Gå til innhold

Høyt dieselforbruk F10 520D


BimmerFan!
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens! 

Legger merke til at bilen min bruker mye diesel i forhold til motorstørrelse. Bilen er i tillegg norgesversjonen med 163 hk.

På journeycomputer så står det at bilen har brukt i gjennomsnitt 7.8l/100km og på den andre så står det 7.3l/100km. Er ikke det litt i overkant i forhold til motorstørrelse?

Nå skal det sies at jeg har en litt tung gassfot. Det som irriterer meg mest er at grunnen til at jeg kjøpte en med 2.0D var mye pga. drivstofforbruk, mens R6'en ifølge mange bruker mindre en R4 dieselen, ihvertfall på F10. Har også pratet med en som har A6 3.0 tdi 204 hk som ligger på 6.3l i gjennomsnitt?

Hvor mye bruker deres F10 ?    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du blir lurt av journycomputeren, Denne måler når du også står stille(Det gjorde ikke touranen jeg hadde)tror ikke audi heller gjør det. Dvs at når bilen står på tomgang så måler den annerledes,altså gjenomsnittet går opp. Så vil heller regne ut hvor langt du kommer på en tank, da vil du få et mer nøyaktig resultat. Min(e90) n47d20 143hk ligger igjenom snitt på 0,6 på milen. mye små kjøring å bykjøring.  2 tdi Jeg hadde i touranen kom jeg 600-650km på 55l tank altså på bimmeren kommer jeg ca 800-850 km på en 60l tank. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.H.D skrev:

Kjørecomputeren min viser 5,7L/100km, men det skal sies at jeg har lite bykjøring.

Det var merkbart mindre enn min ja. Jeg har både litt bykjøring og langkjøring, men merker at det i perioder der hvor det er mye langkjøring, så blir det ikke så veldig mye bedre. Når jeg f.eks. resetter computeren før en tur på 40 km så vil det da stå ca. 5.0 på veldig pen økonomisk kjøring. Men etter noen dager med blandet langkjøring og bykjøring så øker forbruket drastisk.

 

10 minutter siden, Sand1 skrev:

Tror nok du blir lurt av journycomputeren, Denne måler når du også står stille(Det gjorde ikke touranen jeg hadde)tror ikke audi heller gjør det. Dvs at når bilen står på tomgang så måler den annerledes,altså gjenomsnittet går opp. Så vil heller regne ut hvor langt du kommer på en tank, da vil du få et mer nøyaktig resultat. Min(e90) n47d20 143hk ligger igjenom snitt på 0,6 på milen. mye små kjøring å bykjøring.  2 tdi Jeg hadde i touranen kom jeg 600-650km på 55l tank altså på bimmeren kommer jeg ca 750-800 km på en 60l tank. 

Nå står ikke bilen ofte lenge på tomgang, veldig sjeldent. Kanskje 3 minutter om morgenen for å få motoren litt varm før jeg begynner å kjøre. Skal prøve å måle hvor langt jeg kommer med en tank neste gang jeg skal fylle for å få en litt mer nøyaktig måling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en smart ting å gjøre. Du kan kalibrere forbruket i board computeren ved holde inne tripp telleren å endre faktoren. men det har jeg ikke brydd meg så mye om følger bare med på tankmåleren når jeg må fylle. Men har merket nå som jeg ikke får brukt bilen så mye på lengre turer så bruker den veldig mye de første 5 minuttene så stabiliserer det seg etter det, så dem bruker mindre på varm motor. logisk det men. Har regnet meg frem til de 2 km jeg har til jobb så bruker jeg rundt 0.9 liter pr vei. Så har investert i sykkel:-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sand1 skrev:

Det er nok en smart ting å gjøre. Du kan kalibrere forbruket i board computeren ved holde inne tripp telleren å endre faktoren. men det har jeg ikke brydd meg så mye om følger bare med på tankmåleren når jeg må fylle. Men har merket nå som jeg ikke får brukt bilen så mye på lengre turer så bruker den veldig mye de første 5 minuttene så stabiliserer det seg etter det, så dem bruker mindre på varm motor. logisk det men. Har regnet meg frem til de 2 km jeg har til jobb så bruker jeg rundt 0.9 liter pr vei. Så har investert i sykkel:-P 

Får prøve å gjøre det :D Merket også at forbruket steg endel når jeg satt på sommerdekk, da det er breie bakdekk.

