Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Dette forumet hadde da vært mye kjedeligere hvis vi alle bare var enig i alt, så jeg synes det bare er bra at BMW sammenlignes mot andre merker. I tillegg er det slik at jo bedre biler konkurrente lager, jo bedre biler må BMW lage for å holde sin possisjon.

 

Når det gjelder I-drive så har jo den fått touch i nye 7-serie, så man kan nok regne med at det blir ja takk, begge deler, fra BMW generelt i fremtiden. Ikke umulig at dette har med blant annet Tesla å gjøre.

 

Elektrisk håndbrekk synes jeg fortsatt er en uting. Både sikkerhetsmessig om vinteren, og f. eks. ved manøvrering av stor henger på veldig liten plass, men ser ikke på det som verdens undergang om en bil har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er på et BMW-forum burde du ha folkeskikk. Det har vært en gjenganger i lang tid at du kommer med en del kritikk/stikk mot BMW (mens Citroen og Tesla blir skrytt av uhemmet), og slikt synes jeg helt seriøst du kan gi deg med så lenge du er på et BMW-forum. Vil jeg lese BMW-kritikk går jeg på et MB-forum eller elbilforum.no.

 

 

Og folk klager på meg når jeg snakker om mercedes....haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en ny video der jeg fremhever flere av de gode sidene med BMWen og påpeker mangler på Teslaen. Jeg prøver også ut en raskere måte å bruke GPSen på. Den er mye bedre enn å scrolle, men fortsatt tregere enn Model S. Når det er sagt så må jeg si at Model S sin navigasjon stort sett er på bærtur. Den har ikke mulighet til å angi en eller flere waypoints. Den velger ofte rare ruter via skogsveier. Og når man bruker trip planner (beta) så får man ofte helt syke ruter via superchargers som er langt unna veien man skal. Det er derfor jeg fortsatt bruker TomTom. Dessverre ser det ikke ut som Tesla prioriterer å forbedre dette. De bruker heller pengene og tiden på å lage funksjoner ingen bruker, for eksempel smart preconditioning. Ok, nok rant for i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du skriver, men så lenge du bare tester biler som du interesserer deg for kan du umulig være helt nøytral/objektiv. Du har jo allerede lagt et begrensende og førende prinsipp foran og det i seg selv begrenser hvor objektiv du kan være. Et eksempel kan f.eks være at elektriske biler ikke har din interesse fordi du selv aldri kan tenke deg å kjøpe en elektrisk bil. Ergo vil du heller aldri prøvekjøre en elektrisk bil og kan således heller ikke få vite hvordan den egentlig er å kjøre. Da er du ikke nøytral/objektiv i forhold til elektriske biler.

Jeg har aldri sagt at jeg kun tester biler som interesserer meg. Jeg har testet en rekke biler som; Volvo V70, Audi A3 A4 og A5, En rekke BMWer, Mercedeser, VW osv. Alle bilene har ting som jeg liker og som jeg ikke liker. Samme gjelder bil egen bil, den har ting som jeg liker og ting som jeg ikke liker. Jeg vurderer å bytte bil og da kanskje noe helt annet enn BMW. Så hvordan kan jeg da synes at en rekke andre biler er bedre kandidater enn BMW sin? Er jeg ikke da nøytral? Du er veldig flink til å legge ord i kjeften på andre og når du får kritikk så går du til frontalangrep. Prøv å vise andre litt mer respekt så vil du se at du får respekt igjen. Jeg tester ALLE SLAGS biler og jeg har ALDRI sagt at el bil ikke er noe for meg. Det er ikke noe for meg da jeg ikke har PENGER til å bruke på en bil til 700k. Hadde jeg hatt det hatt jeg kjøpt det, men jeg har ikke det.

Så der har du alt du har sagt motbevist. Har du noen flere av dine meninger du vil prøve å plante i kjeften på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referansen til elbiler var ment som en illustrasjon for å understreke et poeng og intet mer enn det. Jeg skal imidlertid innrømme at jeg trolig misforstod hva du egentlig mener med din uttalelse om det å teste en annen bil enn den man elsker og det beklager jeg. Du skrev: "Jeg har kjørt mange forskjellige biler, men jeg har klart å stille meg selv nøytralt fra min BMW entusiasme. Hvorfor skal man ellers teste en en annen bil enn den man elsker?" Jeg svarte: ...men så lenge du bare tester biler som du interesserer deg for kan du umulig være helt nøytral/objektiv. Dette ble dessverre pga. misforståelsen helt feil gjengitt fra min side og det beklager jeg.

 

Det er allikevel lett å misforstå hva du mener med uttalelsen selv om det ikke er en unnskyldning for å ta feil i dette tilfellet. Jeg tenker at man som regel er ganske forutinntatt når man tester en ny bil, men at man bør være nøytral/objektiv (åpen) nok til å la seg inspirere og fascinere av hva bilen kan tilby og hvilke kvaliteter den besetter. Dette var også mitt poeng med elbil referansen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her reviewer jeg Teslas innstegsmodell, 70D, som er dual motor AWD. Den fås til rundt 600k. Bilen ble kjørt på en skikkelig hard test som innebar 2500 km fra Oslo til Bodø og tilbake på en helg. Den bestod testen med glans og var bare marginalt tregere enn min gamle P85 når det kommer til total reisetid (kjøretid + lading).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om å prøve andre merker og modeller, så var jeg og så på E-Up og prøvekjørte E-Golf i går. E-Up har absolutt et ganske stilig interiør til å være en liten billigbil, men som forventet var det ikke nok beinplass for meg i førersetet. E-Golf satt jeg godt i, og det er absolutt en behagelig og god bil og kjøre, så den overrasket positivt. Den var ikke spesielt rask, bortsett fra i helt lav fart, og jeg fikk inntrykk av at det er lettere å kjøre en i3 økonomisk mens man flyter med litt raskere trafikk, da den har større kraftreserver.

