Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Som jeg skrev i siste oppdatering, så slet jeg litt med bremsene forrige trackday. Men flere har kommentert at den setupen jeg har klarer seg fint hvis jeg sørger for litt frisk luft inn til dem. 

Hadde en tanke om at jeg skulle hente luft via tåkelysene, men klarte ikke helt å finne en "rute" som  gikk klar av både hjul og karosseri. Så modden ble liggende litt på is, men etter forrige trackday så var det tydelig at jeg måtte gjøre noe ASAP.

Etter å lest/tenkt og "forsket" litt så kom jeg fram til en løsning inspirert av det store internett og andres DIY løsninger. Hvor man henter luft under bilen istedenfor via en trakt fra bærearmen, f.eks som eldre Porsche 911'er. 

Mine krav til en slik løsning:

  1. Enkel å ta av og på 
  2. Minst mulig i veien for dekka ved krappe svinger
  3. ikke for tungt
  4. Selvsagt på budsjett

Men så var det å få tak en slik gammeldags 911 trakt eller lage til en. Ikke har jeg 3D printer og har ikke funnet noen til en anstendig pris.

Så etter å "bladd" litt på ulike nettsiders, så fant jeg fram til noe på Jula som kanskje kunne brukes, enkle avløps bøy'er. Så plukket med 30, 45, og 90 vinklede bøy, så jeg hadde litt å eksperimentere med. ( var usikker på hva slags vinkel jeg ville ende opp med å trenge).

IMG_1161.thumb.JPG.decac922009cd2fc417d5a142a79b2e7.JPG

Tanken min var å varme opp disse forsiktig med varmepistol og bøye/forme til ønsket form. Tok som sagt med noen ekstra hvis jeg skulle rote det med å sprekke plasten eller ødelegge formen. 

Visste seg at plasten var lett å forme til med litt varme og rolig pressing i skrustikka. 

Her er 45 vinkelen avbildet, med slange klemmer på for å holde formen best mulig på enden.

IMG_1166.thumb.JPG.82a139a1753a8304f8104f7544b829d2.JPG 

Fant fort ut at 90 bøyen, var den jeg måtte bruke og jobbe videre med. Så etter litt varme og pressing så den slik ut.

IMG_1172.thumb.JPG.96cfd09263bbed201184e5adb79efe13.JPG

Riktig vinkel og forsatt fin bue i bakkant som leder lufta lett oppover.

IMG_1170.thumb.JPG.9f1cdb88b3b7d8c3d1d535d994778229.JPG

Tanken er å feste den i bærearmen med en skrue og noen skiver (+ noen gummi skiver, som jeg må handle inn). Så moddet inn en mutter for test fitting.

IMG_1179.thumb.JPG.83564fa421a7ea04124d725c6cc76a3f.JPG

Test fittet og alignet slik at den står med munningen rett i luftstrøm under bilen og har ingen hindringer foran seg. Men forsatt høyt nok til at den ikke "skal" gå nedi noe ved banekjøring.

IMG_1184.thumb.JPG.90041da0496318dd8f145b6948c6737b.JPG

Planen videre er å feste en flens på bremseskjoldet slik at det sitter godt og leder luften rett inn til senteret av skiva. Må selvsagt kutte litt skjoldet (jeg vurdere egentlig å kutte vekk alt av skjoldet jeg ikke trenger som anleggsflate for flensen, må bare kjenne litt på styrken når jeg har fått på flensen).

IMG_0763.thumb.JPG.692e71d259e01058dd2dce3779a571e9.JPG

Etter en liten stund med justering, måling og litt tanke virksomhet så hadde jeg en løsning som går klar av hjula på fullt rattutslag og samtidig nok plass til full kompresjon av luft slangen og nok til maks strekk av samme slange.

Stripset en litt her for å holde ting på plass under prøvemontering. Ting vil bli skrudd fast ved kjøring.

