Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

jeg vet ikke helt hva som er den tekniske utviklingen fra en "vanlig" tenningslås til startknapp. Det er jo i bunn og grunn akkurat det samme(en elektrisk krets sluttes), i veldig mange biler så må nøkkelen plasseres i et hull i dashbordet for å kunne starte allikevel. Har kjørt mye Ford Mondeo, og da kunne jeg ha nøkkelen i lomma, dette funka fint, men jeg synes det var problematisk å ha kontroll på strømforbrukere.

Jeg ser også det på videoen til Bjørn, hvordan i all verden skal man rent intuitivt få liv i navigasjonen(eller andre funksjoner) uten å trykke på knappen og bilen faktisk starter? Mulig det er så enkelt som å skru på radio eller noe slikt, men for meg er ikke det soleklart, for jeg er vandt med å sette tenninga i stilling 2 feks.

 

Startsperra har normalt sittet rundt tenningslåsen, og leser nøkkelen slik, på keyless-go er dette utvidet noe utover i kupén og aktiverer med en gang visse funksjoner når dingsen man har med seg er innen rekkevidde. Rattlåsen går av og motoren kan startes og kjøres med. Før var dette en mekanisk overføring mellom nøkkelsylinder og rattlås, idag er det en motor som ofte slipper fri styringen :)

 

Startknapp kan derfor funke ganske så bra for de som har Keyless-go, for de som ikke har keyless-go og derfor allikevel må legge nøkkelen i en eller annen sprekk etc. (For å gå forbi startsperra) i dashboardet på bilen kan man like greit holde seg til VW/Audi-varianten eller Mercedes-varianten. Mercedes-varianten er i mine øyne svært bra, ingen nøkkelemne som blir slitt og er det man er vandt med fra tidligere, samtidig er det det beste fra to verdener, man kan holde rede på hvilken stilling man har på for å styre strømforbrukere, samt kan man bare touche såvidt bortom start-posisjon og slippe og motoren starter på egenhånd, akkurat som om man skulle trykka på en knapp.

 

En knapp er derfor i mine øyne ingen utvikling eller forbedring eller hva man skal kalle det. For min del så kunne man heller gjort som på Tesla, man slipper å gjøre noe som helst annet enn å sette girvelger i ønsket gir og gi gass. Inntil da så vil jeg beholde nøkkel-mekanikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også det på videoen til Bjørn, hvordan i all verden skal man rent intuitivt få liv i navigasjonen(eller andre funksjoner) uten å trykke på knappen og bilen faktisk starter?

Man trykker på knappen uten å holde inne bremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg i dag vært ute å kjørt Modell S for første gang, en P85D med vanvittige 700 hester :) Mitt første inntrykk av bilen er jo at den kjører og føles som en hvilken som helst annen premiumbil i denne klassen, rattet var godt å holde i og setene var komfortable. Noe annet var jo også akselerasjonen ifra stillestående og det er noe av de sykeste jeg har opplevd på 4 hjul, ekstremt er vel det eneste ordet jeg finner dekkende. Men det er faktisk så enormt dette skyvet at etter å ha gjort dette noen ganger så blir man faktisk uvel, nesten småkvalm. Men likevel, sykt artig og sykt farlig for førerkortet. Skjermen og infotainment systemet er greit å bruke når bilen står stille, har man brukt IPad så finner man fort ut av hvordan dette funker. Likte også navien som funker akkurat som Google Maps, hvor man har søkefeltet og alternativer som kommer frem mens man skriver inn adressen. Men på veien derimot er dette systemet utrolig tungvint, det tar så mye fokus vekk ifra kjøringen at jeg opplevde at jeg flere ganger var på midt stripen kun for å skifte radiokanal eller lukke takluka. Det er for tungvint at alle bilens funksjoner er i denne skjermen, også funksjoner som må betjenes under kjøring.

