Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Tilbake fra ferie .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, KKME30 skrev:

Du er god og få det til Jan! 

Nå gledes det veldig til litt varmere vær sånn man kan ut og kjøre litt å nyte bilene😀😀👍

Tusen takk for det @KKME30 🙏🙏😊.

Ja blir så gøy da må vi treffes og tar gjerne en tur bort til dine trakter en lørdag og ser på bilparken 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Å lufte slavesylinderen er en smal sak Jan. Har lufta mye slavesylindere. 
Lufting er en smal sak for deg

Ja har skjønt at det ikke er så avansert ,lurer jeg på noe så sender jeg pm eller ringer 😊.

 

1 time siden, hsd skrev:

Ta av lokket og pump den nede noen ganger så er det i mange tilfeller ferdig arbeid å lufte slavecyl.

Fikk dette tipset nå ikveld av en kamerat som jobber på Bavaria og .

Veldig greit med dere som kan dette og takker igjen for tips her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen gang våknet opp full av iver og lyst ,plutselig får du gardinen i hodet og du du føler deg helt tappet ?

Der var jeg idag morges 😩😩.

Hadde jo plan om å bli ferdig med motorvask ,men tenkte at huff,orker ikke !

I og med jeg må være husmorvikar hjemme for tiden da fruen har ødelagt seg ,føler jeg all energi går til dette ….

Men så tenkte jeg i 09 tiden vet du noe Jan ?Nå må du skjerpe deg !!

Få på deg arbeidstøy og kom deg ut og bli ferdig .😊

Fikk kledd på meg og fant frem våpensamlingen som skulle sørge for å få bort 32 år gammel møkk.

Fikk lagt på litt plast her og der :

IMG_1928.thumb.jpeg.671c0dab392a6dacbcd43b0d91454f4a.jpeg

Så var det igang og her var utgangspunktet :

IMG_1930.thumb.jpeg.ec67a8557540e226a528b08b0fe9479a.jpeg

Så var det å dynke i diesel :

IMG_1931.thumb.jpeg.9fe99a56da0d549b24ebb183efa917c9.jpeg

Skum på plass:

IMG_1932.thumb.jpeg.e97092fa1c193cc25bb518153a06564c.jpeg

Så spyle av og ting ble noe bedre .

Ny runde og nå frem med pensel og div andre koster :

IMG_1933.thumb.jpeg.413b2592435be5f60af19e9b579b8b07.jpeg

Noe skikkelig kliss å ligge under i diesel og skrubbe :

IMG_1934.thumb.jpeg.bd6f86f35094bf6e2f7f591f0fa112e5.jpeg

Og spesielt når det nå begynner å regne å ligge her :•IMG_1935.thumb.jpeg.fbbdf8b61fe5c2914b87d9be5c3b3a49.jpeg

Klissete og fælt 😩😊.

Hvertfall jeg fortsatte og fortsatte og dette arbeidet gav resultater .

Såpass resultater at etter jeg hadde spylt ren noe av travers og motorfester ,så dukket der jaggu opp motorvarmer kabel :

IMG_1938.thumb.jpeg.b222abd9b5553e061f239abb2e6810aa.jpeg

Den har jeg aldri sett før da den har vært grodd fast i travers .

Vel fire omganger senere under og i front med diesel ,skum og kost ble det jaggu forskjell og nå er det rent ved fordeler og rundt climakompressor område:

IMG_1937.thumb.jpeg.5141e177234f345805c9a3db1b00a49c.jpeg

Travers er helt ren for dritt og møkk og her lå tykke lag :

IMG_1942.thumb.jpeg.3dd33163250c6163ff43c6cbc73f3716.jpeg

Så til selve motoren og diverse ,noe annet nå :

IMG_1939.thumb.jpeg.a89911104132597a65b2ff3e764e441a.jpeg

Rett og slett en befrielse .

Rundt bolter og bunnpanne :

IMG_1940.thumb.jpeg.95b4934cf856b59be175e141933411a1.jpeg

Summen av alt :

Jeg har nå brukt 2 L diesel og 1 liter Avfetning og totalt 1 flaske med skum og at dette gjorde en forskjell ,ja så absolutt.

