Jan75 Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 (endret) 33 minutes ago, E.H.D said: Men bilen har jo Logic7 (677) originalt, antar han bare kaller det HK selv om HK ikke kom før på faceliften. Jeg ser på de to som likestilte. Slik som jeg har forstått det, mener vedkommende at bilen ikke har L7. Jeg har ikke undersøkt kode på anlegget som eieren har fremlagt dermed kan jeg ikke påstå verken det ene eller det andre. Endret Juni 4, 2016 av Jan75 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 1 time siden, Jan75 skrev: Når vedkommende som selger bil utførte en omfattende ombygging til M5-optikk, er det ikke så usannsynlig med en omlegging til Harman Kardon Jeg er meget klar over at hk kan bli målt, undret bare om noen visste av gode foretak der dette kan utføres rimelig. Når det gjelder myndighetene og hk, sliter de med å finne ut av dette. Derfor er det mer risikabelt å utføre justering av hk til flere tusen kroner uten å få dokumentasjon på dette ved tanke på garanti på utført arbeid og videre salg. Men for all del, jeg skjønner ditt poeng Jeg tror ikke du helt er klar over hva originale stereokomponenter til disse bilene koster. Å bygge om en bil til 677 koster ca 35-40 000,- bare i deler, så kommer arbeid i tillegg. Hvis man er redd for at bilen er tunet og er bekymret om det er garanti på jobben så ville jeg sett meg om etter en utrimmet bil. Eller kjøpt en 535d i stede for en wannabe M5... Men GA8HP0Z girkassen i F10 530d er oppgitt til å tåle 700 nm, så denne bilen er uansett godt innafor. Samme gjelder N57 motoren i disse bilene, den har vist seg å være usedvanlig solid og sterk. Men alt avhenger av bruk og vedlikehold, selv har jeg ett normalt bruksmønster og bytter olje for hver 15 000 km i stede for intervallen på 30 000 km. 37 minutter siden, E.H.D skrev: Men bilen har jo Logic7 (677) originalt, antar han bare kaller det HK selv om HK ikke kom før på faceliften. Jeg ser på de to som likestilte. Men man kan jo ikke kjøpe bremser på Biltema og si at bilen har Brembo bremser, selv om det er Brembo som produserer bremsene for Biltema. Man kan ikke kalle en Skoda for en Audi selv om de er laget av samme komponenter? Logic 7 ble aldri markedsført som HK av BMW, da kan man heller ikke gjøre det nå i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 1 time siden, E.H.D skrev: Men bilen har jo Logic7 (677) originalt, antar han bare kaller det HK selv om HK ikke kom før på faceliften. Jeg ser på de to som likestilte. Ja, jeg ser det nå (jeg leste bare "hifi" i svaret til Fredrik 90 i forbifarten), så da stiller det seg jo helt annerledes, og jeg er helt enig i at de er likestillte. 44 minutter siden, Jan75 skrev: Nå kommer du med påstander som er veldig subjektive, samtidig som du simplefiserer ting. Det å bytte fangere er forholdsvis tidskrevende og kompleks opplegg hvis man ikke vet hva man holder på med. Hvis jeg skal ta din tilnærming kan jeg slenge påstand om at bytting til større stereoanlegg er lett oppgave så lenge du lar profesjonelle til å gjøre det. Tatt annonseteksten i betraktning, ser det ikke ut som eieren av bilen har gjort noe av ombyggingen selv, men betalt andre til å gjøre det. Det samme kan gjelde for stereoanlegget. Det er ikke meningen å være frekk eller "eplekjekk", men jeg har forholdsvis god greie på hva som kreves for å ettermontere originalt anlegg i biler som dette, og det er rett og slett ikke noe som blir gjort, uten at man er forholdsvis sær. Grunnen til det er at det er forholdsvis komplisert og relativt dyrt, kontra å gå for uoriginale løsninger som til gjengjeld også er mye bedre. Det er også ytterst få personer som tar på seg slike oppgaver, da hverken forhandlere eller bilstereoforhandlere ønsker slike jobber. Å bytte frontfanger, diffusor bak og skjermer foran er derimot forholdsvis greit, og noe ethvert karosseriverksted kan gjøre uten problemer. Nå stiller det seg jo litt annerledes ettersom bilen har Logic7 (akkurat dette er det faktisk ingen tvil om, da utstyrskode 677 er Logic7, enkelt og greit), og som jeg skrev her, samt @E.H.D skriver er dette det samme anlegget som Harman Kardon, bare med et annet navn. Alle komponenter er identiske. Er du forøvrig sikker på at HK ikke kom før faceliften @E.H.D? på e8x 1-serie overtok HK for Logic7 på 2011-modellene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 Så også nå at bilen har 677, hang meg litt opp i at dette ikke var HK. Har 677 selv i min egen utstyrsliste ser jeg nå, hvilket er Logic 7. Men poenget er at dette ikke er HK og ikke bare bare å ettermontere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan75 Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 (endret) 21 minutes ago, Fredrik 90 said: Jeg tror ikke du helt er klar over hva originale stereokomponenter til disse bilene koster. Å bygge om en bil til 677 koster ca 35-40 000,- bare i deler, så kommer arbeid i tillegg. Hvis man er redd for at bilen er tunet og er bekymret om det er garanti på jobben så ville jeg sett meg om etter en utrimmet bil. Eller kjøpt en 535d i stede for en wannabe M5... Men GA8HP0Z girkassen i F10 530d er oppgitt til å tåle 700 nm, så denne bilen er uansett godt innafor. Samme gjelder N57 motoren i disse bilene, den har vist seg å være usedvanlig solid og sterk. Men alt avhenger av bruk og vedlikehold, selv har jeg ett normalt bruksmønster og bytter olje for hver 15 000 km i stede for intervallen på 30 000 km. Jeg er klar over hva de originale stereokomponenter koster, men jeg står fremdeles ved påstand at eieren kan ha byttet til andre komponenter. I mellomtiden er det avklart at bilen har L7 originalt, dermed er denne diskusjonen unødvendig Jeg er ikke redd for tuning, da 530 er en nedtunet versjon av 535 (norske avgifter), dermed anser jeg dette som uproblematisk. Jeg prøver bare å finne ut om dette kan verifiseres. Jeg kan selvsagt velge å prøve bilen, med det gir meg ikke svar om bilen har 300 hk eller om noen av hester har rømmet og løpt til fjells. Endret Juni 4, 2016 av Jan75 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan75 Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 (endret) 19 minutes ago, awt said: Det er ikke meningen å være frekk eller "eplekjekk", men jeg har forholdsvis god greie på hva som kreves for å ettermontere originalt anlegg i biler som dette, og det er rett og slett ikke noe som blir gjort, uten at man er forholdsvis sær. Grunnen til det er at det er forholdsvis komplisert og relativt dyrt, kontra å gå for uoriginale løsninger som til gjengjeld også er mye bedre. Det er også ytterst få personer som tar på seg slike oppgaver, da hverken forhandlere eller bilstereoforhandlere ønsker slike jobber. Å bytte frontfanger, diffusor bak og skjermer foran er derimot forholdsvis greit, og noe ethvert karosseriverksted kan gjøre uten problemer. Jeg sier ikke at du er «eplekjekk», bare litt subjektiv i din vurdering Som sagt tidligere, jeg er fullstendig klar over kostander og arbeid ifht oppgradering av stereo. Det er dog blitt en del firmaer rundt om i Norge som gjør dette for helt grei pris. Alle større byer i Norge har minst et slikt foretak, dermed er dette ikke akkurat vanskelig å få til hvis man har penger og får profesjonelle til å gjøre jobben. Når det gjelder fangere, diffuser, skjermer samt andre estetiske deler til M5, er det nok litt mer komplisert enn det du prøver å fremstille det. Riktig nok nå er det en del år siden jeg har gjort dette, men antall deler som må av, samt antall skruer med vanskelig tilgang, og riktig rekkefølge, har vel ikke endret seg noe særlig – tvert i mot, det er blitt verre med nyere biler. Endret Juni 4, 2016 av Jan75 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 20 minutter siden, awt skrev: Ja, jeg ser det nå (jeg leste bare "hifi" i svaret til Fredrik 90 i forbifarten), så da stiller det seg jo helt annerledes, og jeg er helt enig i at de er likestillte. Det er ikke meningen å være frekk eller "eplekjekk", men jeg har forholdsvis god greie på hva som kreves for å ettermontere originalt anlegg i biler som dette, og det er rett og slett ikke noe som blir gjort, uten at man er forholdsvis sær. Grunnen til det er at det er forholdsvis komplisert og relativt dyrt, kontra å gå for uoriginale løsninger som til gjengjeld også er mye bedre. Det er også ytterst få personer som tar på seg slike oppgaver, da hverken forhandlere eller bilstereoforhandlere ønsker slike jobber. Å bytte frontfanger, diffusor bak og skjermer foran er derimot forholdsvis greit, og noe ethvert karosseriverksted kan gjøre uten problemer. Nå stiller det seg jo litt annerledes ettersom bilen har Logic7 (akkurat dette er det faktisk ingen tvil om, da utstyrskode 677 er Logic7, enkelt og greit), og som jeg skrev her, samt @E.H.D skriver er dette det samme anlegget som Harman Kardon, bare med et annet navn. Alle komponenter er identiske. Er du forøvrig sikker på at HK ikke kom før faceliften @E.H.D? på e8x 1-serie overtok HK for Logic7 på 2011-modellene. Ganske sikker på at HK kom med faceliften. Jeg har 677 Logic7, og min er fra april 2013, og faceliften kom jo bare 3-4 måneder senere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 12 minutter siden, Jan75 skrev: Jeg sier ikke at du er «eplekjekk», bare litt subjektiv i din vurdering Som sagt tidligere, jeg er fullstendig