Bilen er veldig romslig inni og 5-serien virker som en 3-serie i forhold innvendig, men det var også veldig uvant og ikke ha midtkonsoll. Minner litt om en gammel Amcar eller kassebil, kunne godt vært en midtkonsoll med oppbevaringsrom og koppholdere i. Men bilen imponerte meg stort og er helt klart noe utenom det vanlige, men det er nok ikke noe jeg kunne hatt dessverre. Jeg skjønner veldig godt de som kjøper Modell S, men jeg fikk ikke "må ha" følelsen jeg pleier å få. Mulig jeg er for forutinntatt men det er noe som stopper opp for meg når det ikke lager lyd, begrensninger på rekkevidde og ladetid. Det var godt å komme tilbake i 530en igjen, med knapper å trykke på og rett og slett kjøre vanlig bil igjen. Men den føltes jo som en 520d i forhold til P85D på akselerasjon, over 100 km/t derimot tror jeg ikke forskjellen er så veldig stor.

post-47692-0-49190000-1443875495_thumb.j

post-47692-0-89745400-1443875505_thumb.j

post-47692-0-44622500-1443875515_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du endelig har prøvd Model S Fredrik (også P85D da!). Jeg satt stort sett igjen med det samme inntrykket etter å ha kjørt modellen med den minste motoren (rundt 300 HK), men så kommer jeg også fra en C4 Cactus med 100 HK... :)

 

Jeg var nok litt mer positiv til at bilen ikke har motor/eksoslyd og mangler gear, men de andre tingene du påpeker er jeg stort sett enig i. Jeg hadde ikke problemer med at den store skjermen distraherte meg, men alle de sentrale funksjonene er også samlet i en skjerm på Cactusen så det er nok årsaken. Da vår bil var ny var skjermen veldig uvant og jeg brukte noen måneder på å venne meg til den.

 

Ellers er interiøret ikke i klasse med BMW's beste, men så er BMW også en mester når det gjelder ryddige og fine interiører. Det er viktig å huske på at Tesla er amerikansk... på godt og vondt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er på forskjellige måter inne på det jeg reagerte på med tenningslåsen på E-Up og E-Golf, nemlig å skulle vri rundt en gammeldags metallnøkkel får å slå på en elbil. Det føltes merkelig når det egentlig ikke skjer noe, slik det ville gjort i en bil med forbrennignsmotor.

 

Og i det daglige er det veldig behagelig at bilen min låser seg opp når jeg tar i dørhåndtaket og starter når jeg trykker på knappen, med nøkkelen i lommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg i dag vært ute å kjørt Modell S for første gang, en P85D med vanvittige 700 hester :) Mitt første inntrykk av bilen er jo at den kjører og føles som en hvilken som helst annen premiumbil i denne klassen, rattet var godt å holde i og setene var komfortable. Noe annet var jo også akselerasjonen ifra stillestående og det er noe av de sykeste jeg har opplevd på 4 hjul, ekstremt er vel det eneste ordet jeg finner dekkende. Men det er faktisk så enormt dette skyvet at etter å ha gjort dette noen ganger så blir man faktisk uvel, nesten småkvalm. Men likevel, sykt artig og sykt farlig for førerkortet. Skjermen og infotainment systemet er greit å bruke når bilen står stille, har man brukt IPad så finner man fort ut av hvordan dette funker. Likte også navien som funker akkurat som Google Maps, hvor man har søkefeltet og alternativer som kommer frem mens man skriver inn adressen. Men på veien derimot er dette systemet utrolig tungvint, det tar så mye fokus vekk ifra kjøringen at jeg opplevde at jeg flere ganger var på midt stripen kun for å skifte radiokanal eller lukke takluka. Det er for tungvint at alle bilens funksjoner er i denne skjermen, også funksjoner som må betjenes under kjøring.

Bilen er veldig romslig inni og 5-serien virker som en 3-serie i forhold innvendig, men det var også veldig uvant og ikke ha midtkonsoll. Minner litt om en gammel Amcar eller kassebil, kunne godt vært en midtkonsoll med oppbevaringsrom og koppholdere i. Men bilen imponerte meg stort og er helt klart noe utenom det vanlige, men det er nok ikke noe jeg kunne hatt dessverre. Jeg skjønner veldig godt de som kjøper Modell S, men jeg fikk ikke "må ha" følelsen jeg pleier å få. Mulig jeg er for forutinntatt men det er noe som stopper opp for meg når det ikke lager lyd, begrensninger på rekkevidde og ladetid. Det var godt å komme tilbake i 530en igjen, med knapper å trykke på og rett og slett kjøre vanlig bil igjen. Men den føltes jo som en 520d i forhold til P85D på akselerasjon, over 100 km/t derimot tror jeg ikke forskjellen er så veldig stor.

attachicon.gifimage.jpg

attachicon.gifimage.jpg

attachicon.gifimage.jpg

 

Godt å høre at du har prøvd bilen! :)

 

Et par innspill:

Funksjoner som feks panoramatak kan legges til scrollehjulene på rattet for enklere betjening i fart.

