Gå til innhold

Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Gamle dieseler er bra greier det, men det må passes på, og det er litt mer greier enn med en M30.

Jeg gikk fra M30 til en gammel sekserdiesel fra Mercedes-Benz med en massemasse kilometer på. Den svikta meg aldri, men jeg var veldig nøye på å påse at motoren hadde det fint. Tetninger, fødepumpe, filtre, slanger, ventiler..

Man må komme litt inn i dieselmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Gamle dieseler er bra greier det, men det må passes på, og det er litt mer greier enn med en M30.

Jeg gikk fra M30 til en gammel sekserdiesel fra Mercedes-Benz med en massemasse kilometer på. Den svikta meg aldri, men jeg var veldig nøye på å påse at motoren hadde det fint. Tetninger, fødepumpe, filtre, slanger, ventiler..

Man må komme litt inn i dieselmodus.

Joda gamle diesler er bra sikkert det ,men likevel så er det så mye mer som kan gå galt føler jeg kontra m30.

Angående servicer ,så har jo denne fått godt stell bestandig og vet liksom ikke mer jeg kan gjøre 🤷‍♂️.

Men vet den vil mest sannsynlig bli bra nå Fredrik,for det er en herlig bil når alt funker og en riktig så koslig motor .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Shattered skrev:

Om du ikke får til noe,  vurdert å høre med @TRF? Han kan jo alt om disse motorene som er verdt å vite og litt til.  

Ja men føler faktisk jeg har kontroll selv her nå og han er nok mer enn nok opptatt med andre ting tenker jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Det er en hel del mer presise deler av motoren som blir slitt med tiden ja. Det er mer man må passe på løpende, og det er stadig noe som må sjekkes over. Man lærer jo etterhvert hva man skal se etter.

Absolutt og nå banner jeg sikkert i kirken her og mulig jeg får en advarsel her ,men skulle jeg valgt gammel diesel om igjen mellom e34 og 124 ,så tror jeg jaggu jeg hadde tatt det kvalitetsmessig .

Fy flate hvor mange jeg kjenner som har hatt disse som bare går og går og aldri noe tull.

Ja er der tull så virker de pokker meg da og .😀😀

Bestekompisen kjøpte for lenge siden en 93 modell 300 Tdt som var gått 580 000 ,var jo aldri et feilslag jo.

Sier selvsagt at de ikke er feilfrie ,men for den vanlige mann i gata mener jeg disse er bedre enn m51 d25 .

Hjelper jo jækla lite at disse var sånn og sånn da de kom ut og ikke holder mål selv når de var av nyere dato.

Men det er noe som jeg ikke diskuterer her bare så det er sagt😀

M51 er fremdeles veldig koslig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene i MBer er jo rene traktormotoren som i tillegg liker turtall. Minnes at min trivdes best på 4500-5400rpm.. der kunne man ligge langt om lenge..

TDSen er jo langt kvikkere og mer raffinert. Jeg er imidlertid usikker om de kan få 400hk og tåler dette på original innmat med større turbo og en «pling og en plong». I tillegg til at de kan gå uten noe elektronikk overhodet. Min hadde en automatisk tomgangsregulering, men gikk like godt uten denne. 
 

Uten å ha skrudd på M51, så har jeg kjørt noen og de er noen fine dieselmotorer.

 

går man ned på OM603 som sitter i 300 Turbo som du nevner, så har de sine ting de også. Sprekk i topp var en gjenganger. Den motoren jeg hadde, OM606 var tvers igjennom solid.. 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt som går rundt går su(ndt). Altså gamle merce motorer går de, men dæven. Går jo like fort som å kaste en ballong. Skal faktisk ofre litt driftsikkerhet for å kunne ta en forbikjøring. Fattern er jo helt merce frelst, dessverre. Han hadde en w124 300D som gikk vel nestne 700k km før den ble hogd nå i fjor. Forbikjøringer med den var jo bare å glemme. Kom du bak en traktor, noe som ikke er helt utenkelig i innlandet, så måtte du bare ligge bak den til den var framme.  Forrige uke så endte han opp med å kjøpe en w210 300D sugediesel med 41000 km på telleren, en eiers bil. Han såklart er jo meget fornøyd med kjøpet, men jeg syns det er en vanvittig kjedelig bil. Er jo artig med litt futt under panseret, snur deg ikke to ganger etter en gammel toyota corolla heller. Han og jeg er for så vidt uenig da jeg foretrekker BMW diesel, men gammern har vel ingen hast med å komme seg frem så da gjør vel merce motoren jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda den ser jeg og noe jeg vet er jo at det meste går i stykker 😀.

