Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, Clevion skrev:

Jeg har multifunksjonsinstrument i min F10, og lurer egentlig på om det går an å gjøre noe i iDrive-systemet eller en form for koding som gjør at displayet hele tiden vill være hvitt istedenfor at det slår over til oransje når det blir mørkt eller tunnel.

P90093650.thumb.jpg.9fb042a3578eab54fe89cc09c8e054d4.jpg

Jeg personlig elsker det oransje lyset, men smaken er som baken, erre noen som sier. Hadde blått i touranen jeg hadde og det gjorde meg sprø i hode på en kjøre tur på 3 timer. hvitt er litt bedre men foretrekker oransje når det er mørkt ute. Vis du skrur av auto ved og sette den på vanlige kjørelys vil den ikke da låse seg? slik at den ikke byttet farge?(kjenner ikke så godt til den nye multfuksjonsdiplayet, så ikke skyt meg. Men ville jo tro det er mulighet for og kode det på en måte, men vil tippe det er under kombi og endre ett eller annet nacht orange til grau.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Sand1 skrev:

Jeg personlig elsker det oransje lyset, men smaken er som baken, erre noen som sier. Hadde blått i touranen jeg hadde og det gjorde meg sprø i hode på en kjøre tur på 3 timer. hvitt er litt bedre men foretrekker oransje når det er mørkt ute. Vis du skrur av auto ved og sette den på vanlige kjørelys vil den ikke da låse seg? slik at den ikke byttet farge?(kjenner ikke så godt til den nye multfuksjonsdiplayet, så ikke skyt meg. Men ville jo tro det er mulighet for og kode det på en måte, men vil tippe det er under kombi og endre ett eller annet nacht orange til grau.

 

Jeg skulle ihvertfall gjerne hatt muligheten til å kunne bestemme det selv for å se hva som funket best for meg, også fordi jeg syns hvitt lys i speedometer om kvelden er drit sexy. Leser på bimmerfest at det kan ha noe med Ambient Light, men skal ikke den utstyrsdelen var lys generelt i kupén? Jeg har utstyrskode 4UR på min, og i lys-instillingene så kan jeg velge mellom classic og modern ambient light, men ser ikke noe forskjell i lysene generelt i bilen, jeg har ikke lys under interiørlistene som jeg ser andre F10 på YouTube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Clevion skrev:

Jeg skulle ihvertfall gjerne hatt muligheten til å kunne bestemme det selv for å se hva som funket best for meg, også fordi jeg syns hvitt lys i speedometer om kvelden er drit sexy. Leser på bimmerfest at det kan ha noe med Ambient Light, men skal ikke den utstyrsdelen var lys generelt i kupén? Jeg har utstyrskode 4UR på min, og i lys-instillingene så kan jeg velge mellom classic og modern ambient light, men ser ikke noe forskjell i lysene generelt i bilen, jeg har ikke lys under interiørlistene som jeg ser andre F10 på YouTube.

Ser den, kjører man mye i byen så er hvitt mye mere moderne og kjøre med. Kontra landveier(som jeg fortrekker oransje) men i byen så er det mye mer opplyst og krever ikke like mye av konsentrasjonen. Så er mye frekkere med hvitt:-D Er Ganske sikkert at du kan kode det, i å med at den velger farge ut fra dags lys. har gått på tidligere pre lci og endre farge på km stand og slik til hvitt, men jeg mener på vår pre lci så er det fast oransje på tall skiva og ambient lys.  men hvilken du må kode er jeg litt mere usikker på, men vil tippe det ikke er så ulikt det som er på prelci bilene, mulig den har fått en egen linje i å med det er Lci. Men vil nok ha nacht-orange i kombi aktivert. så er det bare og google det foran, for sjekke hva det er fornoe, mulig man må endre flere for at det skal stemme da nedre del og øvre del kan være forskjellige. men la for all del noen som har utstyr og peil gjøre det, sjekk 1 side av den store diagnose tråden. Er risikosport og herje med dårlig utstyr. 

 

Ser det er flere som har lci som klager over dårlig lys på ambient lys. Men skulle være snodig om noen hadde valgt og fjerne det på en så ny bil. har du ikke led stripene under heller? 

 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sand1 skrev:

Ser den kjører man mye i byen så er hvitt mye mere moderne og kjøre med, kontra landveier(som jeg fortrekker oransje) men i byen så er det mye mer opplyst og krever ikke like mye av konsentrasjonen. Så er mye frekkere med hvitt:-D Er Ganske sikkert at du kan kode det, for det har iallefall gått frem til lci. men hvilken du må kode er jeg litt mere usikker på, men vil tippe det ikke er så ulikt det som er på prelci bilene, mulig den har fått en egen linje i å med det er Lci. Men vil nok ha nacht-orange i kombi aktivert. så er det bare og google det foran, for sjekke hva det er fornoe, mulig man må endre flere for at det skal stemme da nedre del og øvre del kan være forskjellige. men la for all del noen som har utstyr og peil gjøre det, sjekk 1 side av den store diagnose tråden. Er risikosport og herje med dårlig utstyr. 

 

Ser det er flere som har lci som klager over dårlig lys på ambient lys. Men skulle være snodig om noen hadde valgt og fjerne det på en så ny bil. har du ikke led stripene under heller? 

 

Jeg tror nok jeg skal forhøre meg med noen av gutta som har holdt på med koding å retrofitting en god stund :)

Har ingen lys under noen av interiørlistene, noe jeg syns er litt rart da jeg ser andre F10 har det samme. Skal google litt rundt for å sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Clevion skrev:

Jeg tror nok jeg skal forhøre meg med noen av gutta som har holdt på med koding å retrofitting en god stund :)

Har ingen lys under noen av interiørlistene, noe jeg syns er litt rart da jeg ser andre F10 har det samme. Skal google litt rundt for å sjekke :)

Det ville jeg ha gjort. Kombi  3007 DIM_NACHT_werte=FF wertw=32 Changes orange night colors of kombi to white at night (no navi night switch too) Nå kan jeg ikke si med 100% sikkerhet at dette er tilfelle for din bil, men ser ut og funke på mange F serie biler så vil tippe strengen er riktig. Finnes strengen så er er det bare og prøve og endre,  i så fall så har default settings og kan endre tilbake. 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Clevion skrev:

Jeg skulle ihvertfall gjerne hatt muligheten til å kunne bestemme det selv for å se hva som funket best for meg, også fordi jeg syns hvitt lys i speedometer om kvelden er drit sexy. Leser på bimmerfest at det kan ha noe med Ambient Light, men skal ikke den utstyrsdelen var lys generelt i kupén? Jeg har utstyrskode 4UR på min, og i lys-instillingene så kan jeg velge mellom classic og modern ambient light, men ser ikke noe forskjell i lysene generelt i bilen, jeg har ikke lys under interiørlistene som jeg ser andre F10 på YouTube.

Som en liten tilleggsopplysning kan det nevnes at grunnen til at f.eks. BMW velger rødt lys i instrumentpanelet er at rødt lys er den bølgelengden som forringer nattsynet vårt i minst mulig grad.
Med andre ord, hvis du ser like lenge på et hvitt og et rødt instrumentpanel, også ser tilbake på den mørke veien du kjører på, vil du ved det røde instrumentpanelet ha best nattsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sand1 skrev:

Det ville jeg ha gjort. Kombi  3007 DIM_NACHT_werte=FF wertw=32 Changes orange night colors of kombi to white at night (no navi night switch too) Nå kan jeg ikke si med 100% sikkerhet at dette er tilfelle for din bil, men ser ut og funke på mange F serie biler så vil tippe strengen er riktig. Finnes strengen så er er det bare og prøve og endre,  i så fall så har default settings og kan endre tilbake. 

 

Ja jeg vil ha muligheten til å kunne endre det hvis jeg ikke liker det :)

3 minutter siden, ShellMotul skrev:

Som en liten tilleggsopplysning kan det nevnes at grunnen til at f.eks. BMW velger rødt lys i instrumentpanelet er at rødt lys er den bølgelengden som forringer nattsynet vårt i minst mulig grad.
Med andre ord, hvis du ser like lenge på et hvitt og et rødt instrumentpanel, også ser tilbake på den mørke veien du kjører på, vil du ved det røde instrumentpanelet ha best nattsyn.

Det er klart, men jeg tror ikke forskjellen er så veldig stor, ettersom Audi kjører med hvitt i instrumentene på natt/mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert sett så har det så mye å si at det blir brukt i praksis, av f.eks. militæret, stjernekikkere eller under nattorientering.
Men i en bil så har man så mye "lysforurensning" i form av egne frontlys, møtende trafikk, gatelys osv. at det som du sier, sikkert har minimal innvirkning (uten at jeg har testet, men det har sikkert bilprodusentene). Men ja, bare et lite sidespor, eller "fun fact" om du vil :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ShellMotul skrev:

Isolert sett så har det så mye å si at det blir brukt i praksis, av f.eks. militæret, stjernekikkere eller under nattorientering.
Men i en bil så har man så mye "lysforurensning" i form av egne frontlys, møtende trafikk, gatelys osv. at det som du sier, sikkert har minimal innvirkning (uten at jeg har testet, men det har sikkert bilprodusentene). Men ja, bare et lite sidespor, eller "fun fact" om du vil :).

Helt klart at oransje lyset til BMW er super behagelig å se på, etter at jeg solgte E60en så var jeg så idiot og kjøpte en VAG produkt, da med blåe lys, kan ikke fatte å begripe at det er noe godt å se på. Men på en annen side, får jeg muligheten til å velge hvitt lys på natten, men ikke liker det, så bytter man jo bare tilbake, det skal jo ikke være irriterende for øya og kjøre på kveldstid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål om bruk av startkabler:
(søkte etter 'startkabler' i denne tråden, uten hell) 

Hvordan bør jeg gå frem når jeg skal yte start-hjelp til en annen bil?
Bør jeg koble kablene rett på batteriet, eller på punktene i motorrommet?
Og noen rekkefølge på kobling som er anbefalt?

På forhånd takk
Terje

Edit:
Jeg bare gjorde det.
1. Plusspolen på batteriet til bilen som trenger hjelp.
2. Plusspolen på mitt batteri (under bagasjerommet)
3. Minuspolen på mitt batteri
4. "jord" på bilen som trenger hjelp.

Endret av telekarlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
1 minutt siden, Marius2002 skrev:

@Clevion HDC er genialt. Brukte den en del på E91en når det var svært glatt ute og jeg måtte ned lange bratte parti. Funker bare opp til 25kmt, men det er greit. Justerer farten 5(?)-25kmt med cruise control-hendelen. :)

 

Har nesten nettopp kjøpt bilen, så har ikke fått gått igjennom håndboka enda, selvom den også ligger i iDrive-systemet, og det er så sykt mye knapper i bilen :P Se om jeg får testa ut i morra når jeg skal på jobb :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.1.2018 at 0.11, Clevion skrev:

Har nesten nettopp kjøpt bilen, så har ikke fått gått igjennom håndboka enda, selvom den også ligger i iDrive-systemet, og det er så sykt mye knapper i bilen :P Se om jeg får testa ut i morra når jeg skal på jobb :) Takk!

Den fungerer også i revers ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...