Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg bare kom med en pressisering siden du sa "har aldri hatt tilfeller der jeg ikke har kunnet bruke bilen". Jeg skulle klart å si det samme om bilen min med Sommerdekk. Det betyr dog ikke at vinterdekk hadde gjort en bedre jobb når det var is og snø ute. 

Som @Kennethe34 sier så kan man komme i situasjoner hvor man plutselig har behov for å bråstoppe. Uansett hvor god du er på å analysere situasjoner/se langt frem osv osv så kan det skje ting utenfor din kontroll som gjør at man trenger hver meter. På enkelte fører er det da klart bedre med pigg. 

Dette er uansett en håpløs disuksjon og jeg har hatt den utallige ganger så gidder engentlig ikke å prøve en gang til :P Takk for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som går på repeat med "kjør etter forholdene". Naturligvis skal man gjøre det. Men, ek=1/2 mv2

Hvorfor skal man bare gjøre den ene? Hvorfor ikke også øke grepet?

Argumenter som "kjøre litt mer forsiktig" tar liskom ikke slutt, du kan dra det samme argumentet om å kjøre sommerdekk på vinteren om vi bodde i et annet land (ikke så uvanlig lengre sør) hvor det bare er glatt et par dager i året (toppen). Legg på normale metoder for risikohåndtering så vil dere se at argumentajsonen deres ikke henger på greip (som den alt omspennende sannheten dere forfekter den som).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

407en gikk i grøften 2 ganger sist vinter. Ikke fordi den ikke har firhjulsdrift, men pga den ikke har piggdekk til å stoppe på stålis i bakkene

Da vil jeg jo heller si at det er du som mangler litt erfaring og vurderingsevne, som tydeligvis ikke har kjørt etter forholdene. Er det blank stålis i en bratt bakke så seiler du selv med piggdekk, da må man heller ta en vurdering på om man bør kjøre denne veien når føret er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt piggdekk utenom på min nåværende E91, da det fulgte med piggfrie vinterdekk. Jeg skal ærlig innrømme att jeg aldri stod fast i vinter, men enkelte dager med tilnærmet is som underlag hadde jeg kunne tenkt meg piggdekk. At jeg har kommet meg fram overalt har jeg vel xDriven og takke, men den kan igjen gi en falsk trygghet, man stopper ikke raskere og det tror jeg mange som glemmer siden den biter tak når man gir på. Jeg tror jeg kommer til å velge piggfritt i årene fremover på denne, da disse er behagelige og gir mindre støy, men jeg skal aldri si aldri...

Men hva er egentlig best av piggdekk og piggfritt? Jeg har ikke peiling... Men foruten på isete underlag hvor piggdekk er best, stiller de kanskje likt? :)

Gode dekk er en rimelig livsforsikring !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Piggdekk lager kjørespor i asfalten, hva ellers er det som lager dette. Det er ikke slike spor i veiene i f eks Tyskland, veier bilene i Norge så mye mer at de presser ned asfalten og fundamentet under? Selvfølgelig ikke...

 

Norge har ekstremt mye tungtransport (lastebiler) som bærer mye av ansvaret for hjulspor i veien. Tyskland og andre land frakter heller gods på tog og båt hovedsakelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at dersom man bor et sted hvor bar asfalt er det man kjører mest på (evt våt asfalt) så er ikke piggdekk best. Det er heller ikke tvil om hva som er best når det er skikkelig glatt, og det hele blir jo derfor en vurdering man bør gjøre selv (normal risikohåndtering).

Ang "hva ellers som lager spor" og "veier bilene mer, selvfølgelig ikke". Biler i Norge veier i aller høyeste grad mer enn sørover, hvor mange 3 akslede trekkvogner ser du i europa? Har det noen gang slått deg at det er en grunn til at dette er noe du ser mest av i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig og si hva som er best. Det er så mye smak og behag så er  nesten umulig og bli enig.  

Men noe som er helt sikkert er at på holke så er nye piggdekk best. Det som er problemet med moderne piggdekk er at siden man fikk såkalt lettpigg så slites de veldig fort slik at piggdekk som er et par år gamle og som har kjørt mesteparten av tiden på bar asfalt så kan man likesågodt kjøre piggfritt. Husker jo godt de vinterdekkene man fikk da jeg begynte og kjøre for 25 år siden. Stenharde dekk med herdete pigger. De varte jo evig. Ingen tenkte på asfaltslitasje da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Daniel80 skrev:

Norge har ekstremt mye tungtransport (lastebiler) som bærer mye av ansvaret for hjulspor i veien. Tyskland og andre land frakter heller gods på tog og båt hovedsakelig :) 

 

13 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Det er ikke tvil om at dersom man bor et sted hvor bar asfalt er det man kjører mest på (evt våt asfalt) så er ikke piggdekk best. Det er heller ikke tvil om hva som er best når det er skikkelig glatt, og det hele blir jo derfor en vurdering man bør gjøre selv (normal risikohåndtering).