Tregt er det ,men igjen jeg mener kvaliteten er bedre på disse enn denne vi har ,altså generelt.

Uansett så er det ikke noe tema med 124 en plass ,denne skal opp og gå og denne er det null problemer å kjøre forbi med .

Denne går faktisk godt med litt strekk på beinet 👍.

Så Tdsen forblir og skal snart ut å få på seg mil igjen .

Delen blir sendt idag og så fort den er hjemme skrur jeg og oppdatering kommer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skryter av at disse gamle W124ene er så bra og går så langt. Men se nå litt på hvem som tradisjonelt sett kjører disse bilene, det er voksene folk. Hvem har tradisjonelt kjørt E34 og 525 TDS? Jo det er ungdom. Hvem er flinkest til å ta vare på bilen sin? Ronny på 19 år som vil ha anlegg og senk eller Tore på 55 år som vil ha bilen i orden slik at den kan frakte ham til og fra jobb sommer og vinter?

Jeg står fortsatt med det jeg har hevdet i alle år og det er at så lenge en E34 får samme stell og bruk som en W124, så er ikke den ene noe bedre enn den andre. Det dukker stadig opp 525 TDSer på nettet fra Tyskland og Øst-Europa med over 500 000 km på telleverket. Og det er naivt å tro at disse har gått igjennom 90 og 2000 tallet uten å ha fått skrudd tilbake kilometertelleren minst en gang. 

Når dette sier sagt så er nok ikke M51 den beste motoren BMW har laget, men husk nå på at dette var BMW sitt første forsøk på å lage en dieselmotor for serieproduksjon. Mercedes hadde på den tiden laget dieselmotorer i over 30 år. Se hvor BMW og Mercedes står i dag når det kommer til dieselmotorer! De seksylindrede utgavene til BMW er totalt overlegene, både i driftskomfort, ytelse og driftsikkerhet. Så overlegene er BMW sine nye dieselmotorer at Mercedes nå har krøpet til korset og begynt med rekkeseksere igjen. Etter over 20 år med V6ere, så innså de at den beste løsningen hele tiden har vært en rekkemotor. Og den beste motoren i en E34 er helt klart enten en M30 eller en M50, da er det stort sett bare å vri om nøkkelen å kjøre 👍

Og Jan, stå på videre! Dette greier du like greit som du har løst de andre flokene du har støtt på 😀 Det er lett å kjenne seg nedtrykt når en ikke får det til med en gang, men kjenn på den mestringsfølelsen når du etterpå får det til 👍 Du gjør en innsats med disse bilene som andre hadde bare hadde kjørt dem til huggeren for. The BMW savior from Fevik 😎

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Alle skryter av at disse gamle W124ene er så bra og går så langt. Men se nå litt på hvem som tradisjonelt sett kjører disse bilene, det er voksene folk. Hvem har tradisjonelt kjørt E34 og 525 TDS? Jo det er ungdom. Hvem er flinkest til å ta vare på bilen sin? Ronny på 19 år som vil ha anlegg og senk eller Tore på 55 år som vil ha bilen i orden slik at den kan frakte ham til og fra jobb sommer og vinter?

Jeg står fortsatt med det jeg har hevdet i alle år og det er at så lenge en E34 får samme stell og bruk som en W124, så er ikke den ene noe bedre enn den andre. Det dukker stadig opp 525 TDSer på nettet fra Tyskland og Øst-Europa med over 500 000 km på telleverket. Og det er naivt å tro at disse har gått igjennom 90 og 2000 tallet uten å ha fått skrudd tilbake kilometertelleren minst en gang. 

