Gå til innhold

Offisielle bilder og informasjon om F30/F31 3-serie og F80 M3

Share

Anbefalte innlegg

Helt riktig. Dessuten er ikke rekkesekserene særlig potente uten pustehjelp, tilogmed S motorene må jo piskes for å prestere. Motorene i de nye M-bilene derimot, dvs rekkeseksere OG V8ere med turbo, er potente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad de har faset ut late, tunge rekkeseksere til fordel for spreke turbofirere. Mye mer tuningpotensiale og mye mer leken motorkarakteristikk!

Nå har heldigvis mye skjedd på den fronten siden 90 tallet :P N55 motoren ifra bla F30 335i er hverken lat eller tung. De nye turbosekserene er vel så trimmevillige som hvilken som helst turbofirer, bare med ett MYE bedre lydbilde i tillegg. En nedtunet utgave av N55 (nå B58) hadde passet perfekt i 328I/340I ;)

Har selv kjørt F30 328i og det er ingen tvil om et det er en helt fantastisk bil, går kjempe godt, elastisk og med masse bunndrag. Men den blir fort uinspirerende å kjøre da den mangler lyd, en lyd som får deg til å ville gasse på om og om igjen for å kjenne håra på armene reise seg. Det får man oppleve i 335i men ikke på 328I.

Nettopp handlet F30 og er meget fornøyd, utklasser både F10 og E60 hva kjøreegenskaper angår. Likte dog fjæringen og styringen bedre på E90, men H&R fjører fikser nok den biffen :)

Hvilke kjøreegenskaper er det du snakker om? På sportslighet så selvfølgelig "utklasser" en F30 en 12 år gammel E60 eller en 1,8 tonn tung F10 :P På komfort derimot er historien en helt annen selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gå tilbake til 90-tallet for å oppleve late rekkeseksere. Du er tydeligvis veldig sær hvis du ikke føler det er "inspirerende" å gi gass fordi motoren har fire sylindre. For min del er jeg opptatt av moment, effekt og turtallskurve.

Da er ærlig talt ikke motorlyden det avgjørende for om jeg liker motoren eller ikke. Klart det er fint med lyden av en rekkesekser, men ser faktisk en større fordel med firerens kortere og mer ideele konstruksjon mtp vektfordeling foran i bilen.

Har kjørt mange F10 og E60 og blir rett og slett ikke fortrolig med måten de oppfører seg på, E90 og F30 er utrolig mye mer smidige og elegante. Spesielt på svingete vei. Det jeg savner i 3-serie (og ikke minst 1-serie) er derimot mer støydemping, dette er 5-serie veldig mye bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har en Volvo 240 med en 940 motor som er oppjustert mye.

Lyden av en firer med turbo og 350hk og 500nm er faktisk inspirerende, spes på turtallssperren med halvmeter flammer bak :P

Firer kan faktisk ha god lyd. Selv synes jeg 328i f30 har kul lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gå tilbake til 90-tallet for å oppleve late rekkeseksere. Du er tydeligvis veldig sær hvis du ikke føler det er "inspirerende" å gi gass fordi motoren har fire sylindre. For min del er jeg opptatt av moment, effekt og turtallskurve.

Da er ærlig talt ikke motorlyden det avgjørende for om jeg liker motoren eller ikke. Klart det er fint med lyden av en rekkesekser, men ser faktisk en større fordel med firerens kortere og mer ideele konstruksjon mtp vektfordeling foran i bilen.

Har kjørt mange F10 og E60 og blir rett og slett ikke fortrolig med måten de oppfører seg på, E90 og F30 er utrolig mye mer smidige og elegante. Spesielt på svingete vei. Det jeg savner i 3-serie (og ikke minst 1-serie) er derimot mer støydemping, dette er 5-serie veldig mye bedre på.