Man kan få ettermontert original midtkonsoll med oppbevaringsrom og dock for mobil. Jeg tenkte også at det var rart med tomrommet der, men vendte meg fort til det, og nå synes jeg det bare er praktisk.

 

Dere er på forskjellige måter inne på det jeg reagerte på med tenningslåsen på E-Up og E-Golf, nemlig å skulle vri rundt en gammeldags metallnøkkel får å slå på en elbil. Det føltes merkelig når det egentlig ikke skjer noe, slik det ville gjort i en bil med forbrennignsmotor.

 

Og i det daglige er det veldig behagelig at bilen min låser seg opp når jeg tar i dørhåndtaket og starter når jeg trykker på knappen, med nøkkelen i lommen.

 

Man har keyless som tilvalg på e-Golf, og det er det eneste riktige i en slik bil.

Prøvekjørte en her om dagen uten keyless, og det var bare rart å slå på bilen med en nøkkel i en "tenningslås". Virker bare som et desperat forsøk på å gjøre den så lik som en fossilbil som mulig.

Noe som forøvrig er ganske påfallende i en e-Golf kontra en Tesla. Den er jo akkurat som en vanlig Golf, bare med en annen drivlinje. På godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På del 2 kjører jeg 1200 km fra Bodø til Oslo på én dag. Jeg har gjort dette før med dieselbilene mine. Da brukte jeg ca. 15 timer inkludert noen korte stopp for mat og påfylling. Selv med Teslas minste modell 70D klarte jeg å bruke 16 timer og 45 minutter. Det tar ca. 12 % lengre tid, men da kommer jeg fram og er fortsatt ganske opplagt.

 

 

Endret av bb79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja... det viser seg dessverre at Tesla oversolgte P85D når det gjelder antall hestekrefter selv om noen allerede ved introduksjonen av modellen advarte om at dette var tilfellet, men det er også et spørsmål om hvordan man skal/bør måle hestekrefter på en elektrisk motor i relasjon til en stempelmotor. At P85D også har to elektriske motorer kompliserer tingene iom. at 1+1 ikke nødvendigvis er 2. Jeg vet ikke svaret, men jeg registrerer at forskjellen når det gjelder akselerasjon (f.eks 0-100 Km/t) er signifikant mindre enn klagene på Teslas måte å beregne hestekrefter på skulle tilsi. P85D er uansett en temmelig hurtig bil. At akselerasjonen taper seg i høyere hastigheter på elektriske biler er et kjent fenomen og berører ikke denne saken iom. at Tesla heller ikke har påstått noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele diskusjonen rundt "det er litt annerledes å måle effekt fra en elbil" som jeg observerer i media er jo sprøyte tull. Det blir som å si at en 116d har 177hk som 120d, ettersom at motoren er "lik". 116d har bare litt mindre dyser (bla) "så da blir det jo litt vanskelig". Og at ingen i media utfordrer Tesla og deres forhandlere på disse latterlige uttalelsene fremstår for meg som svakt og underlig. Det er jo _ikke_ vanskelig å oppgi effekten på en elmotor, da altså den faktiske effekten. Ikke hva den potensielt kunne ytt om strømforsyninga var mer ideell enn den er (om 116d hadde dyser som var større enn de er).

 

At det finnes hensyn å ta ved utregning på en elbil, ja. Men ingen som er spesielt vankselig (heller det at de mangler en definert standard). Det Tesla har bedrevet er ikke "et uhell" eller "vi visste ikke helt hvordan det var fornuftig å oppgi effekten". Det er tvert om beint frem svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel først og fremst at man ikke uten videre kan gå ut fra at den totale effekten fra to elektriske motorer er det samme som summen av begge motorene. Det er dette Tesla gjorde med P85D, men det har de nå endret. Hvordan de kom frem til den nye totale effekten vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det sier seg jo selv. Og nei, det er ikke hovedpoenget. Det er to årsaker til at dette ikke er mulig på Tesla. Den ene er begrensnignene på å levere strøm, den andre er at effektkurvene ikke sammenfaller på en måte som gjør at de noen gang kan utvikle maks effekt samtidig.

