sveigis Skrevet Juni 7 Forfatter Skrevet Juni 7 Ja dere idag fikk jeg en tlf på formiddagen om jeg var hjemme ,noe jeg var . Og hvem ringte ?Jo han som skulle hjelpe meg med e28en.😊 Han hadde lagt en plan tydeligvis for den planen som først skulle brukes ,gikk i dass ! Å finne helicoil som hadde samme gjenger som banjobolten som var der gikk ikke . Så han hadde pokker meg laget en ny banjobolt som skulle passe i nevnte helicoil . Så her er det klargjort : Gjenger klargjort : Nylaget banjobolt : Og montert på plass : Og nå sitter det dønn❤️: Og skrudd til etter bokens spesifikasjoner med locktite . Så var det bare å sette sammen ting og etterhvert klargjøre for oppstart . Nå var det bare å satse på at oljelampe slukket og null rasling . YES: Endelig et syn jeg liker og har savnet : Fikk beskjed om å sjekke at der flowet olje oppi påfyllingen og det gjorde det heldigvis .😊 Jo forresten den ene slangen til veivhuslufting sprakk og her måtte jeg lage ny : Så rester fra andre biler ble brukt og lagde en som passet dønn. Summen av idag : Jo nå er jeg verdens mest letta mann og ikke minst ,takk Gud for at jeg har venner som kan hjelpe meg når jeg trenger det og ikke minst ,liker å skru på bilen .😊 Jeg er kjempeheldig . Kona mi spurte hva vi skulle gjøre idag . Om jeg får til bil ,så tar vi sjømat og hvitvin på terasse i solnedgang . Så ja dere det blir det 😊. Alt smaker ekstra godt når Horst er frisk . Det skal skje veldig mye mer nå men det skal jeg skrive litt om senere her i tråden . Faktisk noe gøy og ikke salg . *MrB*, E.C., mslello og 6 andre reagerte på dette 9
Rune-K Skrevet Juni 7 Skrevet Juni 7 Det er alltid godt når du føler at det går riktig vei igjen. Jeg hadde det på samme måten med den oljelekkasjen jeg aldri fant ut hvorfor. Det burde jo holde lenge det der, heldigvis for oss så bruker ikke BMW veldig høyt trykk på oljen. Jeg fant ut mye rart når jeg feilsøkte oljelekkasje på min. Det finnes hvis to filosofier når det gjelder smøring av motorer. En som gjelder på bl.a M30 der det er ganske lavt trykk men stor mengde eller den andre måten å tenke på som bl.a Porsche bruker en del med høyt trykk og mindre mengde. Hva som er det beste kan sikkert diskuteres inn i evigheten. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har byttet de slangene til veivhusventilasjonene. Det burde jo være mulig å få laget de i et bedre materiale. Noen som tar på seg oppgaven? sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet Juni 8 Forfatter Skrevet Juni 8 16 timer siden, Rune-K skrev: Det er alltid godt når du føler at det går riktig vei igjen. Jeg hadde det på samme måten med den oljelekkasjen jeg aldri fant ut hvorfor. Det burde jo holde lenge det der, heldigvis for oss så bruker ikke BMW veldig høyt trykk på oljen. Jeg fant ut mye rart når jeg feilsøkte oljelekkasje på min. Det finnes hvis to filosofier når det gjelder smøring av motorer. En som gjelder på bl.a M30 der det er ganske lavt trykk men stor mengde eller den andre måten å tenke på som bl.a Porsche bruker en del med høyt trykk og mindre mengde. Hva som er det beste kan sikkert diskuteres inn i evigheten. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har byttet de slangene til veivhusventilasjonene. Det burde jo være mulig å få laget de i et bedre materiale. Noen som tar på seg oppgaven? Så sant så sant 😊 Jeg tror og dette vil vil holde ,men man måtte være nøye og forsiktig her . Masse trykkluft for å sørge for at ikke spon havnet i hullet til kam feks . Akkurat ,da lærte jeg noe nytt angående m30 idag og . De slangene ryker tvert ja og denne gang hadde jeg ikke tid til og vente . Så ble laget en i full fart . Borret et tynt hull til røret til vakuum slangen og fikk tredd det på plass . Delig å vite at det er iorden nå .
