Gå til innhold

BMW F90 M5 Leak!


Bækkmann
 Share

Anbefalte innlegg

Helt enig, B5 og alt av alpina fremfor en M5, elsker disse alpina felgene også!

Men om F90 går i 330 eller 340km/t er vel mest av en akademisk interesse? Syns det er positivt at det er satt en limit på disse superbilene og at man trenger kursing for å ytterligere pushe grensene. Alle husker vel en klovn i en viss svensk supersportsbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Hmmm... B5'en kan kanskje klare å holde følge med den nye innstegsmodellen Ferrari Portofino med 600 HK, men de andre modellene som 488 GTB har 670 HK, GTC4 Lusso har 690 HK, F12tdf har 780 HK, 812 Superfast har 800 HK og LaFerrari har 963 HK. Det er faktisk ikke så mange nye Ferrari modeller man kan jage med en BMW. 

Når dette er nevnt ville jeg også ha valgt en Alpina hvis jeg var i markedet for en såpass dyr BMW... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90Hmmm... B5'en kan kanskje klare å holde følge med den nye innstegsmodellen Ferrari Portofino med 600 HK, men de andre modellene som 488 GTB har 670 HK, GTC4 Lusso har 690 HK, F12tdf har 780 HK, 812 Superfast har 800 HK og LaFerrari har 963 HK. Det er faktisk ikke så mange nye Ferrari modeller man kan jage med en BMW. 

Når dette er nevnt ville jeg også ha valgt en Alpina hvis jeg var i markedet for en såpass dyr BMW... :)

Alpina B5 Biturbo 330 km/t:

Ferrari 488 Spider 325 km/t

Ferrari 488 GTB 330 km/t

Ferrari F430 315 km/t

Ferrari F430 Challenge 325 km/t

Ferrari 430 Scuderia 319 km/t

Ferrari California 310 km/t

Ferrari 458 Spider 320 km/t

Ferrari 612 Scaglietti 320 km/t

Ferrari 599 GTB 330 km/t

Ferrari 360 Modena 283 km/t

Ferrari F50 312 km/t

Ferrari California T 315 km/t

Ferrari F355 295 km/t 

Ferrari 575M Maranello 325 km/t

...skal jeg fortsette? La oss ta med ett knipe Lamborghini også..

Lamborghini Huracan LP 580-2 320 km/t

Lamborghini Hurracan 640-4 325 km/t

Lamborghini Gallardo LP560-4 325 km/t

Lamborghini Murcielago LP 650-4 330 km

Lamborghini Diablo VT 330 km/t

Så poenget mitt står fortsatt, B5 kan "jage" og holde følge med de aller fleste Ferrari og Lamborghini modellene på Autobahn når det gjelder toppfart. Det er kun snakk om de aller gjeveste utgavene som den ikke klarer å holde følge med, men de er som regel ikke raskere enn 10 km/t på toppfart. Så det er jo ikke akkurat slik at de forsvinner. 330 km/t er vanvittig fort, så fort at det nesten er vanskelig å ta inn over seg. Enda mer vulgært blir det når vi her snakker om en sedan, med plass til fem personer og bagasje, med mulighet for hengerfeste og som kan kjører til og fra butikken hele året.

 

 

 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i et tidligere innlegg i denne diskusjonen virker det som om bilprodusentene av sikkerhetsmessige årsaker (og trolig juridiske årsaker) nå legger bånd på seg selv når det topphastigheten. Dette betyr at forskjellen når det gjelder topphastigheten på f.eks Alpina B5 BiTurbo med 608 HK og Ferrari LaFerrari med 963 HK ikke er den største (rundt 20 Km/t), men hvor hurtig disse bilene når topphastigheten er naturligvis en helt annen sak.

LaFerrari bruker 15 sekunder på 0-300 Km/t... altså bare 3,9 sekunder mer enn f.eks F90 M5 bruker 0-200 Km/t. McLaren F1 bruker 20,3 sekunder på 0-300 km/t og allerede ved 200 Km/t er F90 M5 2,5 sekunder etter. Hvis vi antar at forskjellen 0-300 km/t er 7 sekunder (og da er jeg snill mot BMW'en) er det grunn til å anta at LaFerrari når 300 Km/t rundt 10-12 sekunder før F90 M5. Det er en evighet på dette nivået uansett hvordan man snur og vender på det.