 

36 minutter siden, Hardtop skrev:

Min F11 184 hk ligger på gjennomsnitt 0,66 på computeren, blandet kjøring. Ikke nullstilt siden 2013. Ved langkjøring til hytta osv, klarer jeg å komme ned på halvliteren.

Ved langkjøring bruker min også ca. det samme. Men på blandetkjøring gjennomsnittlig så er det høyt. :P 

18 minutter siden, Maverick2002 skrev:

Har ikke sjekket snittet på min 184 hk versjon, har bare hatt den noen uker. Langkjøring (80-90), ligger på 0,47-0,48.

På langkjøring ligger min også på det samme iflg. journeycomputer ( da må den selvfølgelig være resettet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fasinerende at jeg stort sett klarer samme forbruk med min F10 530d som dere gjør med deres 520d. På blandet kjøring med en klar overvekt av småkjøring/bykjøring så ligger min på rundt 0,74 l per mil. På pen landeveiskjøring så ligger den på rundt 0,5 l per mil, må liksom småkjøre mye vinterstid for å komme over 0,9 liter per mil.

En faktor er nok at treliteren jobber en del mer uanstrengt enn hva toliterene gjør. F10 er veldig tunge biler og en liten Firer med 163 hester jobber adskillig tyngre enn en treliter gjør. Det er jo forøvrig en kjent sak at biler med større motor ikke nødvendigvis bruker mer enn tilsvarende biler med mindre motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest komiske med dere nå, er at dere sammenligner "epler med poteter". 

Blandet kjøring kan være hva som helst, det spørs hvem man spørr, og hvordan den aktuelle personen behandler bilen. Det er sinnsykt stor feilmargin på måten dere sammenligner tall på. 

520d motoren går billigere en f.eks en 530d med samme normal\lett bruk. punktum

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra at noen så at det ikke er grunnlag for denne sammenligningen!

Ta min feks, jeg kommer ikke under 0,8 på min bil på blandet kjøring, men det er fordi min blandet kjøring kun er de motorveiene i Trondheim som er over meget korte distanser. Noe tomgang er det og. Skal man få bittelitt mer sammenligning så må man ihvertfall komme med gjennomsnitthastighet. 

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi er ikke noe vits å sammenligne med. De har jo blitt kjent i det siste for å smøre godt på alt mulig, og da er sikkert gjennomsnittsmålingene ikke korrigert i forhold til faktisk forbruk.

Jeg fører regnskap på kjøring og bil i en app som heter Bilutgifter. Snittet er korrekt i min bil. 

Pappas M550d F11 har et kontrollert forbruk på det laveste 0.49, mens det står 0.52 på computeren. Det er en veldig flat strekning som han kjenner godt og lite trafikk så blir det lite røkk og napp. 

Fyll full tank og regn ut hva forbruket blir etterpå. Du vet vel hvor mange liter det går i den, så kan du fylle opp etter turen for å se hvor mye drivstoff som faktisk er brukt. (Så ikke noe om dette i øverste innlegg).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530D xDrive F11. Kommer ned i 0,68 på ultrapen langkjøring. Blandet ca 0,9-0,95. Bykjøring er bare sorgen med 1-1,3. Kjører egentlig ikke særlig hardt heller. 

Normale 18" hjul og ingen skiboks

tror nok 4erne er betydelig billigere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette styres kun av høyrefoten og ikke noe annet. Min x5 3.0 d ligger på 0.9 på langveiskjøring. (Oslo-Hamar), men det er bare fordi farten er høy.

min 520d lå på 0,6-0,7 på samme kjøring. En gang var jeg nede i under 0,4, da var jeg tvunget til å kjøre jevnt i 70 km/t hele veien.

Så de som mener at 3.0d går like billig som 2.0d så er det bare bullshit, 2,0d jobber aldri hardt i norske hastigheter, men når man passerer ca 70 isch går forbruket veldig opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det er fasinerende at jeg stort sett klarer samme forbruk med min F10 530d som dere gjør med deres 520d. På blandet kjøring med en klar overvekt av småkjøring/bykjøring så ligger min på rundt 0,74 l per mil. På pen landeveiskjøring så ligger den på rundt 0,5 l per mil, må liksom småkjøre mye vinterstid for å komme over 0,9 liter per mil.

