Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

På 24.1.2019 den 12.31, ///M-ini95 skrev:

Strammer er ikke vanskelig eller kjempedyrt å bytte. Selve strammer koster rundt 1000 lappen og en rutta mekaniker byttern ut kjapt på N47 motoren. Var litt mer lok med min pga turbo 2 og dpf var i veien, men på singel turbo N47 er det ganske straigt forward. Nesten så du kan bytte selv fra oversida, om du orker seff :P

 

På 24.1.2019 den 15.03, ahj skrev:

Nå sitter jo alt dette bak på N47/N57. Se bilde jeg sendt deg så ser du litt hvor den sitter hen. Jeg har hørt at har du gjort dette før så er det en times jobb :) På N53 sitter alt dette foran. Jeg brukte 15 min med mye somling etter verktøy. 

Bavaria i Stavanger skulle ha 1 615 kroner for å bytte øvre kjedestrammer. 746 kroner for delen (11318586699) og resten i arbeidspenger (40 minutter). De ville imidlertid ta forbehold om at registeret ikke forskyver seg når strammeren tas ut, så det gidder jeg ikke gå med på. Vil finne noen som gjør jobben ordentlig og til en gitt, avtalt pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje ikke alle som har fått det med seg, så tenkte informere folk her om at det er lurt å ta en telefon til nærmeste BMW forhandler. Det har tidligere vært lenket til brannfare pga lekkasje i EGR kjøler, noe som som gjaldt 4 sylindra biler mellom 12/2014 - 08/2016 og 6 sylindra mellom 07/2012 - 06/2015. 

Tydeligvis har dette blitt strukket til å gjelde eldre biler også, da selv biler med N47 motorer blir kalt inn til aksjon. Min er blant annet en del av dette, 525d bygd 02/2012. Vet ikke om BMW kommer til å sende brev om aksjonen, men jeg hadde mine tvil og valgte å kontakte dem isteden. Både Bilia Skøyen og Bavaria Økern var veldig imøtekommende når jeg spurte om aksjonen. Bilia Tønsberg hørte jeg fra en annen F10 eier, not so much. Verdt å ha i bakhue for dem som bor i Vestfold. 

20190213_171816.thumb.png.e72dacff30b30701cb63135da321e292.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Er kanskje ikke alle som har fått det med seg, så tenkte informere folk her om at det er lurt å ta en telefon til nærmeste BMW forhandler. Det har tidligere vært lenket til brannfare pga lekkasje i EGR kjøler, noe som som gjaldt 4 sylindra biler mellom 12/2014 - 08/2016 og 6 sylindra mellom 07/2012 - 06/2015. 

Tydeligvis har dette blitt strukket til å gjelde eldre biler også, da selv biler med N47 motorer blir kalt inn til aksjon. Min er blant annet en del av dette, 525d bygd 02/2012. Vet ikke om BMW kommer til å sende brev om aksjonen, men jeg hadde mine tvil og valgte å kontakte dem isteden. Både Bilia Skøyen og Bavaria Økern var veldig imøtekommende når jeg spurte om aksjonen. Bilia Tønsberg hørte jeg fra en annen F10 eier, not so much. Verdt å ha i bakhue for dem som bor i Vestfold. 

20190213_171816.thumb.png.e72dacff30b30701cb63135da321e292.png

Hvorfor er det fare for brann? Har du delenummer på din egr? Så kan jeg sammenligne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ahj skrev:

Hvorfor er det fare for brann? Har du delenummer på din egr? Så kan jeg sammenligne :) 

Husker ikke 100% hvorfor, men var snakk om at om at kjølevæske fra egr kjølern blander seg med varm sot som i sin tur smelter innsugsmanifoldet. Små hull i manifoldet fører til at den trekker inn luft som igjen fører til brann. 

Har ikke fått bytta min ennå, så aner ikke hva delenr er. Finner ikke noe på etk heller :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Husker ikke 100% hvorfor, men var snakk om at om at kjølevæske fra egr kjølern blander seg med varm sot som i sin tur smelter innsugsmanifoldet. Små hull i manifoldet fører til at den trekker inn luft som igjen fører til brann. 

Har ikke fått bytta min ennå, så aner ikke hva delenr er. Finner ikke noe på etk heller :)

 

Stemmer bra, kan bl.a. lese her:

https://www.bmwblog.com/2018/10/23/bmw-expands-egr-recall-to-1-6-million-vehicles/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et sett med LED-pærer til interiør i en F11. Noen som vet hvordan leselysene i baksetet demonteres? 

Sliter også litt med leselys/interiørlys foran. Sett et par videoer på YouTube og får den delvis ned, men det er litt begrenset hvor mye makt jeg tør å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Chrono skrev:

Jeg har kjøpt et sett med LED-pærer til interiør i en F11. Noen som vet hvordan leselysene i baksetet demonteres? 

