Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Endelig flere som hiver seg på Allroad-bølgen :) Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen at jeg håper BMW følger etter, selv om det ikke ligger i deres natur. I Norge er det mange dårlige veier, hytteveier og generelt ulent terreng. Joda, en vanlig Passat gjør 90% av jobben, med 4x4 tar den enda mer. Men så er det litt tøft med bredere skjermer og litt mer gummi på dekkene, det gir en liten røff touch på designet kan man si. Noe som kler det "kalde" fjell- og skoglandet Norge hvor vi som vikinger er født med ski på beina og isbjørner går fritt i gatene.

 

IMG_2393.JPG

IMG_2394.JPG

IMG_2395.JPG

IMG_2396.JPG

IMG_2397.JPG

IMG_2398.JPG

IMG_2399.JPG

Joda, BMW hadde en E34-utgave...

IMG_2400.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem var egentlig først med dette konseptet? Volkswagen kom i 1990 med Golf Country (basert på Golf II) og det var faktisk relativt seriøse saker med bl.a syncro 4x4 og som ble bygget av Steyr-Daimler-Puch i Østerike, som også bl.a bygget Mercedes-Benz Geländewagen og VW Transporter T3 Syncro (begge også i militære versjoner). Golf Country hadde 21 cm ekstra bakkeklaring og solide bunnplater for å beskytte motor og drivverk.

country-04.jpg 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke BMW kommer med en slik høy utgave av 5-serien, jeg er også nesten 100 prosent sikker på at vi heller aldri får se en slik. 5-serien er en sports sedan/stasjonsvogn, en stor familiebil med sportslige kjøreegenskaper. Enn "allroad" versjon av denne strider mot dette på de fleste punkter. Det er nettopp derfor BMW tilbyr X3, som jo også er segmentets mest solgte SUV. X3 er også blant de BMW modellene som selger best i Norge, kun slått av I3 og 3-serie.

Mercedes har gått tom for ideer om dagen og kopierer derfor konkurrentenes biler så det suser. Ikke før de var ferdige med å kopiere X6 og X4, så hiver de seg på Audi og deres Allroad konsept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg håper ikke BMW kommer med en slik høy utgave av 5-serien, jeg er også nesten 100 prosent sikker på at vi heller aldri får se en slik. 5-serien er en sports sedan/stasjonsvogn, en stor familiebil med sportslige kjøreegenskaper. Enn "allroad" versjon av denne strider mot dette på de fleste punkter. Det er nettopp derfor BMW tilbyr X3, som jo også er segmentets mest solgte SUV. X3 er også blant de BMW modellene som selger best i Norge, kun slått av I3 og 3-serie.

Mercedes har gått tom for ideer om dagen og kopierer derfor konkurrentenes biler så det suser. Ikke før de var ferdige med å kopiere X6 og X4, så hiver de seg på Audi og deres Allroad konsept. 

Synes det virker som om de slipper opp for design ideer mellom Skoda, Volkswagen og Audi også, jeg...

 

IMG_4942.JPG

IMG_4941.JPG

IMG_4940.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vag greiene er jo egentlig bare "same shit, diffrent wrapping". Ikke glem golf alltrack

IMG_2630.JPG

 

Fordelen med a6 allroad er hvis den har tilvalget med heving av understellet. Altså den fungerer like godt på motorveien, i svinger og på vei til hytta en sen vinternatt. Det skulle jeg ønske bmw hadde. Man må faktisk ha en x modell før bakkeklaringen er akseptabel på traktorveier..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lifeasiknowit_bmw Vel... Audien er en god del kulere enn de to andre, men du har et poeng. Jeg tror allikevel at forretningsstrategien er smart for det er nok av Audi Quattro wannabes som kun har råd til VW og Skoda. Generelt tilbyr VAG mer bil for pengene jo lenger ned på statusstigen man kommer (les: Skoda) iom. at VAG's modeller ofte deler den grunnleggende og dyre teknikken.

@Fredrik 90 Jeg føler meg temmelig sikker på at hvis Mercedes-Benz har suksess med den nye E-klasse All Terrain får vi også se en 5-serie bygget etter det samme konseptet. Det er slike biler mange vil ha idag.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Vag greiene er jo egentlig bare "same shit, diffrent wrapping". Ikke glem golf alltrack

Jepp... og det er litt håpløst egentlig. VAG og spesielt Volkswagen var mer seriøse før iom at Golf Country hadde et Syncro 4x4 system med visco-kobling. Dette systemet ble også levert til bl.a Porsche 911 Carrera 4 (996) og Audi R8.

VW Beetle Dune er siste tilskudd når det gjelder dette konseptet, men den er kun hevet lett og har litt bredere sporvidde i tillegg til hjulbuelistene. Allikevel synes jeg på en måte at den er litt kul... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er "Allroad-konseptet" genialt. Det er et perfekt kompromiss mellom sport og brukervennlighet. Vi har hatt 2x Q7 - som vi igjen ikke likte noe særlig etterhvert, da det ble for høyt og lite sporty (selv om du kunne kjøre fletta av de fleste likevel). Nå med M550´n, så er den igjen for lav for vinterbruk om det er litt tøffe forhold ute, ikke fordi den ikke kommer frem - men fordi man kvier seg for å måke frontleppa inn i isklumper o.l. som ødelegger den. Dermed endte vi opp med en Amarok i tillegg.. En "M550d Allroad" evt. bare 550d Allroad hadde vært helt perfekt med f.eks luftfjæring.. Da hadde bilen vært komplett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrqlan, akkurat det som var poenget mitt.. bmw har i praksis ikke noe alternativ til allroad konseptet. En ting er all plastikken som kun er estetikk og image, det har ingen praktisk betydning, men hvis 5serie hadde hatt mulighet for heving/senking fra cupeen ville behovet vært dekket. Porsche panamera har en slik løsning, og det fungerer helt strålende, selv uten all plastikken..

 

uansett, så er det interessant hvordan bmw stiller seg strategisk till allroad bølgen. Image messig er det ganske brutalt og ha en allroad variant av 5serie. Bmw har heller ikke hatt noen superbil siden m1, mens r8 og sls er med å definere merkene..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden dette er en off topic tråd, og man kan diskutere det meste, så har jeg lyst til å fyre ut ett unormalt spørsmål. 

Er det noen her som har anbefaling til hva man kan lage til middag? Lever som student, og har som regel bare spist karbonadedeig, med taco, ris osv. Idag har jeg lyst til å prøve noe nytt, spiser som regel alt med kjøtt, har både karbonadedeig og kyllingfilet liggende, så hadde vært enkelt om en av disse kunne inkluderes. 

Setter pris på alle innspill, og gleder meg til å lese hva dere har å anbefale :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2404.JPG

Photoshop på nettet, men litt med justeringer kunne det blitt suksess! Hevet, tidløse konkave felger med litt gummi/uten dekkstrekk :) At VAG kjører samme stil på sine biler gjør vel lite det, det funker og modellene er kjempefine :)

 

@tennbrikket prøv reker du. Det trenger ikke være dyrt, kjøp frossenreker og tin de på et avispapir på kjøkkenbenken en time eller to før du skal spise de. Ha loff, smør eller majones(eller begge) og en hvitvin ved siden av. Goumetmiddag på budsjett :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...