Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik skrev:

Nå er det de færreste som har hatt den samme jobben i 20 år selv om de er litt oppe i årene, men jeg forstår hva du mener. Vi er alle forskjellige og ikke alle passer eller liker å løpe stadig hurtigere. Her er det viktig å understreke "passer" i motsetning til "liker" for det blir nemlig nesten alltid fremstilt som om det er arbeidstakernes vilje som er problemet og ikke evner. Alt for mange har det vondt idag fordi de ikke makter å følge tempoet og dette gjelder særlig unge mennesker som utvikler reelle stress symptomer allerede på videregående skoler og får psykiske problemer. Det er på tide å erkjenne at vi er på helt gale veier.

Jeg har to barn (med den samme moren)... en datter på 23 og en sønn på 13. De har begge gått/går på den samme privatskolen med tildels de samme lærerne, men med 10 års mellomrom. Man skulle tro at det skilte mange flere år for måten de opplever skolen, hvordan de lærer og hvor mye de lærer er som to forskjellige verdener. Fokuset på de naturvitenskapelige fagene (matte, fysikk etc.) er mye større idag og forståelsen for fagene deretter. På mange måter er min datter allerede helt akterutseilt og dette er helt uavhengig av om man personlig liker disse fagene eller ikke. Hun studerer på danskenes svar på BI og klarer seg fint, men min sønn og hans venner er mye mer modne for alderen og har en helt annen tilgang til verden enn min datter hadde muligheten til da hun var i 13-14 års alderen.

Dette betyr at de som nå er 25-30 år allerede om få år (5 +/-) vil merke et enormt press på å skulle etterutdanne seg samt yte betydelig mer for å holde stillingen. Mange vil merke at utdannelsen de har ikke lenger er relevant. Ergo er det ikke kun de eldre (50+) som har problemer og må tilpasse seg. Idag kan man risikere å være eldre allerede når man er 30. Dette kommer til å bli stygt og det er en rovdrift på mennesker som vi etter min mening klart burde ta avstand fra.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor vi uten videre aksepterer blårussens snakk om at konkurransesamfunnet.er helt nødvendig for å kunne overleve i fremtiden. Selvfølgelig må vi ikke stå stille, men det er også viktig å ta politisk styring over tingene og ikke bli ofre for ren grådighet og dumhet. Hvis det fortsetter som nå vil folk måtte stå med hatten/luen i hånden på gaten som de gjorde på 1930 tallet, som om vi ingenting har oppnådd med velferdsstaten og sosiale rettigheter de siste 70 årene. De rike blir veldig mye rikere og alminnelige mennesker blir fattigere på alt.   

Bra innlegg.. Hører rykter fra "business verden" om at enkelte har innsett dette og begynt å jobbe for å endre det da. Det har med samfunnets verdier og gjøre blant annet. Men en av de viktigste endringene er hvordan man vurderer en bedrift. Tidligere var "evnen til profitt" en av de viktigste markørene for om en bedrift var bærekraftig, men dette er påvei til å endres til "evnen til verdiskaping i samfunnet". Dette er markører bankene vurderer før de f.eks gir bedrifter lån osv. Bedrifter som mangler evnen verdiskaping i samfunnet på en eller annen måte vil derfor ikke få lån lenger, selv om de kanskje gir eierene profitt.. En slik endring vil nok ta 15-25 år å implementere da.
Ellers anbefaler jeg å lese dette bra innlegget ;

http://www.dagbladet.no/kultur/velferdsstatens-tid-er-forbi/65374572

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad tilfeldighetene ville det slik at jeg for 10 år siden gikk ut av videregående skole plutselig fikk en telefon med jobbtilbud fra det som stadig er min arbeidsgiver. 

Alt var helt tilfeldig etter at daværende HR-sjef hadde fått karakterkortet mitt fra opplæringskontoret. 

 

Jobben er stadig like interessant og jeg tjener godt med penger, det er ikke utenkelig at jeg blir der hele yrkeskarrieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre vet man ikke konsekvensene av en gitt utvikling eller strategi før man allerede er på god vei i fella, eller halveis til toppen. Økt frafall i videregående og mengden antidepressiva er indikasjoner på at noe er feil, og hvert enkelt tilfelle vitner om mennesker med enorme problemer. 

Det samme med historiene om mennesker som har møtt veggen, eller bruk av rus og stereoider. For ikke å nevne kredittkortfellen, gjeldsbelastningen i samfunnet og arbeidsledigheten.

Det er helt klart at konkurransesamfunnet har store negative konsekvenser. Hvor mennesker som tilsynelatende ikke mestrer alle arenaer, blir en "taper", uavhengig av ens personlighet.. 

@Fredrik du har noen poeng, men bildet er langt mer nyansert. Det er ikke alle som velger høyere utdannelse hvor man stadig må være oppdatert på "alt" for å prestere, og det er som regel kun i slike yrker man må bytte jobb for å ikke stagnere. Mitt eksempel handlet om hva man kan forvente som et minimumskrav av noen med et lederansvar i 2016, men det blir selvsagt vanskelig for de som foretrekker det gamle stemplingsuret.