Sliter også litt med leselys/interiørlys foran. Sett et par videoer på YouTube og får den delvis ned, men det er litt begrenset hvor mye makt jeg tør å bruke. 

De sitter ganske godt fast, så krever litt makt. Jeg brukte bare denne her som guide, og regner med at du sikkert har sett den:

Om du fikler litt og bruker bittelitt mer makt, så får du dem ut. Klipsene skal tåle en del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at noen kobler lader/batteri til bilens batterikablene dersom de må ta ut batteriet. Forstår at årsaken til dette er å holde bilens elektronikk forsynt med spenning mens batteriet er frakoblet. 

Er det nødvendig med denne prosedyren? Er det negativt at bilen står uten batteri en kort tid? Annen data/elektronikk har ofte godt av å bli restartet av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betraktninger rundt F11.

 

Har rattet min F25 i snart 3 år og har aldri hatt en bil så lenge før, kort fortalt - den gjør jobben som transportmiddel og hyttefrakter på en utmerket måte.

Men har alltid vært svak for F11 og sett for meg at en dag... Vel, det har dukket opp en anstendig bil hos "min" mann i bilbransjen. Så ratter denne nå, bilen er en Glaciersilber 16' 520Xdat.

Kort fortalt er det et par ting som gjør meg svak for F11 og 5'er generelt, det er komfortsetene - den generelle komforten og luksusen i en 5 serie og det estetiske selvsagt. LCI er et must, så også X-drive.

Etter noen år med N47 må denne også byttes ut med en B47 eller bedre, bilen jeg ratter er en 16' 520Xdat med adblue og 163 nedjusterte hester, denne er overraskende lite responsiv og daff kontra vår N47 (dog er dette med originale 184hk)

Jeg trenger ikke M sport, faktisk er jeg såvidt tilbakelent at "luxury" nesten kan foretrekkes, igjen - hyttevei og høyde er et tilbakevendene tema, da mine siste 2 biler har vært av typen høy = SUV/SAV er jeg litt miljøskadd.

Det er ikke første gang jeg ratter F11 LCI, men har gjort meg noen tanker.

Deilig endelig med norsk meny tekst i idrive, men var ikke komfortsetene i E6* bedre? Motoren virker daff, komforten over humpler og fartsdumpler er mye bedre enn i vår F25 - som forventet, eller kanskje bedre enn forventet? Ellers er bilen lavere enn fryktet, interiøret er fantastisk, dog savner jeg skiltavleser, ryggekamera og Webasto, HUD er også noe jeg gjerne vil ha i neste bil.

Siden vi kjøpte hytte og la latterlig mye kr i denne - har heller ikke lysten på å bruke "mye" penger på neste bil vært så stor, så prisen på LCI F11 tiltaler meg.

Samtidig er jo LCI F25 et ganske moderat og kjedelig valg, hvertfall når man kommer fra en ganske utmerket 13' F25 fra før.

Men etter 3 år i en F25, klarer jeg ikke å gå ned, uansett hvor mye jeg liker F11, kanskje var savnet etter komfortstolene sterkere enn inntrykket av å sitte i dem nå er - jeg husker dem som bedre i vår E61. Dette later til å være nok et tilfelle av "the one who got away", som E53 også var, synd - men F11 er en glimrende bil som holder seg godt, tiltross for luftbelger og comfort access dørhåndtak.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MGunders skrev:

Har merket meg det samme angående komfortseter i E6x. Har trodd at forskjellen kanskje skyldtes at jeg hadde Leder exclusive E61 og vanlig Dakota i F11?

Jeg hadde vanlig dakota i vår 09 E61, så også i denne F11´n.

Komfortsetene har jo endret seg underveis, husker de jeg hadde til vår e39 530 var mer komfortorienterte, men disse var med massasje, så kanskje de opplevdes som flatere.

I vår E61 var komfortsetene fantastiske, lårstøtte gikk lenger ut enn de gjør på f11´n, opplevdes som bredere - men med mer støtte, denne hadde "bare" minne på førersiden, i F11 er det også på passasjersiden.

Utvilsomt vil Nappa føles bedre ut, men selve stolen er neppe "bedre" mtp det å sitte.

Vel den utmerkede F11 er levert tilbake, å kjøpe bil er gøy og det å prøve bil er utvilsomt morsomt. Noen ganger kan slike opplevelser også være lærerike og man ender sjelden med å ta et skritt tilbake og ende "lykkelig" tilbake til utgangspunktet.

Men å bli voksen handler vel også om å vite hva man vil ha, så nå er det enten LCI F25, ikke med 163hk, evt så ser jeg ann hvordan prisutviklingen går med F15.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...