Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, tennbrikket skrev:

Noen som har prøvd å flytte på støpt betongplate? Har en 6m2 plate som jeg angrer på plassering. Støpt med armert betong.  Mulig å grave seg under med traktor og pallegafler mon tro? Sikkert ikke vanlig praksis, men kunne godt tenkt meg en garasje til 🫣

kan sikkert støpe ut også, men vil begynne på «nytt».

det er den teoretiske vekta som bestemmer hvilket utstyr du må til med, kan jo forenkle det hele med å gyse fast løfte ører i plata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

det er den teoretiske vekta som bestemmer hvilket utstyr du må til med, kan jo forenkle det hele med å gyse fast løfte ører i plata. 

grovt regnestykke nå ser jeg at den fort kan veie 2-2,5 tonn?. Har null nada niks erfaring med hvor mye traktorer kan løfte med pallegafler(sikkert like mye faktorer her som hvor langt ett tau er). 2 tonn på t8 14 tonn trucken jeg kjørte i dag er jo nesten ubehagelig lett😅. Ingen reser med det lille jeg kjører truck i løpet av en uke, men når jeg først måtte ut å flytte på litt materialer i dag, så liker jeg å ha 5-6 tonn på gaflene sånn at ting ikke hopper og spretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tennbrikket skrev:

grovt regnestykke nå ser jeg at den fort kan veie 2-2,5 tonn?. Har null nada niks erfaring med hvor mye traktorer kan løfte med pallegafler(sikkert like mye faktorer her som hvor langt ett tau er). 2 tonn på t8 14 tonn trucken jeg kjørte i dag er jo nesten ubehagelig lett😅. Ingen reser med det lille jeg kjører truck i løpet av en uke, men når jeg først måtte ut å flytte på litt materialer i dag, så liker jeg å ha 5-6 tonn på gaflene sånn at ting ikke hopper og spretter. 

1 liter betong veier ca. 2,5 kg. Nå vet jeg ikke hvor tykk plate du har støpt, men om den er 5 cm får vi følgende:

2x3 = 6 kvm
2x3x0,05 = 30 kubikkmeter
30 kubikkmeter = 30 000 liter
30 000 liter x 2,5kg = 75 000kg
75 000kg = 75 tonn

Så har du armering etc. i tillegg. Det er med andre ord en tung sak å flytte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Saltkjelen skrev:

2x3= 6 kvm
75 000kg = 75 tonn

her må komma flyttes litt tror jeg :P

men egenvekt ligger som regel på 2,4 tonn ja

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Saltkjelen skrev:

1 liter betong veier ca. 2,5 kg. Nå vet jeg ikke hvor tykk plate du har støpt, men om den er 5 cm får vi følgende:

2x3 = 6 kvm
75 000kg = 75 tonn

Så har du armering etc. i tillegg. Det er med andre ord en tung sak å flytte. :) 

Det jeg drev med ble skivebom. Prøvde meg bare på den nettsiden her, men tror jeg begynte å rote fælt. 2m bred og 3m lang, regner med ish 5cm tykk.

https://www.betongsentrum.no/kubikkalkulator/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

her må komma flyttes litt tror jeg :P

men egenvekt ligger som regel på 2,4 tonn ja

Står liksom og ser på den kladden jeg har, og klarer liksom ikke å se for meg 75 tonn, men dette er så abstrakt for meg uansett, så jeg har ikke noe forhold til vekt på betong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tennbrikket skrev:

Det jeg drev med ble skivebom. Prøvde meg bare på den nettsiden her, men tror jeg begynte å rote fælt. 2m bred og 3m lang, regner med ish 5cm tykk.

https://www.betongsentrum.no/kubikkalkulator/

da er den knappe 720kg. men betongplate bør aldri støpes tynnere en 10cm i henhold til norsk standard om du vil ha noe som varer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

da er den knappe 720kg. men betongplate bør aldri støpes tynnere en 10cm i henhold til norsk standard om du vil ha noe som varer 

Nå er det godt mulig hodet mitt er godt kokt nå, men hvordan får vi 3 kubikk (3 000 liter) betong til å veie ca. 720kg? :) 7,5 tonn må vel svaret være om vi tar utgangspunkt i at plata er 5 cm (som jeg er helt enig i er for tynn i utgangspunktet).  

EDIT: Never mind. Vi er på 0,3 kubikk.. Jeg logger av! :uh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ingvaldsen skrev:

Er nok tykkere andre plasser, men er en liten bod og grunnforhold er sand, grus altså null nada tæla. Brukte ferdig armert betong.

blir spennende å sjå om det blir til å prøve. Ikke annet enn en kjedelig jobb hvis den går i oppløsning🤪

lett å være etterpåklok med plassering av sånne ting på tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

Nå er det godt mulig hodet mitt er godt kokt nå, men hvordan får vi 3 kubikk (3 000 liter) betong til å veie ca. 720kg? :) 7,5 tonn må vel svaret være om vi tar utgangspunkt i at plata er 5 cm (som jeg er helt enig i er for tynn i utgangspunktet).  

om du flytter komma en gang til skal du se vi blir enige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvaldsen skrev:

ja det kunne blitt veldig dyrt om du var i gang med å bestille betong idag :P

Ja, men det hadde passet veldig fint til støttemuren jeg skal gå i gang med. :P 

Går og sysler med et dashbord eller noe ambientbelysning i stedet, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...