Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, sveigis skrev:

Kr sand - Grimstad er jo ikke langt en plass lenger 😀

Ren kosetur dette 

Det er veldig sant, er egentlig ikke lange turen sånn sett, men det er litt lenger enn feks til Rige (Ringte Varodd først, men de tar visst ikke på seg slike oppdrag nå pga mye annet de har å gjøre og det er jo greit nok)

Men egentlig er det jo bare greit de hadde fullt opp på Varodd, siden jeg da får luftet bilen en tur på fine veier til Grimstad. Det skal bli veldig bra, en stund siden jeg var den veien (hentet caben i Vestfold mener jeg det var, 7. desember.. Var snøkaos den dagen) :D

 

7 minutter siden, sveigis skrev:

Og tviler på at du får de igjen samme dag egentlig da dette må jo tørke .

En annen ting der må vel nok noe forarbeid og på de før de kaster seg rundt .

Ja sant det må nok tørke, men jeg trodde eller har fått inntrykk av på TV, at de bare setter noe strøm (?) gjennom felgen, har på farge og baker felgen i ovn.. Og da blir det vel til et solid "skall" det vel underveis? Men problemet oppstår vel når jeg evt skal ha på klarlakk da, så du har vel egentlig rett i at det må tørke

Og forarbeid, jeg vet at et par av de aktuelle felgene er rimelig heftig kantkjørt (ja altså ikke sånn veldig men sammenliknet med ikke kantkjørt er de litt likevel), og dette er jo noe de evt skal rett opp i før de kan gjøre noe.. Også er det jo å sandblåse og få av gammel lakk osv. Dette tar nok også litt tid ja, regner med felgene mine blir satt i "kø" egentlig

 

11 minutter siden, sveigis skrev:

Du spør jo bare om de kan pakke de i esker ,så går nok det bra da de sikkert har masse esker etter felg .

Vet de presser papp fort der ,men fikk esker  selv der en gang .😊

Ok men da er det iallfall ikke noe stress, jeg tenkte mer sånn da blir jeg den slitsomme kunden som bare vil ha dem tilbake uten noe på.. Har altså handlet inn nye senterkopper, M-emblemer og ventiler, og drøyer nye dekk til april/mai, tenker jeg kanskje

Men da er det normalt å spørre etter pappesker til ny(pulver)lakkerte felger, så da satser jeg på at de har fire som passer når de er ferdig med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så har det oppstått et nytt problem, klarlakk over pulverlakken eller ikke.. Jeg brukte litt tid og søkte på nett, det meste jeg fant sa at man lett kunne skippe klarlakk da pulverlakken i seg selv er veldig holdbar og bra, men muligens noe matt..

Så nå har jeg sendt mail til firmaet om at jeg ikke ønsker klarlakk, men naturligvis etter jeg hadde gjort det finner jeg en side der det står at man bør ha klarlakk over pulverlakk på lettmetallfelger.. Pga UV beskyttelse osv.. Det skal visst ikke være lett å finne ut av dette

Men jeg tenker egentlig uansett slik at det er jo RAL fargen som er det viktigste, skjønner det kanskje kan bli noe matt uten klarlakk men likevel.. Tenker at gullfargede felger uten klarlakk antakeligvis bør bli rimelig artig uansett..

Ikke lett å se om RAL1036 er en mørk gullfarge eller ikke på bilder da det varierer veldig, men da har man iallfall litt spenning mens man venter på det ferdige resultatet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, StigJ skrev:

Hadde ikke vurdert å skippe klarlakken. Ser fort blast ut. 

Da har jeg ringt og oppdatert at jeg ønsker klarlakk.. Du har helt rett i det du sier :)

Også er det visst litt viktig med litt UV beskyttelse da, og det skjønner jeg. Så nei det blir med klarlakk ja 👍

Først syntes jeg det virket litt merkelig med klarlakk på pulverlakk (mer etter å ha lest litt rundt), men ser jo nå at det gir veldig mye mening å ha på. De synes nok jeg er fryktelig vinglete da.. Men det skal de ha, de virker som profesjonelle folk de jeg er i kontakt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lagt klarlakk på mine da de ble pulverlakkert. Angrer definitivt ikke. Men angrer litt på at jeg ikke sa at jeg ville pusse de ned etter de hadde sandblåst. De ble litt ru i overflaten. men alt i alt var jeg meget fornøyd. 

26480814221_3a18c6932a_k.jpg

 

 

Annet tema:

Sitter og leker litt på finn.no og ser litt på bil til snart 18-åring. Det vil si jentungen til fruen burde ha seg en egen bil.

Mitt krav er bensin, hybrid eller kanskje til og med el... Og da automat siden hun nok tar lappen på det. 

Andre krav er maks 5 år gammel og maks 100k km. Sikkert maks 150.000ish kroner (jeg skal ikke betale :lol:). Liten bil er nok å foretrekke. 

Jeg gikk jo straks inn på MINI for å se etter noe kjekt, og gikk jo rett i knestående da jeg så denne herlige fargeklatten! Skamkul, men hun likte den jo selvfølgelig ikke :rolleyes: Var jo uansett over budsjettet....

Ellers så synes jeg Mazda er pene biler hvis en ser på andre merker. Mazda 2 synes jeg er en liten og kjekk bil, men hvordan er kvaliteten? Føler litt at Mazda går under radaren. Velger lett en slik enn en Yaris.

 Så har man disse forskjellige VAGene. Polo, Fabia etc. Skeptisk...?

Har begynt å se litt på i3 også hvis det skulle bli el. Da som 94Ah. her må det vel være anledning til å finne noe bra vel? Men disse har jeg ingen peiling på. Har kun konkludert at det brune skinninteriøret ser virkelig bæsj ut. Er dette kun på Fully Charged modellene? Charged og Fully Charged, er det kun utstyr eller ligger det andre elementer i de?

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, StigJ skrev:

Jeg fikk lagt klarlakk på mine da de ble pulverlakkert. Angrer definitivt ikke. Men angrer litt på at jeg ikke sa at jeg ville pusse de ned etter de hadde sandblåst. De ble litt ru i overflaten. men alt i alt var jeg meget fornøyd. 

26480814221_3a18c6932a_k.jpg

Men alltid med pulverlakk så blir overflaten "smooth", ikke sant? Ikke sånn type Hammerite hammereffekt eller noe?

Men iallfall så ser da de felgene der rimelig bra ut, passer rødfargen bra. hvilken RAL kode er det?

Her er forresten et bilde av RAL1036, som jeg fant på nettet.. Lurer egentlig på om denne er uten klarlakk, og om fargen ser litt annerledes ut men likevel. Jeg gleder meg :D

 

4747_RAL1036_1-900x506.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Men alltid med pulverlakk så blir overflaten "smooth", ikke sant? Ikke sånn type Hammerite hammereffekt eller noe?

Men iallfall så ser da de felgene der rimelig bra ut, passer rødfargen bra. hvilken RAL kode er det?

Her er forresten et bilde av RAL1036, som jeg fant på nettet.. Lurer egentlig på om denne er uten klarlakk, og om fargen ser litt annerledes ut men likevel. Jeg gleder meg :D

 

4747_RAL1036_1-900x506.jpeg

Skal bli slett om underlaget er slett ja. 

 

koden på mine felger er RAL-00fingeren-i-lufta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått så legger man vel ikke klarlakk over pulverlakk, men velger heller hvilken blankhet man skal ha på pulverlakk. 

Det finnes jo feks matt, silkematt eller blank. Da blir pulverlakk slik.

Og for best resultat er det kanskje greit med syre - sandblåsing med finkornet sand - pulverlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Otis skrev:

Såvidt jeg har forstått så legger man vel ikke klarlakk over pulverlakk, men velger heller hvilken blankhet man skal ha på pulverlakk. 

Jo når jeg ringte det firmaet jeg har tenkt å bruke og sa hvilken RAL-kode jeg ønsket å bruke, etter litt frem og tilbake så sa jeg at jeg ønsket 70% gloss. Men det er visst ikke mulig når det gjelder RAL1036

Derimot så vil fargen variere om man har på klarlakk eller ikke så ut fra hva jeg har fått opplyst og hva jeg finner på nettet så legger man absolutt klarlakk over pulverlakk. Noe som er helt ok

Også som sagt klarlakk over pulverlakk, på lettmetallfalg er visst viktig pga bla UV beskyttelse. Så jeg tok etter litt vingling valget å ha på klarlakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...