En drittjobb uten sidestykke og ligge i grus og regn ,men verdt det .

Som dere ser på bildene så er det masse dråper og det liker jeg .

Dette er et tegn på at diesel og pensel har gjort jobben og nå drypper det fra rene flater 😊😊.

Men fy flate for en dieselstank på utsiden nå og se på vannet her :

IMG_1944.thumb.jpeg.5a077bafcd8b4767c2de141efab2688a.jpeg

Nå skal bil stå og «renne av seg «til imorgen så skal alt tørkes og shines skikkelig opp ,det gledes det til .

Dere husker sikkert at jeg og holdt på med batteri bak i bagasjerom ?

Fikk tlf fra kompisen min på Bavaria at de hadde et liggende nå fra en kundebil som jeg kunne hente .

Så rett opp og hente det :

IMG_1946.thumb.jpeg.f22a0f3695fa5f60900da71de4aae676.jpeg

Dette er fra en i3 så nå har jeg et snev av deler fra en el bil i den 😊

Dette batteriet passer rett på og skal nå sette det på lading og da dette er gjort ,rett i bil og da er dette ekstrautstyret og iorden .

Ikke mange e34 eiere som hadde brukt tid på dette tror jeg ,men sånt liker jeg og vil ha det på stell .

Kommer mer nå imorgen tenker jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Drittjobben tatt.Upd

Det blir noen kg skitt i løpet av årene 😅 I tillegg til ren motor får du jo asfalt på tunet og 😅

Men ja, skjønner godt at motivasjonen droppet, men da gjør det ekstra godt når det er gjort og 🙂👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Olaandref skrev:

Det blir noen kg skitt i løpet av årene 😅 I tillegg til ren motor får du jo asfalt på tunet og 😅

Men ja, skjønner godt at motivasjonen droppet, men da gjør det ekstra godt når det er gjort og 🙂👌

At jeg spylte av et par kilo minst det tviler jeg ikke på ,ganske ekstremt 😊

Ja det passet fint med noe fast masse der nå 😅

Huff ja var null motivert idag morges ,men nå er alt ok og som du sier en befrielse når det er gjort .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er man ferdig og bil er klar for PKK!

Men vi starter fra begynnelsen .

Jeg valgte og fortsette fra igår her og idag har jeg bokstavelig talt brukt hele dagen på tørk og shine .

Her skulle det tørkes og fornyes helt enkelt :

IMG_1948.thumb.jpeg.914f7e5b11c923173ddb91884daeb67e.jpeg

Ting ble funnet frem :

IMG_1967.thumb.jpeg.ffc007cafe8af97d45456d4f7ac18b94.jpeg

Bakdelen med eldre motorer ,er å få tørket de da det er så mye slanger og ledninger men det gikk det og .😊

Brukte tid på krinkler og etterhvert så kommer der frem ting som ikke har vært synlig på lenge pga møkk:

IMG_1952.thumb.jpeg.87d0f10c55ff7b68bced683fd45e88cf.jpeg

Går sakte men sikkert fremover :

IMG_1950.thumb.jpeg.96d3f44112ba3c1e3f4cc60a76a96e41.jpeg
 

Disse tingene her ble vasket rene :

IMG_1953.thumb.jpeg.b2689ac9f7de1aa583dda09f8c76af2e.jpeg

Å bruke tid på dette er tungvint :

IMG_1954.thumb.jpeg.46cddee0a9381a9ad2861a4ddcaee625.jpeg

Men dog så mye bedre når man er ferdig :

IMG_1957.thumb.jpeg.0844fe2582c0f4ccb1697eddf1201019.jpeg

Timene gikk og mye plunder ,men etter steg for steg ble man ferdig her og der .

Deksler og viskerarmer ferdigstilt :

IMG_1955.thumb.jpeg.6e9b9d290a3b7bdb37fa122905587ebd.jpeg

Høyre side :

IMG_1959.thumb.jpeg.1470ac351c66450c519ae02e8e3f7b9a.jpeg

Venstre side ble og nå omsider ferdig med tilhørende plast fornyelse :

IMG_1961.thumb.jpeg.d8dab07de3586f85736994cee6ab9aed.jpeg

Området rundt ABS sentral:

IMG_1963.thumb.jpeg.85a656d525333557dbe8b1f62120be9d.jpeg

Og da dette :

IMG_1965.thumb.jpeg.c04ce0ac019475e521f79e4bb78cbe65.jpeg

Gikk sin tid på dette men verdt hver time .

Så var det inn og starte bil etter de siste dagers drukning .

Vel to sekunder og den gikk som den skulle :

IMG_1969.thumb.jpeg.bc7a2a28224dda2423de7ae135ce56c6.jpeg

Lot den stå og gå  i 30 minutter i variert turtall og når stoppeklokken ringte på 30 blank ,måtte jeg under og se hvordan det så ut .

Fremdeles tørt :

IMG_1949.thumb.jpeg.850be8be015f20d114e0cb3264bab3da.jpeg

Altså selvsagt så ser man jo ikke en oljelekkasje /svetting etter så kort tid ,likevel så ser man jo fort om det sprutlekker her noe det altså ikke gjorde😊.

Vel hvorfor ikke bytte olje på den når først motor var varm og bil svever ?

Kastet meg rundt :

IMG_1970.thumb.jpeg.78b22397a2ea480f7dffb25e2c86179b.jpeg

Er vel to årsiden sist den ble byttet ,men ikke gått stort .Uansett måtte byttes .

Nytt filter på gang :

IMG_1972.thumb.jpeg.d7b48d5211b2a336c8376afb09dd4875.jpeg

Her ble det byttet O ringer og tetningskive:

IMG_1973.thumb.jpeg.d6846b875bef5fd52a7fcb93cdff8405.jpeg

Noe jeg aldri har gjort på den på de 12 årene så på tide 😊.

Noe over 5 liter gikk på og oljen var 10-40 delsyntetisk som denne bilen alltid har gått på .

Så var det på tide og få nullstilt service indikator og fant frem verktøyet som jeg kjøpte for en stund siden :

IMG_1975.thumb.jpeg.dadbcb8b42ea5844c99b2916b2de75fe.jpeg

Litt trykking og absolutt alt er nullstilt :

IMG_1977.thumb.jpeg.86209e5fa2486417cb5700373d74efe4.jpeg

Små elementer som er gøy ,ikke minst så knekker dette verktøyet altav airbaglamper på e32 ,e34 og e36 😊.

Ok fint vær og tørre veier …

Måtte jo ta en testtur etter at bil fikk nye bremser og ikke noe risting fra bremser og fungerte som de skulle 🙏🙏.

Nå er denne bilen rett og slett en fornøyelse å kjøre takket være alt av understell bak er nytt og det som er i front ,virker til å være iorden .

Etterhvert kom man seg hjem igjen og måtte ta en titt etter jobben igår på parkeringsplassen og bildet sier sitt :

IMG_1978.thumb.jpeg.669509c08e6d2f13d30927546591f9c6.jpeg

Her ligger det masse møkk og dritt og som det lukter 😅😅.

Så la jeg merke til noe .

Ikke mye klaring til bunnpanne her :

IMG_1979.thumb.jpeg.78c99746b805f5223b65d014f912d588.jpeg

Nøyaktig 6 cm og det er i grensen synes jeg …

Så jeg må få skaffet en bskyttelses plate som skal være originalt der .

Nå ser jeg jo skruehullene og der den skal stå ,så den skal prioriteres 😊

Når jeg kjørte bil og den ble varm ,så vekket det gamle minner ..

Minnet meg om Tdsen og lekkende dieselpumpe 😅😅.

Nå er heldigvis ikke det problemet på en m30 og etter noen mil ,så er nå duft borte .

Da er det vel bare å ringe Bavaria å få den inn på en eu nå .

Endelig 🙏

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Ferdigstilt og klar for EU.Upd

Veldig bra innsatts her de siste dagene Jan.

utrolig hvor mye dritt som samler seg rundt motor, og den seige oljemassa tiltrekke seg annen dritt og.

Herlig å se en ren M30 :) skjønner det har gått med noen timer her.

godt å gi den et oljeskift som oppmuntring til ny sesong.

