Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg liker, men glem håndsettet. De beste Blaupunkt receiverne (altså forsterker + radio) er veldig bra, men det er Becker som var det helt store på 80-tallet. Kvaliteten er et par nivåer høyere enn for Blaupunkt og designet er om mulig enda mer i tråd med designet på spesielt BMW og Mercedes-Benz fra denne tiden. Jeg gikk imidlertid for Alpine i mine biler på 80-tallet bortsett fra i en ny MB W124 der jeg hadde Becker. Alpine spilte generelt bedre, men hadde betydelig dårligere mottak for radio enn både Blaupunkt og Becker. På 80-tallet kunne man selv med relativt enkle bilradioer få inn norsk langbølge i Danmark (såvidt). Med Becker kunne man få inn NRK helt ned til Vejle/Kolding området (altså ca. 280 Km syd for Frederikshavn)... :)  

Ja, Becker er absolutt high class 👍 Hva tror du om den nye bilen min Fredrik? Har bestilt Hyundai Ioniq EV 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 316 skrev:

Ja, Becker er absolutt high class 👍 Hva tror du om den nye bilen min Fredrik? Har bestilt Hyundai Ioniq EV 😎

Ingen elektrisk bil for min del ennå, men din E34 er kjempefin og jeg liker at du går et skritt videre med 80-90-talls temaet. Du vet åpenbart hva du gjør og jeg har ikke glemt din 2002 som var en ordentlig klassiker... :)

Edit: Unnskyld... leste litt feil der igår kveld. Hyundai Ionic er en fin elektrisk bil på den billige siden av Tesla så det blir nok en artig opplevelse. Håper at den svarer til forventningene, men du bør beholde E34'en... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 19.44, Fredrik 90 skrev:

Hvis du må kjøre rundt med en sånn kasse bakpå da vil jeg påstå at du har kjøpt feil bil til behovet ditt. Ingen kan påstå at den løsningen der ikke ser annet enn helt jævlig ut. Enten det er den stålkista der eller skiboksen på tvers. Model X er rett og slett en serdels upraktisk bil med mindre man ikke vil se ut som en tulling...

Så fordi man ikke kan sette skiboks på taket på en TMX så er det en "særdeles upraktisk bil"?
Den har et gigantisk bagasjerom, kan dra 2200 kg tilhenger, har firehjulstrekk, stor plass i baksetet, bagasjerom foran, det meste av elektriske duppeditter, svært lang rekkevidde og et digert nettverk av gratis eller billig hurtiglading. Teslas hurtigladere lader også dobbelt så fort som en vanlig hurtiglader. Den har til og med bakdører som er konstruert på en måte som gjør at du slipper å få hjertefeil hver gang ungene skal åpne døra si på parkeringsplassen på Kiwi.

Så hva annet enn skiboks er det som skal til for å ikke være en "særdeles upraktisk bil"?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, LoKi skrev:

Så fordi man ikke kan sette skiboks på taket på en TMX så er det en "særdeles upraktisk bil"?
Den har et gigantisk bagasjerom, kan dra 2200 kg tilhenger, har firehjulstrekk, stor plass i baksetet, bagasjerom foran, det meste av elektriske duppeditter, svært lang rekkevidde og et digert nettverk av gratis eller billig hurtiglading. Teslas hurtigladere lader også dobbelt så fort som en vanlig hurtiglader. Den har til og med bakdører som er konstruert på en måte som gjør at du slipper å få hjertefeil hver gang ungene skal åpne døra si på parkeringsplassen på Kiwi.

Så hva annet enn skiboks er det som skal til for å ikke være en "særdeles upraktisk bil"?
 

Helt enig med deg. Tror det muligens regjerer litt «Elbiler kommer til å gå over, det er ikke noe seriøst. Fossilbilen kommer til å vare evig» holdninger her 😂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Helt enig med deg. Tror det muligens regjerer litt «Elbiler kommer til å gå over, det er ikke noe seriøst. Fossilbilen kommer til å vare evig» holdninger her 😂.

Tanken slik jeg forsto innlegget, var at den var upraktisk dersom du faktisk drar på tur med ski og trenger skiboks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, E.H.D skrev:

Tanken slik jeg forsto innlegget, var at den var upraktisk dersom du faktisk drar på tur med ski og trenger skiboks. 

