Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

På 9.6.2022 den 12.33, Olaandref skrev:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=261438086
 

ok, ikke en bil akkurat, men klarte ikke dy meg. Fyren trenger mer plass i huset, må derfor selge dette kortet 🤒

Beklager spam 😇

 Got damn, allerede senket prisen med 1 mill🤣🤣 

Men har har jo rett i at kortet er sjelden.. Måtte google kortet og det trender på rundt 250 EUR🤑

Endret av mspec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mspec skrev:

 Got damn, allerede senket prisen med 1 mill🤣🤣 

Men har har jo rett i at kortet er sjelden.. Måtte google kortet og det trender på rundt 250 EUR🤑

Viste ikke at Euroen var så sterk for tiden 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Patta skrev:

Dette må jo være Norges best bevarte e39 523:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=261617164
 

Skulle gjerne byttet min bil med den der, til og med en norsksolgt bil. 

Å satan, den var strøken…er jo ny bil 😀 Dette må jo være noe BMW Museumet burde vært interessert i 😅 Jeg tenkte først at prisen var insane for en 523i, men så tenker man at prisen kanskje er riktig slik at rette vedkommende kjøper og tar vare på bilen. Egentlig ikke så galt for en nesten "ny" kvalitetsbil som dette 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Å satan, den var strøken…er jo ny bil 😀 Dette må jo være noe BMW Museumet burde vært interessert i 😅 Jeg tenkte først at prisen var insane for en 523i, men så tenker man at prisen kanskje er riktig slik at rette vedkommende kjøper og tar vare på bilen. Egentlig ikke så galt for en nesten "ny" kvalitetsbil som dette 👍

Ja, håper den går til noe slikt som et museum. Viktig at et slikt kunstverk av en bil i slik stand blir bevart på samme nivå som Munch-maleriene.

Jeg skal i hvert fall ringe og spørre om det er mulig å bare få kjøpe bakluken for den trenger jeg, haha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Skulebollen skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=249644511

 

Er ikke dette billig? Facelift front (?) Uhyre mye penere uten dei runde grøftelysene.. 

 

Finnes der bedre kjøp av i3 ute?

Facelift front, ja. Ser ut som en grei pris, men vil tippe 94ah modellene holder seg litt dårligere i pris enn 120ah uten at jeg har sjekket i detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte min for ca halvparten for en måned siden. Det hadde vært et himla godt kjøp 😄

Du er jo oppi 120ah prismessig. Ligger bare Charged ute nå under 250k, men dukker sikkert opp en fully charged nå og da.

Hadde prioritert større batteri over utstyr da det meste er unødvendig. Har vel dekket dette i div poster før.

Edit: Fully Charged 120ah til 239k

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=256263937

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er 25k mer for bil som har gått dobbelt så langt..

 

Ser noen annonser som 94kw og noen som 125kw. Og noen som 60ah osv. 

 

Skjønner ah, men noen skriver ikke ah men kw. Hva menes her? 

 

Hadde egentlig ønsket og bruke maks 150 men da får man vel knapt en 94ah preface har jeg inntrykk av.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75kw er kontinuerlig effekt mens 125kw er toppeffekt. 

Finn burde hatt langt flere filtre evt flere modellvalg enn de har i dag...

Kilometerstand hadde jeg ikke vektlagt så mye. Min var fortsatt tight etter 122k km.

De ekstra km som 120ah går blir man nok fort glad i. 

For 150 er man utvilsomt på 94ah ja. Jeg fikk innbyttepris på 110-120 så er jo litt marginer å gå på her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sjukt hvor mye feil både vanlig folk og journalister skriver vedr. elbiler, deres kapasitet og ladehastighet.

Ah = ampere timer. Hvis man vet spenningen til systemet/batteriet (360 Volt for i3) og mengde Ah kan man kalkulere kWh. 

60 Ah * 360 V = 21 600 Wh = 21,6 kWh.
94 Ah * 360 V = 33,84 kWh
120 Ah * 360 V = 43,2 kWh

i4 M50 = 81,5 kWh (brutto 83,9 kWh).