klar over kostander og arbeid ifht oppgradering av stereo. Det er dog blitt en del firmaer rundt om i Norge som gjør dette for helt grei pris. Alle større byer i Norge har minst et slikt foretak, dermed er dette ikke akkurat vanskelig å få til hvis man har penger og får profesjonelle til å gjøre jobben. Når det gjelder fangere, diffuser, skjermer samt andre estetiske deler til M5, er det nok litt mer komplisert enn det du prøver å fremstille det. Riktig nok nå er det en del år siden jeg har gjort dette, men antall deler som må av, samt antall skruer med vanskelig tilgang, og riktig rekkefølge, har vel ikke endret seg noe særlig – tvert i mot, det er blitt verre med nyere biler. Det er mange som gjør stereojobber ja, men det er ytterst, ytterst få firma som tar på seg jobber når det gjelder ettermontering av original stereo her til lands. BMW Tan eller hva han enn kaller seg gjør muligens slikt, samt Tommy og Saltkjelen her inne, men utover det tror jeg det er langt mellom de. Nå hadde riktignok denne bilen Logic7, så da er det uansett en smal (men forholdsvis idiotisk) sak å ettermontere HK, men hadde den hatt hifi-anlegget som jeg trodde når jeg kommenterte først er dette en stor jobb. Jeg sier ikke det ikke er komplisert når det kommer til fangere, men her er deletilgangen god, ting passer sammen, og man trenger normalt ikke å bekymre seg for koding og slikt. Jeg er klar over at det er mange forskjellige smådeler som må til, men det er ikke verre enn å sette seg foran ETK (som det finnes flust av), og notere ned hva som er forskjellen. Det er heller ikke uvanlig at det ligger forskjellige DIY rundt om for slike jobber, det er ikke tilfelle for ettermontering av original stereo. 7 minutter siden, E.H.D skrev: Ganske sikker på at HK kom med faceliften. Jeg har 677 Logic7, og min er fra april 2013, og faceliften kom jo bare 3-4 måneder senere. Ja, jeg fant ut det selv også. Merkelig igrunn, men det er nå så. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan75 Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 Nå som vi har avklart at bilen har L7, kan jeg stille følgende spørsmål til forumets medlemmer: Da dette er mer uvanlig bil, ved tanke på M5-optikk og antall hester (hvis vi velger å tro at bilen har 300 hk), hva blir den riktige sammenligningen når det gjelder pris? Bilen har elementer som gjør at den ikke kan sammenlignes med vanlig 530, ei heller ikke med vanlig 535. Dermed, hva kan man betrakte som riktig pris for en slik bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 Så lenge den er en 530d, mener jeg den bør prissettes som en 530d. Nå er denne riktignok godt utstyrt, noe som trekker opp, men M5-stylingen og effektøkningen har liten, om ingen ekstra verdi etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan75 Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 1 minute ago, awt said: Så lenge den er en 530d, mener jeg den bør prissettes som en 530d. Nå er denne riktignok godt utstyrt, noe som trekker opp, men M5-stylingen og effektøkningen har liten, om ingen ekstra verdi etter min mening. Det er mer eller mindre samme konklusjon jeg kom frem til. Det mest logiske er å sammenligne prisen med andre 530d som er til salgs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 I mine øyne vil en trimmet bil som er stylet for å passe selgers smak gjerne ha lavere verdi enn tilsvarende originale biler. 530d er forøvrig ikke en nedjustert 535, er flere ting som er forskjellige enn programvare. HenrikSolberg, Popza, RNJ og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 For egen del ville jeg aldri ha kjøpt en stylet bil, og jeg skulle ha hatt veldig lyst på en trimmet bil før det ble kjøp. Sikkert mange som har andre preferanser, og hvis jeg skulle gjette så er prisingen på en stylet/trimmet bil vanligvis på samme eller litt lavere nivå enn en original-bil. Det eneste jeg har dristet meg til på egne biler er nye felger men da alltid originalfelger som også kunne leveres til bilen da den var ny. Og ja, min kone syns også jeg er kjedelig... bimmerR og HenrikSolberg reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikSolberg Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 10 timer siden, Kennethe34 skrev: 530d er forøvrig ikke en nedjustert 535, er flere ting som er forskjellige enn programvare. Har ikke 530d en turbo og 535d to turboer? Fant forøvrig denne tøffe Pandaen http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76981304&fks=76981304 RNJ, Peak og Alfaduden reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juni 5, 2016 Share Skrevet Juni 5, 2016 Blant annet ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå