Gå til innhold

Motorsykkel tråden på bimmers


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

@FredrikE24 Jeg tenker at likheten med sportsbiler er slående. Selvfølgelig kan man ta en M3 eller f.eks en 911 på skikkelig langtur til f.eks Sydafrika. Det er fullt mulig og flere har gjort dette. Jeg tror at mye handler om å ha nok mot og guts. Med sykler er man litt mer fri ved at teknikken normalt ikke er like komplisert og/eller gjemt bak "paneler og skott". Kjører man ikke en alt for avansert sykkel kommer man langt med å kjenne sin sykkel. Jeg tenker at nettop dette er årsaken til at hverken M3 eller 911 er de mest brukte bilene til slike langturer (reservedelssituasjonen er selvfølgelig heller ikke den beste når man kommer dypt ned i Afrika eller langt øst i Russland).

Jeg har alltid angret på at jeg ikke var litt mer modig når det gjelder langturer med mine biler. Jeg tenkte litt på Sahara da jeg hadde spesielt den korte danske Land Rover Serie III 88", men det ble dessverre aldri til noe. Da jeg hadde MX-5'en helt på begynnelsen av 90-tallet var i en periode Sardinia et mål (inspirert av en BMWCCN entusiast som kjørte en E31 850i til Sardinia), men dette ble heller aldri til noe.

Jeg synes derfor at det å ta en Ducati 998 til Sydafrika, Japan, Langtbortistan og jeg vet ikke hva er temmelig imponerende og spesielt når man kun er i 20 årene. Just do it! (vel og merke hvis du vet hva du gjør)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos motorsykler generelt og ulike motorkonfigurasjoner så kom jeg over denne ganske artige videoen som på en god måte viser nettopp dette. Det er mye høyt turtall og godlyd... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
På 24.11.2019 den 10.25, ESveen skrev:

Har ingen erfaring, men ser de omsetter endel sykler og har holdt på noen år. Hvis du googler litt og ikke finner noe negativt kan det ikke være så ille. 

Ta en tur innom å se hva magefølelsen sier 👍

Jeg var innom Kus MC i dag. Må si at jeg fikk et meget positivt inntrykk. Rolig kar som kunne utrolig mye om BMW. Han hadde god oversikt over styrker og svakheter på de forskjellige modellene. Han hadde også kontakter som kunne reparere dyre feil som f.eks. ABS-pumper og ESA-dempere til halve prisen av hva BMW tar for å ordne sakene. De har en mekaniker som har jobbet for BMW i sju år også, så de kan ta seg av annen skruing også.

Syklene som står i butikken så generelt veldig ryddige ut. Og for meg som ikke har sett brukte BMW'er i virkeligheten må jeg si at kvalitetsfølelsen, selv på ti, femten år gamle sykler, var imponerende. Tror BMW er rett valg for meg til førstesykkelen.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjekt med en sykkeltråd også her på Bimmers :) 

I tillegg til BMW og ALPINA er det Ducati som står mitt hjerte nærmest. 

Dei har sjel og og en personlighet ( om det går å kalle det ) som tiltaler meg , flott design og en særegen lyd .

Jeg har to nå , en 916 1996 modell som jeg importerte fra Italia , og en Diavel 2012 som jeg kjøpte i 2016.

Begge to fantastiske sykkler på hvær sin måte :) 

916 har fått plass inne med status som pyntegjenstand :D 

20190307_164300.thumb.jpg.238025b67adda745ff8fcf92e646000d.jpg

 

Mens Diavelen må være ute .

13235385_10153821018843271_2263182466437410485_o.jpg.0b08bd0d9c49d55bec7786076178ae22.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2019 den 17.01, ogee1 skrev:

Har begynt å kikke på hjelmer. Tenkte å kjøpe åpningshjelm, siden de som kommer til å bli turkameratene mine anbefaler det.

Hvor trang skal hjelmen være når den er ny?

Jeg har et skikkelig kuppelhue som er 63cm rundt. Jeg prøvde en Shoei Neotec II i XXL, som er den "anbefalte" størrelsen for min hodestørrelse. Jeg følte at den hjelmen satt godt, samtidig som den var komfortabel. Så prøvde jeg samme hjelm i XL. Denne satt også godt, men presset litt mer på alle kanter. Jeg følte likevel at den var komfortabel. Muligens at jeg ville blitt litt sliten av å ha den på i flere timer, men han i butikken sa at den ville utvide seg litt den første tida også.

Hva er deres erfaringer med hjelmstørrelser?

I forhold til hjelm:
Prøv den først, snakk med folk som kan det i en butikk, og sørg for at du får rett hjelm. Ikke handle på nett uten å ha testet, det er utrolig mange forskjellige fasonger på hjelmene, og du vet ikke hva som passer før du kjenner det.
 

