Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke greie på tog, men kom til å tenke på lokaltogene på Jæren. Disse høres ut som de girer ca 49 ganger hver gang de akselererer. Hva er dette lyden av? (siden du åpenbart har greie på tog).

 

Jeg er lokomotivfører ja. Har verdens beste utsikt fra kontoret mitt. Og kjøre nattoget nedover hallingdalen i soloppgang er flott.

 

Den lyden du hører er måten styringselektronikken er konstruert på. Vi bruker 3 fase asynkronmotorer og for og regulere disse så varierer man spenning og frekvens. Det du hører er frekvensen som blir regulert. Motoren greier ikke og bruke all effekten den får tilført i startøyeblikket. Enkelt forklart så kan man si at frekvensen er litt for hurtig i forhold til motorturtallet og dette blir lyd.

Ellers er moderne tog veldig energieffektive. Jeg bremser stort sett elektrisk og leverer mye tilbake til nettet slik at andre tog kan bruke bremseenergien min. På en tur Oslo Bergen så kan man gå teoretisk i 0 men det blir selvfølgelig aldri helt slik. Er jo ikke en Perpetuum mobile heller.

 

Hvordan løser el bilene dette? Kan de lade batteriene når de bremser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan Model S og iht. Bjørn er dette ganske så effektivt også hvis man gjør det riktig. Forøvrig har flere alminnelige biler også fått regen av batteriet. Både vår tidligere VW Up og vår nåværende Citroën C4 Cactus har regen av batteriet når man bremser... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye mere interessert i hvordan Tesla har løst andre problemer. Den største enegityven vi har på togene er varme og AC. Det trekker mye strøm. Et tog på 8 vogner trekker i værtfall 100a ved 1000 volt så da kan dere regne ut effekten selv. Dette er omtrent like mye sommer som vinter. AC er energikrevende.

 

Hvordan har Tesla løst dette? Er det 20 blå ute skal det mye strøm til for og varme opp en bilkupe. Syvern har et varmeapparat på nesten 7 Kw. Det er mye strøm.

 

 

De har vel en varmepumpe i seg, for å sammenligne så tar vi en slik http://www.daikin.no/varmepumper/daikin-synergi/?gclid=CjwKEAiAmqayBRDLgsfGiMmkxT0SJADHFUhP29RLL83P2yUtWwtoS06-Oi-SfYlYdjFf_x8N0MWATRoCt8_w_wcB

 

Der ser du at den har 3.8kw varmekapasitet ved 20- og da bruker den ca 1kw. Så dermed går det ikke så mye strøm totaltsett. Og jo varmere det er jo mindre energi bruker du i oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan Model S og iht. Bjørn er dette ganske så effektivt også hvis man gjør det riktig. Forøvrig har flere alminnelige biler også fått regen av batteriet. Både vår tidligere VW Up og vår nåværende Citroën C4 Cactus har regen av batteriet når man bremser... :)

Har samme på min E90 også. Er blitt "vanlig" med slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er så mange elbil-folk her får jeg påta meg å svare litt på spørsmålene som dukker opp her. :)

 

Alle de "vanlige" elbilene (Tesla, e-Golf, Leaf, i3...) har regenerering av strøm tilbake til batteriet. I utgangspunktet har ikke dette noe med bremsene å gjøre, men det fungerer som en "motorbrems" slik at man på langt nær kan kjøre bilen med en pedal, med mindre man skal stoppe. Denne regenereringen kan justeres i flere nivåer i innstillingene ettersom hvor mye "motorbrems" man vil ha tilgjengelig, og man justerer dette også trinnløst via watt-(gass-)pedalen.

Det gir en veldig komfortabel effekt ift hvordan man kjører bilen - i tillegg til fordelen med regenerering av strøm selvfølgelig.

 

Det er fast utveksling på disse bilene - ingen gir. Mange fordeler ift komfort og sømløs kjøring, ulempen er høyhastighetskjøring siden de alle er giret lavt for god akselrasjon. Som jo selvsagt er det man bruker mest i det daglige.

 

Det er ikke varmepumpe på Tesla, men man får det som ekstrautstyr på e-Golf feks.

Vi har nettopp bestilt en e-Golf, men da uten varmepumpe da utbyttet av den først og fremst er ved langkjøring, noe vi ikke skal bruke den bilen til.