LaFerrari har offisielt en topphastighet på litt over 350 Km/t, men med tanke på at McLaren P1 med sine 903 HK klarer 401 Km/t under kontrollerte forhold er det ikke usannsynlig at LaFerrari i realiteten minst klarer det samme (vel og merke uten hastighetsbegrensing i likhet med P1).

Hverken F90 M5 eller Alpina B5 BiTurbo har en sjanse mot Ferrari LaFerrari og dette gjelder ganske sikkert også de andre av dagens Ferrari modeller (kanskje med et lite unntak av innstegsmodellen Portofino som kun har 600 HK, men som er 250 Kg lettere enn F90 M5)... :)  

Jeg er helt enig i at F90 M5 og Alpina B5 BiTurbo ellers er temmelig imponerende konstruksjoner og som i tillegg er praktiske. Det er hele pakken som gjør M5 til en fantastisk fin bil og som alltid har gjort M5 til noe helt unikt... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være det, men jeg snakker altså ikke om LaFerrari eller andre hyperbiler. Jeg snakker om ren toppfart på superbiler flest, og da er faktisk B5 raskere enn de fleste når det kommer til toppfart. Jeg snakker ikke om F90 fordi den er sperret på "bare" 305 km/t, derfor fremstår B5 Biturbo nesten som ett fenomen med tanke på fartsressursene den har. Det spiller ingen rolle hvor fort en Lamborghini Hurracan akselerer til 300 km/t, når den blir innhentet og passert av en familiebil på toppfart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Kan godt være det, men jeg snakker altså ikke om LaFerrari eller andre hyperbiler. Jeg snakker om ren toppfart på superbiler flest, og da er faktisk B5 raskere enn de fleste når det kommer til toppfart. Jeg snakker ikke om F90 fordi den er sperret på "bare" 305 km/t, derfor fremstår B5 Biturbo nesten som ett fenomen med tanke på fartsressursene den har. Det spiller ingen rolle hvor fort en Lamborghini Hurracan akselerer til 300 km/t, når den blir innhentet og passert av en familiebil på toppfart. 

Saken er at Ferrari idag praktisk talt kun bygger hyperbiler (eller supersportsbiler om man vil) og dette var også mitt poeng. Når innstegsmodellen hos Ferrari har like mange hestekrefter som toppmodellen hos BMW (jeg mener i alle fall at M5 er toppmodellen hos BMW) så skjønner man jo at Ferrari har utviklet seg til en helt annen bilprodusent enn for bare noen få år siden. Listen ble lagt betydelig høyere nettopp for å skape større avstand til biler som M5/B5, Panamera og diverse AMG/RS modeller.

Bortsett fra Portofino med 600 HK som har en topphastighet på 320 Km/t og 488 GTB med 670 HK som har en topphastighet på 330 Km/t samt et par Spidere (altså de åpne modellene som har rundt 5 Km/t lavere topphastighet) har samtlige Ferrarier idag en topphastighet på over 330 Km/t. 812 Superfast har sogar en topphastighet på 355 Km/t. De fleste av dagens Ferrarier blir aldri innhentet av en M5 når de først har kjørt fra den...  :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de fleste Ferrarier som er ute på veien i dag har en toppfart på under 330 km/t. Jeg håper du skjønner at du har større sannsynlighet for å møte på en 5 år gammel Ferrari kontra en av de helt nye. I det scenario jeg ser for meg så har du størst sjanse for å møte på en Ferrari med toppfart under 330 km/t. Videre så snakker jeg kun om Alpina B5, du prater om F90 M5 og den er i en annen liga da den er elektronisk begrenset til 305 km/t. 