@Daniel80 Jeg kjenner ikke til den praksisen du snakker om. Inntrykket mitt er derimot at bankene har blitt enda mer kynisk i forhold til utlånspraksis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hawkon88 skrev:

 

@Daniel80 Jeg kjenner ikke til den praksisen du snakker om. Inntrykket mitt er derimot at bankene har blitt enda mer kynisk i forhold til utlånspraksis. 

 

At du ikke kjenner til praksisen er nok fordi dette var en av temaene som ble diskutert på ett møte med blandt annet verdensbanken i forrige uke, så det vil ikke bli en implementert praksis på noen år enda. Poenget var at det er endringer påvei :) Men det tar nok noen år før dette er noe næringslivet vil merke og måtte forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

@Fredrik du har noen poeng, men bildet er langt mer nyansert. Det er ikke alle som velger høyere utdannelse hvor man stadig må være oppdatert på "alt" for å prestere, og det er som regel kun i slike yrker man må bytte jobb for å ikke stagnere. Mitt eksempel handlet om hva man kan forvente som et minimumskrav av noen med et lederansvar i 2016, men det blir selvsagt vanskelig for de som foretrekker det gamle stemplingsuret.

 

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med "de som foretrekker det gamle stemplingsuret" (velger man slikt selv?), men selvfølgelig er kravene til utdannelse, etterutdannelse og prestasjoner større for ingeniører enn for la oss si for renholdsarbeidere. På den annen side er yrker som renholdsarbeider kanskje også mer truet av automatisering og billig fremmed arbeidskraft. 

Det er litt vanskelig her inne å ta opp problemstillingene i denne diskusjonen i full bredde, men det er liten tvil om at slik måten økonomien i samfunnet idag er skrudd sammen er kortsiktig økonomisk gevinst det helt store problemet. I mange bransjer er det ganske enkelt ikke tid til å tenke langsiktig og et litt sofistikert eksempel er whisky bransjen. Der har langtidslagret single malt tradisjonelt vært det store målet rent kvalitetsmessig, men nettopp nok tid er den store utfordringen idag når det gjelder bundet kapital. Derfor ser vi flere og flere non age statement (NAS) merker der innholdet kan være lagret i så kort tid som fire år istedenfor de tradisjonelle 12 år eller mye mer. Årsaken til denne tragiske utviklingen er at investorene bak de ulike whisky merkene ikke har tid til å vente på forventet tilbakebetaling/fortjeneste på investert kapital og det er den samme historien vi nå ser i mange andre bransjer og som ultimativt fører til at vi alle må løpe hurtigere.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel80 da forstår jeg!

 

@Fredrik Poenget med stemplingsuret var for å illustrere at det finnes mange som er motvillige for endringer, og syns de er meningsløse hvis de ikke ser at de har kortsiktig nytte av det selv. Naturligvis må ansatte forholde seg til ledelsens bestemmelser uansett om de er enig eller ikke.

historien med whiskey er interessant, og er ofte en gjengganger i selskaper med proffesjonelle eiere..

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Overrasket? Finnes vel ikke noe bedre å bruke som drosje om dagen :)

Nei ikke overrasket, ventet bare på det :) Med de tilbudene og garanti ordningene Mercedes tilbyr så finnes det vel ikke noe bedre akkurat nå, men det kommer vel an på hva man legger i begrepet "bedre" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk 3 kollegaer som har jobbet i firmaet i 30 år, samt 6-7 stykk som har vært der siden 90-tallet. Alle er oppegående, alltid på jobb og leverer gode resultater. Jeg setter pris på erfarne kollegaer som kjenner firmaet og historien sin godt, men det er viktig at man ikke blir satt. Det verste jeg vet er når man skal sitte å mimre om gamle dager da det sjelden er særlig relevant for 2016. Før man vet ordet av det er firmaet fylt opp av overbetalte papirflyttere som er lite produktive, så det er viktig å være litt på med sparekniven også.

Siden man diskuterer arbeidslivet her....Noe som har begynt å irritere meg kraftig er arbeidsmarkedet i Oslo. En del butikker har afrikanere fra NAV som ikke snakker eller skjønner norsk eller engelsk (!), firmaet som er ansvarlig for renovasjon/søppeltømming har vært nede i Romania og hentet folk, så man har da en haug med ansatte som ikke skjønner norsk og kun snakker sitt eget språk seg i mellom hele dagen. Mange norske bedrifter som ASKO/Rema/Coop/Bring m.fl ansetter utelukkende polakker/litauere med samme problemet - nada språkforståelse, håpløse på logistikk, pakking, kvalitetskontroll og leveranser. Har mye kontakt med blant annet pakistanere, indere og tyrkere, og de opplever samme problemene og er like oppgitte som meg.        For tiden ser jeg gjennom Olsenbanden DVD-boksen der det er en mye mer homogen by hvor etniske nordmenn faktisk har alle jobbene i samfunnet. Skulle noen ganger ønske jeg var født 50 år før og kunne vært i arbeidslivet på 50/60/70 og 80-tallet og sluppet en del av det jeg opplever i dag.

Angående taxi, så ser jeg at det har dukket opp noen X3 siste tiden i Oslo. Dog tviler jeg på at disse er bedre enn Mercedes i taxibruk da de så vidt jeg vet ikke blir levert i egne forsterkede utgaver for hard bruk. Det hender at noen prøver seg med andre sære taxier i byen, men de blir aldri værende over tid og forsvinner fort. Eksempelvis Volvo XC70 og XC90, BMW F11, Opel Insignia, Citroen C5, Mazda 6, til og med en gammel Caprice dukket opp i fjor. Skal man ha noe som funker hver dag i 5-6 år eller mer er det fortsatt E-klasse og Toyota Prius som er kongen på haugen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Werther skrev:

Jeg har faktisk 3 kollegaer som har jobbet i firmaet i 30 år, samt 6-7 stykk som har vært der siden 90-tallet. Alle er oppegående, alltid på jobb og leverer gode resultater. Jeg setter pris på erfarne kollegaer som kjenner firmaet og historien sin godt, men det er viktig at man ikke blir satt. Det verste jeg vet er når man skal sitte å mimre om gamle dager da det sjelden er særlig relevant for 2016. Før man vet ordet av det er firmaet fylt opp av overbetalte papirflyttere som er lite produktive, så det er viktig å være litt på med sparekniven også.

Siden man diskuterer arbeidslivet her....Noe som har begynt å irritere meg kraftig er arbeidsmarkedet i Oslo. En del butikker har afrikanere fra NAV som ikke snakker eller skjønner norsk eller engelsk (!), firmaet som er ansvarlig for renovasjon/søppeltømming har vært nede i Romania og hentet folk, så man har da en haug med ansatte som ikke skjønner norsk og kun snakker sitt eget språk seg i mellom hele dagen. Mange norske bedrifter som ASKO/Rema/Coop/Bring m.fl ansetter utelukkende polakker/litauere med samme problemet - nada språkforståelse, håpløse på logistikk, pakking, kvalitetskontroll og leveranser. Har mye kontakt med blant annet pakistanere, indere og tyrkere, og de opplever samme problemene og er like oppgitte som meg.        For tiden ser jeg gjennom Olsenbanden DVD-boksen der det er en mye mer homogen by hvor etniske nordmenn faktisk har alle jobbene i samfunnet. Skulle noen ganger ønske jeg var født 50 år før og kunne vært i arbeidslivet på 50/60/70 og 80-tallet og sluppet en del av det jeg opplever i dag.

Angående taxi, så ser jeg at det har dukket opp noen X3 siste tiden i Oslo. Dog tviler jeg på at disse er bedre enn Mercedes i taxibruk da de så vidt jeg vet ikke blir levert i egne forsterkede utgaver for hard bruk. Det hender at noen prøver seg med andre sære taxier i byen, men de blir aldri værende over tid og forsvinner fort. Eksempelvis Volvo XC70 og XC90, BMW F11, Opel Insignia, Citroen C5, Mazda 6, til og med en gammel Caprice dukket opp i fjor. Skal man ha noe som funker hver dag i 5-6 år eller mer er det fortsatt E-klasse og Toyota Prius som er kongen på haugen.   

Jobbene du snakker har jo det problemet at mange nordmann er for "gode" for sånne jobber. Selv kunne jeg aldri tenkt meg en sånn jobb selv, og da klager jeg heller ikke på at en afrikaner gjør jobben. Samfunnet hadde ikke gått rundt hadde det ikke vært for sånne som hadde kommet til Norge for å jobbe. Da jeg flyttet til oslo fikk jeg levert kjøleskap og komfyr på døra, leveransen ble håndtert av to polakker, de kunne verken norsk eller engelsk, men vi klarte da å få bært opp utstyret.  Hvis problemet du sikter til er at afrikanere stjeler jobbene til pakistanere og tyrkere så er ganske saken en annen. Jeg har også vært vitne til mange nordmenn som er mer håpløse enn utlendinger da det gjaldt verksted og logistikk. Saken er, Norge hadde ikke gått rundt hvis ikke pakistanere, tyrkere, afrikanere, svensker osv hadde kommet til Norge for å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10/11 har jo begynt så smått å bli "vanlig" som drosje (i den grad en BMW kan være vanlig som drosje). Men BMW gir jo ikke noen ekstra garanti på dette så det blir nok aldri så utbredt som med Mercedes eller Toyota. 

BMW blir derimot stadig større på utrykkningskjøretøy. Norge føyer seg nå inn i rekken av land som benytter kjøretøy med hvit og blå rondel på panseret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

For Norge gikk jo ikke rundt før alle disse invandrerene kom... 

http://www.dn.no/talent/2012/11/23/-unge-nordmenn-tar-ikke-jobber-man-blir-mokkete-pa-hendene-av

 

Noen er jo nødt til å ta disse jobbene, om det er en svenske eller en tyrker, bryr meg ingenting. Nordmenn generelt har dårlig arbeidsmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...