 

At Tesla sine ingeniører ikke "var obs" på "skjønte" dette har jeg absolutt _ingen_ tro på.

 

120d 177hk har ikke 197hk selv om den får det når man monterer Performance pakke. Jeg kan dra slike eksempler i det uendelige, faktum består i at det er gitt missvisende informasjon, med overlegg, fra Tesla.

 

Det vesentlige i denne saken er ikke effekten bilen leverer. Jeg er mer interessert i hvordan i all verden Tesla forventer å bli tatt som en seriøs aktør (av blikyndige) når man driver på denne måten? Det er ingen andre enn Tesla sekten, og de som ikke har de tekniske kunnskapene som kjøper svarene Tesla nå gir. Derfor etterlyser jeg et media som hadde vært litt mer kritiske til bortforklaringene Tesla gir. Det er ikke å forvente at menigmann skal skjønne dette sånn uten videre, og da har media et spesielt ansvar.

 

"Jo, nå skal du høre, dette er så vanskelig å forklare ser du at bare slå deg til ro med at det er sånn". Ja, desverre så kjøper en del dette. Jeg synes ikke en profesjonell aktør skal slippe unna med dette i et land med sterke forburkerrettigheter som vi har her i Norge.

 

Edit:

Dette betyr ikke at bilen er noe mindre bra (for dem som liker sånt). Var heller ikke meninga å buse ut i tråden til Bjørn her. Men dette har jo blitt litt "Tesla tråden" her inne.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig ser vi ting fra forskjellige ståsteder, men er ikke nødvendigvis uenige når det kommer til konklusjonen. Jeg mener at Tesla's problem med P85D først og fremst er at de helt bevisst har overdrevet hvor mye effekt i hestekrefter (PS) bilen har. Dette er kynisk markedsføring av værste skuffe (som du påpeker) iom. at Tesla helt sikkert kan deres matematikk og forståelse for hvordan en elektrisk motor virker. Tesla har imidlertid aldri påstått at batteriet kan levere maksimalt med strøm hele tiden iom. at det stadig er enkelte grunnleggende tekniske begrensninger i denne sammenhengen (belastning, varme, slitasje, etc.).

 

På den annen side har den aktuelle nedskrivningen av antall hestekrefter (231 stk.) langt fra like stor betydning for bilens ytelser som man skulle tro. Vi snakker stadig om en akselerasjon 0-100 Km/t på det lave tretallet og bilen går jo ikke akkurat dårlig opp til 200 Km/t heller (topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 Km/t). At P85D ikke går like bra som en tilsvarende sterk bil med stempelmotor i høyere hastigheter er et resultat av behovet for å redusere belastningen på batteriet. Tesla har imidlertid løpende forbedret batteriets evne til å levere nok strøm bl.a med et nytt relé og bedre temperaturkontroll i batteriet.

 

Jeg mener at P85D har vært en markeds gimmick fra første dag. Allikevel er den imponerende fordi den er en elektrisk bil som vi aldri har sett en elektrisk bil før. Tesla hadde ikke behøvd å overselge konseptet for at den skulle imponere. Når dette er nevnt har elektriske biler stadig signifikante tekniske og praktiske begrensninger. Hvorvidt disse er avgjørende er opp til hver og en av oss å avgjøre. Tesla har uansett gjort et kjempestort nybrottsarbeide med elektriske biler som konsept og hvordan vi ser på elektriske biler idag... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At P85D ikke går like bra som en tilsvarende sterk bil med stempelmotor i høyere hastigheter er et resultat av behovet for å redusere belastningen på batteriet. 

 

Det kan være en grunn til, og det er at denne type elmotor (med stort dreiemoment ved lave turtall) ofte har en dreiemomentkurve som begynner å falle av ganske tidlig i forhold til en bensin/dieselmotor. Dette kan gjøre at du ikke klarer å ta ut mer effekt av motoren på høye turtall, selv om du hadde hatt mer strøm tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...