Finnes skistativ til å ha på hengerfeste på lik linje med sykkelstativ :) 

Jeg har en skiboks med fjernåpning i garasjen fra Skiguard. Kostet flesk... brukte likevel skistativet på hengerfeste på X6’en.... synes det er for mye risk å løfte ski opp i boks på taket av bilen.

lettere å ha med seg folk på tur når de kan sette tingene på stativ bak, da slipper man å være redd for bulker etc. Eller at folk står i døråpningen på bilen...

37E53C63-46D9-4262-B1AB-2061014BBAE9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal IKKE selge e34 Fredrik, den blir i mitt eie for alltid. Jobber fortsatt i Oslo, og fruen tar førerkort nå så da er planen at hu for det meste bruker bilen mens jeg tar en del kollektivt ettersom jeg fremdeles har gratis tog enn så lenge. Sparer jo også en del utgifter i forbindelse med drivstoff og bompenger, gleder meg til å prøve. 👍 Bilene er veldig godt utstyrt og komfortable. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 12.35, 316 skrev:

Sette inn dette i BMWen eller ikke? 🤔 I utgangspunktet litt for nytt men er jo absolutt en klassiker da, da jeg fant det på Finn så måtte jeg slå til. 

Jeg sier ikke! Prøv å heller få tak i en original spiller og telefon. Har lenge prøvd å få tak i det til min men har vel egentelig slått det fra meg. Blir for mye å koble opp...

7 timer siden, LoKi skrev:

Så fordi man ikke kan sette skiboks på taket på en TMX så er det en "særdeles upraktisk bil"?
Den har et gigantisk bagasjerom, kan dra 2200 kg tilhenger, har firehjulstrekk, stor plass i baksetet, bagasjerom foran, det meste av elektriske duppeditter, svært lang rekkevidde og et digert nettverk av gratis eller billig hurtiglading. Teslas hurtigladere lader også dobbelt så fort som en vanlig hurtiglader. Den har til og med bakdører som er konstruert på en måte som gjør at du slipper å få hjertefeil hver gang ungene skal åpne døra si på parkeringsplassen på Kiwi.

Så hva annet enn skiboks er det som skal til for å ikke være en "særdeles upraktisk bil"?
 

eehh, ja! En bil du ikke kan ha skiboks på vil jeg mene er upraktisk, all den tid skiboks er så vanlig som det er i dette hyttelandet vi bor i. Hvor lang rekkevidde har du med 2,2 tonn henger? Håper du ikke skal lang eller skal kjøre stigninger på sommeren med 25 grader i lufta. Da går ting varmt gitt. Kan du legge ned baksetene i Model X? Slik at du får noen tusen liter bagasjeplass? Hvor mye elektriske duppeditter en bil har gjør den ikke mer praktisk. Du har jo Party mode eller hva det heter, det programmet som får lys og måkedørene til å gå amok til vill musikk. Kult for noen, mens for andre ser det bare ut som det har vært en alvorlig vannlekkasje inn i hjernen til bilen..

Sikkert praktisk med de måkedørene så lenge det er takhøyde nok over bilen samt så lenge de faktisk virker. Men jeg kjøper ikke akkurat det argumentet når ungene skal ut av bilen på utsiden av Kiwi. Greit nok så dunker ikke dine unger døra i nabobilen, men hva med ungene i Passaten ved siden av som smeller døra i måkedørene dine? Du må fortsatt parkere i andre enden av parkeringsplassen hvor det er god plass til å åpne normale dører. 

Også kanskje det mest upraktiske med hele bilen, nemlig prisen. Svært få vanlige folk har råd til en slik bil. Veldig mange må nøye seg med en S-Max fra 2010, som du kan ha skiboks på taket på 👍

6 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Helt enig med deg. Tror det muligens regjerer litt «Elbiler kommer til å gå over, det er ikke noe seriøst. Fossilbilen kommer til å vare evig» holdninger her 😂.

Vet du hva jeg tror? Jeg tror det begynner å bli en del Tesla fanboys med skylapper her inne😁 Tror dere møter litt mindre "holdninger" her inne:

https://elbilforum.no/forum/index.php

Elbilfolket har faktisk ingen ting å klage over. Dere får kjøpe flotte premiumbiler moms og avgiftsfritt, dere får bruke veiene gratis som vi andre betaler for og dere får fordeler i huet og ræv. Jeg har ikke lyst til å være en elbil hater, jeg synes det er en imponerende teknologi. Men det er så jævlig vanskelig å la være å la seg provoserer når mange av elbiltilhengerene (sikter ikke til noen her) oppfører seg så til de grader ufyselig noen ganger. Det er en bedreviter kultur som er kvalm, legg så til alt dere slipper å betale så skjønner man at man blir provosert. "Misunnelse" roper mange med fullfinansierte Model S og Model X. Men ærlig talt, jeg skal da bruke like mye penger på min neste BMW som det koster å kjøpe en Model X. Bil er bil, samme om den går på bensin, diesel eller strøm. 

Edit: 

Jeg sikter ikke til noen spesielle her inne, bare den generelle undertonen i elbildebatten. Bare en liten utblåsning som ble trigget helt plutselig 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

eehh, ja! En bil du ikke kan ha skiboks på vil jeg mene er upraktisk, all den tid skiboks er så vanlig som det er i dette hyttelandet vi bor i. Hvor lang rekkevidde har du med 2,2 tonn henger? Håper du ikke skal lang eller skal kjøre stigninger på sommeren med 25 grader i lufta. Da går ting varmt gitt. Kan du legge ned baksetene i Model X? Slik at du får noen tusen liter bagasjeplass? Hvor mye elektriske duppeditter en bil har gjør den ikke mer praktisk. Du har jo Party mode eller hva det heter, det programmet som får lys og måkedørene til å gå amok til vill musikk. Kult for noen, mens for andre ser det bare ut som det har vært en alvorlig vannlekkasje inn i hjernen til bilen..

Sikkert praktisk med de måkedørene så lenge det er takhøyde nok over bilen samt så lenge de faktisk virker. Men jeg kjøper ikke akkurat det argumentet når ungene skal ut av bilen på utsiden av Kiwi. Greit nok så dunker ikke dine unger døra i nabobilen, men hva med ungene i Passaten ved siden av som smeller døra i måkedørene dine? Du må fortsatt parkere i andre enden av parkeringsplassen hvor det er god plass til å åpne normale dører. 

Også kanskje det mest upraktiske med hele bilen, nemlig prisen. Svært få vanlige folk har råd til en slik bil. Veldig mange må nøye seg med en S-Max fra 2010, som du kan ha skiboks på taket på 👍

 

Det er upraktisk å ikke kunne ha skiboks hvis man har behov for det ja. Men å definere bilen som "særdeles upraktisk" i sin helhet på bakgrunn av dette blir litt banalt, all den tid du beskylder elbileiere for å ha skylapper.

Poenget mitt er at mangelen på skiboks er det eneste upraktiske, og dette løses uansett med skistativ på hengerfestet. Så jeg ser ikke helt problemet. Jeg har hatt lappen siden 1997, og kjørt alpint/snowboard og gått langrenn de fleste av de årene, og jeg har aldri hatt behov for skiboks.

Du vet jo absolutt ingenting om Tesla X, så jeg skjønner ikke hvorfor du forsøker å argumentere med uvitenhet. Selvfølgelig kan baksetene slås ned, og da har du et lasterom som er så stort at du faktisk kan legge en 1 meter bred og 2 meter lang madrass der som du kan sove på om du vil. Ref test i Tek.no er det 1090 liter med setene oppe og 2494 liter med setene nede. I tillegg har du frunken med 187 liter.

Selvfølgelig reduseres rekkevidden når man drar tilhenger, men det gjør det på alle kjøretøy. Forskjellen er at jeg betaler kr. 3,- pr "liter" sånn ca.

Men godt å se at du holder deg på et saklig nivå i hvert fall, mye bra argumentasjon. Hvis du blir møtt med at folk påstår du er "bitter" eller "misunnelig" så er det nok på bakgrunn av de sure oppstøtene dine. For du fremstår ikke akkurat reflektert.