Ang "hva ellers som lager spor" og "veier bilene mer, selvfølgelig ikke". Biler i Norge veier i aller høyeste grad mer enn sørover, hvor mange 3 akslede trekkvogner ser du i europa? Har det noen gang slått deg at det er en grunn til at dette er noe du ser mest av i Norge?

Er de de tunge vogntoga som sliter bort veimerkingen og annen merking på asfalten også da? Hvordan kan de da ha seg at asfalten er fin midt i veien mens den er grov nedi hjulsporene? Hvordan kan det ha seg at i noen hjulspor så har man slitt seg igjennom og ned til eldre lag med asfalt, er det også tungtransporten?

http://www.smp.no/nyheter/article10572373.ece

For å være helt ærlig så har jeg hørt den tungtrafikk teorien før. Men man trenger ikke å ha kjørt mye på Autobahn eller motorveien i Danmark for å forstå at er det noe det er mye av der så er det tungtrafikk. Men veiene er likevel uten kjørespor, det er rart i såfall.  Jeg er selvsagt med på at tungtransporten også må ta sin skyld i at det er kjørespor i veiene, men de utgjør jo ikke nærheten av samme slitasje som piggdekkene. Det er jo også ganske logisk...vi er alle enige om at piggdekk lager støv. Hva kommer det støvet ifra, jo det er asfalt som blir "slipt" ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Det er ikke tvil om at dersom man bor et sted hvor bar asfalt er det man kjører mest på (evt våt asfalt) så er ikke piggdekk best. Det er heller ikke tvil om hva som er best når det er skikkelig glatt, og det hele blir jo derfor en vurdering man bør gjøre selv (normal risikohåndtering).

Jess, det er det samme jeg har tenkt (risikohåndtering er med andre ord godkjent :D ). Jeg ser en endring i vintrene og kjøreforholdene de siste årene som gjør at her hvor jeg bor er det 50/50 av hva som er best tror jeg, alt etter hvor man er bosatt. Det er egentlig bare en stor bratt bakke hele byen, unntatt nederste del, som gjør at det ofte er krevende kjøreforhold og gode dekk trengs. Det er derimot mindre dager med ren is som underlag, men de dagene er her fortsatt. Dette og kombinasjon med dårlige dekk gjør at folk seiler nedover bakkene hver vinter og havner utenfor, inni andre osv osv.. De kommer forsiktig krypende i 10-15 km/t i timen før bilen plutselig mister grepet og sklir...

 

Edit: sporing i vei:
http://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2016/Sporete-veier-Her-er-grunnen

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel80 skrev:

Vær så snill å ikke fortell meg at du legger alle argumenters vekt på én avis... de skriver det folk gidder å lese. Folk leser fordi de tenker "næææh, er det sant?" 

Kom deg på en ordentlig messe med folk som har doktorgrad på doktorgrad. Med seg har mange av disse også folk som testkjører både bil og dekk. Dro på messe i München for en stund siden. Der kjører de på med debatt etter debatt rundt dette. Tyskerne kjører piggfritt fordi veiene deres skal være i god stand, de klarer også alpeføre, speilblanke veier med mer. Har familie i Sør-Tyskland, og kjører dit så ofte jeg kan. I nord har jeg opplevd mye snodig vær, men tyskerne klarer seg uten pigg!

når det kommer til fakta om piggfrie dekk, så les deg opp på logikken i det hele. Hva får deg til å tro at varme eller kalde og ikke minst myke gummidekk presterer slitasje i form av støvpartikler fra asfalten som er en blanding av ulike mineraler og bundet med tjære? Asfalten skal være seig. Gummi blir ikke støvpartikler...

og jeg beklager så mye, men at de skriver 2 avsnitt med "fakta" eller synsing fra én enkelt lege... er absolutt ikke en kilde verdig å kalle fakta til folket. 

Legger ved noen bilder av denne imponerende og ekstremt velskrevne korte artikkelen med fakta som monner til tusen:

IMG_4997.PNG

IMG_4996.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den teorien". Tungtransporten i norge river ikke bort asfalten, det klemmer dekket nedover. Og nei, de har ikke så mange 50t (eller 60t for den saksskyld) sørover i Europa, og de kjøres ikke på kjerreveger det er sparket av litt jord og lagt det minste nødvendige av masse og asfalt på. Ikke argumenter bare for å agrumentere, prøv å tenk deg litt om også. Vi kjører altså til tider med vogntog som er 50% (og mer) tyngre enn hva de gjør sørover, på veger med langt dårligere grunn. Når du så alle disse vogntogene i Tyskland (som vi kan enes om at det finnes mange av), slo det deg aldri at de har en aksel mindre enn våre?

