Stian Byrknes Skrevet Oktober 20, 2014 Share Skrevet Oktober 20, 2014 Heisann, kjøpte nylig en BMW 323I 1996modell på fredag 17.10. I kjøpskontrakten ble det opplyst om at det var rustbobler på venstre hjulbue samt at kalesj taket ikke gikk ned elektrisk. Natt til søndag 19.10 kom eg rundt en slapp sving i ca 60 km/t, idet eg skulle bremse ned før svingen, låste alle dekkene seg samt absen ikkje fungerte. Hadde med andre ord null kontroll på hvor bilen kjørte, og havnet i grøften med høyre side ødelagt.Har full kasko, men har eg noe rett på erstatning fra forgje eier? Er 14dagers angrerett på kjøp, og siden det ikkje var nevnt noen styring/bremse feil på bilen kan jo dette muligens gå under det?Takker for alle gode svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 20, 2014 Share Skrevet Oktober 20, 2014 Er 14dagers angrerett på kjøp, Hvor i all verden har du fått dette fra? Popza reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Byrknes Skrevet Oktober 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2014 Ulykken hadde jo aldri skjedd dersom alt hadde fungert, slik som han påsto. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 20, 2014 Share Skrevet Oktober 20, 2014 Det har da ingenting med angrerett å gjøre. (Som i seg selv ikke omfatter privatsalg). Forøvrig er det du som sjåfør som er ansvarlig for at bilen er i forskriftsmessig stand før kjøring. At ABS systemet er defekt kan du reklamere til selger dersom det ikke var opplyst om, men at du kjørte av veien er ditt eget problem. 4 låste hjul i 60 tilsier såpeglatt vegbane. Ivanrogov reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Byrknes Skrevet Oktober 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2014 ABS systemet var ikkje opplyst om, vegbanen var heller ikkje noe glatt, nesten tørr vei hvor kompiser låg 100 uten problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet Oktober 20, 2014 Share Skrevet Oktober 20, 2014 Hvis du og kompisen din tok en sving i 100km/t så sier det jo mye hvordan dere kjører. Tror ikke du har noe å klage på. Arnie1981, stig., EasyL og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popza Skrevet Oktober 20, 2014 Share Skrevet Oktober 20, 2014 Heisann, kjøpte nylig en BMW 323I 1996modell på fredag 17.10. I kjøpskontrakten ble det opplyst om at det var rustbobler på venstre hjulbue samt at kalesj taket ikke gikk ned elektrisk. Natt til søndag 19.10 kom eg rundt en slapp sving i ca 60 km/t, idet eg skulle bremse ned før svingen, låste alle dekkene seg samt absen ikkje fungerte. Hadde med andre ord null kontroll på hvor bilen kjørte, og havnet i grøften med høyre side ødelagt. Har full kasko, men har eg noe rett på erstatning fra forgje eier? Er 14dagers angrerett på kjøp, og siden det ikkje var nevnt noen styring/bremse feil på bilen kan jo dette muligens gå under det? Takker for alle gode svar 14 dagers angrerett? Nei, det har du ikke! 14 dagers angrerett har du på fjernkjøp. Slik du skriver, virker det som du dreit deg ut, og nå vil presse tidligere eier for penger. I tillegg var det jo ikke noe feil i bremseanlegget(siden du prøvekjørte den og besiktiget den) da den ble solgt...? Du kommer garantert ingen vei med dette. Spesielt når det er en bil fra 1996. Arnie1981 og UFC reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Byrknes Skrevet Oktober 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2014 Har ikkje noe med og presse tidligere eier, er bare nyskjerrig ettersom eg aldri har vert borti noe lignende før.Som du ser eg skrev rett over var ikkje eg den som låg i 100, fartsgrensen var 70, eg låg i 60 så var ikkje noe grisekjøring fra min side. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 20, 2014 Share Skrevet Oktober 20, 2014 Jeg hadde tenkt til å komme med et langt og konstruktivt svar i form av henvisninger til lovverk etc., men på bakgrunn av informasjonen som kommer frem er det bedre å ta dette i kortfattet form, da jeg ikke ser at det er en "reell case" her. På generelt grunnlag kan du reklamere på feil og mangler etter kjøpsloven kap. 4 og på bakgrunn av hva som fremgår av dokumenter/muntlig kommunikasjon/avtalen. Når det gjelder angrerett reguleres dette av angrerettsloven og gjelder kjøp (forbrukersituasjon) ved fjernsalg (utenfor selgers normale utsalgssted). Utifra hva du opplyser kan jeg ikke se at utforkjøringen har noen direkte sammenheng med bilens tilstand, og at du derfor heller ikke er berettiget til å kunne kreve prisavslag, erstatning eller tilsvarende ovenfor selger. UFC, Stian Byrknes, EasyL og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 20, 2014 Share Skrevet Oktober 20, 2014 Ulykken hadde jo aldri skjedd dersom alt hadde fungert, slik som han påsto. Ulykken hadde heller neppe skjedd, visst du kjørte etter forholdene. Ta tabben din som en mann. Folk kjørte bil uten ABS før, uten problemer. Kristiansan'årn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 21, 2014 Share Skrevet Oktober 21, 2014 Er pæren tatt ut av ABS lampen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReiRud Skrevet Oktober 22, 2014 Share Skrevet Oktober 22, 2014 60km/t og låste hjul og rett i grøfta? Is da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet Oktober 22, 2014 Share Skrevet Oktober 22, 2014 Er en grunn til at jeg har gitt opp å selge ting billigt. Har du forsikring og full kasko og du vurderer å tyne selgeren? Om du detter ut av en sving i 60km/t som var bergenet til å tas i denne hastigheten og på tørr asfalt, så burde du ikke hatt sertifikatet med mindre du mistet styringen eller bremsene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Oktober 22, 2014 Share Skrevet Oktober 22, 2014 Natt til søndag 19.10 kom eg rundt en slapp sving i ca 60 km/t, idet eg skulle bremse ned før svingen, låste alle dekkene seg samt absen ikkje fungerte. Hadde med andre ord null kontroll på hvor bilen kjørte, og havnet i grøften med høyre side ødelagt. Har full kasko, men har eg noe rett på erstatning fra forgje eier? Norge er påvirket litt for mye av USA, på godt og vondt. Jeg får brekninger av holdningene dine - det er typisk norsk og ikke ta ansvar for egne handlinger. Du er ute og grisekjører natt til lørdag -. det er helt greit og normalt å drite seg ut og kjøre i skauen. Men når du begynner å beskylde andre mennesker for dine feil er du på viddene. Du burde skamme deg. Alpejohn, UFC og Peak reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerfun Skrevet Oktober 22, 2014 Share Skrevet Oktober 22, 2014 Sjokket over denne holdningen, og er livredd for å selge bil til slike folk. Kjøper du gammel bmw, så må du tenke/være våken når du kjører. Uansett om abs eller ikke virker. Å tro ulykken ikke hadde skjedd om den tragiske absn som er på e36, ikke virker, er som å tro på nissen Glem forrige eier, selg bilen som delebil, kjøp deg en helt fabrikk ny bil (kia, golf, yaris) UFC og Kristiansan'årn reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg