Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Helt generelt lønner det seg nesten alltid å være hyggelig og litt kompis med de som jobber med biler på et bilverksted eller salg av biler. Selv om man ikke har direkte fordel av det i relasjon til egen bil eller fremtidig bil er litt god bilsnakk alltid interessant og man vet aldri hva man evt. kan lære eller få vite noe om. I tillegg til at samtalen/e selvfølgelig kan være direkte hyggelige. Ordentlige bilentusiaster vet når de møter en annen ordentlig bilentusiast... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, E.C. skrev:

Går dessverre igjen flere steder at selgere ikke er så gode på å gi kunden eller den potensielle kunden en god opplevelse. Tenker da også på andre ting enn bil. Enda man bare handler noe småtull så får man et inntrykk av serviceinnstillingen til de som jobber på stedet. Får man en dårlig opplevelse så er man ikke så fristet for å handle der igjen. Der tror jeg en del "selgere" går på en smell.

Helt enig :) Problemet er ofte i vanlig butikk at om man har en shitty dag eller det er noe som plager en er at man ikke får "gjemt seg bort" slik at det ikke skader butikkens rykte. Det kan man i mange andre jobber som ikke krever direkte møte med forbrukerkunder på samme måte. Jeg leser ofte folk sier "de burde holdt seg hjemme", men det er ikke alltid like lett det heller. Men generelt er jeg som sagt helt enig med deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har iallfall veldig godt forhold til Bavaria her i byen, er på fornavn med flere av de som jobber der. Jeg har heller ikke kjøpt noen bil der men jeg er veldig god kunde på service og ettermarked, legger igjen en del penger hos dem i løpet av året. Da jeg var innom i forbindelse med karavanen så var det egentelig veldig greit..."hva vil du kjøre" var spørsmålet :) 

Men jeg har opplevd andre steder bilselgere som egentelig ikke har greie på bil. En fin CV er tydeligvis mye mer viktig enn interesse for bil, det blir litt feil synes jeg..

Jeg tror egentlig at mange av selgerne er mer opptatte av å "ta" de kundene som ser ut som de virkelig bil kjøpe noe, framfor folk som er der for å se og kjøre. Det er nok mest på kortidsinvesteringer disse selgerne går for, og ikke langtids, hvor alt går på om de klarer å skape gode relasjoner til sin merkevare som fremmer salg i fremtiden.

tror egentlig at noen av Bavaria selgerne ikke liker 20-åringer som kommer med lommene fulle av penger og vil kjøpe bil....

derfor tok vi turen til Bilia Drammen og kjøpte bil av daglig leder Frode. Kjempetrivelig kar! Aldri hatt så god service :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Helt generelt lønner det seg nesten alltid å være hyggelig og litt kompis med de som jobber med biler på et bilverksted eller salg av biler.

Det har du helt rett i :) Jeg har i løpet av årene som bileier nå funnet mine faste leverandører, har en fast dekkbutikk som jeg handler alt av dekk og hjulrelatert igennom. Dem kjenner jeg godt, får gode priser og skulle det være noe utenom så stiller de opp så godt det går. Som da jeg rundet en hjulbolt på E34en, da fikk jeg låne med meg hjem hele verktøysettet dems med spesialverktøy for ødelagte hjulbolter. Det ville de ikke ha betalt for så da kjøpte jeg like gjerne ett sett nye hjulbolter til alle hjul i det minste. Samme gjelder verksted, nå bruker jeg kun Bavaria på F10en men synes de funker bra. De kjenner meg godt nå og vet hva jeg vil, så de ser ikke rart på meg når jeg kommer med mine særegene ønsker som er litt mer nøye og omfattende enn BMW sitt faste service program. Men jeg har hatt en fast mekaniker på ett annet verksted som "skrur" på E34en det jeg ikke klarer selv, for det meste EU kontroller og slitedeler :) Jeg har en god tone med dem og de "ordner det litt greit" som de sier hver gang. 

