Gå til innhold

96' BMW Hellrot Coupe Individual (Solgt)


BjornarHS
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, sveigis skrev:

Som tidligere nevnt en glede å se arbeidet du legger bak på denne bilen.

Detaljer som ingen andre tenker på ,kommer på plass her .😊

Akkurat sånn e36 bør passes på .

Misunner deg big time en e36 i den standen .

Ja, blir litt slik når en har hatt den så lenge en har, da begynner en å dille med detaljer her og der som ellers kansje hadde havnet litt ned på listen 😅👍

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Har mange gode minner om E36, har vel hatt 5 slike tror jeg? 
flotte biler som fortjener omtanke og pleie. De bør vel gå opp i pris også. Har du fått den godkjent som 328i?

 

Ja, prisen på E36 har allerede steget endel. Det viser nok kansje best på M3ene, der en 3.0 nå ligger til 250-300, og 3.2ene over 400. Sant skal sies har nok prisene på disse vært høye i tyskland noen år nå (får såklart under der og, men biler i ryddig stand har vært høyt priset der en stund nå). 

Var å fikk den godkjendt da tidlig høst 2019, så alt fra motor til motorsport felgene er inne i vognkort 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BjornarHS skrev:

Det viser nok kansje best på M3ene, der en 3.0 nå ligger til 250-300, og 3.2ene over 400. 

Svir ikke så mye i sjela da å huske at jeg takket nei til tilbud om å kjøpe en M3 for 95k for noen år siden da, neida.. Men nesten like greit at prisene går opp så disse beholdes hos entuasiaster som tar vare på dem i stedet for at de blir billige herjebiler. 

Ellers flotte oppdateringer her :) Vanvittig tilfredsstillende når både bil og garasje ser kirurgisk ryddig og rent ut. Sikkert minst like givende å jobbe på også da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2021 den 18.25, Gabz skrev:

Svir ikke så mye i sjela da å huske at jeg takket nei til tilbud om å kjøpe en M3 for 95k for noen år siden da, neida.. Men nesten like greit at prisene går opp så disse beholdes hos entuasiaster som tar vare på dem i stedet for at de blir billige herjebiler. 

Ellers flotte oppdateringer her :) Vanvittig tilfredsstillende når både bil og garasje ser kirurgisk ryddig og rent ut. Sikkert minst like givende å jobbe på også da. 

Ja, ser bare tilbake på slik som denne ifra 2014: 

https://www.finn.no/52181510

Husker og det gikk en lik her i området som ble solgt for tett over 100000 om jeg ikke husker feil på rundt samme tiden. 

Garasjen ble jeg fornøyd med. Er en 60m3 garasje som hører med eiendommen vi kjøpte. Da vi kjøpte var den igrunnen bare satt opp og ikke gjort mer (ble bygd helt tilbake i 2000). Så en fikk kledd vegger og tak og lagt inn strøm nå i høst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Da var en i gang med M50 innsugs-ombyggingen.

Kjøpte m50manifold.com sitt sett, slik en fikk både nye pakninger, og ellers det meste en trenger for å få jobben gjort.

IMG_20210422_112402.thumb.jpg.29809ccbdfb5735c8d7ae9089a026db4.jpg Manifold av:IMG_20210422_115701.thumb.jpg.6e4bcabe4423bcde49a9c4228a821a41.jpg

 

Brukbar forsjell på 2.5 og 2.8:

IMG_20210422_115650.thumb.jpg.b85cc20808ad2032bcf5e5add10b400f.jpg

Noe det derimot ikke kommer frem i m50manifold sine instruksjoner, er bruken av innsugstemperatur-sensoren. Etter å ha sjekket litt, ser det ut til at M50 sensoren som står i (og kan kobles direkte på pluggen som er på M52 elnettet) måler rundt 40*c for mye, noe som angivelig kan gi utslag på ytelsen.

Endte derfor opp med å modifisere M52 sensoren, som i utgangspunktet er en klip-inn sensor, og ikke skrudd. Slipte ned sensoren, og gjenget den med m12x1.5.

61nfVYCtPPL._AC_SX355_.jpg.eb20e7aa495cfd96115861ab01b2202b.jpg

M50 til venstre, modifisert M52 til høyre.

IMG_20210422_134909.thumb.jpg.7d4d09b3edefb928cf306f2aeae70c55.jpg

Det meste på plass:

IMG_20210422_180049.thumb.jpg.a08bd0949a97d7fcc0b89bf85aa4dfe2.jpgIMG_20210422_192250.thumb.jpg.dca4d63cdbb7d8d981a11aa77073c45c.jpg

Oppdaget nå at jeg må slipe litt festeørene på fuelrailen, så får ta det imorgen. Oppdatering kommer når alt er på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort på to M52 motorer nå, er merkbar forskjell i toppen (spesielt med remap).  Min erfaring er at det ikke nødvendigvis blir så mye raskere, men morsommere å kjøre fordi ting ikke "dabber" av over 5200-5500Rpm som før.

Dette tror jeg du kommer å bli fornøyd med, spent på hva din erfaring blir (hver forberedt på når du starter opp så høres den ut som en diesel motor de første minuttene, blir like skremt hvergang selv :-D )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, sveigis skrev:

Nydelig stykke jobb dette ,og skal vel bli merkbar forskjell på effekt her og 😊

Takker, blir spennende å teste med nytt innsug. Er vertfall dugendes forsjell på kanalene på disse :)

3 minutter siden, fxslin skrev:

Det har jeg gjort på to M52 motorer nå, er merkbar forskjell i toppen (spesielt med remap).  Min erfaring er at det ikke nødvendigvis blir så mye raskere, men morsommere å kjøre fordi ting ikke "dabber" av over 5200-5500Rpm som før.

Dette tror jeg du kommer å bli fornøyd med, spent på hva din erfaring blir (hver forberedt på når du starter opp så høres den ut som en diesel motor de første minuttene, blir like skremt hvergang selv :-D )

 

Merker godt draget forsvinner over 5500 på disse ja, så er vell det jeg har lest og.

Hvordan gjorde du det med fuelrailen? Slipte du av festeørene på rail eller trimmet av på manifold, ser og at o2-sensorfestet må vekk?

Hvor fikk du tatt remap? Ser fezken i sverige tar på seg remapping, men hadde kansje håpt å slippe å sende hjernen over landegrensen 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, BjornarHS said:

Takker, blir spennende å teste med nytt innsug. Er vertfall dugendes forsjell på kanalene på disse :)

Merker godt draget forsvinner over 5500 på disse ja, så er vell det jeg har lest og.

Hvordan gjorde du det med fuelrailen? Slipte du av festeørene på rail eller trimmet av på manifold, ser og at o2-sensorfestet må vekk?

Hvor fikk du tatt remap? Ser fezken i sverige tar på seg remapping, men hadde kansje håpt å slippe å sende hjernen over landegrensen 🤔

Ja, måtte slipe vekk festene på fuelrailen.  Likte ikke helt det, men ble bra når vi gjorde det. Husker ikke helt greia med O2 delen (jeg må gå tilbake til min egentråd å sjekke...), men fulgte instruksene fra M50Manifold ordrett så gikk det bra.

Jeg rakk aldri å remappe de swappene jeg gjorde på M52B28 motorer. Men på M52B28TU motoren, så kjøpte jeg like greit en hel hjerne fra Fekzen hvor han la inn map + nødvendige ting på.  (Hvis jeg engang skal bygge den tilbake til OEM stand, så tenkte jeg at dette var greit). Litt dyrere men slapp å sende en hjerne til Sverige. Nå er jo Fekzen en seriøs kar, så hadde ikke hatt beskymringer med å sende en hjerne til ham.

Det ble merkbar forskjell med map på M52B28TU i det øvre registret.... Jeg har en del vidoer på youtube, hvor du kan høre det hvis du er interessert...

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var m50-innsuget endelig på plass og fungerende.

IMG_20210508_183052_Bokeh.thumb.jpg.803e6e57153c2e63ba97b212108ba9ac.jpg

Monterte alt sammen (måtte tilpasse railen litt), for så oppleve storlekkasje ifra dyser, så da var det bare å ta av fuel-railen igjen og montere nye oringer. Etter dette, ble det tett og fint.

