Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i ny jobb for en liten stund siden, eiern av firmaet drev BMW forhandler i Arendal ifra 1976-2004 da Bavaria tok over. I dag kom han til meg med denne boka, en bok om E31 850i. Denne fikk han selv da han som forhandler var på lansering av 850i i München i 1989. Den innholdt alt fra tekniske beskrivelser, markeds strategier for salg av 850i, bruker guider, mål og vekter, salgsargumenter overfor øvrige konkurrenter (SL, 928, XKS og hold deg fast...Cadillac Alliante ;) ). Utrolig artig å få, særlig siden jeg digger E31. Han hadde lagt merke til at jeg kjører E34, noe som gjorde han litt nostalgisk. Han hadde hatt mange av dem, minnes de som gode biler med lite trøbbel :) 

IMG_0030.thumb.JPG.1a7799fd3f169188ae991fc4e025672a.JPG

IMG_0031.thumb.JPG.5872813a4b1aa9bed608270f801f7073.JPG

IMG_0032.thumb.JPG.cac58fea69da6d401f44794c42f43b9c.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med avslache? Er hvertfall en bil jeg syns tåler tidens tann godt.

Jeg ville hvertfall valgt pajero. Med litt småplukk får man en 2000mod med 3,2did for 30-40. Lett å skru på, grei tilgang på brukte deler og relativt holdbar 500 000km er ikke umulig med et motor og girkassebytte underveis, så lenge man holder rusten på avstand. Det er dog lite av de med høy km for salg, da eierne gjerne beholder dem til det ikke er bil mer.

Cherokee fra 90tallet kan hvertfall være en utfordring å få deler til. Frakt og levering fra Usa tar tid og gjør billige deler dyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Hva med avslache? Er hvertfall en bil jeg syns tåler tidens tann godt.

Jeg ville hvertfall valgt pajero. Med litt småplukk får man en 2000mod med 3,2did for 30-40. Lett å skru på, grei tilgang på brukte deler og relativt holdbar 500 000km er ikke umulig med et motor og girkassebytte underveis, så lenge man holder rusten på avstand. Det er dog lite av de med høy km for salg, da eierne gjerne beholder dem til det ikke er bil mer.

Cherokee fra 90tallet kan hvertfall være en utfordring å få deler til. Frakt og levering fra Usa tar tid og gjør billige deler dyre..

"avalanche" ;)

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.3.2017 at 0.18, Fredrik 90 skrev:

Jeg går også med tanker om å kjøpe en trekkbil/bil til tunge tak i hverdagen. Vi skal selge huset vi bor i nå, flytte inn i nytt og bygge garasje og jeg synes det blir for voldsomt å kreve at E34en med M50B20 skal ta alle de tunge takene det kommer til å bli ;) 

Jeg lurer veldig på en Ford Excursion, de mindre japanske firehjulstrekkerne orker jeg ikke. De må gires og herjes med, grisedyre deler samt at jeg synes du får lite for pengene. For 80 000,- får jeg tak i en eu godkjent og kurrant Excursion, enten 7,3 Powerstroke diesel eller 6,8 V10 bensin. Også er det jo en skikkelig "truck", synes nå det er litt tøft også da. V10ern bruker noe vanvittig med bensin, men så merker du ikke om du har 800 kg eller 4000 kg på kroken bak. 

Excursion er helt sjef, men så har man "problemet" med at du til nød får registrert ned en V10er til Klasse B, men da med 4 seter.

F250 får man endelig registrert ned igjen, hva med en 7,3 F250 med dobbeltkabiner og kapell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hawkon88 skrev:

Hva med avslache? Er hvertfall en bil jeg syns tåler tidens tann godt.

Avalanche er en kul bil, kan også fås med 8,1 motoren som virkelig er bjønnsterk. Ikke så aktuelt siden den har plan, det må være en lukket bil.

13 timer siden, DanielStance skrev:

Har Avalanche noe fordel over Silverado/Sierra da?

Bedre kjørekomfort siden den er basert på Suburban :) 

13 timer siden, sandersander skrev:

Vurdert Range Rover P38 med bensinmotor?  Mest sannsynlig ikke den mest driftssikre (mulig den aller minst driftssikre), men deler er ganske billige fra England, og den er 140% stiligere enn amerikanske alternativer :)

Den er uaktuel pga at den er for liten, men fin er en jo. Derimot er den 140% mer upålitelig enn amerikanske alternativer :P

56 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Excursion er helt sjef, men så har man "problemet" med at du til nød får registrert ned en V10er til Klasse B, men da med 4 seter.

F250 får man endelig registrert ned igjen, hva med en 7,3 F250 med dobbeltkabiner og kapell?

For meg er ikke dette ett problem, eneste er at de bilene man registrerer ned ikke kan ha gass anlegg montert. Dyr å kjøre med andre ord ;) F250 er ett alternativ, men hvis jeg skal ha madammen med på dette så må det være en lukket bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

ke dette ett problem, eneste er at de bilene man registrerer ned ikke kan ha gass anlegg montert. Dyr å kjøre med andre ord ;) F250 er ett alternativ, men hvis jeg skal ha madammen med på dette så må det være en lukket bil :) 

Så den skal kjøres som lett lastebil altså?

 

 

Har kjørt noen hundre mil med den relativt nyanskaffede E39en min. Fryd og gammen det, men begynner å lure på om motorstyring er tuklet med. 520en til mor og far, den er ganske lat og velger ofte et lavt gir, lock-up legges inn i 5.gir om du er litt pusete med gassfoten et sted rett over 80km/t.

Min er kvikk og faktisk veldig kjapp :blink: Begynner å lure på om det sitter 523 motor i den.. Det går ganske godt fra 2krpm og oppover, men fra 4,5krpm så kjenner man stolryggen temmelig godt i ryggtavla..

Videre så er girkassa litt snodig, for mens mor og far sin E39 legger inn lock-up først i 5. gir, så gjør min det når det passer seg i 3-4-5. gir :P Vel og bra synes jeg, sparer mye bensin på dette. Kan kjøre i 40 opp en bakke med relativt mye gass og 1500rpm på et høyt gir, og lock-up ligger inne fremdeles :P Er min E39 normal, eller er motor/girkasse-styring tuklet med?

Noen vesentlige forskjeller på 520 og 523 man kan se etter bare ved å åpne panseret?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hawkon88 skrev:

Hvorfor kan ikke gassanlegget være montert ved nedklassing?

Når bil veier 3,2 tonn, så veier gassanlegg med tank og det hele 100 kilo. Da er vi oppe i 3,3 tonn, da lar det seg ikke gjøre å regge den som personbil med fire sitteplasser. Da overstiger man grensen på 3500 kilo som er lov å kjøre på klasse B. 

3 timer siden, FredrikE24 skrev:

Så den skal kjøres som lett lastebil altså?

Nei, men det er ikke ett problem for meg å registere den ned og kjøre med kun fire sitteplasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittet seg med en stor byrde idag. En kom og plukket med seg rubb og stubb av det som var noe å ha, så bar det rett til huggern. Må si den dieselmotoren er hardfør, fikk gassheng, som tilslutt var full gass. Måtte sette giret i neutral og trille siste stykket på turtallsperre. Det var på tide 😄IMG_4327.thumb.JPG.8e1b8e54102625c1ff937f518d1ce595.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...