sveigis Skrevet Tirsdag kl. 06:38 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 06:38 Gårsdagen og kvelden . Som jeg nevnte så måtte jeg lage en ny slange som en kriseløsning . Igår ville jeg finpusse denne litt sånn at man kunne bruke den permanent Slangen jeg brukte mener jeg var fra e30en jeg hadde ,så da er det Bmw del hvertfall . Uansett jeg renkappet den skikkelig og den vakuumnippelen ble satt fast med tec 7 . Ferdig : Nippel med slange som sitter ordentlig :’ Men hadde en utfordring med det plastrøret her altså vinkelrøret. Det viste seg at når jeg strammet det med slangeklemme , så ble det ovalt og var ikke tett. Da var det å finne en bolt som passet i hull og varme det sånn at det ble iorden igjen. Nå er alt 100 % tett og iorden : Nå gjenstår det å få orden på høyre brems foran så et alt på stell så langt . Venter på å bli brukt : Er utrolig lettet for jobben som ble tatt på lørdag . Ampera reagerte på dette 1
flobben Skrevet Tirsdag kl. 07:14 Skrevet Tirsdag kl. 07:14 (endret) På 7.6.2025 den 17.20, Rune-K skrev: Det er alltid godt når du føler at det går riktig vei igjen. Jeg hadde det på samme måten med den oljelekkasjen jeg aldri fant ut hvorfor. Det burde jo holde lenge det der, heldigvis for oss så bruker ikke BMW veldig høyt trykk på oljen. Jeg fant ut mye rart når jeg feilsøkte oljelekkasje på min. Det finnes hvis to filosofier når det gjelder smøring av motorer. En som gjelder på bl.a M30 der det er ganske lavt trykk men stor mengde eller den andre måten å tenke på som bl.a Porsche bruker en del med høyt trykk og mindre mengde. Hva som er det beste kan sikkert diskuteres inn i evigheten. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har byttet de slangene til veivhusventilasjonene. Det burde jo være mulig å få laget de i et bedre materiale. Noen som tar på seg oppgaven? Ser at en del nyere biler har variabel trykk på oljepumpen, med ganske lavt når den går på tomgang. En av grunnene er at olje kjøler motor, og med høyt trykk/mengde så kan stempler kjøles for fort og dermed sprekke. Er visst en kjent utfordring på autobahn og biler som svinger av og stopper og lar bilen gå rett på tomgang. Derfor reduserer de trykket/mengden slik at kjølingen ikke går så fort. ellers veldig godt jobber svegis, hyggelig å se at noen holder disse gamle bilene vedlike og faktisk at de blir brukt. Endret Tirsdag kl. 07:15 av flobben laffe, Rune-K og sveigis reagerte på dette 3
sveigis Skrevet Tirsdag kl. 11:45 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 11:45 4 timer siden, flobben skrev: Ser at en del nyere biler har variabel trykk på oljepumpen, med ganske lavt når den går på tomgang. En av grunnene er at olje kjøler motor, og med høyt trykk/mengde så kan stempler kjøles for fort og dermed sprekke. Er visst en kjent utfordring på autobahn og biler som svinger av og stopper og lar bilen gå rett på tomgang. Derfor reduserer de trykket/mengden slik at kjølingen ikke går så fort. ellers veldig godt jobber svegis, hyggelig å se at noen holder disse gamle bilene vedlike og faktisk at de blir brukt. Akkurat ,dette var jeg igrunn ikke klar over men absolutt interessant 😊 Takk takk @flobben . Ja de blir brukt stortsett her ,dvs nå har det vært dødtid på e28 men de andre går her .😊
Fredrik Skrevet Tirsdag kl. 13:57 Skrevet Tirsdag kl. 13:57 On 6/7/2025 at 5:20 PM, Rune-K said: Jeg fant ut mye rart når jeg feilsøkte oljelekkasje på min. Det finnes hvis to filosofier når det gjelder smøring av motorer. En som gjelder på bl.a M30 der det er ganske lavt trykk men stor mengde eller den andre måten å tenke på som bl.a Porsche bruker en del med høyt trykk og mindre mengde. Hva som er det beste kan sikkert diskuteres inn i evigheten. Jeg husker at på 80-tallet var kjølingen på Porsches vannkjølte motorer (924, 944 og 928) knapt tilstrekkelig. Jeg er litt usikker på om dette også gjaldt 928, men på 924 og 944 advarte Porsche mot at man kjørte lenge opp mot topphastigheten. Med "lenge" mener jeg at det var 30-45 minutter. Det kunne derfor være litt kritisk hvis man gjorde dette og plutselig havnet i en stillestående kø. Tilsvarende rådet Porsche også at man etter hurtig kjøring på Autobahn kjørte 5-10 minutter i et rolig tempo før man stoppet bilen f.eks for å tanke bensin. I dag er dette knapt et problem med moderne motorer og veldig mye trafikk på Autobahn, men på 80-tallet kunne man uten problemer ligge i 200+ Km/t i lang tid. Ved avkjøringer fra Autobahn og f.eks innkjøringer til bensinstasjonene lang Autobahn var det normalt at det var skiltet mot fartsblindhet og dette var faktisk et seriøst problem. Rune-K og sveigis reagerte på dette 2
Rune-K Skrevet Tirsdag kl. 15:05 Skrevet Tirsdag kl. 15:05 1 time siden, Fredrik skrev: Jeg husker at på 80-tallet var kjølingen på Porsches vannkjølte motorer (924, 944 og 928) knapt tilstrekkelig. Jeg er litt usikker på om dette også gjaldt 928, men på 924 og 944 advarte Porsche mot at man kjørte lenge opp mot topphastigheten. Med "lenge" mener jeg at det var 30-45 minutter. Det kunne derfor være litt kritisk hvis man gjorde dette og plutselig havnet i en stillestående kø. Tilsvarende rådet Porsche også at man etter hurtig kjøring på Autobahn kjørte 5-10 minutter i et rolig tempo før man stoppet bilen f.eks for å tanke bensin. I dag er dette knapt et problem med moderne motorer og veldig mye trafikk på Autobahn, men på 80-tallet kunne man uten problemer ligge i 200+ Km/t i lang tid. Ved avkjøringer fra Autobahn og f.eks innkjøringer til bensinstasjonene lang Autobahn var det normalt at det var skiltet mot fartsblindhet og dette var faktisk et seriøst problem. Skal ikke se bort ifra at det er et eller annet her ja. Gamle M10 og M30 motorene til BMW tåler jo høyt turtall i timesvis og de har maks oljetrykk rundt 4 bar. Audimotoren i Porsche 924 liger på maks 8-9 bar så vidt jeg husker. Kompisen min som har 2000CS tok den på en tur til München for noen år siden å kjørte hele veien. Da snakker vi 150-160 km/t en hel natt og 4500rpm. Tyskerne som var på samme treffet trodde jo han var gal for de kom jo med bil på henger alle sammen. Men motoren tålte det uten problemer. sveigis og Fredrik reagerte på dette 2
sveigis Skrevet Tirsdag kl. 17:21 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 17:21 3 timer siden, Fredrik skrev: Jeg husker at på 80-tallet var kjølingen på Porsches vannkjølte motorer (924, 944 og 928) knapt tilstrekkelig. Jeg er litt usikker på om dette også gjaldt 928, men på 924 og 944 advarte Porsche mot at man kjørte lenge opp mot topphastigheten. Med "lenge" mener jeg at det var 30-45 minutter. Det kunne derfor være litt kritisk hvis man gjorde dette og plutselig havnet i en stillestående kø. Tilsvarende rådet Porsche også at man etter hurtig kjøring på Autobahn kjørte 5-10 minutter i et rolig tempo før man stoppet bilen f.eks for å tanke bensin. I dag er dette knapt et problem med moderne motorer og veldig mye trafikk på Autobahn, men på 80-tallet kunne man uten problemer ligge i 200+ Km/t i lang tid. Ved avkjøringer fra Autobahn og f.eks innkjøringer til bensinstasjonene lang Autobahn var det normalt at det var skiltet mot fartsblindhet og dette var faktisk et seriøst problem. Veldig interresant alt det du skriver her og man lærer stadig noe nytt . Kjenner samtidig jeg blir litt sånn melankolsk her når du skriver dette feks avkjørsler til bensinstasjoner . Minnes første gang jeg var i Tyskland i 93 og for en opplevelse det var å se trafikken på Autobahn ,de råeste bilene man så i blader kom flygende . Husker å stå bensinstasjoner da og se biler som kom flyvende inn og med skikkelig nedgiring osv .Minner 😊😊 Fredrik reagerte på dette 1
sveigis Skrevet Tirsdag kl. 17:25 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 17:25 2 timer siden, Rune-K skrev: Skal ikke se bort ifra at det er et eller annet her ja. Gamle M10 og M30 motorene til BMW tåler jo høyt turtall i timesvis og de har maks oljetrykk rundt 4 bar. Audimotoren i Porsche 924 liger på maks 8-9 bar så vidt jeg husker. Kompisen min som har 2000CS tok den på en tur til München for noen år siden å kjørte hele veien. Da snakker vi 150-160 km/t en hel natt og 4500rpm. Tyskerne som var på samme treffet trodde jo han var gal for de kom jo med bil på henger alle sammen. Men motoren tålte det uten problemer. Tøft å lese det du skriver om kameraten din og erfaringen med den gamle 2000 csen. Angående M30 motoren så visste jeg faktisk at de tålte godt med turtall lenge . Onkel og tante til Svigermor hadde både e23 og e32 med m30 og de var mye nedover i Europa .Og som han sa fantastisk motor og kjøre hardt og lenge med . Rune-K og Fredrik reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet Tirsdag kl. 17:55 Skrevet Tirsdag kl. 17:55 (endret) 14 hours ago, sveigis said: Minnes første gang jeg var i Tyskland i 93 og for en opplevelse det var å se trafikken på Autobahn ,de råeste bilene man så i blader kom flygende . Husker å stå bensinstasjoner da og se biler som kom flyvende inn og med skikkelig nedgiring osv .Minner 😊😊 Ja, dette er fine minner fra en svunnen tid. Jeg tror at jeg nevnte i en annen tråd at jeg savnet motor/eksoslyden på 80-tallet og spesielt før katalysatoren kom helt på slutten av tiåret. Eksoslyden fra f.eks en E23 735i på tomgang etter en tur på Autobahn i topphastighet (vedvarende motstand på høyt turtall over lang tid) var fantastisk. Så ren og dyb bass som bare en stor gammeldags selvpustende rekkesekser kan gi. Dette var lenge før pops & bang og idealet var et annet. Jeg leste et sted at en annen viktig årsak til 80-talls lydbildet var annerledes var at bensinen også var annerledes. Selve forbrenningen i motorene var varmere og dette igjen påvirket stålet og dermed ble lydbildet annerledes når motorene var skikkelig varme. Jeg vet ikke om dette stemmer, men det skulle ikke forundre meg. Eksoslyden på 80-tallet og sikkert deler av 90-tallet var definitivt annerledes og skikkelig deilig. Endret Onsdag kl. 07:43 av Fredrik Rune-K reagerte på dette 1
sveigis Skrevet Tirsdag kl. 18:36 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 18:36 34 minutter siden, Fredrik skrev: Eksoslyden fra f.eks en E23 735i på tomgang etter en tur på Autobahn i topphastighet (vedvarende motstand over lang tid) var fantastisk. Så ren og dyb bass som bare en stor gammeldags selvpustende rekkesekser kan gi. Rett og slett balsam . 34 minutter siden, Fredrik skrev: Eksoslyden på 80-tallet og sikkert deler av 90-tallet var definitivt annerledes og skikkelig deilig. Da har jeg endelig fått bekreftet det jeg har trodd hele veien . Jeg minnes på slutten av 80 tallet ,så hadde jo Bmw med original eksos skikkelig rå lyd og Mercedes med 6er også . Min første e28 var jo kjent der jeg kommer ifra nettopp pga den nydelige lyden som var i den . Den lyden har jeg ikke i den jeg har nå ,så må jo ha vært noe med bensinen og det som har gjort det som du nevner . Og kan sitere det du nevner om 735en i innlegget ,når jeg hadde kjørt hardt med 528en og parkerte den ,så brummet det i bakken . Nei ting var fint før Fredrik ,hvertfall bilmessig . Fredrik og Rune-K reagerte på dette 2