En faktor er nok at treliteren jobber en del mer uanstrengt enn hva toliterene gjør. F10 er veldig tunge biler og en liten Firer med 163 hester jobber adskillig tyngre enn en treliter gjør. Det er jo forøvrig en kjent sak at biler med større motor ikke nødvendigvis bruker mer enn tilsvarende biler med mindre motor. 

Enig. Da jeg for første gang prøvde en F10 med 3.0 motor så var det første jeg lo merke til var hvor lett bilen føltes iforhold til 20d. 20d kjennes rett og slett veldig tung ut, og derav tror jeg at motoren må jobbe mer enn 3.0d 

 

21 timer siden, CrZyWiz skrev:

Det mest komiske med dere nå, er at dere sammenligner "epler med poteter". 

Blandet kjøring kan være hva som helst, det spørs hvem man spørr, og hvordan den aktuelle personen behandler bilen. Det er sinnsykt stor feilmargin på måten dere sammenligner tall på. 

520d motoren går billigere en f.eks en 530d med samme normal\lett bruk. punktum

Skal nå fylle tanken full og kjøre frem til den går tom, for å se hva forbruket ender opp på. Skal også kjøre meget pent for å se om kjørestilen min har en innvirkning på forbruket. 

 

14 timer siden, Otis skrev:

Meget bra at noen så at det ikke er grunnlag for denne sammenligningen!

Ta min feks, jeg kommer ikke under 0,8 på min bil på blandet kjøring, men det er fordi min blandet kjøring kun er de motorveiene i Trondheim som er over meget korte distanser. Noe tomgang er det og. Skal man få bittelitt mer sammenligning så må man ihvertfall komme med gjennomsnitthastighet. 

Skal nå fulle full tank for å måle forbruk på nytt. Skal kjøre pent og følge litt på med gjennomsnitthastigheten :) 

 

13 timer siden, Gorg skrev:

Audi er ikke noe vits å sammenligne med. De har jo blitt kjent i det siste for å smøre godt på alt mulig, og da er sikkert gjennomsnittsmålingene ikke korrigert i forhold til faktisk forbruk.

Jeg fører regnskap på kjøring og bil i en app som heter Bilutgifter. Snittet er korrekt i min bil. 

Pappas M550d F11 har et kontrollert forbruk på det laveste 0.49, mens det står 0.52 på computeren. Det er en veldig flat strekning som han kjenner godt og lite trafikk så blir det lite røkk og napp. 

Fyll full tank og regn ut hva forbruket blir etterpå. Du vet vel hvor mange liter det går i den, så kan du fylle opp etter turen for å se hvor mye drivstoff som faktisk er brukt. (Så ikke noe om dette i øverste innlegg).

 

Det var et veldig pent forbruk den M550d hadde. Rett og slett imponerende. Skal prøve den fremgangsmåten neste gang for å se hva forbruket ender på og om kjørestilen min har en sammenheng med forbruket. 

 

1 time siden, xtreem skrev:

530D xDrive F11. Kommer ned i 0,68 på ultrapen langkjøring. Blandet ca 0,9-0,95. Bykjøring er bare sorgen med 1-1,3. Kjører egentlig ikke særlig hardt heller. 

Normale 18" hjul og ingen skiboks

tror nok 4erne er betydelig billigere 

Bykjøring på den var ganske høy. Når jeg testet en 730d som har samme motor som i din så sto det 1.2 på kjørekomputeren. Men nå vet jeg ikke hvordan bilen har vært brukt :P 

 

34 minutter siden, flobben skrev:

Dette styres kun av høyrefoten og ikke noe annet. Min x5 3.0 d ligger på 0.9 på langveiskjøring. (Oslo-Hamar), men det er bare fordi farten er høy.

min 520d lå på 0,6-0,7 på samme kjøring. En gang var jeg nede i under 0,4, da var jeg tvunget til å kjøre jevnt i 70 km/t hele veien.

Så de som mener at 3.0d går like billig som 2.0d så er det bare bullshit, 2,0d jobber aldri hardt i norske hastigheter, men når man passerer ca 70 isch går forbruket veldig opp.

 

Skal prøve å kjøre rolig på neste tank for å se om høyrefoten min har en innvirkning på forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...