Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med aduro peiser? https://www.obsbygg.no/varme-og-ventilasjon/peisovner/2388116?v=ObsBygg-5704065003406&utm_source=prisguiden.no&utm_medium=referral&utm_campaign=obs bygg prisguiden&utm_content=prissammenligning

Titter litt på den over. Jeg tenker peis er peis, hvert fall en ny og «moderne». Fikk jo nesten hakeslepp snekkeren i hus når jeg så på noe annet enn jøtul og Dovre 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket oioioi! Peis er gøy :) Aduro er mye peis for pengene, men det er stålplateovn og stål beveger seg mye i temperaturendring. Du vil derfor høre endel knitring og smelling fra peisen. Om du gir meg en liten time skal jeg poste en film fra min egen Wiking-ovn, som har støpejernsdør og bunn , men stålplate resten. Er nesten som en mitraljøse når det står på som verst. Aduro 9 finnes i 80% av norske hjem som har byttet peis de siste 12 årene og de er verre enn min. Innmaten er heller ikke like solid som Jøtul og Dovre(nå under Nordpeis, Nordpeis kjøpte opp Dovre, men fortsetter Dovre-merkevaren) sine, en billigere type stein som man må gjerne bytte oftere. Og nytt sett med stein ligger på 2-3000,-. Nordpeis er også stålplateovn, men de er tykkere i godset og har bedre innmat :) Men det ser man gjenspeiler seg i prisen. Du bygger helt nytt, så du må tenke på lufting. Jeg mener å huske Audro 9 ikke har tilluft, da må du på 9 Air eller 9.5 Lux om jeg ikke bommer forferdelig. Er er år siden jeg var borti de sist, så du må sjekke.
Hvor henter du tilluft fra? Kanal i vegg/gulv eller via pipen?

Aduro 9 er også ganske kraftig, så du må se på oppvarmingsareal og effekt på peis :) 

Edit2: Tilleggsinfo. Aduro bruker svanemerket lakk, den er mildt sagt ræva. IKKE vask peisovnen utvendig med annet enn tørr mikrofiber. Har du vann på så forsvinner lakken sakte men sikkert. Aduro sier det selv, i likhet med Tesla: i henhold :lol: 

Edit, lastet opp filmen nå. Er fra 2018 og lyden blir litt mer fremtredende pga. opptak, men likevel, stål bråker og jeg vet om flere som har byttet ovn etter kun én sesong fordi de ikke klarer å høre på: 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget utfyllende svar @Marius2002 ! Du kom med ganske mange punkter som jeg aldri har tenkt eller hadde tenkt på!

jeg ser nå kanskje at jeg burde gjøre litt mer research. Hadde planer om å hente en i løpet av uken, men å høre på mitraljøse er nok ikke noe særlig i lengden, nei 😛.  Peisen blir stående ganske nærme kjøkken og «spisestue» så noe som er stille kan være å foretrekke.

jeg må jo si jeg liker designet på aduro 9 veldig godt. Fins det noe «bedre» peis med samme designet. Syns personlig både jøtul og Dovre bommet litt med designet for min personlige mening.
 

tilluft blir nok via pipen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket ser på Aduro.no at den helt nye Aduro 22 er lik 9 og har ekstern tilluft. Jeg ser også at 22 har fått det oppgraderte håndtaket som man kun har fått på Lux-modellene tidligere. Så tror Aduro 22 / 22.1 Lux er peisovnen du er på utkikk etter. Men husk at det fortsatt er stålplateovn med ikke det tykkeste godset. :) Gode ovner likevel, om en overlever bråket og vet om lakken. Ikke sikkert du synes bråket er ille heller, folk er forskjellig. Aduro 22 har i likhet med 9 9kW maks oppvarmingseffekt, det kan bli ganske varmt i mindre rom. Nordpeis på sin side har mange ovner med lavere effekt og er ypperlig på plasser hvor oppvarmingsarealet er mindre. Men om en ikke liker designet, så er det jo klart at det ikke går :) 

Tips å sjekke ut:

Jøtul F371 v2 Advanced
Jøtul F167
Dovre Sense 303
Nordpeis Duo 2

Peis er idag mer et møbel, og design har aldri før spilt større rolle. Nordpeis utfordrer hele tiden med design. Sjekk ut ME-serien og x-antall kombinasjoner den fås i. Du vil dessverre på mange peisovner oppleve kort vedlengde (30-32cm), så om du kapper selv så må du passe på, mens kjøper du ferdig på butikk så er det ingen stress. Aduro derimot har stort brennkammer og vedlengde på 35cm på Aduro 22 og 39cm på 9 og 9.5Lux. 9 utgår jo hos deg på grunn av tilluft :) 

Tips: Du gjør lurt i å hente peis før 1. oktober ;) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at peis blir som ett møbel. Derfor jeg sliter litt.  Aduro 22 likte jeg godt.  Jøtul f371 v2 advance var appellerte også bra med designet. Nordpeis duo 2 skal jeg også se nærmere på. Nå har jeg hvert fall 3 stykk å velge mellom. Takk så mye for hjelpen! Begynner å bli kaldt i innlandet, fattern nevnte å sette inn en «pro-ovn» nå framover. Mulig det blir varmevifte, men strømmen er dyr og ved har vi masse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...