Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Felger og dekk er litt artig egentlig :)

17×7.5 +41

Felgen er altså 17"×7.5" med, get this, 41mm innpress. Altså blander man imperial og metric. Men det stopper ikke der

225/45/17

Dekket er altså 225mm bredt, med moderat tynne vegger (45%) og passer til en felg på 17 tommer

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det før men er jo litt festlig hvordan de bruker både millimeter og tommer for å beskrive felger og dekk slik

Båter er enda morsommere der man på folkemunne bruker fot, men i regelverket bruker meter for å måle det samme (lengden). I tillegg brukes av til britisk og "norsk fot" om hverandre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om fot er egentlig bare latterlig, da denne har variert opp igjennom årene. Norge føyde seg vel etter Danmark ift. sin fot, men senere endret danskene til den rhinske fot som var noen millimeter mindre. Fra 1959 er det vel stort sett enighet om at en fot er 30,48cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GreenE36Cab skrev:

Hva skjedde med at en fot var 32,33 / 33,32cm?

Det er vel bare på norsk folkemunne at en fot har vært 33,3cm (altså at man regnet tre fot per meter). På 15-1800 tallet var fot/alen måleenhet, og da var foten rundt 31 cm (varierte i løpet av århundrene). 

1 tomme = 2,54cm
1 fot = 12 tommer = 30,48cm
1 yard = 3 fot = 91,44cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å beskrive fot har jo båtprodusentene latt skli helt ut. Vår båt er f eks 30 fot, men det er med baugspyd og badeplattform, i skroget er den kun 27 fot. Bavaria 35 Sport indikerer at dette er en 35 foter, men i realiteten er den 37 fot, for å gjøre det hele ekstra forvirrende så leverte de også en modell som het Bavaria 37 Sport…denne var 39 fot 😂 Ser jeg en sammenheng her mellom BMW sine til tider misvisende modellbetegnelser? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tony Soprano Vi har hatt flere US-båter i familien, deriblant SeaRay, Meridian og Doral (canadisk). Har opplevd båtene som relativt solide, med unntak av små detaljer. Mye båt for pengene, og amerikanerne lesser jo gjerne på med en del overflødig utstyr som europeerne er litt kjipe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@Tony Soprano Vi har hatt flere US-båter i familien, deriblant SeaRay, Meridian og Doral (canadisk). Har opplevd båtene som relativt solide, med unntak av små detaljer. Mye båt for pengene, og amerikanerne lesser jo gjerne på med en del overflødig utstyr som europeerne er litt kjipe på.

Er det bare noe jeg innbiller meg etter synsing på div båthavner att de har bedre finish på skrog og overflater ? Lar meg litt rive med når jeg ser mye instrumentering/høyttalere og ‘’skinnkledde flater’’ solsenger og stoler 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel.

Tenkte bare siden du ikke svarte i Finn.no-tråden (som er forståelig da det fort er heavy OT), så tar jeg det heller opp her i tråden :)

Ønsker egentlig bare svar på hvorfor du mener jeg inntok offerposisjon av alt mulig? Mente du kanskje forsvarsposisjon? Jeg følte ikke jeg gjorde meg noe mer offeraktig eller noe ved å påpeke at du virket fornærmet.. Det var en liten observasjon basert på hvordan jeg tolket posten din

Og det jeg skrev om at når jeg skriver et fleipete innlegg og det skal reageres og OP skal være meget fornærmet, det er jo noe som har skjedd flere ganger. Det er vanligvis kun meg det skjer med så virker som om det er jeg som skriver kleine ting selvom det for meg ofte virker morsomt

Så som sagt er jeg nok ikke så veldig god på dette med sosiale ting på forumer da jeg tydeligvis ikke klarer å ha en god dialog med noen nesten.. Igjen, ikke offerposisjon, dette er en presisering av hva jeg opplever. Om jeg har fornærmet noen så beklager jeg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Er det bare noe jeg innbiller meg etter synsing på div båthavner att de har bedre finish på skrog og overflater ? Lar meg litt rive med når jeg ser mye instrumentering/høyttalere og ‘’skinnkledde flater’’ solsenger og stoler 😄 

Tja. Det er nok variabelt. SeaRayen opplevde jeg som ganske enkel, men Meridian og Doral hadde en fin finish som faller et sted mellom Princess og Viksund. Pullerter og den slags virker å være litt underdimensjonert sammenlignet med andre europeiske båter, men dette er nok et ikke-tema på båter i størrelsesorden 20-25 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sea Ray og Bayliner synes jeg virker litt billige og kjipe, mens de litt dyrere amerikanske båtmerkene synes jeg virker bra. Mye båt for pengene, men selv tror jeg nok ikke at jeg kjøper amerikansk båt noen gang. Vil helst ha norskprodusert båt, men jeg sikler på en Bavaria 35 Sport…men for å være helt ærlig så er jeg ikke så keen på båt med to motorer 😀 Med fire biler så trenger jeg ikke mer å ta service på og vedlikeholde… 😂

Hadde forøvrig en Uttern D68 for en del år siden, dårlige skjøegenskeper og røff kvalitet. Håpløs kalesjeløsning… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, @Fredrik 90. Nå er jo for så vidt SeaRay og Bayliner en rimelig båtserie, så det gir jo mening. Dog er det ekstremt mye båt for pengene. Helt enig i det med Bavaria 35 Sport. Sport-serien til Bavaria i perioden 2005-2010 tror jeg må være den perfekte sweet-spot hva gjelder plass, design, finish og pris. Selv om Bavariaen har hatt et par enkle løsninger, så kan man se vekk fra dette ift. hva man får. Synd at BMW Designworks ødela hele Sport-serien til Bavaria. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...