Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble veldig pent med grå 351M felger :D Kanskje litt feil dekkdim men ikke så alt for gale heller 😅

Spoiler

Ser veldig bra ut med lavere profil i hvertfall :D

840089136_F30LCI_Style_351(4).thumb.jpg.4e3a6704ebeb151b7c2f9a071a6ba792.jpg

Fin lyd i den btw! Effekten var jo imponerende også :D

Skrevet (endret)
På 24.2.2020 den 20.14, Solberg93 skrev:

Utrolig hvor mye man kan tune ut av disse.

Har du vurdert mørkerøde sommerfelger? Tror det hadde blitt rått på denne :D 

Mørkerød tror jeg ikke er helt meg (og garantert ikke noe kona går med på å kjøre rundt med) :D 

23 timer siden, Daniel. skrev:

Ble veldig pent med grå 351M felger :D Kanskje litt feil dekkdim men ikke så alt for gale heller 😅

Vis skjult innhold

Ser veldig bra ut med lavere profil i hvertfall :D

840089136_F30LCI_Style_351(4).thumb.jpg.4e3a6704ebeb151b7c2f9a071a6ba792.jpg

Fin lyd i den btw! Effekten var jo imponerende også :D

Takk! Det er ikke 100% rett diameter til F30 nei, men kan ikke få klaff på alt :D  Vil ikke ha noe særlig mindre enn 40 profil på vinterhjul.  Byttet dekk foran i dag, så nå er det 235/40R19 foran og 245/40R19 bak. Blir bra det. :)

Ja den drar skinnet av pølsa nå.

Er en som akkurat benket med samme mods og det OTS stage 2 mappet jeg nylig byttet til, den ble målt til 351hk / 597nm på hjula. Originalt (til sammenligning) målte den 268hk / 431nm (med eksos/luftfilter/downpipe-modifikasjoner men originalt map - som kanskje forklarer at den ligger noe høyere enn en helt original bil som er oppgitt til 252hk/420nm).

Så 83hk og 166nm opp i diff her da, evt 99hk/177nm fra oppgitt effekt.  :) 

Endret av macrorain
Skrevet

Siste gøye triks fra bootmod3: boost / torque limitation by gear. :) 

Denne gjør det mulig å begrense maksimalt moment, og kan konfigureres i prosent reduksjon per gir. Den senker altså ikke hele momentkurven, men tar toppene. Hvis maksimalt moment i mappet som er lagt inn f.eks da er 600nm, og man legger inn 20% reduksjon, vil den begrense momentet hvis det overstiger 600nm - 20%, altså ca 480nm. De delene av momentkurven som allerede er under 480nm påvirkes ikke. 

Det geniale med dette er at man kan få en mer NA-lignende momentkurve. Dagens turbobiler har jo typisk små turboer som kommer inn tidlig, og gir en "kul" i momentkurven i nedre/midtre turtallsregister, og faller så av mot toppen. Ved å legge inn en slik begrensning blir denne kulen flatet ut, mens toppen ikke påvirkes. Momentet vil reduseres, men toppeffekt forblir mer eller mindre uendret. 

Dette kan benyttes enten til å begrense hele mappet i alle gir, eller typisk legges inn i 1. og 2.gir for å redusere hjulspinn. P.t har jeg lagt inn 30% reduksjon i førstegir, og 20% i de resterende girene. Så nå har jeg da ca 350hk/470nm istedenfor 350hk/590nm. Dette er også hyggeligere for girkasse og drivverk. 

Nedenfor er kurver fra en M4 for å eksemplifisere hvordan det funker. Den mørkeste kurven er stock/original, den røde kurven er et stage 2 map, og den blå kurven er et stage 2 map som er begrenset 20%. Som man ser er momentkurven mye flatere, mens toppeffekt er nesten uendret. 

attachment.php?attachmentid=1984018&d=1549209408

Skrevet
On 4/6/2018 at 8:06 PM, macrorain said:

Jeg får vel gi litt kred til Bilens eksos i Vestby også, som har gjort jobben. Hyggelig og god hjelp i forkant, og godt utført arbeid. Eksosen står perfekt, og er helt kant i kant med fangeren. :)

Glemte også nevnte kontakten til eksosventilen som var i originalanlegget (som nå naturlig nok er borte). Til denne har jeg bestilt https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw-parts/dummy-flap-actuator/18302411427/ som er en original BMW-duppedings til bruk når man har eksos som ikke har flapp. Den vil beskytte kontakten, og muuuligens forhindre feilkoder også. Den følger med til m performance anlegget til andre modeller. Usikker på om den kun beskytter kontakten eller om den faktisk har noe inni seg som "later" som sensoren er til stede. 

Har bilen inne for montering av custom eksos idag, og ble gjort oppmerksom på at det kunne komme en feilkode ved fjerning av eksosventilen. De sa at de skulle teipe bort kontakten, men det spørs om jeg er nødt til å skaffe meg denne dummy flappen også. Har du fått noen feilmeldinger siden du byttet til custom?

Skrevet
8 timer siden, BrokeBoi skrev:

Har bilen inne for montering av custom eksos idag, og ble gjort oppmerksom på at det kunne komme en feilkode ved fjerning av eksosventilen. De sa at de skulle teipe bort kontakten, men det spørs om jeg er nødt til å skaffe meg denne dummy flappen også. Har du fått noen feilmeldinger siden du byttet til custom?

Ingen feilmeldinger. Du kan jo evt prøve uten først, og bestille hvis du får feilmelding. Feilmeldingen er jo i seg selv ikke farlig uansett, men hvis den ender opp som en CEL (Check engine light i dashen) er det jo kanskje litt kjedelig.

Skrevet

Er innom her og ser støtt og stadig ,men Dårlig på å kommentere så nå drister jeg meg ut .😀

Er en virkelig flott bil du har her både utseendemessig og tingene ellers du gjør med den .😀👍

Så jeg følger med her og liker tingene godt .

Skrevet
1 minutt siden, sveigis skrev:

Er innom her og ser støtt og stadig ,men Dårlig på å kommentere så nå drister jeg meg ut .😀

Er en virkelig flott bil du har her både utseendemessig og tingene ellers du gjør med den .😀👍

Så jeg følger med her og liker tingene godt .

Takk, det er hyggelig å høre! Det er jo moro både å pusle med bilen + dokumentere det her for egen del, men selvfølgelig morsomt at noen følger med og liker det de ser også! :D 

Skrevet
4 minutter siden, macrorain skrev:

Takk, det er hyggelig å høre! Det er jo moro både å pusle med bilen + dokumentere det her for egen del, men selvfølgelig morsomt at noen følger med og liker det de ser også! :D 

Veldig enig i det du skriver her og ja jeg liker denne tråden godt.😀

Det som jeg liker spesielt godt på disse nye Bmwene ,er at det er jo så lite som skal til for at de skal se brutale ut .

En ny list foran i bunn av fanger osv gjør at de kan se mannevonde ut på no time 😀.

Skrevet

Ellers har jeg fått svar fra PTF angående overboost ifm hjulspinn. Det som visst (kanskje naturlig nok) er antispinn-systemet sin måte å kutte effekt hvis du mister grep, er såkalt "throttle closure", at gass-spjeldet lukkes / ikke er i synk med pedalen. Så bilen går av gassen selv om ikke jeg gjør det. Man kan se dette skje i loggen for de som er interessert, ca der overboostene skjer (lysegrønn kurve som peaker opp), kan man holde musen over for å se alle parametere, og der er da det en som heter "accel. pedal%" som indikerer hvor mye jeg gir gass, og en som heter "Throttle angle%" som indikerer hva motoren faktisk gjør. Merk at maks på accel pedal er 100%, mens maks vinkel på throttle-greia er 81%. Så i praksis er 81% maks på sistnevnte. Sååå.. 

Et skjermbilde med eksempel hvor det skjer: 
image.png.2eefb17d7102335ce4137771a2025a6a.png

Her ser man da at gassen er i bånn, men "throttle angle%" er nede på 66 så den har begynt å lukke, og "boost pressure (target) er på 18.7, mens boost (pre-throttle) er på 22, så den peaker litt opp. Ikke helt sikker på rekkefølgen her, men skulle tippe at i veldig rask rekkefølge her så mister jeg grep i høy hastighet, dermed spinner turboen enda raskere fordi motstanden forsvinner(?), og samtidig slår antispinn inn og lukker gass-spjeldet som bremser/kutter det hele. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...