Jeg er veldig sær når det kommet til akkurat det er der med rekkesekser i BMW, for min del så finnes det ikke noe annet alternativ til rekkesekseren enn eventuelt en potent og fin V8er :) Jeg tror nok at godt over halvparten av de som kjører BMW ville valgt en rekkesekser om de fikk valget, det er jo noe som er synonymt med BMW. Ellers så går det mye på smak og behag, noen liker at det låter bra i tillegg til at det går bra mens andre bryr seg kun at det går bra.

Jeg har eiet E90 325d i over tre år og nå F10 530d i ett år og jeg er helt enig i at 3ern er mye mer smidig og sportslig, langt mer "lettbeint" på svingete veier. F10en føles og er stor på veien, men med Adaptivt understell og aktiv styring så er det imponerende hvor godt den skjuler sin vekt og størrelse. Jeg ble helt imponert iallfall, men når man virkelig går inn for å presse bilen så merker man at det er fysiske lover ute å går.

En kompis av meg har en Volvo 240 med en 940 motor som er oppjustert mye.

Lyden av en firer med turbo og 350hk og 500nm er faktisk inspirerende, spes på turtallssperren med halvmeter flammer bak :P

Firer kan faktisk ha god lyd. Selv synes jeg 328i f30 har kul lyd

Firere kan absolutt låte bra, men kommer aldri til å låte bedre enn en rekkesekser eller V8er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mest om drivstofforbruk, 4 sylindre bruker mindre enn 6, veier mindre, plass osv. Kjøper man en 335 så tenker man ikke på drivstoff lenger, det hadde jeg gitt f... i om jeg hadde hatt rå til en sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at Xenonlys burde vært standard. Denne teknologien fases nå ut fordi den er kostbar, tar mye plass, er relativt upålitelig og tilfører egentlig ikke så mye nytt utover å lyse sterkere enn halogenlys. Halogenlys er derimot billig, tar relativt liten plass, er pålitelig (forutsatt at man enkelt kan skifte pære selv) og lyser sterkt nok for de aller fleste. Halogenlys er stadig svært populært i land med mye urbane strøk (Tyskland, Nederland, England, Danmark etc.)... altså der veiene for det meste er opplyste året rundt. [...]

Jeg er rimelig sikker på at Raymond refererer til estetikken når han ønsker at xenon burde være standard. Der er jeg forsåvidt enig, for BMW har virkelig gjort en elendig jobb når det gjelder halogenlysene på denne modellen. Det burde ikke være vanskelig å lage en halogenlykt som faktisk ser pen ut, noe man kan se på E39 facelift og E60/E61 LCI. En liten linse og coronaringer burde ikke være forlangt på en bil som dette, men BMW liker tydeligvis at bilene skal som snytt ut fra 80-tallet nå for tiden..

maxresdefault.jpg

maxresdefault.jpg

Det skal faktisk godt gjøres å få det særlig styggere enn dette, men BMW overrasker stadig:

lights2.jpg

post-38588-0-07843600-1431123924_thumb.j

Det jeg ikke skjønner er at folk griner så mye over hva slags pærer som sitter i blinklysene, det jeg synes er virkelig sørgelig er at i modellene 328I/330I så sitter det en "simpel" to liters firesylindret motor i stede for en herlig rekkesekser. [...]

For å bruke dine ord - det er rett og slett sørgelig at en 2015-modell ikke leveres med LED i noe så elementært som blinklys når dette var noe som kom på tidligere modeller for omtrent ti år siden. Som vi alle vet, så er bilens lyskilde bilens uttrykk og identitet, og den kommer frem ved blant annet utstrakt bruk av LED eller annen ny teknologi. Kjedelig med "premiumbil" som ser mindre premium ut enn plastikkrakettene fra Kia, Toyota og tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld - det er da bare å kjøpe en bil MED xenon..?

Og syns dere virkelig LED lysene som kom på blant annet Audi for 10 år siden er elegante? De ligner jo mer på juletrelys enn noe annet med de ørten små diodene.