Gror vel ikke  noe ugress på den plassen der med det første!

får håpe du ikke blir oppsøkt av en miljøaktivist eller to….😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Veldig bra innsatts her de siste dagene Jan.

utrolig hvor mye dritt som samler seg rundt motor, og den seige oljemassa tiltrekke seg annen dritt og.

Herlig å se en ren M30 :) skjønner det har gått med noen timer her.

godt å gi den et oljeskift som oppmuntring til ny sesong.

Gror vel ikke  noe ugress på den plassen der med det første!

får håpe du ikke blir oppsøkt av en miljøaktivist eller to….😂

Jo takk ,det har gått i ett nå de siste dagene for å bli ferdig .😊

Du det er helt ekstremt og ,det verste er at der er endel igjen enkelte plasser ,men får være grenser og hvor mye man skal dille her under motor 😅.

Oljeskift må til vettu ,det gir sjelefred for meg og bilen.

En m30 er liksom den klassiske motoren uten plast og er litt utfordrende å få skikkelig pga slanger ,ledninger overalt ,men om du først får gjort det så ser det bra ut .

Haha nei der gror ingenting .

Skal ta bilde av hele parkeringsplassen så skal du se ,ikke noe ugress en plass 😅😅.

De andre må liksom til med spade og rake for å få utvidet plassen hos meg er alt dødt og fritt for sånt 😅.

Var en tidligere nabo som var litt sånn type aktivist ,hun lurte fælt på hvor jeg gjorde av alt flytende væsker for det kunne jo ikke være bra og la sånt havne i naturen .

Jeg sa selvsagt at jeg kjørte det på søpla .

Det jeg egentlig har gjort de siste årene ,er å gå inn i skogen ,der har jeg gravd et svært hull som jeg tømmer alt .
Der er det og dødt .

Men der vil det bli fjernet alt på sikt da det skal opp boliger ,så mine synder går fint inntil videre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lært hvordan man lager asfalt. Først trenger man en godt brukt M30 som lekker olje også tar man det derifra.

Minner meg på når jeg var høgger å måtte ta ut gamle Mercedes dieselmotorer. Da var det bare og begynne å grave fram skruene først. Der var som regel hele motoren dekt av oljegrus.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rune-K skrev:

Da har jeg lært hvordan man lager asfalt. Først trenger man en godt brukt M30 som lekker olje også tar man det derifra.

Minner meg på når jeg var høgger å måtte ta ut gamle Mercedes dieselmotorer. Da var det bare og begynne å grave fram skruene først. Der var som regel hele motoren dekt av oljegrus.

Så vittig 😅😅

Dette er en god oppskrift på hjemmelaget asfalt Rune 😅

Jo men det du beskriver her er jo akkurat på kornet sånn min motor var .

Sier jo sitt hvor ille det var når en kabel til motorvarmer dukket opp .

Du nevner grus og motor her ,det ene motorfeste / labben var så ille at det var stykker på størrelser med kjøttboller jeg plukket av .

Men du @Rune-K?

Jeg har fått litt blod på tann nå ….

En stemme inni meg sier at jeg bør pakke om front på motor da det er der det meste har kommet av lekkasje .

Skepsisen :

Om jeg velger å gjøre det så er det par utfordringer jeg ser for meg .

1Hvordan få av registerdeksel uten å ødelegge toppakning der fordeler står ?

2 Er der såpass plass at man får lirket inn nye pakninger uten og ta av den greia som vibrasjonsdemper står fast på ?(Stor mutter )

3 Hvis nei må alt av radiator av for å få løsnet mutter i midten og bruke verktøy til å dra den ut med ?

Å ta selve fordeleren og området der er jeg ikke redd for mtp på topppakning da jeg har gjort det før på e28 .

Så om dette lar seg gjøre uten for mye fjas og ødeleggelser er jeg int i det ,så tar gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fint arbeid utført her Jan 😃👍

Men det beste regner jeg med du skjønner at jeg liner ekstra godt 😉

Ja du gjettet riktig, nemlig rengjøring av motor 🥳🥰 Herlighet som den trengte denne jobben 😂

Men dæven det ble stor forskjell og nå ser du lett om strammingen av de løse skruene har minsket lekkasjen. Tipper dette minsket lekkasje. Jeg har strammet på min og nå tørker jeg bare litt småsvetting på høsten før vinterlagring 👍

Lykke til på eu og ny sesong like rundt hjørnet 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, sveigis skrev:

En stemme inni meg sier at jeg bør pakke om front på motor da det er der det meste har kommet av lekkasje .