2 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Jeg tror egentlig at mange av selgerne er mer opptatte av å "ta" de kundene som ser ut som de virkelig bil kjøpe noe, framfor folk som er der for å se og kjøre. Det er nok mest på kortidsinvesteringer disse selgerne går for, og ikke langtids, hvor alt går på om de klarer å skape gode relasjoner til sin merkevare som fremmer salg i fremtiden.

tror egentlig at noen av Bavaria selgerne ikke liker 20-åringer som kommer med lommene fulle av penger og vil kjøpe bil....

derfor tok vi turen til Bilia Drammen og kjøpte bil av daglig leder Frode. Kjempetrivelig kar! Aldri hatt så god service :D

Jeg snakker svært sjelden med bilselgere med mindre jeg ikke er ute etter å handle en bil av dem. Men mange selgere er glad i å prate uansett og da er det jo noe annet. Jeg er selger selv og vet hvordan det er med "pratmakere", så jeg unngår så godt jeg kan å være en selv. Når dette er sagt så går man glipp av store salgsinntekter om man er for rask til å bedømme kundens intensjon. Jeg mener man skal ta hver eneste kunde seriøst helt ifra starten, så vil man etterhvert oppdage om kunden er der for å kjøpe eller prate. Som selger så analyserer man kundens behov ved å stille de rette spørsmålene, da finner man fort ut hvor landet ligger. Ligger ikke landet der du som selger ønsker så gjelder det å skape ett behov hos kunden som gjør at vedkommende føler for å handle av deg. Men det er det ikke så mange selgere som er opptatt av, og da mener jeg de ikke har noe i selgeryrket å gjøre.

Når det gjelder bilselgere generelt så har jeg aldri opplevd å ikke bli tatt seriøst. Men det er klart, når jeg drar ut for å se på bil så går jeg jo ikke i joggebukse og slitte Adidas sandaler. Jeg gjør det også klart tidlig i dialogen med selger at jeg er her for å handle bil, så fremt bilen står til mine forventninger. Da er de sjeldent sene med å finne frem nøkler og prøveskilt. Så det er ikke bare selgerene som gjør feil, det er litt de signalene man sender ut idet man går inn døren i en bilbutikk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Når det gjelder bilselgere generelt så har jeg aldri opplevd å ikke bli tatt seriøst. Men det er klart, når jeg drar ut for å se på bil så går jeg jo ikke i joggebukse og slitte Adidas sandaler. Jeg gjør det også klart tidlig i dialogen med selger at jeg er her for å handle bil, så fremt bilen står til mine forventninger. Da er de sjeldent sene med å finne frem nøkler og prøveskilt. Så det er ikke bare selgerene som gjør feil, det er litt de signalene man sender ut idet man går inn døren i en bilbutikk ;) 

Tja, men jeg gidder jo ikke å hive på meg dress eller finskjorte når jeg skal innom å se på bil :) Greit nok at man ikke trenger å se ut som et dass, men alminnelig kleskode mener jeg er innafor. Jeg er skater/snowboarder og går deretter. En kompis som jeg står på brett ilag med er å henter ny bil nå i helga hos en forhandler, en 14' F11, for å si det slik så blir ikke akkurat findressen brukt..! Så man skal ikke dømme av kleskode. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius2002 skrev:

Tja, men jeg gidder jo ikke å hive på meg dress eller finskjorte når jeg skal innom å se på bil :) Greit nok at man ikke trenger å se ut som et dass, men alminnelig kleskode mener jeg er innafor. Jeg er skater/snowboarder og går deretter. En kompis som jeg står på brett ilag med er å henter ny bil nå i helga hos en forhandler, en 14' F11, for å si det slik så blir ikke akkurat findressen brukt..! Så man skal ikke dømme av kleskode. :) 

Jeg har ikke noe særlig rykte på meg for å gå kledd som en boms heller... Men mange selgere har en evne til å vise stor skepsis. Både faren min og jeg er mye på Bavaria, og selgerne vet hvem vi er på etternavn, men visste ikke hvem jeg er i person. Så jeg gikk inn som ukjent.

Alt i alt -utgangspunktet er at jeg faktisk er der med Interesse av å faktisk handle bil. (Vi har til sammen hatt 16 kliss nye bmw'er siden 2004) 

men synes det var latterlig at de først yter service når de ser sertifikatet mitt (med navnet) OM jeg kom så langt at jeg får prøvekjørt da.... så vi droppet de og dro på bilia Drammen. Der kjøpte vi X6, to i3'er og en F30 i løpet av 2,5 måned.

Jeg ble spurt av serviceavdelingen på Bavaria (de er nærmest tilgjengelige verksted) om hvor bilene var kjøpt, og sa at de var kjøpt på Bilia fordi service fra selgerne virker bedre der. De lo og svarte at "noen av selgerne rir på den høye hesten"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i at Tim Røsand på Bavaria er veldig hyggelig. Husker jeg ble stående å skravle med han for en del år siden når jeg kjøpte noe småtjafs til en E34. Hyggelig å snakke med bilselgere som også er bilentusiaster. Nå til dags virker det som mange bilselgere like gjerne kunne solgt støvsugere og komfyrer, og at de ikke har noe dyptgående interesse for varen de selger.