Tesla, som jeg naturlig nok vet mest om, har opptil 6 kW varming av kupeen, og i tillegg også 6 kW varming til batteriet.

Dette tar selvsagt mye strøm på full guffe, men nå er det jo til gjengjeld få kubikk med luft som skal varmes opp ift et tog feks.

Man har også muligheten til å forvarme bilen mens man fortsatt er tilkoblet strømnettet.

 

Ang de manglende hestene i P85D er jeg med på den pågående klagesaken via Forbrukerrådet.
Det er helt og holdent en markedsføringsmessig sak - bilen er like bra som den alltid har vært.
Men uansett hvor bra bilen er, er det ikke greit av en profesjonell aktør å påstå noe sånt når det er såpass fjernt fra sannheten.

Endret av ///Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er så mange elbil-folk her får jeg påta meg å svare litt på spørsmålene som dukker opp her. :)

 

Alle de "vanlige" elbilene (Tesla, e-Golf, Leaf, i3...) har regenerering av strøm tilbake til batteriet. I utgangspunktet har ikke dette noe med bremsene å gjøre, men det fungerer som en "motorbrems" slik at man på langt nær kan kjøre bilen med en pedal, med mindre man skal stoppe. Denne regenereringen kan justeres i flere nivåer i innstillingene ettersom hvor mye "motorbrems" man vil ha tilgjengelig, og man justerer dette også trinnløst via watt-(gass-)pedalen.

Det gir en veldig komfortabel effekt ift hvordan man kjører bilen - i tillegg til fordelen med regenerering av strøm selvfølgelig.

 

Det er fast utveksling på disse bilene - ingen gir. Mange fordeler ift komfort og sømløs kjøring, ulempen er høyhastighetskjøring siden de alle er giret lavt for god akselrasjon. Som jo selvsagt er det man bruker mest i det daglige.

 

Det er ikke varmepumpe på Tesla, men man får det som ekstrautstyr på e-Golf feks.

Vi har nettopp bestilt en e-Golf, men da uten varmepumpe da utbyttet av den først og fremst er ved langkjøring, noe vi ikke skal bruke den bilen til.

Tesla, som jeg naturlig nok vet mest om, har opptil 6 kW varming av kupeen, og i tillegg også 6 kW varming til batteriet.

Dette tar selvsagt mye strøm på full guffe, men nå er det jo til gjengjeld få kubikk med luft som skal varmes opp ift et tog feks.

Man har også muligheten til å forvarme bilen mens man fortsatt er tilkoblet strømnettet.

 

Ang de manglende hestene i P85D er jeg med på den pågående klagesaken via Forbrukerrådet.

Det er helt og holdent en markedsføringsmessig sak - bilen er like bra som den alltid har vært.

Men uansett hvor bra bilen er, er det ikke greit av en profesjonell aktør å påstå noe sånt når det er såpass fjernt fra sannheten.

 

Ja regnet nesten med at de kunne bremse med motorene, noe annet ville vært rart.

 

Jeg synes det er merkelig at Tesla kun leverer et vanlig varmeapparat og ikke noen varmepumpe. Varme og AC er veldig enegikrevende. Hvor langt kan man kjøre en Tesla i 20 minus før batteriet blir tomt og samtidig ha det godt og varmt i kupeen. Eller sagt på en annen måte. Hvis man kjører seg fast på Saltfjellet og må vente på brøytebilen. Hvor lenge er det godt og varmt inne i bilen?

 

Er en Tesla kjørt på en skikkelig vintertest? En måned i 20 minus, ikke oppvarmet garasje men kan lade vær kveld. Vil strømforbruket bli skyhøyt for og greie og holde batteriene vedlike eller hvordan vil det bli?

 

Det med de manglende hestene er kun villende markedsføring.

Et av problemene tror jeg er at antall HK i en elektrisk motor ikke er så nøye. På togene så er det mye viktigere og vite trekkraften. Derfor har vi også en trekkraftmåler gradert i Nm. Ville tro det samme burde gjelde en elektrisk bil men vanlige folk skjønner jo ikke noenting når man begynner og snakke Nm.