Skepsisen :

Om jeg velger å gjøre det så er det par utfordringer jeg ser for meg .

1Hvordan få av registerdeksel uten å ødelegge toppakning der fordeler står ?

2 Er der såpass plass at man får lirket inn nye pakninger uten og ta av den greia som vibrasjonsdemper står fast på ?(Stor mutter )

3 Hvis nei må alt av radiator av for å få løsnet mutter i midten og bruke verktøy til å dra den ut med ?

Å ta selve fordeleren og området der er jeg ikke redd for mtp på topppakning da jeg har gjort det før på e28 .

Så om dette lar seg gjøre uten for mye fjas og ødeleggelser er jeg int i det ,så tar gjerne imot tips.

Se først om det har sluttet og lekke før du gjør noe mer.

Kan ikke tenke meg du får lirket inn nye pakninger uten og løsne den store mutteren. Det sitter jo også et par styrehylser der som stikker ut en 4-5mm. Det er jo også greit å bytte simringen når du først holder på.

I følge verkstedhåndboka til BMW så skal det holde og løsne øvre deksel og medbringeren til svingningsdemperen for og få av nedre deksel. Bunnpannen kan sitte på bare vær forsiktig så du ikke ødelegger korkpakningen.

Du må låse veiva og bruke veldig lang arm for og løsne den store mutteren. Du kan se i tråden min på syvern hvordan jeg gjorde det.

Glemte en ting. Du må antagelig også løsne brakettene til ac pumpe og dynamo. Kort sagt. Det er noen timer skruing for og bytte de to pakningene.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Mye fint arbeid utført her Jan 😃👍

Men det beste regner jeg med du skjønner at jeg liner ekstra godt 😉

Ja du gjettet riktig, nemlig rengjøring av motor 🥳🥰 Herlighet som den trengte denne jobben 😂

Men dæven det ble stor forskjell og nå ser du lett om strammingen av de løse skruene har minsket lekkasjen. Tipper dette minsket lekkasje. Jeg har strammet på min og nå tørker jeg bare litt småsvetting på høsten før vinterlagring 👍

Lykke til på eu og ny sesong like rundt hjørnet 😃

Jo takk for det Tore 😊🙏🙏

Hehe ja jeg vet du liker det og det gjør jo jeg og ,er bare det at jeg aldri setter av tid til sånne ting ,spesielt når den svettet som den gjorde .

Følte det var litt bortkastet men nå ,ser jeg på det på en helt annen måte 😊

Om denne jobben som jeg nå har gjort har bidratt til det bedre ,ja da skal det holdes vedlike her .

Skal gjøre det samme samme som deg og følge med og etterstramme .

Mange takk og det trenger jeg for denne bilen har aldri noensinne gått gjennom en eu uten at det er noe 😩😩😩😅 

 

29 minutter siden, Rune-K skrev:

Se først om det har sluttet og lekke før du gjør noe mer.

Kan ikke tenke meg du får lirket inn nye pakninger uten og løsne den store mutteren. Det sitter jo også et par styrehylser der som stikker ut en 4-5mm. Det er jo også greit å bytte simringen når du først holder på.

I følge verkstedhåndboka til BMW så skal det holde og løsne øvre deksel og medbringeren til svingningsdemperen for og få av nedre deksel. Bunnpannen kan sitte på bare vær forsiktig så du ikke ødelegger korkpakningen.

Du må låse veiva og bruke veldig lang arm for og løsne den store mutteren. Du kan se i tråden min på syvern hvordan jeg gjorde det.

Glemte en ting. Du må antagelig også løsne brakettene til ac pumpe og dynamo. Kort sagt. Det er noen timer skruing for og bytte de to pakningene.

Da tar jeg kortversjonen jeg og tenker …Lar det være som det er nå tenker jeg 😊

Orker ikke noe voldsomme greier nå.

Men takk for svar Rune og skal inn og finlese tråden din igjen nå snart .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Tilbake fra ferie .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...