Jeg er ikke en av de som drar rundt for å prøvekjøre biler hos forhandlere, så har ingen dårlige erfaringer med noen forhandlere. Har kun hatt kontakt med Andresen bil i Ski (Mercedes og Peugeot), Follo Autoco (Ford) og Bilia Økern (Ford og Volvo), og de er helt ok.

Angående Volvo, så virker det som V70 2000-2007 ruster lite og er ganske så solide. Follo politikammer utenfor Oslo har fortsatt noen 2002-2004 2.4i-modeller i staben og jeg ser stadig vekk eks-politibiler langs veien. Jeg ville styrt unna modellene med femmerdiesel og automat da jeg ser at en del taxier ikke tåler bruken. Men bensin-modellene virker bra, og man ser aldri slitne og rustne V70 av denne generasjonen langs veien selv om de nå har blitt billige biler. En bonus er at bilene har et utrolig fint og tidløst utvendig design med et ryddig og pent interiør.

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers...

Det vil bli interessant å følge prisutviklingen på E46 M3 og Porsche 996. Det virker som E46 ligger litt i forkant av den normale bruktverdikurven - at den holder seg uforskammet bra og potensielt vil begynne å øke i verdi tidligere enn normalt. Ser også at 996 ikke lenger synker i pris. De var faktisk billigere på finn i fjor enn i år - nå finner man ikke lenger 996 under 250k. Lurer på om denne utviklingen skyldes spekulanter som bruktimporterer fra Tyskland/USA og skal gå i pluss, eller om det faktisk har blitt noe reelt større etterspørsel på disse modellene de siste årene. Kanskje de har litt til felles med boligmarkedet i Oslo der halvparten er spekulanter/utleiere og ikke folk som faktisk skal bo der (eller i våres tilfelle eie og kjøre bilene...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Werther skrev:

Sånn ellers...

Det vil bli interessant å følge prisutviklingen på E46 M3 og Porsche 996. Det virker som E46 ligger litt i forkant av den normale bruktverdikurven - at den holder seg uforskammet bra og potensielt vil begynne å øke i verdi tidligere enn normalt. Ser også at 996 ikke lenger synker i pris. De var faktisk billigere på finn i fjor enn i år - nå finner man ikke lenger 996 under 250k. Lurer på om denne utviklingen skyldes spekulanter som bruktimporterer fra Tyskland/USA og skal gå i pluss, eller om det faktisk har blitt noe reelt større etterspørsel på disse modellene de siste årene. Kanskje de har litt til felles med boligmarkedet i Oslo der halvparten er spekulanter/utleiere og ikke folk som faktisk skal bo der (eller i våres tilfelle eie og kjøre bilene...).

Jeg har også lagt merke til dette, og har fundert på det samme. Snittprisen på e46 M3 er uten tvil høyere nå enn det den var for f.eks. et år siden, men hvorvidt dette skyldes bedre eksemplarer, eller spekulanter er litt vanskelig å si. Det ligger riktignok et par ganske så pene eksemplarer til salgs nå, men i den andre enden av skalaen er det nok litt spekulanter ute å går.

996 er ikke en modell jeg følger så tett, men er inne og kikker litt av og til, og der er mitt inntrykk at de billigste modellene nå gjerne har en litt høyere standard enn de billigste i fjor, men man har har nok mye av det samme der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål, som jeg føler kan gli inn i off topic tråden. 

Skal  renovere rattet til min e46. Skal jeg gå for skinn eller alcantara.  Har alcantara interiør, og syns ratt som er trekt i det ser meget fint ut. Også må det jo være bedre å holde i? Hvis du er litt klam på hendene, så er jo ikke skinn noe godt. Men så var det holdbarheten da? Noen som har noen innspill for hva jeg burde gå for? Alle erfaringer mottas med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ratt som blir omtrekt i alcantara er ikke i nærheten av original alcantara, så det hadde jag aldri valgt. Har selv hatt et originalt alcantararatt, og det var greit nok, men vet ikke om det er noe jeg vil anbefale i en bil som brukes daglig.

Personlig er jeg ikke så fan av skinnet som benyttes på omtrekte ratt heller, da dette føles billig ut, men om rattet er slitt og stygt har man ikke så mange valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...