 

Ellers er det tydelig at man kan få andre ting og tenke på med en El-bil. Tror ikke en vanlig bensinbil hadde begynt og brenne på denne måten. http://www.nrk.no/ostfold/sekunder-fra-a-bli-truffet-av-toget-1.12693028 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinterstid så blir også rekkevidden redusert veldig, og man skal ikke ha på setevarmer, bakrute varmer og annet før veldig mye av rekkevidden forsvinner.

 

Dette er en misforståelse.  I en eldre bensinbil vil det være store overskudd av varme som man kan benytte seg av til "gratis" oppvarming av kupeen. En elbil er mer effektiv og vil derfor måtte bruke ekstra energi for komfortvarme for passasjerene. På samme måte som når du er hjemme vil derfor oppvarming være en av de store forbrukerne i elbilen. Å slå av varmetråder for å få bedre rekkevidde vil på en måte være som å la være å lade telefonen for å spare strøm.

 

Oppvarming av kupeen i en elbil vil på en dag med 0-4 plussgrader kunne trekke så mye som 4000 watt.  Er bilen utstyrt med varmepumpe, er forbruket en tredel av dette.  I en e-up! gjetter jeg på at man har en tilgjengelig batterikapasitet på rundt 16,5-17 kilowattimer.  Det vil altså ikke ta så veldig lang tid før batteriet tømmes på en norsk vinterdag.

Hadde du derimot tatt på varme sko, lue og votter og kjørt uten varme men med varme i seter og rute (samt oppvarmet ratt for de bilene som har det) ville du kunne oppnådd en rekkevidde som var nærmere det som oppnås i sommerhalvåret.

 

Jeg husker jeg reagerte på akkurat den samme misforståelsen da du prøvekjørte Leaf for to år siden, i desember 2013:

 

man blir sittende hele tiden å følge med på rekkevidden, første jeg gjorde var å skru av setevarmen og skru på Eco mode som generer mer strøm til batteriet ved å slippe pedalen.

(Link: http://bimmers.no/topic/685646-off-topic-tidl-tulletr%C3%A5den/page-5678#entry2804839)

 

Jeg innrømmer at jeg er litt forbløffet over at du med din mangeårige og alltid tilstedeværende interesse for bil ikke har stålkontroll på fysikken og logikken i dette.  Du får komme sterkere tilbake senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at Tesla kun leverer et vanlig varmeapparat og ikke noen varmepumpe. Varme og AC er veldig enegikrevende. Hvor langt kan man kjøre en Tesla i 20 minus før batteriet blir tomt og samtidig ha det godt og varmt i kupeen. Eller sagt på en annen måte. Hvis man kjører seg fast på Saltfjellet og må vente på brøytebilen. Hvor lenge er det godt og varmt inne i bilen?

 

Er en Tesla kjørt på en skikkelig vintertest? En måned i 20 minus, ikke oppvarmet garasje men kan lade vær kveld. Vil strømforbruket bli skyhøyt for og greie og holde batteriene vedlike eller hvordan vil det bli?

Det var mange spørsmål på en gang. Jeg kan prøve å si litt om emnet.

 

Selv om Tesla stammer fra det solfylte Kalifornia, hadde det ikke vært unaturlig med en cold weather option der bl.a varmepumpe inngikk Samtidig later det til at varmepumpe krever en ganske omfattende rekonstruksjon av bilens varmeanlegg. Det er derfor mulig at Tesla tok en beslutning om at man ikke behøver varmepumpe, da bilens batteri kan forsyne varmeanlegget lenge nok. Jeg har en viss sympati for akkurat dette argumentet; Teslas batteri veier 3-400 kilo mer enn de mindre og billigere elbilene, og sitter man fast i en snøfonn vil det være krise inne i en småbil med 18-20kWh batterikapasitet lenge før Teslapassasjerene trenger å uroe seg.

 

Vedr, vintertest leste jeg en gruppetest av elbiler- inklusive Tesla Model S - i tyske Auto, Motor & Sport for en god stund siden.  Ganske grundig på tysk AMS-vis, men jeg ble sittende igjen med et inntrykk av at selv om testen var grundig og vitenskapelig anlagt - med bl.a kjøring i kuldekammer - var presentasjonen noe tabloid og overflatisk.  Jeg husker også at testresultatet ikke falt helt i smak hos Tesla-fansen. 

 

Såvidt jeg husker anførte AMS at et minus for TMS (hmm) var tapet i ladeprosessen. Tesla er naturlig nok optimert for å lade mest mulig effektivt fra merkets egne hurtigladere, mens i testen var bilene ladet gjennom vanlige husholdningskontakter, og forbruk var beregnet utfra hvor mange kilowatt man måtte trekke fra strømnettet for å fylle opp batteriet etterpå.

Tidlige versjoner av Renault Zoe er også eksempel på en elbil med store tap i ladingen dersom den lades med lav strømstyrke.

 

Jeg kan ellers legge til at de fleste elbiler vil vise forbruk i kjørecomputeren som baserer seg på trekk fra batteriet.  Mercedes B-klasse electric drive - jeg tror det er noe slikt herrene i Stuttgart har valgt å kalle den - er blant de få som kalkulerer forbruk basert på de 9-11% ladetap man må regne med. Den viser altså forbruk i form av hvor mye strømregningen din belastes når du plugger til bilen for å fylle opp batteriet igjen hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en misforståelse.  I en eldre bensinbil vil det være store overskudd av varme som man kan benytte seg av til "gratis" oppvarming av kupeen. En elbil er mer effektiv og vil derfor måtte bruke ekstra energi for komfortvarme for passasjerene. På samme måte som når du er hjemme vil derfor oppvarming være en av de store forbrukerne i elbilen. Å slå av varmetråder for å få bedre rekkevidde vil på en måte være som å la være å lade telefonen for å spare strøm.

 

Oppvarming av kupeen i en elbil vil på en dag med 0-4 plussgrader kunne trekke så mye som 4000 watt.  Er bilen utstyrt med varmepumpe, er forbruket en tredel av dette.  I en e-up! gjetter jeg på at man har en tilgjengelig batterikapasitet på rundt 16,5-17 kilowattimer.  Det vil altså ikke ta så veldig lang tid før batteriet tømmes på en norsk vinterdag.

Hadde du derimot tatt på varme sko, lue og votter og kjørt uten varme men med varme i seter og rute (samt oppvarmet ratt for de bilene som har det) ville du kunne oppnådd en rekkevidde som var nærmere det som oppnås i sommerhalvåret.

 

Jeg husker jeg reagerte på akkurat den samme misforståelsen da du prøvekjørte Leaf for to år siden, i desember 2013:

 

(Link: http://bimmers.no/topic/685646-off-topic-tidl-tulletråden/page-5678#entry2804839)

 

Jeg innrømmer at jeg er litt forbløffet over at du med din mangeårige og alltid tilstedeværende interesse for bil ikke har stålkontroll på fysikken og logikken i dette.  Du får komme sterkere tilbake senere. :)

Jeg får begynne med at jeg ikke helt forstår hvor du vil med dette innlegget? Jeg har overhode ikke noe problem med å forstå at man får lengere rekkevidde ved å så av ting som trekker strøm. Men det er bare det at man gidder liksom ikke å ta på ull undertøy og termodress når man skal kjøre til jobb en tidlig Januar morgen. Jeg er ganske sikker på at 99 prosent av de som bruker elbil i hverdagen tenker slik, komfort går som regel foran det meste. Det er ikke bare å ta på seg lue og votter og bite kulden i seg, hva gjør man med duggen som etterhvert bygger seg opp på innsiden av rutene? Da begynner man plutselig å bli trafikkfarlig, som om ikke sikten er dårlig nok ifra før på mørke vintermorgener. Man kommer ikke utenom bruk av varmeapperat og det går ut over bilens rekkevidde. Dette er jo selvsagt ikke bilen sin skyld men det er jo helt klart en av bakdelene ved eldrift kontra fossilt. Rekkevidden i min 530d reduseres ikke med 30 prosent om jeg kjører med varmeapparat på fullt, varmeseter, varmetråder og annet på.

Når det gjelder det siste avsnittet som er hentet helt tilbake i 2013 så må jeg bare legge meg flat. Dette var første gang jeg kjørte elbil og det var en helt ny opplevelse for meg, å forholde seg til såpass kort rekkevidde (sammenliknet med diesel som man er vant med) samt se at "tankmåleren" beveget seg så hurtig mot null gjorde at jeg instinktivt gjorde det som fikk rekkevidden til å holde seg best mulig. Etter å ha hatt elbil i bilparken i over ett år nå så har man blitt en og annen erfaring rikere, lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...