Blåhvitblogger Skrevet Januar 15, 2017 Share Skrevet Januar 15, 2017 Som gammel rekkesekserentusiast har jeg sett mørkt på elektrifisering. Nå, etter å ha kjørt både 225xe og 330e, ser jeg adskillig lysere på fremtiden! Les innleggene på blåhvitblogg.no, og si din ærlige mening: Er du villig til å plugge in? BMW 330e: http://blåhvitblogg.no/artikkel/kjoreglede-versjon-3-1/ BMW 225xe: http://blåhvitblogg.no/artikkel/lengselen-etter-bensin/ macrorain reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Januar 15, 2017 Share Skrevet Januar 15, 2017 Testet 330e i sommer og syntes den var helt grei. Ikke spesielt inspirerende å kjøre, men særdeles gunstig om man kan dra nytte av kjøring på ren eldrift. De ekstra kiloene fra batteripakken og elmotorene legger man dog merke til. Uten tvil et godt kjøp om man ikke har behov for den ekstra bagasjeromsplassen, tilhengerfeste og xDrive. Øverst på ønskelisten hadde vært en Tesla model 3-konkurrent fra BMW. Blåhvitblogger, Ron Jeremy og Popza reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Januar 15, 2017 Share Skrevet Januar 15, 2017 Bmw skal ha rwd, sekser og manuell. Hybridkjøperne støtter bare morgendagens fossilfrie hverdag, kun for at dem per i dag skal få 330i prestanda i en bil til 318 pris. Bilen er sikkert bra, men jeg støtter ikke det som er i ferd med å skje med bilen slik vi kjenner den. Derfor gir jeg tommel ned til 330e og 225xe. EasyL, Cbrooen, Blåhvitblogger og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet Januar 16, 2017 Share Skrevet Januar 16, 2017 The page you requested does not exist Dette kommer når jeg trykker på linkene dine.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Januar 16, 2017 Share Skrevet Januar 16, 2017 (endret) Kopier og lim inn teksten til lenken. Hyperteksten peker til bimmers.no/artikkel/ - som ikke eksisterer Endret Januar 16, 2017 av hanzhe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flatfarm Skrevet Januar 16, 2017 Share Skrevet Januar 16, 2017 Fin artikkel! Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, fra mine opplevelser med 330e på vinterføre. Varmeapparatet fungerer også veldig bra, da det er elektrisk oppvarming og blåser varmt med en gang du starter bilen. Blir rask isfri med forvarming også. Men bruker mye strøm på oppvarming nå på vinteren. Blåhvitblogger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 16, 2017 Share Skrevet Januar 16, 2017 Jeg er ikke negativ til hybrid, men jeg føler teknologien må få noen flere år på seg. Batteriene må bli mindre og forbruket på langkjøring må ned. Slik hybridbiler fremstår i dag så er det ikke ett alternativ for meg, jeg driver med for mye langkjøring til at dette lønner seg. På langkjøring er det fortsatt svært lite som slår en dieselbil, mens hybriden har sin fordel på småkjøring. Blåhvitblogger, papertiger og Maxmek reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blåhvitblogger Skrevet Januar 17, 2017 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2017 @Fredrik 90: Høyere energitetthet i batteripakken kommer. Det kan jo hentes ut på to måter: Lenger rekkevidde eller lavere vekt. Per i dag har du definitivt rett. Grunnen til at plug-in er riktig for meg allerede som førstegenerasjon (G31), er relativt korte kjøredistanser i det daglige - maks 60 km. Kjører du mye langt er det ikke noe som i nær fremtid vil slå en god dieselmotor. Jeg er helt sikker på at en 330e ville bruke atskillig mer på Autobahn-stunt enn de 0.73 l/mil jeg logget med 320d'en i sommer! Marius2002 og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 17, 2017 Share Skrevet Januar 17, 2017 2 timer siden, Blåhvitblogger skrev: @Fredrik 90: Høyere energitetthet i batteripakken kommer. Det kan jo hentes ut på to måter: Lenger rekkevidde eller