At piggdekk sliter på asfalten, uten tvil (!), påstår heller ikke noe annet (kan ikke se noen har gjort det) Du har bare et litt rart forhold til hvordan en veg ser ut, og hvordan den påvirkes. Noen av de landene jeg har vært i med størst "groper/hjulspor" i asfalten ser ikke piggdekk en eneste gang i løpet av sessongen. Tenke seg til.

 

Jeg har forøvrig bodd et år i Tyskland (Bonn) samt reist både til og gjennom flere ganger. Men kanskje turistkjøringa på Autobahn trumfer det også? Siden du åpenbart mener at vi andre ikke er så bevandret ettersom vi ikke har skjønt at det var piggdekkene sin feil at vi har dårlige veger i Norge.

Dette er bare andre gangen jeg svarer på dine forsøk på å gjøre andres sysnpunkter og argumenter mindre verdt ved å anta at du kan dra "dere andre kan ikke ha erfart så mye som meg" uten tilsvar. Jeg mener på ingen måte at mine erfaring trumfer andres, men jeg svarer om du baserer din agrumentasjon på å undergrave andres. Jeg prøver å ta mine erfaring, gjøre et realt arbeid med linke dem opp til faktum i verden vår før jeg velger en mening å kjempe for. Sliter piggdekk på asfalten? Ja. Der er vi enige. Hadde vi sluppet groper/hjuslpor i dekket (helt) om piggdekk var forbudt? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TRF-Racing skrev:

"Den teorien". Tungtransporten i norge river ikke bort asfalten, det klemmer dekket nedover. Og nei, de har ikke så mange 50t (eller 60t for den saksskyld) sørover i Europa, og de kjøres ikke på kjerreveger det er sparket av litt jord og lagt det minste nødvendige av masse og asfalt på. Ikke argumenter bare for å agrumentere, prøv å tenk deg litt om også. Vi kjører altså til tider med vogntog som er 50% (og mer) tyngre enn hva de gjør sørover, på veger med langt dårligere grunn. Når du så alle disse vogntogene i Tyskland (som vi kan enes om at det finnes mange av), slo det deg aldri at de har en aksel mindre enn våre?

At piggdekk sliter på asfalten, uten tvil (!), påstår heller ikke noe annet (kan ikke se noen har gjort det) Du har bare et litt rart forhold til hvordan en veg ser ut, og hvordan den påvirkes. Noen av de landene jeg har vært i med størst "groper/hjulspor" i asfalten ser ikke piggdekk en eneste gang i løpet av sessongen. Tenke seg til.

 

Jeg har forøvrig bodd et år i Tyskland (Bonn) samt reist både til og gjennom flere ganger. Men kanskje turistkjøringa på Autobahn trumfer det også? Siden du åpenbart mener at vi andre ikke er så bevandret ettersom vi ikke har skjønt at det var piggdekkene sin feil at vi har dårlige veger i Norge.

Dette er bare andre gangen jeg svarer på dine forsøk på å gjøre andres sysnpunkter og argumenter mindre verdt ved å anta at du kan dra "dere andre kan ikke ha erfart så mye som meg" uten tilsvar. Jeg mener på ingen måte at mine erfaring trumfer andres, men jeg svarer om du baserer din agrumentasjon på å undergrave andres. Jeg prøver å ta mine erfaring, gjøre et realt arbeid med linke dem opp til faktum i verden vår før jeg velger en mening å kjempe for. Sliter piggdekk på asfalten? Ja. Der er vi enige. Hadde vi sluppet groper/hjuslpor i dekket (helt) om piggdekk var forbudt? Neppe.

Hadde jeg basert hva jeg skriver bare på erfaring ville det vært relativt lite til argumenter å komme med i en diskusjon. Når det kommer til fakta, så står mye på hva man har samlet fra et 20-talls pålitelige kilder. 

Sannheten i vår diskusjon er at man aller helst skulle hatt dekk med flere egenskaper enn bare én. Hadde vi hatt behov for pigg, så kunne vi "aktivert" pigg, hadde vi hatt behov for dekk som skuffer vann og unnlater vannplaning, så ville vi "aktivert" denne funskjonen også. 

Men alt i alt så bør man begynne å lære av det som pågår i andre land. Klarer befolkningen av Sveits, Frankrike og Tyskland seg uten pigg, så bør lille Norge klare det også. 