Neste problem var at temp-sensoren på innsuget visste seg å være defekt (leste av -38*c). Så da ble det bestilt ny sensor, og videre montering avventet.

Fikk tatt en testrunde, og ser at bilen går litt bedre på høye turtall, samt jeg synes det er en litt annen innsugslyd.

Alt i alt en grei oppgradering, men ikke noe jeg mener er et absolutt must på disse. 2,8en går jo i utgangspunktet greit, samt det er ikke så ofte man trenger den effekten så langt oppe :)

Fikk også montert m50 deksel over dysene. Lambda-kontaktene måtte stripses i kabelgaten, da di tar oppi dekselet viss ikke.

Selve dekselfestene slipte jeg ned cirka 4-5mm, slik dekselet nesten ligger helt nede på innsuget.

IMG_20210509_133605.thumb.jpg.3a194eb2fa2bb8b0d4084ea7698666a8.jpg

IMG_20210509_134145.thumb.jpg.d73a51653adab33df7d948949eac505e.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, BjornarHS said:

Fikk tatt en testrunde, og ser at bilen går litt bedre på høye turtall, samt jeg synes det er en litt annen innsugslyd.

Det blir litt annen lyd ja.  Mulig jeg tar feil, men mener jeg at mine gikk litt bedre etter å ha fått unna noen kilometere. Noe med at hjernen må tilpasse seg litt. Husker jeg testet min tidligere Z3 stock M52B28 imot @Havers sin  Z3 M50swapped M52B28 på skogen. Da ble det ganske tydelig at han dro fra meg når vi kom opp i turtall bortover, ikke natt og dag forskjell. Men sakte men sikkert dro ham fra meg bortover sletta, selv om jeg hadde bedre utgang enn ham.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, fxslin skrev:

Det blir litt annen lyd ja.  Mulig jeg tar feil, men mener jeg at mine gikk litt bedre etter å ha fått unna noen kilometere. Noe med at hjernen må tilpasse seg litt. Husker jeg testet min tidligere Z3 stock M52B28 imot @Havers sin  Z3 M50swapped M52B28 på skogen. Da ble det ganske tydelig at han dro fra meg når vi kom opp i turtall bortover, ikke natt og dag forskjell. Men sakte men sikkert dro ham fra meg bortover sletta, selv om jeg hadde bedre utgang enn ham.

 

Det ser jeg igrunnen ikke bort ifra. Tenker jeg får bruke bilen endel fremover viss været tillater det 👍

Har du opplevd at motoren ruser seg opp ved kaldstart på de 2.8ene du har hatt forresten? Den gamle 2.0en som stod i gjorde aldri dette, men 2.8en gjør det hver gang den er kald (opp til typ 2500ish ett sekund eller to). Har hørt om flere som opplever det samme med disse, samt lest noen mener det er for å bygge opp oljetrykk fort. Synes derimot det var merkelig 2.0en aldri gjor det isåfall 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, BjornarHS said:

Har du opplevd at motoren ruser seg opp ved kaldstart på de 2.8ene du har hatt forresten? Den gamle 2.0en som stod i gjorde aldri dette, men 2.8en gjør det hver gang den er kald (opp til typ 2500ish ett sekund eller to). Har hørt om flere som opplever det samme med disse, samt lest noen mener det er for å bygge opp oljetrykk fort. Synes derimot det var merkelig 2.0en aldri gjor det isåfall 😅

Ja det har jeg. Det samme gjør S50 min også. Alltid litt høyere turtall ved kaldstart, også går den rolig ned til tomgang. Alltid tenkt at dette var normalt jeg?

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, fxslin skrev:

Ja det har jeg. Det samme gjør S50 min også. Alltid litt høyere turtall ved kaldstart, også går den rolig ned til tomgang. Alltid tenkt at dette var normalt jeg?

Da er det sikkert normalt ja 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • BjornarHS changed the title to 96' BMW Hellrot Coupe Individual (Solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...