Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, fxslin skrev:

Takker, jeg brukte M50Manifold kittet. Litt dyrt, men da er alt ganske straight forward. 

Hørte ikke noe under testingen her,  men nå har jeg ikke kjørt mer en kanskje 20 minutter og startet/stoppet den noen få ganger bare. 

Er en tydelig distinkt lyd?

 

Aah, ja det forklarer litt ;)

Ja ganske tydelig men må være rask ut av bilen for å høre den. Legger ikke merke til den om jeg sitter i bilen. Kan se om jeg får filmet en dag og lagt ut på e36 tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, danskiii skrev:

Ja ganske tydelig men må være rask ut av bilen for å høre den. Legger ikke merke til den om jeg sitter i bilen. Kan se om jeg får filmet en dag og lagt ut på e36 tråden.

Ja, gjør det. Ble nysgjerrig nå!

3 timer siden, sveigis skrev:

Alltid gøy å sette sammen ting og at det funker .😀

Ja, det er lite spennings moment det :-D  Og kjipt når man må feilsøke, krysser fingra for det ting holder her. Men har gått over alt flere ganger i ren OCD stil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten aftenøkt i dag også.

De Style 24 felgene jeg kjøpte trengte en grundig shine, de var tectylerte med et tykt lagt  med gammel inn brent bremsestøv,  gummirester og mye annet dritt som ikke egner seg på trykk.

Litt dårlig før bilder, men dere skjønner tegninga her:

IMG_0884.thumb.JPG.fedf600c5c733bc045c4d46073e20c81.JPG

"Falsk før bilde",  dette var resultatet etter vanlig Sonax felgerens, sterk Surfex HD og Prick bort.

363776350_IMG_0938(1).thumb.JPG.b1d17658045c79217d9899e850140685.JPG

Så her måtte god sakene anskaffes: (litt syre er god for sjela :-D )

IMG_0937.thumb.JPG.352abb0f78e748bb0e8879072bd317cb.JPG

Men den på så begynte ting å skje:

IMG_0940.thumb.JPG.d88bf269cd70b22757fae3850a459a7f.JPG

Slik ser dem ut nå, forsatt litt å ta tak. Men er ikke helt håpløst, så har litt troa på at jeg skal få dem presentable etterhvert.

1372365441_IMG_0942(1).thumb.JPG.c30b552ebd2635affbfdc276de19726e.JPG

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig henta litt flere deler til "tracktoy'en". 

Synes den har vært litt vinglet i forstillingen ved aktiv kjøring, så jeg tenkte jeg skulle prøve å stramme den opp litt. Foringer som var på vel egentlig i brukbare ennå til vanlig kjøring, men valgte å se på dette som en oppgradering.

Så ettermiddagens prosjekt betød at disse skulle på bilen, foringer til stabstag og bære arm.

IMG_1031.thumb.JPG.8e83f5dbd595804ca0921e6baa7c7642.JPG

Startet med bære armer, da jeg anså dette som mest tidkrevende. Men det tok ikke lang tid før denne lå fint på gulvet.

IMG_1032.thumb.JPG.5bf536ceaef8cae6a93b16cc4a6f7a2e.JPG

Siden det var powerflex som skulle inn, så måtte den gamle ut. Så dette involverer litt kutting og banking, ispedd små grynt nå og da:-D

IMG_1035.thumb.JPG.2f7eaa627317946f23f34112c2aa1835.JPG

Etter noen ave maria'er og velretta slag så var dritten ute

IMG_1037.thumb.JPG.cb3eceb264bbaadb1742296682dcb880.JPG

Etter litt vask og rensing. Så var det bare å lese manualen (red.anm jeg har aldri gjort akkurat dette før) og sørge for at jeg faktisk forsto det også....

Er ganske enkelt så selv undertegnede forstår konseptet. 

IMG_1042.thumb.JPG.8a7bb33436a7f7f539971b49cd6bcbac.JPG

Steg 1, en hylse skal på. Smatt ganske greit på, måtte bruke litt krefter. Men trengte ikke å bruke noen umoralske ytringer.

IMG_1046.thumb.JPG.c383790b2794c3f97a765aecde56f64c.JPG

På denne så juksa jeg litt og presset den rolig og rett inn.

IMG_1047.thumb.JPG.46437ece7d96e29b4e7d9aca8cc67382.JPG

Så var det bare å smette den inn på, brukte litt tid på finne ut hvordan jeg skulle få den til matche hulla riktig.  

