Gå til innhold

Kjøp & Salg - Forslagkasse


mkj
 Share

Anbefalte innlegg

Det har kommet veldig mange tilbakemeldinger på at vi bør ta tak i seksjonen for Kjøp & Salg her på Bimmers.no, så da gjør vi det  O:)

 

Vi trenger derfor mest mulig tilbakemeldinger fra alle brukere om hva som ønskes. Inndeling av kategorier, funksjoner og annet. Kom gjerne med eksempler fra inn- og utland på forum eller rubrikksider som har løst omsetning av kjøretøy og deler på en smidig og enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var jeg som påpekte dette så kan jeg komme med et forslag:

 

BMW-deler til salgs deles inn slik:

- Motor, gir, drivverk og understell

- Karosseri og eksteriør

- Interiør

- Lykter, el.deler og bilstereo

- Felger og dekk (denne har vi jo fra før, men ville bare nevne den)

 

Kunne også tenkt meg en lignende inndeling på vanlig forum også. Spesielt dekk og felg hadde vært fint å fått egen kategori på, da det er mye tråder om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne også tenkt meg en lignende inndeling på vanlig forum også. Spesielt dekk og felg hadde vært fint å fått egen kategori på, da det er mye tråder om dette. 

 

På teknisk tror jeg ikke det er en god løsning. Jeg tror det er bedre man deler opp teknsik etter modell-"generasjoner", slik at beslektede modeller (f.eks. e6x, e7x, e8x og e9x i samme forumdel) kommer sammen.

 

Eneste unntak er kanskje dekk og felg som du nevner, da dette er et ganske universalt tema.

 

På kjøp og salg derimot synes jeg forslaget ditt er en god tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På teknisk tror jeg ikke det er en god løsning. Jeg tror det er bedre man deler opp teknsik etter modell-"generasjoner", slik at beslektede modeller (f.eks. e6x, e7x, e8x og e9x i samme forumdel) kommer sammen.

 

Eneste unntak er kanskje dekk og felg som du nevner, da dette er et ganske universalt tema.

 

På kjøp og salg derimot synes jeg forslaget ditt er en god tanke.

 

Problemet da blir at man ender opp med sinnsykt mange underforum, som igjen blir veldig uoversiktlig. I tillegg passer mange deler overens fra forskjellige modeller, som feks E30 og E34. Slik som bilforumet.no er, er det håpløst mange underforum.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to tekniske løsningene som K-E legger fram her, med kjøp/salg + feedbacksystem, er noe vi vurderer. Men disse er to 3. parts utvidelser som da vedlikeholdes av 3. parts-firma. Da er man prisgitt at disse utvidelsene blir oppdatert og vedlikeholdt i takt med utviklingen av grunnplattformen til IP.Board om man ønsker å fornye Bimmers i takt med oppdateringene derfra.

 

Vi skal se på dette, og under vurdering ta kontakt med utviklerne bak disse utvidelsene for å grave litt dypere. Også er det selvfølgelig viktig med mer feedback fra alle som bruker Bimmers.no. Vi må vite at dette er noe som virkelig ønskes/savnes av flertallet, og at det kommer til å bli godt brukt om vi skal legge ressurser og mesteparten av tiden i dette framover ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kjøp og salg (som denne tråden egentlig handler om) synes jeg det bør være krav til en realistisk ønsket pris (alle vet hva de innerst inne ønsker for en vare). I tillegg mener jeg bilder bør være et krav.

 

 

Problemet da blir at man ender opp med sinnsykt mange underforum, som igjen blir veldig uoversiktlig. I tillegg passer mange deler overens fra forskjellige modeller, som feks E30 og E34. Slik som bilforumet.no er, er det håpløst mange underforum.... 

Jeg er enig, det er derfor jeg kunne tenkt meg generasjoner, og ikke et forum for den enkelte "e-kode". Om man holder seg til generasjoner bør det holde med 4-5 kategorier, noe som ikke er mer enn ditt forslag. :)

 

Eksempel på dette kan være:

 

- e36, e34, e32 og eldre (jeg vet e30 og den "gjengen" er generasjonen før, men jeg føler likevel disse hører endel i lag. Spesielt med tanke på at mange benytter seg av motorer tvers av disse). Evt. kan man ha enda en tidligere kategori.