sveigis Skrevet Onsdag kl. 08:21 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 08:21 E28/34 upd . Kan vel først starte med e34en . Den har virkelig gode dager nå må jeg si 😊 Passet på som om det skulle være en diamant og ikke nok med det ,egen garasje 😅. Og Mini styrer på med den og igår ,var der tomt for strøm så fikk noen bilder : Dette: Forstått det dit hen at hun bruker den så ofte hun kan ,men vil ikke på de helt store langturene pga radiatoren som står i den . Hvetfall så har den det helt topp nå på alle måter .😊 Så over til e28 . Det er rart med det ,men ting som ikke blir brukt ja da står det seg fast . Vinduene på min side altså førerside ,de ville ikke virke . Og for å gjøre det aller enkleste først så var det og demontere brytere : Demontering på gang:• Var noe irr på kontakter ,litt rengjøring og vips: Alle vinduer iorden igjen 😊😊. Lørdagens jobb holder mål og nå er det godt og fuktig oppi her : Når man ruser den ,så ser man med en gang at noe skjer her oppi det aller helligste . Videre ble etterstrammet bolter til toppdeksel samt slanger rund LMM og luftfilterboks . Ble og en runde i byggefelt for å kjenne det og kjøre den igjen . Man blir aldri lei .😊 Fredrik og mslello reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet Onsdag kl. 08:24 Skrevet Onsdag kl. 08:24 13 hours ago, sveigis said: Jeg minnes på slutten av 80 tallet ,så hadde jo Bmw med original eksos skikkelig rå lyd og Mercedes med 6er også . Ja, selv E30 320i hadde en virkelig fin eksoslyd. E21 323i og E30 325i var selvfølgelig litt mer seriøse, men gikk man opp til modeller som hadde M30 motoren var det ren nytelse. En litt artig ting med M20 motoren i 320i var at ved et spesifikt turtall (jeg husker ikke helt, men trolig litt over 3000 rpm) var det en helt spesiell resonans der svingingene i rekkesekseren ga en litt forsterket turbinlyd. På min senere 1997 E36 323i var dette borte. Jeg kan huske at jeg synes at dette var trist for det ga bilen litt ekstra karakter når man kjørte. Man var aldri i tvil om at man kjørte BMW. Det var forøvrig ikke nødvendig å kjøre BMW med rekkesekser for å få et godt lydbilde. Selv Porsche 924 hadde et ganske artig lydbilde selv om den hadde en rekkefirer på to liter. I dette tilfellet var eksosanlegget helt klart tunet fra Porsche, men fokuset var en dyp bass over nesten hele turtalls registeret. Motoren virket på den måten mindre stresset selv i høyere hastigheter. Jeg kan huske at man fikk fornemmelsen av at bilen hadde syvmils støvler. Det var alltid deilig å legge inn 5-gearet så motoren fikk mer motstand og bassen ble dypere. På 944 og spesielt 924 Turbo var dette kraftig forsterket og følelsen av en underliggende stor kraft ganske nærværende. Disse bilene hadde definitivt sin egen karakter. En av de artigste bilene på 80-tallet i så måte var Mercedes-Benz W123 280E med M110 motoren. Denne crossflow twin-cam rekkesekseren på knapt 2,8 liter og 185 HK ga et veldig deilig lydbilde ved pådrag fra lavt turtall. Bassen var dyp, men hadde en særegen grov overtone som var veldig artig. Ikke ulik lyden man også kan høre i f.eks E39 530d. Ja, selv dieselmotorer kan ha et artig lydbilde og E39 530d er blandt de mest interessante. sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet Onsdag kl. 11:35 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 11:35 3 timer siden, Fredrik skrev: En av de artigste bilene på 80-tallet i så måte var Mercedes-Benz W123 280E med M110 motoren. Denne crossflow twin-cam rekkesekseren på knapt 2,8 liter og 185 HK ga et veldig deilig lydbilde ved pådrag fra lavt turtall. Bassen var dyp, men hadde en særegen grov overtone som var veldig artig Disse var makeløse simpelthen 😊 Lyden i disse var jo skamrå og en annen ting ,disse gikk godt og . Når disse stod og sveiv på tomgang og du stod på siden av den ,kjente du det i bakken . Nei morro . Ser du nevner e39 530 d og ja de har og nydelig lyd . Fredrik reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå