Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Tilbake fra ferie .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Blir bra å få denne klar til sommeren. :)

Ja, jeg er enig i det med sikkerhet, jeg har bare to bukker, en på hvert jekkfeste, og så jekken under traversen foran for en liten ekstra sikring, men min står jo uten motor, gear og interiør, så det er ikke så mye belastning enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Mortenej skrev:

Godt å se at denne får stell Jan.

Greit å vite at alt av bremser er nytt og  iorden bak :)

Og sikkerhet, støtter det.  Kjenner på det når jeg ligger under 7-serien som står på 4 bukker, skulle noe ryke her så...

Jaja nå nærmer det seg noe her og ikke veldig godt å vite at bremser er på stell 😊

Det er forresten noe jeg de siste årene prioriterer høyest .

Å sette av en halv formiddag for smøring vedlikehold har man igjen for .

Desto eldre man blir ,desto mere prioriterer man sånn hvertfall sånn jeg føler det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Olaandref skrev:

Blir bra å få denne klar til sommeren. :)

Ja, jeg er enig i det med sikkerhet, jeg har bare to bukker, en på hvert jekkfeste, og så jekken under traversen foran for en liten ekstra sikring, men min står jo uten motor, gear og interiør, så det er ikke så mye belastning enda.

Så absolutt Ola-Andre .😊

25 mil ifjor er ikke for mye og det var en stund jeg tenkte at hvorfor ha en bil som jeg aldri kommer til å bruke ?

Det er en gang sånn her for meg at uansett hvilken Bmw jeg har ,så vil alltid e28 være min favoritt bil her ,en e34 når den ikke opp til dørlisten engang i mine øyne .

Da er det jo så lett å bruke tid på e28en men i år kan det ikke bli sånn .

Er derfor jeg jobber som en gal på den for å kjenne følelsen av hvor morro det er med denne 😊

Bukker og støtter er viktig Somsagt og man blir rimelig flat om man ikke tar dette på alvor ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par andre ting her .

Jeg byttet jo casterstag,bærearm og disse stagene til stabstag i sin tid .

Jeg har jo liggende nye styrekuler,pitmanarm og selve tverstaget nytt ,men vet ikke om jeg bytter det i år da jeg føler det igrunn er like helt uten noe slark .😊

Handler jo litt om å ikke skru seg ihjel heller her .

Får jeg klage på tingene derimot ,ja da er det annerledes .

Fordelen med å være med her eller kjenne folk med lik interesse er veldig greit .

Som sagt så måtte jeg fikse batteriområdet og det ble bra og vil holde lenge .

Likevel så vil det ikke holde for alltid og sånn vil jeg ikke ha det …

Fikk en melding av @Zeveren her tidligere at han hadde en delebil med helt batterigulv som jeg kunne få kjøpt .

Selvsagt sa jeg ja til det og ble enig om pris osv .

I og med dette som jeg gjorde nå holder ,så blir ikke denne jobben prioritert på lenge men greit å vite at jeg har sveisedel liggende .

Sånn ser den ut :

IMG_9480.thumb.jpeg.c35408f495f70dfe57e34806f0316f65.jpeg

Noe helt annet enn på min .

Planen er og kappe godt opp langs sidene der ledninger til ABS og går sånn at jeg vet at jeg har tykt og godt står overalt .

Men det blir en annen gang 😊😊

Kan ikke bare ha bil på bukk heller ….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag er jo en drittdag ,verste dagen som finnes i mine øyne på lik linje som første nyttårsdag😩

Da har man to valg :

-Sitte inne og late som at alt er så hyggelig og hylle søndagens fred.

-Ta på seg arbeidstøy og gjøre noe man liker .

Jeg valgte det siste 🫡

Og hva skulle man gjøre idag da ?

Jo bremser foran skulle få en rask service i form av demontering ,puss og smøring .

Idag tok jeg ikke hensyn til snø på bakken og kald vind ,så bare å rigge seg til :

IMG_1904.thumb.jpeg.236b10c41b0fffb441d027506e39adfb.jpeg

Så var man her :

IMG_1905.thumb.jpeg.2062ceaf7005a645e70646ec6f00cc68.jpeg

Calliper på vei av :

IMG_1908.thumb.jpeg.ce29295cc17f146cc207ce0a79e585c2.jpeg

Straks var den borte :

IMG_1907.thumb.jpeg.95c71abe0923e4e006268a7d61d28adc.jpeg

Frem med stålbørste ,sandpapir og diverse for rengjøring .