Når dette sier sagt så er nok ikke M51 den beste motoren BMW har laget, men husk nå på at dette var BMW sitt første forsøk på å lage en dieselmotor for serieproduksjon. Mercedes hadde på den tiden laget dieselmotorer i over 30 år. Se hvor BMW og Mercedes står i dag når det kommer til dieselmotorer! De seksylindrede utgavene til BMW er totalt overlegene, både i driftskomfort, ytelse og driftsikkerhet. Så overlegene er BMW sine nye dieselmotorer at Mercedes nå har krøpet til korset og begynt med rekkeseksere igjen. Etter over 20 år med V6ere, så innså de at den beste løsningen hele tiden har vært en rekkemotor. Og den beste motoren i en E34 er helt klart enten en M30 eller en M50, da er det stort sett bare å vri om nøkkelen å kjøre 👍

Og Jan, stå på videre! Dette greier du like greit som du har løst de andre flokene du har støtt på 😀 Det er lett å kjenne seg nedtrykt når en ikke får det til med en gang, men kjenn på den mestringsfølelsen når du etterpå får det til 👍 Du gjør en innsats med disse bilene som andre hadde bare hadde kjørt dem til huggeren for. The BMW savior from Fevik 😎

 

Det du skriver her ,støtter jeg helt klart og Somsagt så kommer der aldri et 124 prosjekt her i hus med mindre en 320 CE 😀😀.

Takk for fine ord Fredrik og skal nok løse dette håper jeg .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da dukket det opp litt i postkassen på lørdag .

En viktig del :

4647DB79-E85F-451E-8316-69B8ADD4865E.thumb.jpeg.ccec17d1a6fe3067605c56547a12ec48.jpeg
 

Denne var det mer gjennomstrømning i kontra den som var på nå .

Nevnte del vil bli montert imorgen og ny oppstart vil bli gjort og med nytt filter.

Legger ikke skjul på at jeg gruer meg egentlig ...

Føler at alt er så komplisert ,kjedelig og vanskelig på denne bilen motormessig.

Da mener jeg å skru på .😊

Tenkte jeg ville ut å teste ,men orker ikke motgangen på en fin søndag om den ikke er med .

Så setter heller batteri til ladning idag sånn at det er iorden ,for masse strøm liker den og mye går der når man skal til på dette .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mortenej skrev:

Pakker i posten er alltid kjekt :)  Håper det er denne som skal til for å løse problemet. blir spennende å se etter updates iløpet av uka.

Det er det helt klart 😀.

Ja får jo bare satse på det ,samtidig så må vel dette dieselsystemet luftes og .

Regner med det ikke går upåaktet hen.😩.

Neida satser på Tds som funker nå fortløpende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 10.23, Fredrik 90 skrev:

Men se nå litt på hvem som tradisjonelt sett kjører disse bilene, det er voksene folk. Hvem har tradisjonelt kjørt E34 og 525 TDS? Jo det er ungdom. Hvem er flinkest til å ta vare på bilen sin? Ronny på 19 år som vil ha anlegg og senk eller Tore på 55 år som vil ha bilen i orden slik at den kan frakte ham til og fra jobb sommer og vinter?

124 med diesel er meget poppis blant ungdommen de også ;) Ofte full i rust, kappa fjører, klistremerker her og der med kleine/harry uttrykk og soter som bare det.

Kom over en på Facebook i sted. En av få 300TDT 4Matic solgt ny i Norge i følge en i kommentarfeltet, og nå har den levd som "festbil" og tilstanden er deretter.

Spoiler

- Taket er bulka
- 3 av dørene er bulka
- Dieselpumpa er ødelagt
- Mangler diverse interiørdeler
- Begge ruteheisene bak har wirene krølla seg
- Byttet til en brukt frontrute men er liten sprekk i denne
- Går ikke som den skal så må hentes på tralle
- Følger med kappa fjører og originale framfjører + senkefjører stå på bilen nå

118210162_1178122389235021_8439641516430

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Mini Sveigis sin 525 TdsA.Da var dagen her .The last goodbye…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...