lavere vekt. Per i dag har du definitivt rett. Grunnen til at plug-in er riktig for meg allerede som førstegenerasjon (G31), er relativt korte kjøredistanser i det daglige - maks 60 km. Kjører du mye langt er det ikke noe som i nær fremtid vil slå en god dieselmotor. Jeg er helt sikker på at en 330e ville bruke atskillig mer på Autobahn-stunt enn de 0.73 l/mil jeg logget med 320d'en i sommer! Ja det er ikke tvil om at teknologien går fort, skal bli spennende å følge. Jeg kjører jo lokalt og småkjører jeg også, med de avstandene det ofte foregår på så kunne jeg nok kjørt i helelektrisk modus. Sånn sett hadde det vært helt genialt, men her igjen føler jeg avgiftene blir litt feil fordelt. Jeg synes det er veldig feil at en hybridbil må betale det samme i årsavgift og i bom som fossilbil. Jeg synes hybridene kunne fått halvert disse avgiftene, en 330e har i likehet med en Leaf null utslipp når den går elektrisk i byen eller på småkjøring. Heldigvis har vi ikke bomring her i byen, men årsavgift og småkjøring slipper man ikke unna. Heldigvis har vi elbil (E-up) også, samt min aldrene bensin 5 serie ifra 1994 for å spare partikkelfilteret på 530en for småturer Blåhvitblogger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 17, 2017 Share Skrevet Januar 17, 2017 Plug-in hybrid er en overgangsteknologi frem til batteriene virkelig får en høy energitetthet. Samsung har varslet at de kommer med en batteripakke som kan gi opp mot 600 Km rekkevidde innen 2021. Batteriet får også en høy ladehastighet slik at 80% kan lades på kun 20 minutter. Batteriteknologien utvikles nå utrolig hurtig og jeg er ganske sikker på at vi innen et par år får høre at 700-800 Km mellom ladingene er oppnåelig med den samme ladetiden og mengde juice. Samsung samarbeider forøvrig tett med BMW når det gjelder teknologi til elektriske biler... lagunilla og Blåhvitblogger reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blåhvitblogger Skrevet Januar 18, 2017 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2017 Fin pris på 530e som ble sluppet i dag: Fra 524 900. Men G31 med denne drivlinjen er fortsatt helt i det blå, i følge BMW Norge ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 18, 2017 Share Skrevet Januar 18, 2017 23 timer siden, Fredrik skrev: Batteriet får også en høy ladehastighet slik at 80% kan lades på kun 20 minutter. For så vidt imponerende sett i elbiløyne, men 20 minutter er allikevel alt for lang tid til å tanke 80% av tanken i mine øyne. Pekka reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 18, 2017 Share Skrevet Januar 18, 2017 (endret) Rundt 500 Km rekkevidde på 20 minutters tanking av juice begynner i alle fall å nærme seg. Skal man til Bergen eller Trondheim fra Oslo behøver man ikke å tanke, men legger man inn en 10 minutters stopp vil man teoretisk ha over 300 Km rekkevidde tilbake når man kommer frem (altså med Samsung's nye batterier). Stort bedre kan det ikke gjøres med en alminnelig bil... Endret Januar 18, 2017 av Fredrik Blåhvitblogger og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blåhvitblogger Skrevet Januar 19, 2017 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2017 Enig, Fredrik! Og med denne batteriteknologien vil nok plug-in ha en papirrekkevidde på rundt 100 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 19, 2017 Share Skrevet Januar 19, 2017 Jeg er enig, men uenig. Det er imponerende isolert sett, men rent praktisk vil det neppe fungere særlig bra. Det må bli rent kaos når alle skal bruke 10-20-30 minutter på lading på en bensinstasjon. Jeg har tro på elbil, men det må mer imponerende saker til enn ladetid på 20-30 minutter. Solceller på store overflater og induksjonslading - da snakker vi! Pekka reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå