Gå til innhold

BMW 528iA - E39 (DD61) - 1997 - 82400km - Youngtimer


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Endelig fikk jeg den!! Holy grail, hvertfall deler av samlingen. Prøver å få tak i mer og snoker stadig på ebay. Denne her er flunka ny og ubrukt. Den mest detaljerte beskrivelsen av E39 til opprinnelig bruk for opplæring av ansatte i produksjonen og service. 

025267D0-A53F-44E5-815F-D566EFE7AC76.jpeg

71B35A71-E1B6-439B-9BD1-67B64B9C7FA4.jpeg

C68BEA16-D2F2-404F-8D38-4D9C8B935EF1.jpeg

990C60CD-B7C3-45C1-9556-9016B5E0C783.jpeg

2E8B286E-313C-4133-B936-6C72DD74F398.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde bytte hjullager bak i dag men innså raskt at jeg ikke er en god sleggemekaniker. For det er nøyaktig det eldre E39 trenger hvis du skal bytte hjullager. Å følge BMW sin prosedyre ala TIS fungerer i en drømmeverden 😂:stupid:Har alt verktøyet, selv en inndrager av drivakslinger. Men rett utstyr får deg bare halve veien så er litt forbanna på hele bilen at jeg leverer den inn og får det bare gjort. 

Å bruke avdrager ala slaghammer https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=69248854 er bare håpløst om du ikke har King Kong rundt hjørnet som kan ta i. Vrikker seg ikke en mm. Drivakslingen vrikker seg heller ikke en mm innover og boltene på innsiden bak spindel er såpass rusten av en E14 lett stripper den. Så innser at den beste måten er å demontere drivakslingen helt eller ta ut hele spindelen og hive den i en hydraulisk presse. 'banna hjullager, verste drittjobben. 

 

Noen som er interessert i en pen E39? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, iflg. fabrikkmanualen datert Mai 1995 oppgis data for en 518i, da antagelig med en M43 motor som aldri gikk i produksjon. Om noen trenger en detaljert beskrivelse av luftfjæring til Touring så er det bare å gi en lyd, nesten halve manualen omhandler det inkl. detaljert beskrivelse av elektronikken, moduser etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Har du en grov nok glidehammer, så kommer den nok. Jeg har dog sett folk sette på en ramme sveiset sammen av vinkeljern som man finner på gjerder på ca. To meters lengde festet til navet. Så har man stått med en diger slegge i enden og dælja det man er kar for..

Hehe ser det for meg, det er et sant H som det sitter. På E46n kunne jeg bare ta ut drivakslingen med å ta litt i med nevene. Her virker det faen meg å ha en klaring på en nanometer mellom tennene, selv kuldespray virket faen ikke. Glidehammeren jeg har er vel kanskje for liten ja men jeg ble advart fra en mer erfaren mekaniker hos GS. Hydraulikk er det eneste som funker og ofte må de ta ut hele spindelen for å sette den i pressen og få av dritten. Kommer enten til å levere den inn på et verksted med BMW mekanikere eller bare montere ut spindelen, skru ut dritten og kjøpe nytt nav og presse på nytt lager. Ble litt forbanna der jeg sto til stor glede for naboen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Daniel. skrev:

Tror det samler seg en del drit i tennene. Selv på nyere biler som E9x så virker ofte drivakselen å sitte ganske godt. 🤔

De nyere vet jeg har mindre toleranse på tennene enn før, derfor skaffet meg jeg en slik for å få den inn igjen lettere. Men ja sikkert mye drit opp med årene som samler seg og ruster fast. Leveres til BMW folk neste uke, orker ikke mer. Får heller kose meg med nye fjærer og lager framme samt nye bremser framme. Skal også skifte pakninger til innsug manifold samt pakning på oljefilterhus som svetter litt. Det er kosejobber, hjullager er et h :) 

 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slike jeg har tatt opp har vert tørre og smårusta. Virker ikke som bmw har brukt noe som helst monteringspasta, er nok bare slurv desverre. 

ta deg 10-15 min å lag deg en slik ters som jeg har lagd meg. Enklere det enn å plages. Løsner sånt uten problem. E36n måtte ha ca 20t før drivakslingsen slapp. 

DSC_0250_zpskcvyuv2o.thumb.jpg.4df104bb6432d9dea09eb81d258b3fff.jpg

DSC_0251_zpsiibx7qef.thumb.jpg.ba9c306246e945941fabfd8f39a3306e.jpg

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, viggo E34 skrev:

den milwakeen der vurderte jeg å, fornøyd? ser ut som ennskikkelig råtass.

Ja en tøff liten jævel, tar 336Nm med M18 bolt, det løsner det meste og dekker de fleste bolter i understellet. klarte løsne drivakselmutter litt med den ved å gi den først noe slag så med latmannsarm etterpå. Jeg fester uansett alt med rett moment med egne momentnøkler til slutt. Valgte 12V da den serien gir deg best tilkomst, skralle er på vei i posten så kan anbefalle Milwaukee sin serie der. Om du trenger kraftigere saker så er 18V best som otis skriver, der får du det opp til 1200Nm. Kjøpte det for rett og slett spare tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...