IMG_1197.thumb.JPG.38701004f55fff7efecc5268fd6f8b3d.JPG

Full strekk:

IMG_1205.thumb.JPG.4ec88fb86443fe9dc83a378e37613087.JPG

Går fint klart av dekket,  her har jeg mulighet til å varme "trakten" litt til å hente 1 cm til med plass. Noe jeg nok gjør for sikkerhets skyld. (samt at slangeklemmen bør flyttes litt unna dekket)

IMG_1198.thumb.JPG.84e9d0bc7bc522883e94b8203a543bbd.JPG

Men alt dette er ikke noe poeng hvis lufta ikke klarer å komme seg inn i  trakten, opp igjennom bøyen i slangen og fram til skiven senter. 

Så noen garn biter fra sjefens strikketøy ble lånt og fest på innsiden av flensen.

IMG_1207.thumb.JPG.38f2d9352d1253d393e27f9aff567e4f.JPG

Og vindtunnel verktøyet mitt ble funnet fram:

IMG_1206.thumb.JPG.e9e4b954abc074a9f53d7cea6c5a1bd3.JPG

Samt energi kilde til denne, vesle jenta tlf fikk duge denne gangen.

IMG_1208.thumb.JPG.2c7794ee915ea40db9e4089186461af1.JPG

Etter noen runder med litt "vind" så kunne jeg konstantere at lufta kommer opp til skiva. Men denne viften er ikke sterk og tilsvarer vel ca. 10-15km/t på vei. Så jeg dro også fram kompressoren, luftblåseren og testet med ulike trykk  ved å stå foran bilen og garn bitene blafret nå også. 

Så Reodor felgen løsningen ser ut til å fungere, så nå gjenstår det bare å lage en 1 til av denne og ordne litt fest braketter+gummi skiver (som skal imellom "trakten" og bærearmen). Skal bli spennende å se om dette er nok eller om jeg må ha større munning på "traktene".

Ferdig prototype:

IMG_1209.thumb.JPG.49701e95a64679c06be8e7151556f6d3.JPG 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lekt litt med bilen i furtebua i dag. 

Først så fikk jeg en liten "pakke" hjem i dag. Fått kledd opp Style 24 felgene med square setup 235/40/17 Federal RS-R dekk, så håper det vil gi litt bedre balanse i bilen og økningen i bredden foran bil hjelpe meg å redusere understyringen litt (forsatt for heit i svinger da). Federal dekka er rimelig kompromiss og funker greit nok.

IMG_1289.thumb.JPG.5f9a84c3846dbbe006a294268f145a83.JPG

Hadde også lyst til å se litt camber justering mtp bane kjøring, fant en nice DIY med formler og greier. Så dro å handlet meg noen bolter ulike lengder og skiver (valgte 12.9 graderte bolter, OEM skal være 10.9 etter det jeg vet).

Så jeg kunne teste litt. Målte camber med til ca. -1.2 slik som den sto med 16" (dette er ikke eksakt vitenskap, f.eks gulvet mitt kan være skjevt og osv.) Men greit å få ett forholdstall og noe å jobbe med.

Hjemme lagd målestativ. Tanken er at man måler avstand fra felg kant ned og opp + bredden på målepunktene (altså felge) og putter denne inn i en enkel formel.

IMG_1301.thumb.JPG.91c84ac815634d17a874a86accf2da2c.JPG

Ble litt fram og tilbake men fant ut at jeg hvis jeg bruker 1 skive så havner jeg på ca. 3 grader og bruker jeg 2 skiver så havner jeg på 3.5 grader etter formelen (og et måle program på tlf også kom opp i samme området). Men her må jeg sjekke litt mer og sikre meg bedre at bilen står plant.  (Blir vel noe skikkelig camber justerings plater på sikt uansett, bare gøy å lære litt)

Målte også bak til å være nesten 4 grader og dette er litt typisk Z3 når de blir senket. Synes dette er litt mye, så må muligens gjøre noe her.  Her med de ny 235 dekka montert på bak.

IMG_1305.thumb.JPG.eca431a6bfe7024c08df7e3e8c2e1a55.JPG

Litt annen vinkel.

IMG_1306.thumb.JPG.b7af927bb74dbe064288e170de0c5424.JPG

Foran så ble det ganske bra og innbiller meg at dette kan hjelpe ved banekjøring.