IMG_1049.thumb.JPG.4d24e456edd398b20f5031188a0c439d.JPG

Det samme ble gjort på passasjer siden, der møtte jeg på litt mer motstand på å få av foringen. Men men riktig verktøy så alt så mye enklere har jeg lært. Så dro fram den trearmede drager...

IMG_1056.thumb.JPG.4b9f2d16d6fbb77e62dd5debe84c0ac6.JPG

Vipps så var 2 foringer byttet ut, til å være første gangen. Så syntes jeg det gikk veldig greit og det er veldig behagelig når man ikke møter på mye rust eller bolter som er trukket til med mutter trekker osv. Gikk over alle mutterne og torquet det hele opp etter spekken.

IMG_1071.thumb.JPG.470008244e0f10d0c7378d82fdbec77f.JPG

Oppmuntret av første steg gjøv jeg løs på andre steg, stagstag foringene. Som visst nok er godkjente og premierte fra Dronningen av England. Så her føler jeg at det er topnotch saker jeg slenger på bilen.

IMG_1075.thumb.JPG.1106a91ac7ad2e0ee8c4d5f14c9f3a67.JPG

Relativt greit å komme til når man har tilgang til bukk, gikk ganske radig å få dem av.

IMG_1077.thumb.JPG.e92647b19c70b7c632f4f988bf851702.JPG

Her var tilstanden litt verre, så greit å bytte disse. 

IMG_1082.thumb.JPG.9e0bb540d1e4617a3abc20a65edd292a.JPG

 

Var faktisk dannet litt seg litt rust på innsiden av disse festene, så de fikk en grunding vask og runde med stålbørsten.  Bør vel ta de med i vinterens prosjekt for deler som må ha litt lakk.

IMG_1084.thumb.JPG.71998bf7ed6cd1ac057f59577ccf6253.JPG

Ny versus gammel.

IMG_1090.thumb.JPG.fa8867c2f3cbad7a6f7afaedf4b6da15.JPG

Så ble det 15 minutter med høylytte besvergelser og annet umoralske aktiviteter. Disse powerflex foringene var stive som faen og det var nesten ikke mulig å få åpnet dem nok til tre dem nedover stagstaget.  Men igjen, når man finner metoden så går det relativt enkelt. Så med litt ekstra smøring (har lest at disse kan knirke en del), så ble tredd over staget og festet.

IMG_1092.thumb.JPG.86ff1a5fb384ba6e5acd992621dd2d2c.JPG

 

Ble også tid en liten test tur og det var merkbart forskjell.  Ganske mye fastere i forstillingen og bedre å kjøre, så håper å tro at dette vil merkes bedre på banen.

Ligger forsatt deler på hylla, så er ikke helt i mål ennå. Samt at jeg må få løst det bur "problemet".

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var årets første trackday gjennomført. 

Fikk mast nok på @Slavearbeider'n til at han spontant tok turen og hang seg på en dag på Rudskogen.  Var vel flere bimmers folk, der uten at jeg kjenner dere eller fikk hilst på dere. 

Var en pen samling med BMW M biler der i dag (Oslo gjeng, hvis jeg forsto riktig) og en som vanlig flust med gromme Porscher. Tok ikke så mange bilder av bilene i dag, var mer opptatt med å nyte synet og skravle litt. 

Jeg hadde eneste Z3 på banen i dag, så langt jeg fikk med meg. Men var mye BMW'er der i dag og flere gromme utgaver.

Jeg var mest spent på hvordan "oppgraderingene" på Z3 ville fungere på banen, har jo gått med noen timer og litt kr så håpet jo at det skulle fungere bra. 

IMG_1130.thumb.JPG.054edd59daecfebc319a1891707c9364.JPG

Etter et par shakedown heats (med tildels køkjøring), så kunne jeg konstatere jo M50 swappen hadde noe for seg og at foringer i forstillingen  har hjulpet  veldig. Men jeg må gjøre samme jobben bak så hele bilen føles tight og fin. Ellers så var dette med bremsene, de er ikke helt på topp ennå. Så her må jeg få satt på resten av delene jeg har i hylla og se om det hjelper.  Ellers så må jeg finne på bedre der og gå for noe litt større. 

Dekkene jeg kjører med er fra Z3 1.9 prosjektet og nå merker jeg at disse begrenser meg en del. Merker godt at de ikke klarer å holde meg på "ønsket spor" i den hastigheten jeg ønsker og jeg må ofte kompensere pga disse på steder hvor jeg gjerne skulle vært litt mer aggressiv.  Så må få ordnet en bestilling av nye og litt bredere dekk.