Ingenting vil være optimalt til en hver tid... men å bruke pigg er som å ta steroider. Det hjelper litt for å bli større noen steder, også blir man mye mye mindre andre steder........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FredrikE24 skrev:

En kamerat som jobber i veibransjen, fortalte meg her om dagen, at man later til å ha funnet ut at piggfritt på våt asfalt sliter temmelig hardt på asfalten de også.

Bare for å skyte inn litt her.

Høres ikke ulogisk ut, da man pisker vann mot en hard overflate. Folk som kan grunnleggende i geografi fra VGS vet jo hvordan elver og fossefall blir til :D

men pigger gjør jo mye vondt verre... 

beste hadde jo vært om bilene ikke hadde kontakt med veidekket i det hele tatt. Men er vel lange 100 år til det er "normalt" tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, TRF-Racing skrev:

"Den teorien". Tungtransporten i norge river ikke bort asfalten, det klemmer dekket nedover. Og nei, de har ikke så mange 50t (eller 60t for den saksskyld) sørover i Europa, og de kjøres ikke på kjerreveger det er sparket av litt jord og lagt det minste nødvendige av masse og asfalt på. Ikke argumenter bare for å agrumentere, prøv å tenk deg litt om også. Vi kjører altså til tider med vogntog som er 50% (og mer) tyngre enn hva de gjør sørover, på veger med langt dårligere grunn. Når du så alle disse vogntogene i Tyskland (som vi kan enes om at det finnes mange av), slo det deg aldri at de har en aksel mindre enn våre?

At piggdekk sliter på asfalten, uten tvil (!), påstår heller ikke noe annet (kan ikke se noen har gjort det) Du har bare et litt rart forhold til hvordan en veg ser ut, og hvordan den påvirkes. Noen av de landene jeg har vært i med størst "groper/hjulspor" i asfalten ser ikke piggdekk en eneste gang i løpet av sessongen. Tenke seg til.

 

Jeg har forøvrig bodd et år i Tyskland (Bonn) samt reist både til og gjennom flere ganger. Men kanskje turistkjøringa på Autobahn trumfer det også? Siden du åpenbart mener at vi andre ikke er så bevandret ettersom vi ikke har skjønt at det var piggdekkene sin feil at vi har dårlige veger i Norge.

Dette er bare andre gangen jeg svarer på dine forsøk på å gjøre andres sysnpunkter og argumenter mindre verdt ved å anta at du kan dra "dere andre kan ikke ha erfart så mye som meg" uten tilsvar. Jeg mener på ingen måte at mine erfaring trumfer andres, men jeg svarer om du baserer din agrumentasjon på å undergrave andres. Jeg prøver å ta mine erfaring, gjøre et realt arbeid med linke dem opp til faktum i verden vår før jeg velger en mening å kjempe for. Sliter piggdekk på asfalten? Ja. Der er vi enige. Hadde vi sluppet groper/hjuslpor i dekket (helt) om piggdekk var forbudt? Neppe.

Hvor står det skrevet at vogntogene er så mye tyngre i Norge? Over 50 prosent av vogntogene kommer jo over Svinesund og av danske båten. Har de sparket litt jord over noe fyllmasse når de bygger ut ny firefelts vei også? Du kan forsøke med alle mulige vinklinger av mine argumenter her, men det kommer ikke unna at du er litt ute å sykler på noen områder.

Men vi begynner å nærme oss, jeg er med på at tungtransporten må ta sin skyld for spor i veien. Men piggdekkene sliter også disse sporene enda dypere, og det er nettopp derfor veiene i utlandet er mye finere og gjevne. Du trenger ikke å forsøke å bagatellisere at jeg driver med turistkjøring i Tyskland, å få det til å høres ut som om jeg ikke har grunnlag nok for å uttale meg om veistandarden der. Jeg tilbakelegger årlig ca 10 000 km på tyske veier så jeg er vet hvordan ståa er der nede. Og det gjør meg bare enda mer overbevist på at piggdekkene ødelegger mye av veiene i Norge, i tillegg til de andre faktorene som støy, svevestøv og samfunnskostnader jeg var inne på. Å påstå noe annet strider liksom mot en hver logik, enten man vil eller ikke.

Derfor er jeg selv personlig motstander av piggdekk, jeg mener at de er avleggs og at de burde vært innført ett forbud. Iallfall ett nasjonalt piggdekk gebyr slik at det er kun dem som virkelig trenger det som har det. Så får de heller bruke de økte inntektene som gebyret gir til å få fart på forskningen på alternativer til veisaltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...