 

-Og hvorfor i all verden har VW beholdt tenningslåsen fra Golf 1?? - Så i hvert fall slik ut.. Trodde det var slutt på den slags i nye biler, og det føltes veldig gammelmodig i en bil som ellers fremstår så moderne, der den triller lydløst av sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om å prøve andre merker og modeller, så var jeg og så på E-Up og prøvekjørte E-Golf i går. E-Up har absolutt et ganske stilig interiør til å være en liten billigbil, men som forventet var det ikke nok beinplass for meg i førersetet. E-Golf satt jeg godt i, og det er absolutt en behagelig og god bil og kjøre, så den overrasket positivt. Den var ikke spesielt rask, bortsett fra i helt lav fart, og jeg fikk inntrykk av at det er lettere å kjøre en i3 økonomisk mens man flyter med litt raskere trafikk, da den har større kraftreserver.

 

-Og hvorfor i all verden har VW beholdt tenningslåsen fra Golf 1?? - Så i hvert fall slik ut.. Trodde det var slutt på den slags i nye biler, og det føltes veldig gammelmodig i en bil som ellers fremstår så moderne, der den triller lydløst av sted.

Vi har en VW E-UP som vi nå har hatt i ett knapt år :) Denne fungerer som en konebil/nr 3 bil og jeg er veldig posetivt overrasket, synes den har bra kvalitet til å egentelig være en billigbil og den er overraskende god å kjøre. Noe annet jeg er veldig imponert over er den innvendige plassen, bilen føles mye større ut en hva den egentelig er. Men dette skyldes jo det kantete designet som gjør at den ikke akkruat vinner noen skjønnhetskonkurranser. Kjapp er den også, forbikjøringer er intet problem og den akselerer veldig hurtig opp i hastigheter. Problemet med bilen er som alltid rekkevidde og ladetid, som er årsaken til at jeg fortsatt er elbilskeptiker. Til småkjøring lokalt er den helt genial (var med det formål den ble kjøpt) men vi har også tatt den ut på motorveien og kjørt til Kristiansand med den, skal man opprettholde 100 km/t så kreves det en ca 3 timers ladetid før vi har nok til å kjøre hjem igjen. På vinterstid så blir også rekkevidden redusert veldig, og man skal ikke ha på setevarmer, bakrute varmer og annet før veldig mye av rekkevidden forsvinner. Så når fruen skal utenfor fylkesgrensen i vinterhalvåret så må hun ty til 22 år gammel 5-serie, eller 530d alt ettersom hvilken jeg bruker :) Men hun er selvstendig næringsdrivende og farter mye rundt lokalt og det er her den er genial, en stor 5-serie var ikke praktisk for henne å kjøre. 530den er hun redd for å kjøre og E34en blir for bensintørst i det lange løp, så her er Upen genial. Men jeg liker at hun fortsatt må ty til BMWen av og til, når "elbilens" bakdeler legger begrensinger på bruken :P

Er ikke bare VW som tviholder på tenningsnøkkel, både Audi og Mercedes holder på dette. Jeg skulle kjøre en ganske ny E-klasse og da føltes det forferdelig gammeldags å måtte stikke inn nøkkelen i ett hull og vri rundt. Er vel 10 år siden BMW begynte å fase bort dette og i dag har ingen BMW tenningsnøkkel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg elsker å dra rundt tenningsnøkkelen på Capricen. Det er vanskelig å forklare det med ord fordi det oppleves best fysisk, men det er deilig å kjenne responsen fra en V8 som dras i gang opp gjennom armen. Det er vel noe med nærheten til mekanikken, og at knapper blir litt kjedelig. Det er mer tilfredsstillende å slå med en hammer enn å trykke "enter" for å si det sånn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter også veldig pris på nøkkel, å starte en stor V8er eller et beist av en dieselmaskin på anlegg eller i en svær båt så er det noe eget ved det :) I det daglige er det fint å vite hvilken nøkkelstilling man har osv. Skulle jeg droppa nøkkel, så ville jeg hatt det som i Tesla. Sett deg inn og kjør, parker bilen, gå ut og forlat bilen. Det blir liksom ikke enklere enn det :)

 

Nå har en del Audier(feks. C4) og Mercedes nøkkelhullet rett inn i dashen istedefor inn i rattstammen, og det er noe jeg foretrekker. En ny E-klasse har dette fremdeles dette synes jeg er helt greit, man setter den inn og legger den over og slipper med en gang, så starter den. I motsetning til en knapp(som man også slipper momentant) må man her bare vri og slippe istedefor å trykke :P Bilen starter med andre ord av seg selv sålenge man har vridd om så langt det går med klokka.

 

Jeg har kjørt Tesla ved et par anledninger og jeg må si at jeg blir mer og mer imponert over hva den har å by på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i å vri om nøkkelen, ingenting er som å vri om å høre seks sylindre våkne til liv og legge seg på en silkemyk og dyp gange. Men jeg liker det kun i biler som er gamle nok til å rettferdiggjøre at de har tenningsnøkkel, i biler som er tipp topp moderene på alle andre måter så blir det litt gammelmodig å ha nøkkel synes jeg. Iallfall så lenge de aller fleste andre bilprodusenter nå har gått bort ifra dette, som en del av den tekniske utviklingen :)

Cla har knapp Fredrik, så er fremgang og spore der også.

BMW 1-serie hadde knapp i 2004....

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...