Så mitt argument står fortsatt, med en Alpina B5 Biturbo G30 så kan du kjøre ifra heller holde følge med de fleste Ferrarier ute på veien i dag. Da snakker jeg om toppfart, ikke akselerasjon eller rundetider. Det er det som selger mye av B5 for meg kontra M5, den vanvittige toppfarten på 330 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at F90 M5 i denne sammenhengen kun har en topphastighet på 305 Km/t betyr ikke at Alpina B5 er hurtigere enn F90 M5 opp til 305 Km/t og det er her problemet ligger. Som jeg påviste i mitt tidligere innlegg er F90 M5 såpass mye langsommere enn de aktuelle Ferrariene opp til 300 Km/t at Alpina B5 i denne sammenhengen vil bruke en evighet opp til 330 Km/t. Ergo vil den aldri klare å innhente de aller fleste av dagens Ferrari modeller.

Jeg er ellers helt enig i at sjansen for å treffe en eldre Ferrari modell på Autobahn er vesentlig større enn å treffe en ny Ferrari, men faktum er at man svært sjelden treffer en Ferrari på Autobahn. Selv Porscher treffer man relativt sjelden på Autobahn og da vi i sommer to ganger kjørte Tyskland på langs så vi 2-3 stykker. Det har vært tilsvarende de andre gangene vi har gjørt igjennom Tyskland også og dette begynner å bli mange ganger (minst 25-30 ganger i løpet av de siste 30 årene). Da jeg selv kjørte Porscher på Autobahn spøkte vi med at årsaken til at vi sjelden så andre Porscher var at de holdt samme høye hastighet som oss selv bare et annet sted på Autobahn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Det at F90 M5 i denne sammenhengen kun har en topphastighet på 305 Km/t betyr ikke at Alpina B5 er hurtigere enn F90 M5 opp til 305 Km/t og det er her problemet ligger. Som jeg påviste i mitt tidligere innlegg er F90 M5 såpass mye langsommere enn de aktuelle Ferrariene opp til 300 Km/t at Alpina B5 i denne sammenhengen vil bruke en evighet opp til 330 Km/t. Ergo vil den aldri klare å innhente de aller fleste av dagens Ferrari modeller.

Jeg er ellers helt enig i at sjansen for å treffe en eldre Ferrari modell på Autobahn er vesentlig større enn å treffe en ny Ferrari, men faktum er at man svært sjelden treffer en Ferrari på Autobahn. Selv Porscher treffer man relativt sjelden på Autobahn og da vi i sommer to ganger kjørte Tyskland på langs så vi 2-3 stykker. Det har vært tilsvarende de andre gangene vi har gjørt igjennom Tyskland også og dette begynner å bli mange ganger (minst 25-30 ganger i løpet av de siste 30 årene). Da jeg selv kjørte Porscher på Autobahn spøkte vi med at årsaken til at vi sjelden så andre Porscher var at de holdt samme høye hastighet som oss selv bare et annet sted på Autobahn... :)

F90 M5 er hurtigere enn B5 ja, men jeg selv synes ikke forskjellen er så veldig stor. Det er snakk om 0.1 sek på 0-100 og 0.3 sek på 0-200. Det er sikkert over 0,5 sek til 300 km/t. Greia er det at om du vil ha en rask sedan så er det ikke feil om du velger hverken M5 eller B5, de er fordømt raske begge to. Nå som M5 har xDrive (med mulighet for å låse i tohjulstrekk) så har dette blitt en mer komplett bil. Sånnsett en tøffere konkurrent til B5.

En Ferrari er sikkert mye raskere opp til sin toppfart, det har jeg ikke problem med å være enig i. Men jeg synes det hadde vært kult å kunne passere en Ferrari i 330 km/t, og det er fullt mulig under visse omstendigheter. Det tar ikke en evighet for B5 å nå 330 km/t, når en Ferrari når 315 km/t eller 320 km/t og ikke går fortere....så vil en B5 seile forbi. Det synes jeg er fascinerende.

AMS testet en E34 B10 BiTurbo mot en Ferrari Testarossa i 1989. Ferrarien lå hele veien ett par billengder foran, helt til den nådde sin toppfart på 275 km/t. Da seilte B10en forbi og nådde 290 km/t... Så det er ikke snakk om evigheter, noen billengder er kun hundredeler :) 

1 time siden, macrorain skrev:

Jeg skjønner at det er kult å flyte forbi en Ferrari som ligger i 300 med en BMW, men det er jo en lettere hyptotetisk situasjon. I praksis ville jeg nok heller ha en bil med høyere akselerasjon og lavere toppfart, enn motsatt :)

 

Jeg ville nok også ha valgt akselerasjon fremfor toppfart. Men hva med når man får begge deler? Jeg mener, kan man virkelig merke 0,5 sek på en akselerasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er imidlertid at det kun er innstegsmodellen Ferrari Portofino som kun klarer 320 Km/t. 488 Spider klarer 325 Km/t, mens alle de andre modellene fra Ferrari klarer 330 Km/t eller mer. Ferrari har med andre ord i løpet av de siste årene lagt listen betydelig høyere enn den var tidligere da f.eks Testarossa var i produksjon (og den modellen var når sant skal sies faktisk ikke spesielt imponerende i forhold til til de samtidige modellene 288 GTO og F40. Testarossa var mer en show off modell enn en supersportsbil). 

Med tanke på hvor hurtig biler som M5, Panamera og div. AMG/RS modeller nå har blitt er det ikke så vanskelig å forstå hvorfor Ferrari måtte legge listen betydelig høyere. Ferrari må være hurtigst hvis merket skal bevare euforien, statusen og dermed det høye prisnivået. 

Jeg fikk forøvrig på den harde måten føle hvordan det var å bli passert (ikke frakjørt) av en relativt ordinær familiebil på Autobahn da jeg hadde min Porsche 944. Jeg lå i rundt 215-220 Km/t da jeg pga en lastebil et stykke foran meg måtte redusere hastigheten 5-10 Km/t. Bak meg kom det en E30 325i (det så jeg kort tid senere) som åpenbart ikke hadde behøvd å redusere hastigheten tilsvarende. Han presset derfor på og jeg måtte legge meg inn til høyre for å gi vei til ham som forøvrig hadde bilen full med hele familien. Porschen hadde en topphastighet på rundt 225 Km/t mot BMW'ens 220 Km/t, men fordi en ytterligere økning av hastigheten tok lang tid (altså fra 205-210 Km/t til 220-225 Km/t) gikk det ganske lang tid før jeg tok igjen BMW'en og dermed temmelig langsomt kjørte forbi.

Der satt han i sin lille firkantede boks av en E30 og gliste bredt. Dette var imidlertid ikke spesielt morsomt for meg. Porschen var lav og bred samt så ut som om den kunne kjøre 300 Km/t. Da forsto jeg at tidene hadde endret seg og at ingenting ville bli som før. BMW hadde oppfunnet et nytt konsept som kom til å skape problemer for Porsche helt frem til idag. Ferrari's fremtid avhenger av at de ikke løper inn i de samme problemene som Porsche gjorde på slutten av 80-tallet. Derfor har dagens Ferrarier minst 600 HK og formidable fartsressurser... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del spiller det liten rolle om en bil gjør 310 km/t eller 330 km/t eller om den klarer 0-100 på 3,2sek eller 3,6sek. Det er så marginal forskjell og i praksis så sjeldent det har noe å si at det utgår for min del, selv om faktatall er gøy. :) Jeg er heller for å sende de noen runder på ei ihvertfall til dels krevende løype og se hvordan de klarer seg der. Da spiller det mer inn enn bare 0-100 og toppfart og det er vel også her forskjellen mellom fabrikantene blir størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, men det var nå den veien diskusjonen gikk. Det at en bil kan kjøre over 300 Km/t behøver naturligvis ikke å bety at man skal utnytte muligheten (jeg tør ikke). Jeg klarer meg fint med 220-230 Km/t hvis muligheten er der på Autobahn og som du sier er teknisk kjøring i betydelig lavere hastigheter mye mer interessant. For å holde oss til det italienske skulle jeg ha gitt mye for å prøve en Alfa Romeo 4C på bane... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...