IMG_1307.thumb.JPG.79121aaa1c5dfd5ee4e294f95f3459ed.JPG

Det var en tanke bak dette med å leke litt med camber verdiene. Nå har det seg slik at jeg tenkte å få coiloversene inn i vognkortet siden jeg har TUV papirene på dem. Men sjekket litt på dem også og kun 2 av fjærerene har nummerne som kan leses og på bakfjærer så var de bortimot borte.  Samt at jeg ser at jeg bunnet dem et par ganger.

IMG_1283.thumb.JPG.e957ccde66788dc8b1ed47ad96a8c766.JPG

Og siden jeg ikke er 100% fornøyd med bakdelen på disse og usikker på om SVV ville godkjenne dem slik de så ut. Så tok jeg å bestilte et nytt coilovers sett med hardhets justering, så venter på disse. Når jeg får dem installert, så skal jeg ta en skikkelig runde på alignment'en på bilen og få ting justert riktig av fagfolk med utstyr. Før visning hos SVV.

Settet jeg har bestilt er i budsjett klasse, men merket og typen er veldig populært i Miata mijøene blant trackday folket der. Så tar en liten sjanse på settet, etter mange mailer med produsenten direkte. Hvor de var veldig informative og kunne svare meg ganske kompetent på mine spørsmål. Et stort pluss er at produsenten har flere ulike fjærer til settet med høyre springrate hvis det skulle bli nødvendig.

IMG_1304.thumb.JPG.da236bee80ccf63b937635467446aa4f.JPG

Satser på at begge bilene kommer til Vårmønstringen først kommende helg.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, fxslin skrev:

Settet jeg har bestilt er i budsjett klasse, men merket og typen er veldig populært i Miata mijøene blant trackday folket der. 

Du kan ikke drive å gå slik rundt grøten. Spytt ut! Hvilket merke er det?


Vil ikke stivere antikrengestag bak gi mer overstyring? Løp og kjøp!

Jeg digger målestativet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stalfa skrev:

Du kan ikke drive å gå slik rundt grøten. Spytt ut! Hvilket merke er det?


Vil ikke stivere antikrengestag bak gi mer overstyring? Løp og kjøp!

Jeg digger målestativet ditt.

Haha rått målestativ ja :) Verdiene høres jo og rimelig ut. Biltema har og en grei water til måling av camber. Stivere krengningsstag bak vil kunne gi mer overstyring ja. Men det vil også for mye camber da så den ville jeg justert ned hvertfall en grad og prøvd meg frem. Derfor en opprinnelig skal laste bilen din DIN last før en gjør hjulstilling om en følger prosedyren men få verksteder om noen gjør det. Når eldre BMWr senkes bør en sjekke og justere camber. På de nyere med multilink 5 arms er camber mer stabil gjennom vandringen mens spissing derimot justerer seg en del pga geometrien (til fordel for større balanse og stabilitet). Z3 er en morro bil, spesielt på bilslalåm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stalfa skrev:

Du kan ikke drive å gå slik rundt grøten. Spytt ut! Hvilket merke er det?

Det kommer til å skape en voldsom storm og jeg ender med å avbestille og gå for et 3x dyrere sett :-D  Stivere krengestag bak er vel et naturlig neste steg hvis jeg forsatt synes den understyrer for mye. Tror H&R har noe som er justerbare til min modell.

4 timer siden, quandt1960 skrev:

Haha rått målestativ ja :) Verdiene høres jo og rimelig ut. Biltema har og en grei water til måling av camber. Stivere krengningsstag bak vil kunne gi mer overstyring ja. Men det vil også for mye camber da så den ville jeg justert ned hvertfall en grad og prøvd meg frem. Derfor en opprinnelig skal laste bilen din DIN last før en gjør hjulstilling om en følger prosedyren men få verksteder om noen gjør det. Når eldre BMWr senkes bør en sjekke og justere camber. På de nyere med multilink 5 arms er camber mer stabil gjennom vandringen mens spissing derimot justerer seg en del pga geometrien (til fordel for større balanse og stabilitet). Z3 er en morro bil, spesielt på bilslalåm :)

Takker :-D Biltema tipset skal jeg se litt på. Men som jeg skrev i mitt innlegg så blir det veldig pseudo vitenskap uten riktig utstyr og gulv som jeg kan stole på.  Men tok en kjøretur i dag og merket faktisk ikke noe spesielt, men var ikke rare farten selvsagt.