Og inntil undertegnede lærer seg å kjøre, så går den M52B28 i Z3 mer enn godt nok.  Den biter overraskende godt fra seg utpå der og innbyr til morsom kjøring.

IMG_1115.thumb.JPG.9c9823688c5a894c061279403bd2ac41.JPG

Men totalt sett så ble det knall dag med mye moro på banen og gøy å kjøre litt sammen @Slavearbeider'n tiltross for det lille uhellet hans. Men den redda vi fint inn med å fint med å hente muttere fra andre steder på bilen :-D  Eneste som var litt synd var det kom noen ukjente lyder, mer om det i hans tråd.

IMG_1133.thumb.JPG.955642efb4626fea8f14cc5488c45b21.JPG

Så da ble det noen turer hvor han satt på med meg istedenfor og nå var det litt mindre trafikk på banen. Så jeg fikk kjørt på litt og fikk virkelig pushet bilen litt :-D Hadde noen spennende øyeblikk her og der, men vi kom oss helskinnet igjennom! 

Ingen tvil om at @Slavearbeider'n tracktoy går unna, den fikk bra fart på rettstrekka! Jeg synes han kjørte den kjærra bra!

IMG_1124.thumb.JPG.ebc8c4043880bd0f97164a44de3edfb8.JPG

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Må bare si at det ser så gøy ut og ikke minst sosialt 😀

Veldig gøy og meget sosialt Jan. Kommer i prat med folk man aldri har møtt men på ett vis føler man att man allikevel har møtt dem tidligere pga relasjoner og passion for det man driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at dere drar i gang den sesongen før påske :)

Nysgjerrig spurt, hva MÅ man ha av utstyr og kunnskap for å bli med på en av disse trackdayene? Har jo veldig lyst til å få prøvd M3n på bane, men har liksom aldri tatt steget og kommet meg så langt. 🤔

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Veldig gøy og meget sosialt Jan. Kommer i prat med folk man aldri har møtt men på ett vis føler man att man allikevel har møtt dem tidligere pga relasjoner og passion for det man driver med. 

I stemmer dette, flere der som jeg kun prater med på trackdays. Har flere ganger dratt ned alene og føler alltid at det er noen å skravle med imellom heatene og alltid like hyggelig.

45 minutter siden, scoot skrev:

Nysgjerrig spurt, hva MÅ man ha av utstyr og kunnskap for å bli med på en av disse trackdayene? Har jo veldig lyst til å få prøvd M3n på bane, men har liksom aldri tatt steget og kommet meg så langt. 🤔

Ang. utstyr så er det kun 2 ting du trenger: en bil og hjelm (hjelm kan du leie der).  Og ingen kunnskap kreves, alt som er viktig blir informert der og det er egne nybegynner heat som gjør at en kan kjøre roligere bli kjent med bane og bil. Disse anbefaler jeg virkelig å investere litt tid til å kjøre.  Mao: du kan komme uten forehåndskunnskaper og ha en kjempedag. 

Bilen må igjennom teknisk kontroll, så ting bør være på stell både for din egen del og for andre på banen.  Selv fikk jeg gode tilbakemeldinger på disse kontrollene, som jeg tok med meg videre i vedlikehold av bilen. Disse folka kan mye og ser mye :-D

Bare å henge seg på med oss, hvis du være med @scoot? Jo flere vi er jo mer moro er det:-D

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har der skjedd mye siden jeg hentet listverk til e53 av deg. flotte z'er du har fått bygd deg opp 😃 lest igjennom hele tråden. kanskje jeg må dra meg en tur på trackday snart, bor jo rimelig nært. Virker som et bra miljø, og som du sier er det gøy om man er fler fra samme forum 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Magnus. skrev:

Her har der skjedd mye siden jeg hentet listverk til e53 av deg. flotte z'er du har fått bygd deg opp 😃 lest igjennom hele tråden. kanskje jeg må dra meg en tur på trackday snart, bor jo rimelig nært. Virker som et bra miljø, og som du sier er det gøy om man er fler fra samme forum 😃

Ja det har skjedd litt her, men moro er det. Gøy å ha mulighet til å leke litt med biler og bare morsomt jo fler vi er. Er også mange som har gromme biler, så morsomt å bare være der og se gromsakene bli kjørt på banen.

Bare å henge seg på når vi skal kjøre, er jo også snart BMW dagene på Våler banen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...