Klave og klosser ble pusset og vasket og smurt opp der det skulle .

Glidere ble rengjort :

IMG_1909.thumb.jpeg.e9bf2c59048be188e2dee9b29b1fa5b0.jpeg

Så montering :

IMG_1910.thumb.jpeg.2d550907e615882c566acae5ad5a50d5.jpeg

Litt pumping på pedal og moving frem og tilbake :

IMG_1912.thumb.jpeg.df793cc7474757fd4f4cb573abc638d1.jpeg

Så var alt iorden her .

Samme jobb ble gjort på andre siden og nå er det ikke motstand en plass her heldigvis .

Ville tatt motorvask og skrubbing under bil og men hageslange var frosset så gikk ikke 😊

Hvertfall så fikk jeg gjort noe fornuftig på den idag og heldigvis og det er bra .

Mer skjer nå de nærmeste dagene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Søndagsjobb .Upd&Pics

Oljelekkasje og jakten der .😊

Vel folkens man blir aldri overrasket med bil og spesielt denne.

På mine tolv år som eier av denne legger jeg ikke skjul på at denne har svettet olje ,greit nok .

Dette er noe jeg egentlig bare har innfunnet meg i pga gammel bil ,gått langt ,aldri overhalt osv osv .

Har jo lest om fallgruver på m30 og tips hvor man skal lete osv og har jeg funnet svaret ?

Vel første jeg gjorde var å demontere vifte og kappe:

IMG_1914.thumb.jpeg.bcaafb874c172854323374cd586b2e6d.jpeg

Samme med filterboks :

IMG_1919.thumb.jpeg.8b40de5316f11dc768e663d7725eb159.jpeg

Og som dere ser her har det skjedd mye på alle disse årene :

IMG_1917.thumb.jpeg.5a499353da79c1c5a8553694b9b7dcee.jpeg

Og her :

IMG_1916.thumb.jpeg.2fbf32af84c2845ed5994535219fc699.jpeg

Så til sjokket .

Fant frem 10 mm og begynte med det enkleste nemlig skruene til bunnpanne .

Vet dere hva?

Alle var jo mer eller mindre løse jo😩

Hvordan er det mulig liksom ?

De fremste kunne jeg skru med fingrene .

Hvertfall her var det bare å sette igang og stramme :

IMG_1918.thumb.jpeg.b9b86ee26393c763b73d34fbdd67dbe1.jpeg

Absolutt alle ble strammet til her så opp og begynne ved registerdeksel :

IMG_1922.thumb.jpeg.6eb6c114b8cc649efd318ce8b6ee8a39.jpeg

Fikk strammet alle jeg kom til inkludert toppdekslet .

Det råeste var at jeg nå så at fremste del av bunnpanne ,der ble det liksom tørt .

Om jeg har løst det ja det vites ikke ,men vil tro at når samtlige bolter var løse så vil jeg tro at det vil bli bedre når det er skrudd fast .😊

Nå er det frem med diesel og white spirit så fort det blir litt varmere her ,helst imorgen .

Og høytrykk selvsagt med skum.

Nå skal det bli rent der 

Forøvrig ser den ene servoslangen svetter ,så får høre hva Tess skal ha for å fikse den kontra en ny .

Folkens ?Det drar seg til 🫡🫡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Jakten på oljelekkasje .Løst?Upd

Ja nå imponerer du som vanlig igjen. Ut i kaldt vær for å skru. Men nå er det ikke lenge før det blir bedre forhold til å skru i. Og på sørlandet så kommer jo tempen fort oppover på gradestokken.

 

E-34 får litt oppdatering nå og det er bra. Aldri hatt en bil i 12 år selv så det står det respekt av. Er vel ikke en mutter du ikke kjenner til på denne bilen hehe.

Endret av M-jakob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger deg ned i grusen for å skru mens det fortsatt er snø på bakken. Jeg bøyer meg i støvet. 
 

Nesten for lett at det bare var å stramme boltene i bunnpannen da. Og oljen/lekkasjen har kanskje holdt hele pakningen intakt og preservert også?

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, M-jakob skrev:

Ja nå imponerer du som vanlig igjen. Ut i kaldt vær for å skru. Men nå er det ikke lenge før det blir bedre forhold til å skru i. Og på sørlandet så kommer jo tempen fort oppover på gradestokken.

 

E-34 får litt oppdatering nå og det er bra. Aldri hatt en bil i 12 år selv så det står det respekt av. Er vel ikke en mutter du ikke kjenner til på denne bilen hehe.