Jeg har et avlangt hue, og jeg sliter med å finne hjelmer jeg passer. Jeg kjøpte LS2 Challenger fordi den passet perfekt, men etter hvert fant jeg ut at den er lang foran haka, så når jeg kjøpte meg jakke med mye beskyttelse og R-sykkel, så tar hjelmen i skuldra når jeg skal sjekke blindsoner.
Den skal være trang i starten - min første hjelm var ikke trang nok, så den er for løs nå. Jeg ville gått for XL om jeg var deg. (Jeg går nå fra XL til L)

Så ikke gå etter hva folk sier. Dra og prøv, og finn deg en hjelm som passer deg og bruken din perfekt. Du vil ikke oppdage i 200 på autobahn at du ikke får vridd huet tilbake etter å ha sjekket blindsonen fordi hjelmen er et seil fra siden :P

Jeg har nettopp gått runde 2 med shopping av utstyr fordi jeg har oppdaget at valgene jeg tok som n00b i fjor ikke var bra nok. 

- Dainese Avro kjøredress (Fordi jeg er tjokk og vil ha komfort)
- Dainese Torque racingsko (Fordi jeg vil ha Gore-Tex sko, samtidig som de skal tåle å skrape i bakken)
- Shoei NXR hjelm (Fordi LS2 lager bråkete hjelmer, og fordi Intercom ikke fungerte som den skulle i den forrige hjelmen. OG fordi hjelmen treffer skuldra når jeg kjører R-sykkel)

Slenger med et bilde av den nye skjønnheten. Jeg byttet ut 2011-modellen min i denne 2018-modellen i vinter.

2018.png

Endret av LoKi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 22.09, Fredrik skrev:

Apropos motorsykler generelt og ulike motorkonfigurasjoner så kom jeg over denne ganske artige videoen som på en god måte viser nettopp dette. Det er mye høyt turtall og godlyd... :)

 

Av alle der, synes jeg faktisk K1600 fra BMW har den fineste lyden. Det er helt magisk å gi jernet og kjenne på de utrolige kreftene og den herlige sekserlyden som drar deg tilbake til M20 og E30.

 

mye hissig totakter. Jeg kjører daglig den rake motsetningen. Twin 350 totakt fra Tsjekkoslovakia også kjent som Jawa. Trives best mellom 3 og 4 tusen. Rødlinja er på 5600rpm. Det er helt maks! Klokka går allikevel til 10 tusen.

Artig lyd.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden sesongen snart er i gang igjen (jeg henter ut min senest 03.04) så er det greit med litt inspirasjon!
Både WSBK og MotoGP er startet opp for sesongen, og det er ikke veldig lenge til det braker løs nede i sølepytten mellom England og Irland igjen.

En glimrende dokumentar om Isle of Man TT med Guy Martin (teksting anbefales, han er umulig å forstå): 

 

Et par forelesninger med The Flying Doctor John Hinds: 

 

Og til slutt en liten snutt med 7 ting som bilførere ikke forstår: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 18.21, Skulebollen skrev:

Har booket hotell til Isle of man i år, men nå frykter jeg det blir avlyst som alt annet 😳😥

TT er dessverre avlyst ja. Har selv billetter til MotoGP-runden på Assen i juni, og kjører ned dit sammen med fruen. Nå vet vi ikke engang om det blir noe :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎03‎.‎2020 den 7.44, LoKi skrev:

TT er dessverre avlyst ja. Har selv billetter til MotoGP-runden på Assen i juni, og kjører ned dit sammen med fruen. Nå vet vi ikke engang om det blir noe :(

Var på MotoGP løpet i Misano i fjor, morsom opplevelse! Får håpe det blir noe av :-)

Slo det sammen med Ducati, Ferrari og Lamborghini museum. Var en god helg :-)

 

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Nå er sesongen virkelig i gang. Har vært så mye sykler på veien de siste dagene at jeg nesten har blitt lei av å hilse på folk.

Her er fra pitstop i går under Øyern Rundt - min 2018 S1000RR, og en kompis sin 2020 S1000RR.

 

Spydeberg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i overkant mye folk ute på sykkel. Nesten så jeg savner vintern litt 🤔 Hilsing gidder jeg ikke.

Har sett mye rar kjøring, og mye nestenulykker siste ukene. For to timer siden var jeg front mot front kurs med en Kawa som bestemte seg for å kjøre forbi kompisen sin før en sving på en smal vei, og rundt der kom jeg. La meg helt ut med overkroppen uti grøfta og kjente den grønne dotten passere med tight klaring. Håper han ble reddere enn meg.. Hadde jeg vært en bil så hadde det vært verre for han. 🤷🏻‍♂️

Ønsker alle en problemfri sommersesong!

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...