 

- e46, e39, e39 og "resten" av beslektede biler. - Her føler jeg det er et naturlig skille fra "e36-generasjonen".

 

- e9x, e6x og resten av disse som nevnt tidligere. - Det samme her.

 

- Fxx-biler. - ...og her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er ikke snakk om rene e-koder, men en samling av de som "hører sammen". Alle modellene har noe mer hverandre, men det vil smitte over uansett hvordan man deler opp dette (f.eks. elektronikk man man gjør det på måten over her).

 

I mitt eksempel er forøvrig e34 og e28 i samme kategori. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er ikke snakk om rene e-koder, men en samling av de som "hører sammen". Alle modellene har noe mer hverandre, men det vil smitte over uansett hvordan man deler opp dette (f.eks. elektronikk man man gjør det på måten over her).

 

I mitt eksempel er forøvrig e34 og e28 i samme kategori. :)

 

 

Jeg synest også dette er den mest matnyttige planen, da vil di aller fleste ha en til to seksjoner og forholde seg til. Det vil nok uansett gå raskere å skanne igjennom to forskjellige, enn den grautsuppa vi har i dag med alt i ett.

 

 

Igjen, det har jo vist seg at en god del av brukegruppa stiller seg svært vanskelig til forandring. Dersom det er mulighet for det, kunne det vert ett alternativ å hatt en "samletråd" bare med lesertilgang for dem som vil ha med seg alt kjapt og galt? Dvs slik at man bare kan skrive i den originale tråden i ett av underforane, men det vil fortsatt oppdatere de paralelle trådene i samlegruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp og salg inndeling har jo vært diskutert øren ganger før, og få er enige.

 

Min mening:

 

-Behold alt i en undergruppe som nå (vent, ikke gå av hengslene).

-La første post (altså annonsen) måtte (krav, rent teknisk) inneholde en del info, som kan brukes som tags. Her kan du f.eks har undergrupper som motor, interiør osv.

-På denne måten kan jeg gå innpå kjøp og salg, og bla i dag når jeg bare ønsker å se meg rundt, kanskje jeg kommer over noe jeg ikke hadde tenkt å kjøpe men bestemmer meg for at dette skal jeg pga pris eller noe i den duren.

-La det være x antall obligatoriske felt i den nevnte førsteposten, og flere felt som er mulig å fylle ut, eksempelvis delenummer.

-På venstre side (omtrent som finn) kan man huge av for hvilke kategorier man ønsker at skal vises.  

 

Et "e" system vil ikke fungere. Da er dagens løsning bedre. Jeg er til dels også skeptisk til et rent "motor/gir"/"interiør"...... system, hvor poster man om man har flere deler som gjerne henger sammen? forstilling som da inneholder motorfester (motor), tannstang (styring), bremser (bremser), fjærbein (understell)... dere tar tegninga. Husk at av og til er man ute etter en bestemt del, og av til blar man bare. Den siste blir skadelidende med en gang man deler opp. Det vil til dels også letinga etter spesifikk deler bli, da den er prisgitt at alle er kjent med hvor alt passer. Folk greier jo ikke å poste riktig i teknisk en gang.

 

Søket bør også da begrenses til det man allerede har foran seg, slik at man kan sortere med "tags" (som finn), og søke innenfor dette, eller vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er ikke snakk om rene e-koder, men en samling av de som "hører sammen". Alle modellene har noe mer hverandre, men det vil smitte over uansett hvordan man deler opp dette (f.eks. elektronikk man man gjør det på måten over her).

 

I mitt eksempel er forøvrig e34 og e28 i samme kategori. :)

 

Dette synes jeg var en veldig god idé. Oppdeling i rene E** tråder fungerer ikke, da hver seksjon vil få en veldig snever kompetanse. 

Med slike grupper AWT nevner, begrenser man oppdelingen betraktelig, men samtidig gjør det hele mer oversiktlig, og beholder mesteparten av relevant kompetanse i hver gruppe.

 

Edit:

Forbeholdt "Teknisk", vel og merke. Ikke kjøp/salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...