknaden for 10(!!!) år siden. Jeg sendte over all dokumentasjon jeg hadde på motor, senk, felg og eksos. Fikk beskjed om at alt så bra ut, og det var bare å ta en firehjulskontroll å bestille sluttkontroll når alt var klart :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...