Når det nye settet kommer, da skal fagfolk få lov til å justere ting riktig for meg. Må uansett ha hjulstillings papirer på det når det skal vises for godkjenning. Men tror kanskje jeg vil slite med mye camber bak uansett når den er senket og må nok gjøre ekstra for å "rette" den opp litt. 

Selvsagt er Z3 moro :-D   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fxslin skrev:

Det kommer til å skape en voldsom storm og jeg ender med å avbestille og gå for et 3x dyrere sett :-D   

Det billigste du gjør er å kjøpe noe skikkelig med en gang. Det er der du blir å ende uansett.

Husk at det er tuv godkjenning per fjærsett. Det er ingen selvfølge at produsenten har tuv godkjenning på alle fjærene de selger til coilsa sine.

Bare for å være litt direkte. ;)


Det er mange 'yngre' Mx5/Miata eiere som kjøper budsjett løsninger for å komme så lavt at det ser bra ut på Shell'n. Det har ingenting på bilen din å gjøre.

Dersom du har kjøpt vMaxx eller Raceland fortjener du bitch-slapping frem og tilbake til neste trackday, og du har akkurat kastet bort en liten slump kroner.
 

\\Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, stalfa skrev:

Det billigste du gjør er å kjøpe noe skikkelig med en gang. Det er der du blir å ende uansett.

Husk at det er tuv godkjenning per fjærsett. Det er ingen selvfølge at produsenten har tuv godkjenning på alle fjærene de selger til coilsa sine.

Bare for å være litt direkte. ;)


Det er mange 'yngre' Mx5/Miata eiere som kjøper budsjett løsninger for å komme så lavt at det ser bra ut på Shell'n. Det har ingenting på bilen din å gjøre.

Dersom du har kjøpt vMaxx eller Raceland fortjener du bitch-slapping frem og tilbake til neste trackday, og du har akkurat kastet bort en liten slump kroner.

Ingen problem med direkte tilbakemeldinger og setter faktisk pris på det. Sjansen for at du får rett er tilstede dessverre.... 

Dette med TUV og fjærer er jeg klar over, det skaper selvsagt begrensninger.  

Bitch-slapping får jeg uansett av deg, spesielt når du kjører fra meg :-D 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fxslin skrev:

Ingen problem med direkte tilbakemeldinger og setter faktisk pris på det. Sjansen for at du får rett er tilstede dessverre.... 

Dette med TUV og fjærer er jeg klar over, det skaper selvsagt begrensninger.  

Bitch-slapping får jeg uansett av deg, spesielt når du kjører fra meg :-D 

 

 

he he...

Jeg gir deg maks denne sesongen før du har kjøpt nye fete coils. :)

Jeg takker for tilliten. Sjansene for at jeg kjører fra deg er små, spesielt når bilen står på bukker i garasjen. 

:)

Endret av stalfa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffig og tøff løsning både på bremsekjøling og ikke minst justeringsverktøy til camber osv .😀

Igjen som tidligere nevnt ,må være gøy å kjøre disse z bilene .

Må få skikkelig gokart følelse i disse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stalfa skrev:

Jeg gir deg maks denne sesongen før du har kjøpt nye fete coils. :)

Du betaler ikke sant :.-D

3 timer siden, sveigis skrev:

Igjen som tidligere nevnt ,må være gøy å kjøre disse z bilene .

Hvis det blir Fevik tur meg i år også, så skal du få lov til å prøve en av bilene og kjenne litt på det :-D  Neste blir at du kjøper deg en!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nærmer det seg BMW dager på Våler banen, men først var vårtreffet på Bjerke. Alltid en fornøyelse å være der å møte kjentfolk og se på kule biler, samt drømme seg litt bort i klassikere. Tok ikke så mange bilder, men fikk en sjanse til å knipse 4 stk Articsilber Z3er sammen. (ikke så vanskelig, vanlig farge på disse bilene).