Jeg har forresten ikke hatt noen problemer med X'en min. De aller fleste har en Tesla som fungerer topp. Prisen har ikke så mye med praktiske forhold å gjøre - jeg vil gjerne vite hvilke andre biler man får i denne kostnadsklassen når man ser på totalkostnadene. Hva folk vil og må nøye seg med er ikke relevant her, skiboks eller ikke. Jeg velger X'en foran en S-Max anyday, og det gjør nok de fleste S-Max-eiere også - selv om de må selge skiboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Elbilfolket har faktisk ingen ting å klage over. Dere får kjøpe flotte premiumbiler moms og avgiftsfritt, dere får bruke veiene gratis som vi andre betaler for og dere får fordeler i huet og ræv. Jeg har ikke lyst til å være en elbil hater, jeg synes det er en imponerende teknologi. Men det er så jævlig vanskelig å la være å la seg provoserer når mange av elbiltilhengerene (sikter ikke til noen her) oppfører seg så til de grader ufyselig noen ganger. Det er en bedreviter kultur som er kvalm, legg så til alt dere slipper å betale så skjønner man at man blir provosert. "Misunnelse" roper mange med fullfinansierte Model S og Model X. Men ærlig talt, jeg skal da bruke like mye penger på min neste BMW som det koster å kjøpe en Model X. Bil er bil, samme om den går på bensin, diesel eller strøm. 

Med tanke på bedreviter-ufyseligheten din i samme svar så er det en flott dose ironi i dette. 
Og "vi" har tatt valget om å eie elbil på de samme forutsetningene som alle andre, så "vi" er ikke gitt fordeler.

Å sutre over at elbileiere er subsidiert er som å være barnløs og sutre over at foreldre får barnetrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LoKi

Du skal få siste ord, vi blir nok ikke enige uansett. En ny elbil diskusjon trenger vi ikke igjen, det er ikke lenge siden forrige gang det ble diskutert side opp og side ned om dette temaet. 

Så nå bytter jeg bevist tema:

Jeg må bare si at jeg gremmes over å kjøre forhjulsdreven bil nå i snøkaoset. Det er så mye bedre at hekken slipper enn forhjulene, så mye mer forutsigbart. I fjor så endte det med at jeg parkerte firmabil Mondeoen og tok F10en på de værste dagene. Mye bedre å kontrollere og du merker hva som foregår under hjula dine. Også er det jo selvfølgelig mer gøy med bakhjulstrekk 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@LoKi

Du skal få siste ord, vi blir nok ikke enige uansett. En ny elbil diskusjon trenger vi ikke igjen, det er ikke lenge siden forrige gang det ble diskutert side opp og side ned om dette temaet. 

 

Nei, det er vanskelig å bli enig med folk som prinsippfast står på meningen sin uten å ha argumenter. Så det beste er nok å avslutte diskusjonen, det har du rett i. Det beste av alt er jo at man faktisk kan ha skiboks på X'en, bare ikke der du mener den må være for at det skal være "praktisk".

Dette hadde ikke vært en diskusjon i det hele tatt hvis du hadde spart deg for usanne påstander uten belegg. Vi som eier elbil er ikke nødvendigvis en klan, egen rase eller motbydelige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla burde ikke ha gitt Model X måkevingedører (eller mer korrekt falkevingedører). Konseptet gir liten mening utover showeffekten og det faktum at det letter innstigningen til bilen som en MPV (hvilket den etter min mening i realiteten også er). Mercedes-Benz W198 300 SL var den første bilen med slike dører, men dette var en nødløsning ved at bilens rørramme går opp på siden av bilen for å gi strukturen nok stivhet og styrke. Lite visste Mercedes-Benz om at det som for dem var en temmelig upraktisk nødløsning også kom til å definere bilen markedsmessig og historisk.