Syns lyktene på F30 og F10 er elegante slik de er, selvfølgelig med xenon. Har ikke engang tenkt over at baklyktene ikke er LED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng med LED/Halogenlys vs. Xenonlys dreide seg ikke om det estetiske, men derimot utelukkende ut fra et teknisk perspektiv. Mange har ikke bruk for bedre lys enn halogenlys... så med mindre man synes at halogenlys ser forferdelige ut er det ingen grunn til å kjøpe Xenonlys. Derfor tilbyr BMW og de andre bilprodusentene stadig halogenlys, men det er bare et tidsspørsmål før LED lys blir standard og årsaken er den nevnte kombinasjonen av lav pris, holdbarhet samt at de er lite plasskrevende å implementere. Bildesignerne vil stå langt friere med ulike designløsninger når LED teknikken kommer for fullt og dette ser vi allerede begynnelsen på med at ringene har blitt kuttet over og under slik at lysene inne i ringene på den måten kan bli mindre og hele lykten smalere/mindre. Med LED lys er det ikke behov for en plasskrevende reflektor og dette gir nye og store muligheter for bildesignerne. For BMW gir det imidlertid noen utfordringer når det gjelder å bibeholde den estetiske identiteten som vi kjenner, men jeg vll tro at i8 gir noen hint om hva vi kan forvente i fremtiden... :)

Apropos rekkefirere med ladeluft vs. rekkeseksere og V8 motorer var mitt poeng at BMW helt sikkert kunne ha utviklet en mindre rekkesekser med ladeluft som er like effektiv og ren som dagens rekkefirer i f.eks F30 328i. Det er primært tre årsaker til at BMW ikke har gjort dette... pris, logistik (herunder 0,5 liter/sylinder strategien + diesel/bensinvarianter av den samme motoren) og plattformuavhengighet (economy of scale). Det finnes selvfølgelig gode tekniske argumenter for å velge en rekkefirer fremfor en rekkesekser og dette er f.eks lavere vekt og bedre vektbalanse. Noen bilprodusenter velger imidlertid istedenfor å bruke V6 motorer som et kompromiss fordi den er mer kompakt enn en rekkesekser samt mer eller mindre like lang som en rekkefirer. En V6 motor er imidlertid dyrere å produsere enn en rekkefirer samt egner seg knapt så godt i små biler pga. størrelsen/tyngden og derfor blir rekkefireren foretrukket. I større biler som f.eks F30 har dette mindre betydning, men det er som tidligere nevnt vesentlig mer økonomisk rasjonelt å kun ha kun én motorserie som er plattformuavhengig. 

Et eksempel på at rekkefirere i noen sammenhenger oppfattes som mindreverdige er at disse ikke finnes i 7-serien. Dette skyldes ikke at de ikke er kraftige nok... Mercedes-AMG's rekkefirer i f.eks A 45 AMG yter 40 HK mer enn rekkesekseren med ladeluft i F01 740i. Jeg tror helt sikkert at BMW også klarer å utvikle en rekkefirer som yter 360 HK, men fordi en slik motor ville bryte med alt hva BMW står for i de mer prestisjefylte seriene/modellene er en slik motor idag ikke aktuelt for BMW. Det som imidlertid er interessant er at for 10 år siden gjaldt dette også for 3-serien. Den gangen var det en selvfølge at BMW hadde en bred vifte med rekkeseksere på programmet som også favnet på tvers av modellseriene. Ergo kunne man selv i en E46 320i føle et distinkt slektskap/fellesskap med f.eks E60 530i og E65 730i. Denne relasjonen har gått tapt og det synes jeg at er litt trist.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld - det er da bare å kjøpe en bil MED xenon..?

Og syns dere virkelig LED lysene som kom på blant annet Audi for 10 år siden er elegante? De ligner jo mer på juletrelys enn noe annet med de ørten små diodene.

Det hjelper ikke å kjøpe xenonlys når disse også har mer halogen enn forgjengeren (F3x vs. E9x LCI). Det er i mine øyne litt flaut at en 2010 E9x ser mer moderne ut i lyssettingen enn en 2014 F3x ved at forgjengeren har nyere teknologi enn dagens utgave. Dette er en trend BMW burde slutte med omgående. Mercedes ser ut til å ha skjønt dette, og benytter mer LED i innstegsmodellene A- og B-klasse enn det BMW gjør i 1- og 2-serie - og omtrent resten av spekteret. Ironisk nok har BMW selv uttalt at F32 M4 DTM (?) har full LED baklys på grunn av sikkerhet. Sikkerheten er tydeligvis mer gjeldende på en bane med få biler enn i trafikken til daglig.

Ja, det er "bare å oppgradere til LED" når man bestiller bilen, men det betyr ikke nødvendigvis at BMW må designe halogenlysene som om de kom fra en Ford Fiesta fra 1982.

Når det gjelder LED-lysene til Audi for ti år siden, så var ikke disse spesielt pene (ei heller den store engangsgrillen i midten), men de har heldigvis gjort bilverdenen en tjeneste i form av økt fokus på lys. Det hele startet muligens med E39 facelift, men det er ingen tvil om at det skjedde mye når Audi begynte med sin identitet (som de ennå ikke har funnet) i form av juletrelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at Raymond refererer til estetikken når han ønsker at xenon burde være standard. Der er jeg forsåvidt enig, for BMW har virkelig gjort en elendig jobb når det gjelder halogenlysene på denne modellen. Det burde ikke være vanskelig å lage en halogenlykt som faktisk ser pen ut, noe man kan se på E39 facelift og E60/E61 LCI. En liten linse og coronaringer burde ikke være forlangt på en bil som dette, men BMW liker tydeligvis at bilene skal som snytt ut fra 80-tallet nå for tiden..

For å bruke dine ord - det er rett og slett sørgelig at en 2015-modell ikke leveres med LED i noe så elementært som blinklys når dette var noe som kom på tidligere modeller for omtrent ti år siden. Som vi alle vet, så er bilens lyskilde bilens uttrykk og identitet, og den kommer frem ved blant annet utstrakt bruk av LED eller annen ny teknologi. Kjedelig med "premiumbil" som ser mindre premium ut enn plastikkrakettene fra Kia, Toyota og tilsvarende.

For det første, hvem er Raymond? Greit at man kjenner vedkommende privat men det gjør ikke alle vi andre her så er kanskje greit å bruke nicknavnet så vi vet hvem det er snakk om.

Jeg er enig i at Halogenlysene til BMW ser både simpelt og billig ut, men er ikke det noe av strategien blant bilprodusentene i dag. Skal du være kjip å knipe igjen på ekstrautstyret så skal det jammen vises til omgivelsene også. Man ser jo bare hvordan BMW utvikler forskjellige utsyrsversjonene som Sport, Luxury og Modern, eller designet på Sportsautomat spaken selv om kassa er den samme. I min F10 så vil du på venstre side for rattet ha en tom knapperekke om du ikke krysser av for ekstrautstyr som HUD, Filskiftevarslerer, anti kollisjons system osv, hvis du velger samme bil med manuelgir så får du en virkelig stusselig utformet midtkonsol.

Skulle jeg ha kjøpt ny 5-serie i dag så hadde jeg nok valgt LED, men det er ene og alene for å gjøre bilen mer salgbar ifremtiden. Jeg klarer meg utmerket med Xenonlysene jeg har nå :)

Det er primært tre årsaker til at BMW ikke har gjort dette... pris, logistik (herunder 0,5 liter/sylinder strategien + diesel/bensinvarianter av den samme motoren) og plattformuavhengighet (economy of scale). Det finnes selvfølgelig gode tekniske argumenter for å velge en rekkefirer fremfor en rekkesekser og dette er f.eks lavere vekt og bedre vektbalanse. . 

Det jeg ikke helt skjønner med dette vektbalanse argumentet er at BMW har jo alltid klart å opprettholde vektbalansen selv med de gamle tunge sekserne. E34 hadde 50 50 vektbalanse tilbake i 1991 selv med en støpejerns klump av en M50 rekkesekser, hvorfor må man i 2015 ty til små firesylindrede motorer for å klare det samme?

Når det gjelder LED-lysene til Audi for ti år siden, så var ikke disse spesielt pene (ei heller den store engangsgrillen i midten), men de har heldigvis gjort bilverdenen en tjeneste i form av økt fokus på lys. Det hele startet muligens med E39 facelift, men det er ingen tvil om at det skjedde mye når Audi begynte med sin identitet (som de ennå ikke har funnet) i form av juletrelys.

Nå er det jo BMW som har vist vei i lysteknologien hvis vi går litt tilbake i tiden, det var nå BMW som i utgangspunktet ga oss Xenonlys. De var også veldig tidlig ute med denne linselys teknologien som først kom i 1986 da E32 7-serie kom. BMW skapte jo en helt ny trend da de lanserte sin lys signatur i form av angle eyes på E65 i 2001, det var ikke før i 2008 at Audi begynnere med de juletrelysene sine og Mercedes enda senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) For det første, hvem er Raymond? [...]

2) Jeg er enig i at Halogenlysene til BMW ser både simpelt og billig ut, men er ikke det noe av strategien blant bilprodusentene i dag. Skal du være kjip å knipe igjen på ekstrautstyret så skal det jammen vises til omgivelsene også. [...]

3) Skulle jeg ha kjøpt ny 5-serie i dag så hadde jeg nok valgt LED, men det er ene og alene for å gjøre bilen mer salgbar ifremtiden. Jeg klarer meg utmerket med Xenonlysene jeg har nå :)

4) Nå er det jo BMW som har vist vei i lysteknologien hvis vi går litt tilbake i tiden, det var nå BMW som i utgangspunktet ga oss Xenonlys. De var også veldig tidlig ute med denne linselys teknologien som først kom i 1986 da E32 7-serie kom. BMW skapte jo en helt ny trend da de lanserte sin lys signatur i form av angle eyes på E65 i 2001, det var ikke før i 2008 at Audi begynnere med de juletrelysene sine og Mercedes enda senere.

1) Det burde egentlig komme greit nok frem hvem "Raymond" er, men om du mot formodning ikke skulle vite det, Fredrik90, er Raymond altså Walkabout. Kritikken tas dog til etteretning.

2) Det er greit at det skal synes at man har vært kjip med avkrysningen på utstyrslisten, men nå som xenonlys er fjernet som mulighet burde i det minste standardalternativet se nogen lunde premium ut - på en premiumbil. At BMW fortsatt ikke har full LED baklys som en option er likevel flaut når det eneste alternativet er 1980.

3) Xenonlysene du har er jo greie i og med at du har en del ny teknologi som LED, men at LCI-versjonen har fått mer halogen enn forgjengeren er galt.

4) Jeg er enig i at BMW har vist veien i form av lysteknologi, og det var jeg innledningsvis inne på når jeg nevnte E39 facelift med coronaringer. Denne posisjonen synes jeg dog at BMW har gitt fra seg ettersom plastikkrakettene fra Kina har nyere teknologi enn premiumbilen fra Tyskland. Man trenger ikke se lenger enn til Mercedes C-klasse som så flere år nyere ut enn F30 pre-LCI når den kom. Ja, selv E90/E91 LCI så vesentlig nyere ut enn en tilsvarende F30/F31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No blir eg vel bannet og alt som er :P , men er det bare eg som synst at BMW har mistet " oi, dette må være en dyr/premium bil" følelsen ?

Mercedes er virkelig i skuddet for tiden på de fleste modellene sine. De får 4-500 k  biler til å se ut som 1 million,

Til og med den nye mazda 6 synst eg er finere enn bmw`ene som kom etter E60 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...