De fleste batteriene er litt større 3-7% enn den tilgjengelige mengden, dette for å forlenge levetiden ved at de da aldri lades helt ut eller helt opp. Så man finner ofte to tall, brutto og netto. Hva du kan bruke er netto.

kWh er et mer anvendelig begrep enn Ah fordi man ikke behøver å forholde seg til batterispenning for å vite kapasiteten. I tillegg kan man bruke ens egne forbrukstall fra bilen i Wh/km til å beregne reel rekkevidde basert på størrelsen på batteriet.

Vanlig forbruk liten elbil: ned mot 100 Wh/km. Normalt forbruk mellomstor bil 100-200 Wh/km. SUV: 200-300 Wh/km. Vinter småkjøring: 300-500 Wh/km. Racerbilkjøring: 500 Wh/km+

Batterikapasitet og mengde strøm forbrukt = alltid i kWh.
Lading og ladeshatighet = alltid i kW
Mengde ladet = strøm forbrukt = kWh
Effekt = alltid i kW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, E.C. skrev:

Det er helt sjukt hvor mye feil både vanlig folk og journalister skriver vedr. elbiler, deres kapasitet og ladehastighet.

Ah = ampere timer. Hvis man vet spenningen til systemet/batteriet (360 Volt for i3) og mengde Ah kan man kalkulere kWh. 

60 Ah * 360 V = 21 600 Wh = 21,6 kWh.
94 Ah * 360 V = 33,84 kWh
120 Ah * 360 V = 43,2 kWh

i4 M50 = 81,5 kWh (brutto 83,9 kWh).

De fleste batteriene er litt større 3-7% enn den tilgjengelige mengden, dette for å forlenge levetiden ved at de da aldri lades helt ut eller helt opp. Så man finner ofte to tall, brutto og netto. Hva du kan bruke er netto.

kWh er et mer anvendelig begrep enn Ah fordi man ikke behøver å forholde seg til batterispenning for å vite kapasiteten. I tillegg kan man bruke ens egne forbrukstall fra bilen i Wh/km til å beregne reel rekkevidde basert på størrelsen på batteriet.

Vanlig forbruk liten elbil: ned mot 100 Wh/km. Normalt forbruk mellomstor bil 100-200 Wh/km. SUV: 200-300 Wh/km. Vinter småkjøring: 300-500 Wh/km. Racerbilkjøring: 500 Wh/km+

Batterikapasitet og mengde strøm forbrukt = alltid i kWh.
Lading og ladeshatighet = alltid i kW
Mengde ladet = strøm forbrukt = kWh
Effekt = alltid i kW

 

Helt riktig!

Du hadde meg helt til forbruk.

Dette er et ekstremt vidt begrep, som går på temperatur, forvarming, fart og topografi. Vår iX3 bruker alt fra 11-12 kW til det 3 dobbelte. 

Å se på hva MB gjør med sitt jag etter lavest mulig cd tall (luftmotstand) for å lage de mest intetsigende såpeglatte og formløse bilene virker meningsløs.
Når det er så mange faktorer som påvirker batteri og rekkevidden.

Ellers - en 18’ i3 med 94Ah batteriet er vel ikke det beste kjøpet nå?

19’ med 120Ah batteriet koster noe mer, men den økte rekkevidden og mangel av EU «lyd» gjør denne modellen attraktiv - for meg! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars89 skrev:

75kw er kontinuerlig effekt mens 125kw er toppeffekt. 

Finn burde hatt langt flere filtre evt flere modellvalg enn de har i dag...

Kilometerstand hadde jeg ikke vektlagt så mye. Min var fortsatt tight etter 122k km.

De ekstra km som 120ah går blir man nok fort glad i. 

For 150 er man utvilsomt på 94ah ja. Jeg fikk innbyttepris på 110-120 så er jo litt marginer å gå på her.

 

Ja det er jo mange som ikke skriver AH engang.. Finner man denne infoen på vegvesenet sine kjøretøysider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...