Hehe jo takk for det 😊

Jeg var nødt til å få fullført tingene nå sånn at jeg kommer i mål med tingene ,men fysj ikke behagelig å ligge på kald grus nei .

Ja blir bedre nå heldigivs og merker stadig forandringer her værmessig .

Er stadig noe å forbedre for hvert år her og man blir aldri ferdig føler jeg .

Ja tolv år det er lenge til meg og være og da jeg blir veldig lei etter et par år ,men har vel litt å si at akkurat denne var drømmen min på 90 tallet og måtte gi slipp på den  pga ei plutselig gravid frue i sin tid .

Helt ærlig så har jeg hatt oppe eller vært overalt på den ja 😊

 

35 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg skal ikke si, hva var det jeg sa, men jeg har vel nevnt det for deg noen ganger.

Skulle sitere deg istad @Rune-K men stemmer det at du har nevnt det .

Gjorde jo samme jobben på e28en etter tips fra deg ,men der var jo det meste på stell .

Men igjen takker for dyrebare tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *MrB* skrev:

Du legger deg ned i grusen for å skru mens det fortsatt er snø på bakken. Jeg bøyer meg i støvet. 
 

Nesten for lett at det bare var å stramme boltene i bunnpannen da. Og oljen/lekkasjen har kanskje holdt hele pakningen myk og fin også?

Huff ja men har ikke noe valg nå @*MrB* da jeg må bli ferdig med tingene 😩😊.

Ja det ville være for godt til å være sant ,men noen var så løse at jeg brukte fingertuppene for å stramme de .

Angående pakninger så kan det godt være ja .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du fant ut at boltene her var løse for det var for seint.

Bra å få disse strammet, får håpe at dette er bakgrunnen for oljensølet.

Kansje jeg må ta en runde på mine også... en har jo 260' km på telleren, og her er det noe olje svetting rundt om :) 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Godt du fant ut at boltene her var løse for det var for seint.

Bra å få disse strammet, får håpe at dette er bakgrunnen for oljensølet.

Kansje jeg må ta en runde på mine også... en har jo 260' km på telleren, og her er det noe olje svetting rundt om :) 

Ja dette var veldig greit og utrolig at alt var løst omtrent .😩

Veldig greit ja og om det har stoppet å lekke totalt ,det tviler jeg på men garantert veldig mye bedre .

Alltid lurt å sjekke ting rundt dette .

Det aller lureste for min del hadde jo vært å demontere front og pakke alt om og helt ærlig det frister .

Eneste grunn som holder meg igjen er at da blir bil stående igjen og det kan jeg ikke .

Nei Morten nå er det som det er 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag .

Idag har jeg vært på handletur til den O store vaskerunden og idag sparte jeg ikke på konfekten :

-Tre liter diesel

-En liter Avfetning 

-fire liter white spirit.

Nå skal møkka bort .

Skyts:•IMG_1924.thumb.jpeg.4950dad2e6272bcf5fec44aba4446e77.jpeg

Dette :

IMG_1925.thumb.jpeg.c3d4e320a376bb3eee78ceb361256f9b.jpeg

Her nytter det ikke med den klassiske Prickbort la virke og spyl av .

Blir som å tørke seg bak etter do besøk med glad pack ,altså totalt nyttesløst .

Så her skal jeg kjøre god gammeldags kraftvask med diesel og whitesprit all over med kanne og trykkluft ,skumlegge skubbe og spyle av .

Repetere til det blir rent .

På det tykkeste er det 2.5 cm med olje og sand så blir jo spennende dette .

Skal jo forøvrig bli spennende hvor godt tunet mitt vil lukte nå 😅😅.

Fikk og bestilt ny slavesylinder fra Bavaria idag .

I og med Thansen hadde en måneds levering kunne jeg ikke vente .

Og siden jeg er Boschmann passet det jo perfekt at det var det jeg får :

IMG_9499.webp.f42e90baa9bb9ec86abc3ac9a1537ab4.webp

Så nå er neste utfordring og få luftet dette igjen da .

Har fått gode tips så satser på det går veien .😊

Kanskje neste vinterjobb må være å pakke litt motor om det fremdeles svetter og lekker ?

Den tid den sorg ,nå må man fokusere på å dra mil i steden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Løsemidler innkjøpt .Upd

Du er god og få det til Jan! 

Nå gledes det veldig til litt varmere vær sånn man kan ut og kjøre litt å nyte bilene😀😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Tilbake fra ferie .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...