Fikk mange spørsmål om bilene og det er veldig gøy at mange har meninger og historier om disse bilene. Men felles for alle er at det virker som flere synes disse "kule" på en sær måte enn det var for bare noen år siden. (de er nok bare hyggelige med meg :-D )

IMG_1357.thumb.JPG.583c8d81e829793141fe439397bd5cb8.JPG

IMG_1358.JPG.f4f6746d96e22886ee4b5177077007f5.JPG

En til:

IMG_1334.thumb.JPG.ed0490ca196d9d1230b876039063de42.JPG

 

Ellers så har uken gått med til å ferdigstille det avtakbare bremse kjølesystemet og ta en service på bremsene.

Nå hadde jeg jo "malen" fra venstre side, så det var bare å gjøre det samme engang til.

IMG_1370.thumb.JPG.340ca033202400d916923a07d9c17abd.JPG

Samt lage en løsning som holder flensen fast bil bremseskoldet. Satt veldig bra 2 skruer og skjoldet bærer vekta fint, så det skal holde. 

IMG_1368.thumb.JPG.076750aa2998c9036de14d4f4ce2ec04.JPG

IMG_1386.thumb.JPG.42274e53ba5a452859cd190a8e582d83.JPG

OK klaring ved fullt ratt utslag. Stripsen settes på som en ekstra forsikring bare.

IMG_1382.thumb.JPG.8fa29d6ed7ce3cae75c334a650c5e34b.JPG

Fikk ingen lyder ved på testturen og alt satt fint på samme sted på etter inspeksjonen.  Så da har jeg løsning som skrus fort/av på ved banekjøring med 2 skruer ved skjoldet og en skrue ved bærearmen, samt taes som en hel del.

Tok også en runde å gikk over alle bremsene, smurte opp disse litt og byttet klosser på alle 4 hjul. Så får vi håpe at jeg har fått kjørt nok til å bedde dem inn litt til BMW Dagene.

IMG_1377.thumb.JPG.7a8f4afeffc446fc9d969a6bf276601d.JPG

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var BMW dagene på Våler banen unna gjort. 

Var egentlig ikke så mange som var der i år, men været gjorde det nok vanskelig for mange å komme seg dit.  Men for min del så var det greit, da det ble mer tid på banen for oss som var der :-D

Var ikke så flink til å ta bilder, men får dele et par jeg har funnet på Face eller fått av venner.

IMG_1422.thumb.JPG.1463abf4373559f3d97f6355974fd7c6.JPG

IMG_1454.JPG.c8db10e9fd5e99cb37ab92803c1a5839.JPG

Ellers ganske fornøyd med bilen, alt fungerte som det skulle hele helgen og bremsene holdt endelig godt igjennom en hel helg. Så bremsekjølingen så ut til hjelpe godt og jeg merket ingenting til fading,  eneste var kanskje at pedalen ble litt lavere imot søndagskvelden. Den lille justeringen på forstillingen virket ok, men bakstillingen er forsatt litt myk, så får håpe nytt understell fikser det. Gikk også over klosser når jeg kom hjem fra Våler og alt så bra ut. Med mye kloss igjen.

IMG_1458.thumb.JPG.79213d21b9a8cb3721f8a690f061f190.JPG

Kjøringa mi kan vi nok diskutere,  fikk litt "private leksjon" på søndagen av noen erfarne kjører. Som slaktet kjøringen min og komme med en del tips. Og ser jo selv i ettertid på noen av videoene fra laptimeren at de har veldig rett, lett å se småting når man vet om det. Men gøy er det å få lov til å rase litt fra seg på bane.

Var også gøy å se litt på BMW Cup kjøre, hvor det var litt action. Spesielt under andre løp som gikk når det nettopp hadde regnet litt.

IMG_1436.thumb.JPG.e279fb77b1127d83db8f3b4df37d16aa.JPG

Og for engangsskyld så vant jeg noe på et lotteri og vant faktisk ting som var nyttig. Så det var vel anvendte penger å støtte BMW klubben litt :-D

IMG_1448.thumb.JPG.c27dd36056ed35a9d85bebdb812f67fa.JPG

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...