Det er ellers flere måter å oppfatte elektriske biler på. Jeg heller til å se på konseptet som interessant av tekniske, historiske og markedsmessige årsaker. Miljøperspektivet er en bonus, men ikke uten kritiske sider i relasjon til nettopp miljøet (i alle fall i dag). Jeg liker at biler har en god motor/eksoslyd, men tenker at dette også handler om hva vi er vant til. Jeg har ingen problemer med å se for meg hvor mye mer behagelig en verden uten støy og larm fra trafikken kommer til å bli... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Tesla burde ikke ha gitt Model X måkevingedører (eller mer korrekt falkevingedører). Konseptet gir liten mening utover showeffekten og det faktum at det letter innstigningen til bilen som en MPV (hvilket den etter min mening i realiteten også er). Mercedes-Benz W198 300 SL var den første bilen med slike dører, men dette var en nødløsning ved at bilens rørramme går opp på siden av bilen for å gi strukturen nok stivhet og styrke. Lite visste Mercedes-Benz om at det som for dem var en temmelig upraktisk nødløsning også kom til å definere bilen markedsmessig og historisk.

Det er ellers flere måter å oppfatte elektriske biler på. Jeg heller til å se på konseptet som interessant av tekniske, historiske og markedsmessige årsaker. Miljøperspektivet er en bonus, men ikke uten kritiske sider i relasjon til nettopp miljøet (i alle fall i dag). Jeg liker at biler har en god motor/eksoslyd, men tenker at dette også handler om hva vi er vant til. Jeg har ingen problemer med å se for meg hvor mye mer behagelig en verden uten støy og larm fra trafikken kommer til å bli... :)  

Jeg skjønner at disse FWD’ene kan se upraktiske ut. I hvertfall for oss nordiske og for Europa. De ser jo mer ut som en gimmick enn noe annet. Men: i USA er det jo generelt mer plass, og derfor vil jeg tro at dette kanskje sømmer seg bedre i USA også.

Min far har en X100D, og jeg har foreløpig ikke sett annet enn at det er deilig å kunne sette seg i bilen uten å måtte gå mellom dør og dørkarm for å snike seg inn og ut i parkeringshus. Dørene er også greie når man skal laste bilen med saker og ting når setene er lagt ned.

Det eneste jeg personlig har å utsette på dørene er at de første modellene hadde problemer med at vann ikke var drenert ordentlig unna åpningen, og at det dryppet ned i baksetene når man åpnet. Ellers er det jo som på alle andre biler: åpner man døren mens det er snø på bilen, så vil vakuumet man skaper der og da dra snø inn i bilen. Husker jeg var grenseløst irritert på det når jeg hadde 3’er coupe med rammeløse vinduer som gikk 1 cm ned når man skulle åpne døren...

Ellers opplever jeg bilen som innovativ og ikke minst sterk. Jeg har kjørt en del med henger på den bilen. Har faktisk tatt meg selv i å glemme at jeg har henger på fordi, bilen er såpass sterk på dreiemoment at du knapt merker at det er no bak. Så jeg har lagt for vane å kjøre med ryggekameraet på midt-skjermen for å både kunne holde øye med lasten, men også å minnes om at jeg faktisk har last 😅.

Avslutningsvis vil jeg nevne at TMX og BMW X6 egentlig er ganske like... svære, litt klumpete og ekstremt praktiske eller upraktiske. Alt ut i fra øyet som ser. Har hatt begge typer bil :) savner X6’en en del, men det er bare pga. forkjærligheten for BMWs design.

Slik som den nye X5’en 😍. Skulle ønske de lanserte den med 100+ kW batteri. Det tror jeg ville gjort seg godt med en så stor og tung bil. Spesielt for å få mer plass (forbrenningsmotor tar en del plass kontra elmotor) også tror jeg Xdrive med elmotor foran og bak ville vært noe helt eget 😎.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker TMX (egentlig alle Tesla modellene), men jeg ville nok ha likt bilen mer hvis bakdørene var mer konvensjonelle eller var f.eks en innovativ variant av skyvedører. Jeg liker imidlertid ikke måten de har arrangert 7-seters løsningen i TMX. Det at man ikke kan legge ned eller demontere setene i midten gjør bilen mye mindre praktisk enn den kunne ha vært.

Jeg har fulgt Bjørn Nyland's videoer (både med TMS og TMX) og akselerasjonen TMX (i hans tilfelle P90D) har selv med en stor henger (stor boogie campingvogn/båt henger) er imponerende. Hele 931 Nm gjør vei i vellinga... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...